Turbo Monsteri

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 750S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

750S

New member
Kattokaapa http://www.turbomonster.com/ sivut.

Olen pienen ikäni kuullu, että moottoripyöriä ei kannata normaalikäyttöä varten turbottaa. Mutta helkutti, tuossa vehkeessä on n. 4500 - 8500 rpm väännöt n.90 Nm, joten luulisi olevan mukava ajella. Eikä 110 heppaa takaseltakaan ole hullummin..

1 Ft.lbs = 1.356 Nm

eräs hemmo turbotti ducce el pason 750:n
sanoi olleen 130hv takiksella.

tästä jo muutama vuosi kun näin härskin matalan ja mattamustan menijän kokkareissa kokossa, oli jyskälästä lähtöjään hän.

eräs hemmo turbotti ducce el pason 750:n
sanoi olleen 130hv takiksella.

tästä jo muutama vuosi kun näin härskin matalan ja mattamustan menijän kokkareissa kokossa, oli jyskälästä lähtöjään hän.
Viime toukokuussa oli vanhojen- / erikoistenpyörien näyttely Jyskylässä, siellä oli sellainen about -80 luvun 750 paso jossa oli hieman kotikutoisen näköinen turbo viritelty paikoilleen. Lieko ollu sama?

Mitään faktaa ko. laitteestä ei ollu laitettu.

Nätti peli
biggrin.gif
Tommonen Monsteri olis pirun hieno kakkos pyöräksi kun haluais itekseen vaan ajella ja pitää hauskaa. Kyytiläisellä ei taida olla paljoa asiaa ton kyytiin? Perhana kun tekevät nykyään kaikki pyörät just tolla periaatteella
confused_orig.gif

On se vaan hieno peli, ilo katsella ja ilmeisesti ajaakin.
thumbs-up.gif

Noista ahtamisista on kyllä tosiaan kuulunut sekä positiivisia että negatiivisia kommentteja. Oma mielipiteeni on, että kyllä se turbo istuu koneeseen kun koneeseen, kunhan on ammattitaitoinen asentaja kehissä.
Tuossa monsterissa on ilmeisestikkin onnistuttu rakentamisessa hyvin, käyrät näyttävät toimivilta ja ajettavuuskin on ilmeisesti kohdallaan. Tehoakin on puristettu arkikäyttöön ihan iloisesti.
smile_org.gif

Toisaalta olen nähnyt myös pyörän jossa ei oltu päästy "aivan" yhtä hyvään tulokseen... joku hondan yksimukinen peli se oli, ei kuulemma käynyt tyhjäkäyntiä ollenkaan vaan oli pakko pitää kierrokset ylhäällä kokoajan. Loppujen lopuksi oli sitten mäntä sulanut koneeseen sisään
tounge.gif

Sen jälkeen en ole ko. peliä nähnyt...
Viime kesänä näin myös hienosti toteutetun ahdetun isolohko harrikan. Potatoes-MC:stä oli kyseinen kaveri... saman verran löytyi takanakilta potkua kuin vakio R1:stä. (Vai olisiko ollut perusjutut vaihdettu... ei kykene muistamaan)
Ihan mukavasti työntötanko v-twinistä, sanoisin. (~128bhp)
smile_org.gif

Olen pienen ikäni kuullu, että moottoripyöriä ei kannata normaalikäyttöä varten turbottaa. Mutta helkutti, tuossa vehkeessä on n. 4500 - 8500 rpm väännöt n.90 Nm, joten luulisi olevan mukava ajella. Eikä 110 heppaa takaseltakaan ole hullummin..

1 Ft.lbs = 1.356 Nm
Osta vaikka R1 niin saat nuo samat väännöt ja vieläpä takapyörälle samalla kierrosalueella..  
thumbs-up.gif
 Anteeks että kirjotan "väärään" osastoon...

Tässä mun wanha viesti:
Kävin Vision Cyclessä mittaamassa: Vakio '01 R1, Yoshimura RS-3 Race, ei mitään säätöjä vaihdettu alkuperäisestä: 140,2hp/10700rpm, vääntöä yli 90Nm alueella 4200rpm-10700rpm.. Ihan hyviä arvoja mielestäni lähes vakiolle R1:lle?

1 Ft.lbs = 1.356 Nm
Osta vaikka R1 niin saat nuo samat väännöt ja vieläpä takapyörälle samalla kierrosalueella..  
thumbs-up.gif

Tässä mun wanha viesti:
Kävin Vision Cyclessä mittaamassa: Vakio '01 R1, Yoshimura RS-3 Race, ei mitään säätöjä vaihdettu alkuperäisestä: 140,2hp/10700rpm, vääntöä yli 90Nm alueella 4200rpm-10700rpm.. Ihan hyviä arvoja mielestäni lähes vakiolle R1:lle?
Se on silti yamaha millä ajaa naapurin merkonomikin kumipuku päällä. Kannattaa pitää noita dynokäppyröitä aina pari fikkassa niin voi elvistellä kiskalla kakaroille.

1 Ft.lbs = 1.356 Nm
thumbs-up.gif

Tässä mun wanha viesti:
Mitäs hauskaa siinä olisi?? Kumman luulet herättävän (ansaittua) enemmän huomiota nakkikioskilla?

Huomion herättäminen on kai  tuollaisen "tuunauksen" perimmäinen idea on..
biggrin.gif

thumbs-up.gif

Tässä mun wanha viesti:
Jep, onhan noi loistavia arvoja mille tahansa pyörälle. Varsinkin niin kevyelle ja notkealle kuin R1. Mutta tekisitkö aiheelle kotisivut tai pitäisit R1:n käppyrämuutoksen aikaansaaneita teknisiä ratkaisuja jonkinlaisina ainutlaatuisina, mainitsemisenarvoisina työvoittoina? Hyvä kommentti silti, että jos vain tehoa yms. hakee, löytyy mainioita pyöriä kaupan hyllystä.

Siinä se ero. Ei mitään tekemistä järjen tai "rahalle vastinetta" -ajattelun kanssa. En tosiaankaan ole kiinnostunut turbottamisesta tai edes monsterista. Hauskaa silti että joku jaksaa askarrella ja polttaa rahaa tehdäkseen edes jotain omaperäistä
bowdown.gif

1 Ft.lbs = 1.356 Nm
thumbs-up.gif

Tässä mun wanha viesti:
Anteeksi huomautukseni, mutta eikö näistä vääntö ja teho keskusteluista ole jo provoiltu ihan riittämiin? Oletko koskaan missään nähnyt / törmännyt penkkiin, joka ilmoittaisi väännön SUORAAN takapyörältä
confused_orig.gif
Lähes poikkeuksetta se vääntö ilmoitetaan LASKENALLISENA koneen vääntönä!

Ei sillä! Oman Monster S4R:n remmiahtaminen olisi kyllä projekti, jonka haluaisin tehdä ihan pelkästään siksi, että KENELLÄKÄÄN MUULLA EI MOISTA OLISI!!! Rahaa jos on niin sitä saa tehdä just niin kuin haluaa ja noita ahdettuja Ducateja "juoksee" hyvin harvoin vastaan, joten olen enemmän kuin kiinnostunut ja ihaileva ko. laitetta kohtaan.... siksi myös omaanikin ajattelen ahtavani, mutta ainoastaan rahallinen tilanteeni estää haaveni toteutuksen....

Kukin tyylillään, minä näin, sinä noin... onnekseni en ole sinä!
smile_org.gif

1 Ft.lbs = 1.356 Nm
thumbs-up.gif

Tässä mun wanha viesti:
Anteeksi huomautukseni, mutta eikö näistä vääntö ja teho keskusteluista ole jo provoiltu ihan riittämiin? Oletko koskaan missään nähnyt / törmännyt penkkiin, joka ilmoittaisi väännön SUORAAN takapyörältä
confused_orig.gif
Lähes poikkeuksetta se vääntö ilmoitetaan LASKENALLISENA koneen vääntönä!

Ei sillä! Oman Monster S4R:n remmiahtaminen olisi kyllä projekti, jonka haluaisin tehdä ihan pelkästään siksi, että KENELLÄKÄÄN MUULLA EI MOISTA OLISI!!! Rahaa jos on niin sitä saa tehdä just niin kuin haluaa ja noita ahdettuja Ducateja "juoksee" hyvin harvoin vastaan, joten olen enemmän kuin kiinnostunut ja ihaileva ko. laitetta kohtaan.... siksi myös omaanikin ajattelen ahtavani, mutta ainoastaan rahallinen tilanteeni estää haaveni toteutuksen....

Kukin tyylillään, minä näin, sinä noin... onnekseni en ole sinä!
smile_org.gif
Yleensä penkit ilmottaa arvot suoraan takapyörältä, kuten tuo Vision Cyclen penkki. Kyse oli siis väännöstä takapyörällä. On se R1:n moottori vaan hieno kapistus
biggrin.gif

sanoi:
Yleensä penkit ilmottaa arvot suoraan takapyörältä, kuten tuo Vision Cyclen penkki. Kyse oli siis väännöstä takapyörällä. On se R1:n moottori vaan hieno kapistus  
biggrin.gif
Pirteä R1:n tylyllä on, pitää myöntää..
Tässä olisi toinen referenssi. Tulokset on varmaankin täkänakilta.. Kaverin mopeti antoi 127hp takapyörältä joka oli (Fuchsin penkin softan mielestä) 140 hepaa kampuralta

Olisi mielenkiintoista nähdä se Tylynkin dynokäppyrä.

sanoi:
biggrin.gif
Tässä olisi toinen referenssi. Tulokset on varmaankin täkänakilta.. Kaverin mopeti antoi 127hp takapyörältä joka oli (Fuchsin penkin softan mielestä) 140 hepaa kampuralta

Ne mun saamat lukemat on ihan normaaleja arvoja rykköselle, vaikka täytyy myöntää että sen mun entinen rykkönen oli aika hyvä yksilö. Pirteähän se on kuten sanoit, mutta niin ne on sit kaikki  
wink.gif
Sä olet jotenkin onnistunu löytämään ylivoimasesti huonoimman käppyrän R1:n tehoista mitä mä olen nähnyt  
biggrin.gif

Tossa olis yks aika hyvä käyrä, Akrapovicin sivuilla on hemmetin tarkkoja ja realistisia käyriä:
http://www.akrapovic.si/main/catalog/yamaha/r1_2002/slipon/chart.html

Lukemat on takapyörältä.

Sit 9/03 Bikestä löytyy kans käyrät kilokyykyistä. Niiden käppyröiden mukaan sekä Suzukissa että Yammussa on yli 90Nm alueella 4000-11000rpm vakiona. Syy siihen, että Bikessä on jopa vielä isommalla aluella tuo yli 90Nm verrattuna siihen Vision Cyclen mittaukseen on se, että Bikessä ilmoitetaan tehot kytkimellä.

Enää ei ole rykköstä, nyt on Gixxeri. Siinä on muuten takapyörällä koko ajan yli 96Nm alueella 3600rpm-11200rpm, Akran bolt-on, K&N ja säätö ovat ainoat viritykset.  Voin skannailla jos joku haluaa, mutta kovasti samanlaiselta se näyttää kuin tämä:
http://www.akrapovic.si/main....rt.html

Ainoastaan tuo 2500rpm-3200rpm vääntökuoppa on saatu paljon lievemmäksi, ei mene enää alaspäin, tosin vaakana menee hetken.. Muutenkin käyrä on alhaalta hiukan parempi.

sanoi:
biggrin.gif

Ne mun saamat lukemat on ihan normaaleja arvoja rykköselle, vaikka täytyy myöntää että sen mun entinen rykkönen oli aika hyvä yksilö. Pirteähän se on kuten sanoit, mutta niin ne on sit kaikki  
wink.gif
Sä olet jotenkin onnistunu löytämään ylivoimasesti huonoimman käppyrän R1:n tehoista mitä mä olen nähnyt  
biggrin.gif

Tossa olis yks aika hyvä käyrä, Akrapovicin sivuilla on hemmetin tarkkoja ja realistisia käyriä:

Lukemat on takapyörältä.

Sit 9/03 Bikestä löytyy kans käyrät kilokyykyistä. Niiden käppyröiden mukaan sekä Suzukissa että Yammussa on yli 90Nm alueella 4000-11000rpm vakiona. Syy siihen, että Bikessä on jopa vielä isommalla aluella tuo yli 90Nm verrattuna siihen Vision Cyclen mittaukseen on se, että Bikessä ilmoitetaan tehot kytkimellä.

Enää ei ole rykköstä, nyt on Gixxeri. Siinä on muuten takapyörällä koko ajan yli 96Nm alueella 3600rpm-11200rpm, Akran bolt-on, K&N ja säätö ovat ainoat viritykset.  Voin skannailla jos joku haluaa, mutta kovasti samanlaiselta se näyttää kuin tämä:

Ainoastaan tuo 2500rpm-3200rpm vääntökuoppa on saatu paljon lievemmäksi, ei mene enää alaspäin, tosin vaakana menee hetken.. Muutenkin käyrä on alhaalta hiukan parempi.
Tarkennas ny Tylyttäjä ku tyhmä ei tajua tai osaa tulkita sua oikein...

Väitätkö että vääntö ilmoitetaan takapyörältä?

Mistä noi sun ilmoittamat tehot on mitattu? Onko laskennallisia vai todellisia ja mistä? Kampuralta, kytkimeltä vai takarenkaalta? DIN vai SAE? Noilla kaikilla asioilla kun on vissi ero ja se voisi selittää hiukan noita vääntöjä ja tehoja... Meinaan litrasen koneesta ei voi saada kuin tietyn määrän vääntöä maksimissaan pihalle... se vaan on laskennallinen fakta.

Ja mitä tulee noihin eri valmistajien käppyröihin niin niihin suhtautuisin ERITTÄIN skeptisesti, koska jokainen moottoripyörä on yksilö!

Edelleenkin (jotta pysytään aiheessa) turbottaminen olisi se paras ja mukavin tapa saada laitteeseen potkua.

sanoi:
biggrin.gif

wink.gif
biggrin.gif

Lukemat on takapyörältä.

Tarkennas ny Tylyttäjä ku tyhmä ei tajua tai osaa tulkita sua oikein...

Väitätkö että vääntö ilmoitetaan takapyörältä?

Mistä noi sun ilmoittamat tehot on mitattu? Onko laskennallisia vai todellisia ja mistä? Kampuralta, kytkimeltä vai takarenkaalta? DIN vai SAE? Noilla kaikilla asioilla kun on vissi ero ja se voisi selittää hiukan noita vääntöjä ja tehoja... Meinaan litrasen koneesta ei voi saada kuin tietyn määrän vääntöä maksimissaan pihalle... se vaan on laskennallinen fakta.

Ja mitä tulee noihin eri valmistajien käppyröihin niin niihin suhtautuisin ERITTÄIN skeptisesti, koska jokainen moottoripyörä on yksilö!

Edelleenkin (jotta pysytään aiheessa) turbottaminen olisi se paras ja mukavin tapa saada laitteeseen potkua.
DIN-takapyörätehosta on kyse. Ei ole laskennallista kampura tai kytkintehoa, vaan takapyörältä. Kaikki dynopajat missä olen käynyt (Vision Cycle, Viaber ja MR-Power) mittaavat ja ilmoittavat takapyöratehoa, ja ainakin Viaberissa sai tarvittaessa laskennallisen kampuratehon kun asiaa kysyin. Tossa linkki Viaberiin:
http://www.viaber.com/kysymys2.htm

Huom, kävin rykkösellä ensin Vision Cyclen penkissä vain slipari kiinni vakiosäädöillä, ja sitten hankin suutinsarjan sekä BMC ja menin Viaberiin säätämään. Siellä sain sit vielä paremmat arvot tietysti kun saatiin seokset kohdalleen ;) Piti vielä vähän kääntää puukkoa haavassa
tounge.gif

Vaikka tuntuukin hassulta, niin noi kilokyykyt nyt vaan vääntää ton verran, huippuvääntöä on sit tietysti vielä enemmän. Ei tuossa pitäs mitään ihmeellistä olla.

Kunhan pääsen himaan dynolappujen ääreen, niin varmistan tarkalleen paljonko huippuvääntö on ja millä kierroksilla. Muistaakseni Gixxerissä 113Nm jossain 8500rpm, ja takapyörällä..

Itte oon noita käppyröitä kattellu niin paljon sekä dynopajojen ruuduilta (3 eri pajaa) ja netistä, että uskallan sanoa noiden olevan ihan normaaleja arvoja, ja kaikki ovat olleet ihan linjassa keskenään. Ehkä se on vaan Ducati-miesten vaikee sisäistää, että noissa japsi-kilokyykyissä sitä vääntöä löytyy noin paljon ja niin suurella kierrosalueella. Se nyt vaan on ihan faktaa, ei siitä mihinkään pääse.

Parahin Tylyttäjä. Asiaa ei ole vaikeaa ymmärtää, mutta se on AINA tuon väännön kohdalla niin että se lasketaan! Tehot kertaa kierrosluku tai jotain sinne päin... jos sen nyt oikein muistin.

Vääntöä ei oikein voi luotettavasti mitata takapyörältä.

Kuvitele jos 113 Nm vääntö on takapyörältä, siihen lisäät häviöiden aiheuttamat n. 15 - 20% niin ollaan jo 130 Nm vaiheilla, mikä on litraiselle vakiokoneelle mahdoton (kun kierrokset on rajattuna). Kilosella pääsee n. 120 Nm vääntöjen paikeille ja nimenomaan koneelta.

Käyrän ja väännön paikkansa pitävyyden voi helposti tarkistaa seuraavasti:

- laita viivoitin dynokäppyrän nolla -kohtaa (missä sekä tehot että kierrokset ovat nollassa)
- lähde pyörittämään klo 12:sta tehokäyrää kohden viivoitinta
- pidä siis viivoittimen toinen pää koko ajan nolla -kohdassa
- kun viivoittimen reuna törmää ensimmäisen kerran tehokäyrään niin sen kohdan alapuolelta pitää löytyä myös väännön huippukohta, jos näin ei ole niin siinä mittauksessa on käytetty jotain kepulikonsteja ja silloin en siihen luottaisi.

Jotta noin. En noita vääntölukemia ja teholukemia ihmettele sinänsä, mutta siitä uskallan väitellä että vääntöä ei ole mitattu takapyörältä, vaan se on laskennallinen koneen vääntö!

Parahin Tylyttäjä. Asiaa ei ole vaikeaa ymmärtää, mutta se on AINA tuon väännön kohdalla niin että se lasketaan! Tehot kertaa kierrosluku tai jotain sinne päin... jos sen nyt oikein muistin.

Vääntöä ei oikein voi luotettavasti mitata takapyörältä.

Kuvitele jos 113 Nm vääntö on takapyörältä, siihen lisäät häviöiden aiheuttamat n. 15 - 20% niin ollaan jo 130 Nm vaiheilla, mikä on litraiselle vakiokoneelle mahdoton (kun kierrokset on rajattuna). Kilosella pääsee n. 120 Nm vääntöjen paikeille ja nimenomaan koneelta.

Käyrän ja väännön paikkansa pitävyyden voi helposti tarkistaa seuraavasti:

- laita viivoitin dynokäppyrän nolla -kohtaa (missä sekä tehot että kierrokset ovat nollassa)
- lähde pyörittämään klo 12:sta tehokäyrää kohden viivoitinta
- pidä siis viivoittimen toinen pää koko ajan nolla -kohdassa
- kun viivoittimen reuna törmää ensimmäisen kerran tehokäyrään niin sen kohdan alapuolelta pitää löytyä myös väännön huippukohta, jos näin ei ole niin siinä mittauksessa on käytetty jotain kepulikonsteja ja silloin en siihen luottaisi.

Jotta noin. En noita vääntölukemia ja teholukemia ihmettele sinänsä, mutta siitä uskallan väitellä että vääntöä ei ole mitattu takapyörältä, vaan se on laskennallinen koneen vääntö!
Takapyörältä mitataan myös vääntö, jos kerran tehokin on mitattu takapyörältä. Käyrien pitää vastata paperilla toisiaan, koska teho lasketaan väännön ja kierrosluvun avulla ja toisinpäin, ei siinä sen kummempaa ole, niillähän on suora riippuvuussuhde. Ihan sama kumpaa mittaat takapyörältä, kun kierrokset tiedetään, voit suoraan laskea toisen. Kai tuon nyt jokainen tietää.

Kyllä noi sun oletukset nyt menee väärin. Ja tarkistamalla käyristä ja käyttämällä kaavaa: HP = (torque * RPM) / 5252 voit todeta että vääntö ja tehokäyrät ovat oikein. Tuohon kaavaan pitää laittaa vääntöä jalkapaunoina, kerroin on 1Nm = 0.737lb.ft. Ainakin mulla käyrät täsmää, ja niin myös noissa Akran sivuilla olevissa käyrissä. Tarkistin just äsken vielä kerran, ja pitää paikkansa.

Siitä vaan käppyrät käteen ja laskemaan..

Totta kai niiden pitää vastata toisiaan! Sitähän mä sulle yritin sillä viivoitin -teorialla selittää, mutta meni vissiin ohi?

Vaparissa tehollinen keskipaine määrää sen mitä voidaan potkua saada litrasesta (tai minkä kokoisesta tahansa) koneesta pihalle, eli sille on ns. maksimi olemassa.

Noissa lukujen ilmoitustavassa on vaan oikeasti mättöä ja paljon, koska kun tehollinen keskipaine määrää koneesta saatavan tehon / väännön teoreettisen maksimin ja sitten noista vain toinen mitataan ja sekin takapyörältä jonka jälkeen toinen lasketaan... Takarenkaalta "mitatusta" tehosta laskettu vääntömomentti, joka skaalataan kierroslukuun. Siinä on siis silloin mukana häviöt (joita vaan voidaan arvailla). Eli mennään jo siinä metsään...

Aika alhaalla muuten tulee tuon gixun huippu vääntö pihalle...

Mä en enempää aiheesta jaksa vääntää. Olen aiheesta jutellut useamman alan ammattilaisen (niin teorian kuin käytännön) kanssa ja he ovat kanssani samaa mieltä...

Totta kai niiden pitää vastata toisiaan! Sitähän mä sulle yritin sillä viivoitin -teorialla selittää, mutta meni vissiin ohi?

Vaparissa tehollinen keskipaine määrää sen mitä voidaan potkua saada litrasesta (tai minkä kokoisesta tahansa) koneesta pihalle, eli sille on ns. maksimi olemassa.

Noissa lukujen ilmoitustavassa on vaan oikeasti mättöä ja paljon, koska kun tehollinen keskipaine määrää koneesta saatavan tehon / väännön teoreettisen maksimin ja sitten noista vain toinen mitataan ja sekin takapyörältä jonka jälkeen toinen lasketaan... Takarenkaalta "mitatusta" tehosta laskettu vääntömomentti, joka skaalataan kierroslukuun. Siinä on siis silloin mukana häviöt (joita vaan voidaan arvailla). Eli mennään jo siinä metsään...

Aika alhaalla muuten tulee tuon gixun huippu vääntö pihalle...

Mä en enempää aiheesta jaksa vääntää. Olen aiheesta jutellut useamman alan ammattilaisen (niin teorian kuin käytännön) kanssa ja he ovat kanssani samaa mieltä...
No Suzuki kyllä ilmoittaakiin väännön tulevan about noilla kierroksilla:
http://www.bikez.com/bike/index.php?bike=20323
Omat dynoajot vahvistaa tuon, ja lukuisat muut käppyrät.

Oletetaan näin, että mitataan takapyörältä DIN hevosia. Sitten voidaan piirtää tuo vääntökäyrä perustuen tähän _TAKAPYÖRÄLTÄ_ mitattuun tehoon käyttämällä tuota edellämainittua kaavaa. Tällöin vääntökin on takapyörältä, eikö totta?

Näin tässä on juuri menetelty. En ymmärrä jos koitat toisin väittää..

Ei noissa tulosteissa olisi mitään järkeä, jos toinen käyrä esittää takapyörältä mitattua tehoa, ja toinen kampuralla olevaa vääntöä. Tuo kaava _EI KORJAA_ voimalinjan hävikkiä, se vain muuntaa hevoset jalkapaunoiksi (väännöksi).

Mä tiedän kyllä että tehollinen keskipaine on se mikä ratkaisee koneen tehokkuuden. Mutta eipäs nyt aleta lipsumaan aiheesta, mulla on paperilla tehot ja väännöt jotka on mitattu takapyörästä.

Back