• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Turvaliivit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Foo-Man
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Foo-Man

New member
Onko kukaan lukijoista käyttänyt liikenteessä sellaista neon keltaista liiviä noin niinku näkyvyyden takia? Kotilot ei jotenkin vain näe motoristeja. Itsellä on jo noin 200 km aikana meinannut kaksi kotiloa ajaa kolmion takaa eteen  
mad.gif

Oon alkanut funtsia, että oiskohan liivistä apua... hintaa oli jossain puljussa about 18 erkkiä, ei siis iso investointi sinällään. Vaan kehtaako sellasella pääsiäistipun asulla ajella???  
tounge.gif

Enpä ole liivejä käyttänyt, mutta mutu-tuntuma ja kokemus erivärisistä ajotakeista sanoo, että kirkasta (keltaista) takkia käyttäessä muu liikenne ei törttöilisi niin paljoa eteen.

Kannttaa kyllä huomata sekin, että "näkeminen" on eri asia kuin se, että toisen ajoneuvon kuljettaja toimisi havaintonsa mukaisesti. Tuostahan on ollut eri paikoissa juttua, itse tainut viimeksi lukea siitä "Motorcycle Roadcraftissa". Pointti on siinä, että toisen ajoneuvon kuljettaja saattaa kyllä "nähdä" sinut, mutta ei välttämättä "ymmärrä" näkemäänsä ja toimi oikein.

Miten vain. Itse suosin kirkkaita värejä ajovarusteissa. Paitsi että ne sopivat pyörän tyyliin, eipä niistä turvallisuuden kannalta varmasti ole haittaakaan. Veikkaisin, että vaikkei havaittavuus olekaan samaa luokkaa kuin liiveillä, ainakin parantavat tilannetta. Tosin, kun erilaisia kotimaisia kuvastoja selaa, välillä vähän ihmetyttää värivalintojen köyhyys. Kun olen nyt etsinyt nahkapukua, esimerkiksi AllRightilla näyttäisi olevan parinkin kiinnostavaa Alpinestarsin pukua, mutta toista saa vain harmaana, toista sinisenä tai harmaana. Kummankin voisin ihan hyvin ostaa, mutta kumpikin jää kauppaan tylsän ulkonäkönsä vuoksi.

Joopa joo...

biggrin.gif

hmm... Mitenköhän tämän nyt sanoisi... Autokoulussa oli pakko pitää neonkeltaisia heijastinliivejä, mutta sen jälkeen en ole edes ajatellut pitäväni mitään sinnepäin viittaavaakaan.

Kun valitsee ajolinjan niin, että autoilija näkee moottoripyöräilijän, ei ongelmaa pitäisi syntyä.

Jos oikeuksiani liikenteessä poljetaan (kotilo kiillaa tms.) niin palautetta tippuu hyvin herkästi.

Sitäpaitsi, pääsiästipun asu on pääsiäistipun asu, sanokoot turvallisuusintoilijat mitä haluavat.

Loppuun pakolliset  
biggrin.gif

wink.gif

crazy.gif

kaboom.gif

Jay

Joo autokoulussahan niitä tosiaankin pidettiin... Aika paljon saa tapahtua ennenkuin semmosta liiviä vedän päälle. Ei se varmasti kyllä tosiaankaan huononna näkyvyyttäsi liikenteessä, mutta...
biggrin.gif

Ketjun eka "tipu" ilmottautuu
tounge.gif
Eli tuollainen neonkeltainen, CE-hyväksytty, keltaisin 3M-Flex -heijastimin varustettu liivi roikkuu henkarissa tallissa. Nuo Flex-heijastimet ovat niitä vähän niiden pehmeiden muoviheijastimien kaltaisia. Hyvää noissa on se että heijastuskyky säilyy 100% kelistä riippumatta, kun perinteisestä harmaasta katoaa sumussa ja sateessa yli 50% => se ja sama onko "heijastinliiviä" yllä vai ei
confused_orig.gif

Ja kokemuksia. 01.04.2004 alkoi tämä kausi ja työmatkallani joudun käyttämään tuota surullisen kuuluisaa Kehä I:stä
confused_orig.gif
Mutta hyvänä puolena lienee että kertaakaan ei ole kohdalle osunut edes pienintäkään läheltä pitiä - ei edes splitatessa. Tietty voihan tuo olla vain hyvää tuuriakin, mutta yleensä ruuhkasta löytyy aina se yksi joka vetää papukasvit sieraimiinsa. Vaan nyt n. 3vko aikana ei yhtään
smile_org.gif
No okei. Oli tuossa yksi torven soittaja, mutta se siitä
wink.gif
Eli viime kauden hyvät liivi-kokemukset eikun jatkuvat
thumbs-up.gif

Eilen kävi lähellä, olin menossa Bodominjärven pätkälle ja siinä Kehä III:n liittymässä STOP-merkin takaa pukkas pappa farmari Mondeolla eteen. Äkkijarrutuksen ja mustien vanojen jälkeen tuli mieleen että oliskohan joku muu väri kuin tuo kokomusta parempi liikenteessä.

En tiedä huononsinko motoristien mainetta mutta siinä jarrutuksen yhteydessä tultiin kyllä aikamoisessa luistossa töötti pohjassa ja kun mopo saatiin suoraan niin pappa sai keskisormea nyrkin heilutuksen kera - takanani ajellut tuntematon mopoilija yhtyi iloisiin toivotuksiin... Toivottavasti ensi kerralla kyseinen herra muistaa katsoa siihen toiseenkin suuntaan ennenkuin puskee risteykseen...

Mopossa on mukana aina tuollaiset liivit penkin alla EA-laukun kanssa. Kiskaisen nuo liivit päälle, jos joudun toppaamaan tiellä vaikkakin vaan tupakalle...

No ei niistä varmaan haittaakaan ole, mutta itse en kyllä ihan heti vetäis päälle
smile_org.gif

Eilen näin pariskunnan joilla oli oranssin väriset liivit ajopukujen päällä. Itse aloin siinä ajatteleen, että voisivat olla ihan hyvätkin. Että luulen ostavani sellaiset... ehkä.

No mikä ettei!
cool.gif
Vaimo on luvannut/uhannut ostaa mulle sellaiset mutta ei ole vielä näkynyt... En ole paljon muistutellutkaan mutta jos ostaa niin päälleni laitan kyllä! Sopis mopon väritykseenkin...
biggrin.gif

edit typoja

En ole itse vielä käyttänyt, mutta olen jo hankkinut ( jopa kahdet ). Pääsyynä on ollut varustautuminen viikkoajoihin kesällä; porukalla tuumittiin, että olisi hyvä jos ekalla ja viimeisellä olisi liivit päällä.
Omat ostin paikallisesta autotarvikeliikkeestä ( 14 euroa ) ja toiset Turun Talvi-Heikin rompetorilta ( 10 euroa ). Ne on muuten tosi hyvät, vetoketjulla varustettu ja ennen kaikkea tarpeeksi suuri ajotakin päälle...  
biggrin.gif
. Pikkuseikka lienee, että edessä ja takana on iso TELIAn mainosmerkki...

Normaaliväritykseni on yksiselitteisesti musta.

Mutta tulin juuri hankkineeksi kaksi kappaletta kirkkaankeltaisia sadehaalareita. Sateellahan tuo näkyminen on aivan oma ongelmansa.
sport05.gif

Toin juuri pyörääni huoltoon Larun BW:iin Kehä I ja länsiväylää pitkin. Kiskaisin aamulla liivit päälle, ja täytyy sanoa että tilaa tuli kyllä ympärille ihan mukavasti.Kun laitoin vilkkua päälle kaistaa vaihtaakseni, autot jopa hiljensivät antaakseen tilaa
omg.gif
ja takana olevat pitivät ihan reilua turvaväliä. Elikkäs ruuhka-ajossa ihan ehdoton, muuten maantieajossa en käytä.

Minä olen ajatellut liittyä myös liivinpitäjien joukkon. Eihän niiden nyt tarvitse olla mitkään tylsät, vaan semmoisethan on helppo tehdä itsekin...eikun mielikuvitusta peliin suunnittelussa! Pääväri lienee keltainen/oranssi, mutta voisihan sitä käytttää jotain muutakin väriä, vaikkapa pyörän väriin sopivaa...

Tiukan paikan tullen moiset liivit voivat olla superhalpa henkivakuutus...

Kai sitä on jo niin vanaha, että ei tuohon katu-uskottavuuteen tarvihe kaikkea peilata...jos se on turvallista, niin eikun käyttöön, ulkonäöstä viis (ja kuten yllä, turvallisestakin voi saada katu-uskottavan)!

cool.gif

marza

jep jep, liivit hankintaan  
biggrin.gif
Ihan joka paikkaan en niitä mukaan ota, mutta 99% ajasta saa päällä olla.  
sport05.gif

Myönnän...mulla on ekaa kesää...mutta ei neonkeltaisia vaan mustat joissa menee molempien olkapäiden yli vyötärölle asti ja vyötärökin kiertäen, leveää heijastinnauhaa!

Aion näkyä pimeälläkin! Katos vaan...blondikin haluaa suojata itseään
cool.gif
Kokonaisuudessaan musta  
062802moto_prv.gif
ja kuskin asuste, ni ehkä fiksuakin!

Joo, tässä menee se meikäläisen raja turvallisuus intoilussa. Eli en ikinä laittais moisia vetimiä päälleni...En muutoinkaan ole mikään sirkuväritteisien pyörien/ajokamojen ystävä. Kompensoin liivien "puutteen" omalla suurenmoisen ennakoivalla ajollani...
biggrin.gif

Jos tulisi Helsingin ruuhkissa ajeltua, niin näiden puheiden perusteella pitäisi laittaa hankintalistalle. Omakohtaista kokemusta kehä I ruuhkista on yhdeltä kesältä motoskootterin kanssa. Moto oli violetti ja asu tumma, kypärä musta. Hyvä yhdistelmä...

Imagosyistä en jättäisi pois. Jos ajattelisin imagoa, niin en ajelisi Reiman mustavioletilla ajotakilla ja Halvarssonin housuilla
tounge.gif

Juu, työn puolesta liiviä joudun jonkin verran käyttämään. Moottoritiellä pomppiessani ja muuten vaan liikennettä haitatessani ja olen havainnut seuraavaa: kotilot tulee päälle vaikka olis minkälainen valoshow.

Juu, työn puolesta liiviä joudun jonkin verran käyttämään. Moottoritiellä pomppiessani ja muuten vaan liikennettä haitatessani ja olen havainnut seuraavaa: kotilot tulee päälle  vaikka olis minkälainen valoshow.
Jeps, ei se auta laittaa vilkkukuteita niskaan jos muut liikenteessä on umpisokeita.
wink.gif
Tuon "tyytin" vois kyllä teipata pohjaan kaupunkiajossa...
tounge.gif

Back