• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

"Turvaliivit"

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Foo-Man
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Itseasiassa noista turvaliivien yms. käytöstä on tehty tukimus. Tuloksena voitiin todeta, että noilla neon värisillä turvaliiveillä ei ollut juurikaan vaikutusta siihen miten autoiljat huomioivat moottoripyöräijän liikenteessä.  
confused_orig.gif

Ko. tutkimukssa todettiin, että eniten autoilijat antavat tietä ja ottavat muutenkin moottoripyöräijän huomioon, kun tämä liikkuu valkoisella mp:llä ja valkoinen kypärä päässä, ajoasun ollessa sininen / tumma.   
thumbs-up.gif

Ei siis liene sattumaa, että viranomaiskäytössä on päädytty juurikin ko. väritykseen.  
idea3.gif

biggrin.gif

biggrin.gif

wink.gif

Lienee samassa kategoriassa hiustenkuivaajan liikenneturvallisuutta parantavaan vaikutukseen
tounge.gif

Sain vaimolta heijastinliivin joululahjaksi.
Aion pitää sitä jatkossa päällä - ainakin pidemmillä matkoilla.
En usko, että vara veneen kaataa. (vara = korotetut laidat)
Ulkonäköseikat kuuluu tuonne katuelvistelyajeluun...

Itsellä kun on nahkatakki/tixtex housut yhdistelmä käytössä niin olisi hyvä olla nahkarotsin päälle menevä sadetakki pahimilla sade keleillä.

Tietääkö kukaan mistä löytyisi pelkkä sadetakki neon keltaisena ja heijastin nauhoilla. Olen aika monta kauppiasta kolunut mutta lähin mitä on löytynyt on sade haalari.

Jos pelottaa ajaa prätkällä, ei muuta kuin heijastin/turvaliivi päälle ja varmaan heti on turvassa.
tounge.gif
Itse en ole ajatellut sellaista hankkia semminkin kun Bladen valot ovat erittäin tehokkaat.

Tietääkö kukaan mistä löytyisi pelkkä sadetakki neon keltaisena ja heijastin nauhoilla.
Viime kesänä Säästöpörssi Tammisaari ainakin piti hyllyssään tuollaista sadeasua, takki + housut. Värivaihtoehtoina oli metsän vihreä ja neonkeltainen. Molemmissa oli pariheijastimet ainakin punteissa ja hihojen suissa, mutta en muista oliko takissa myös vyötäisillä. Hinta ainakaan ei ollut paha ja matsku sisäpuolelta jotain kangasmaista = kestävämpää kuin pelkkä muovikalvo
thumbs-up.gif

062802jumpie_prv.gif

Hyvä aihe, on keskusteluttanut paljon. Olen nähnyt aika monella motoristilla tollaisia tipu-liivejä. Täytyy sanoa, että kyllä ne nopeammin erottuu kuin ilman liiviä tulevat. Harkinnassa on ollut pitkään. Yksi on ostettukin, mutta se oli liian pieni ajoasun päälle. Sen taidan lahjoittaa vaikka kummitytön polkupyöräretkille. Itselle kehtaisin kyllä laittaa, vaikka se vähän typerältä alkuun varmaan tuntuisikin. Turvallisuuden nimissä varmaan tottuu!

Ei hitto, vielä turvaliivit  
biggrin.gif
Jeps, tuli vastaan tuossa menneenä kesänä isohko kustomi, jossa oli pitkät päällä, lisävalot ja kuskilla turvaliivi. Ensinnäkin ne valot häikäsivät jo niin paljon, ettei niitä keltaisia liivejä nähnyt kuin vasta kohdalla. Toisekseen kaveri ajoi liian lähellä tien reunaa, joka taas mp:llä ei ole koskaan hyvä.
Jos moottoripyöräily tuntuu noin vaaralliselta, niin kannattaa vakavasti harkita harrastuksen vaihtoa.
Kyllä mä liivien sijasta lähtisin etsimään värikkäämpiä asuja. Tixtex-maailmasta niitä ei kovin löydy, mutta nahkapuolella tarjontaa on.

Sinä päivänä, kun musta rupeaa tuntumaan että tarvitsen liivejä jokapäiväisessä ajossa.
Myyn mopon ja auton, investoin hiukan lisää ja ostan tilalle avoauton.  
cool.gif
Sillä pääsee kohtuu hyvin kesäfiiliksiin

Kyllä mä liivien sijasta lähtisin etsimään värikkäämpiä asuja.
Ei yhtään hassumpi ajatus
thumbs-up.gif
Mutta kun niin monella on jo niin tumma, muuten ihan hyvä ajoasu, niin tuo liivi on kyllä enemmänkin kuin suositeltavaa etenkin juuri näin alkukaudesta kun sitä ollaan vielä molemmin puolin talven jäljiltä ruosteessa - fillari tuntuu taas "uudelta" ja kotilokuskin silmä ei ole tottunut varautumaan 2-pyöräisiin. Senpä vuoksi tuollainen huomioliivi on varsin edullinen ja näppärä lisävaruste, jonka voi sitten kesemmällä niin halutessaan jättää vaikka tallin nurkkaan
thumbs-up.gif

Muistaakseni noista ajoasun väreistä käytiin joskus aika pitkäkin keskustelu miksi musta on niin kovin yleinen
lookaround_orig.gif

Muistaakseni noista ajoasun väreistä käytiin joskus aika pitkäkin keskustelu miksi musta on niin kovin yleinen
lookaround_orig.gif
Enpä muista keskutelun lopputulosta, mutta jokainen joka on värikkäällä tixtex -tuotteella ajanut, ymmärtää miksi sen pitäisi olla musta.  
smile_org.gif
Tai itse asiassa toisin päin, jokainen joka on mustalla ajovarusteella ajanut, ymmärtää miksi sen pitäisi olla värikäs
tounge.gif

Joo. No hankin just viininpunaisen kawan ja mulla on ennestään kirkkaankeltainen kypärä ja mietin aika pitkään, että vaihdanko paremmin sävyihin sopivaan kypärään, koska johan siinä varikset nauraa puissa. Mutta asiaa pitkään
smile_org.gif
mietittyäni päädyin turvallisuuteen. Ja kyllä NÄKYY!!! Ajatelkoot muut mitä huvittaa, mutta minä pojka ajelen se päässä
sport05.gif

Jos moottoripyöräily tuntuu noin vaaralliselta, niin kannattaa vakavasti harkita harrastuksen vaihtoa.

-----

Sinä päivänä, kun musta rupeaa tuntumaan että tarvitsen liivejä jokapäiväisessä ajossa.
Myyn mopon ja auton, investoin hiukan lisää ja ostan tilalle avoauton.
cool.gif
Sillä pääsee kohtuu hyvin kesäfiiliksiin
Minä olen taipuvainen ajattelemaan samoin. Mustat nahkat ja musta kypärä näkyvät sen verran kuin on tarvis.

Turvaliivi tuli hommattua tuossa aiemmin keväällä ja ajattelin ajella se päällä, kunnes meitä alkaa enempi näkyä tuolla liikenteessä. Alustavat kokemukset ovat olleet pelkästään positiviisia: Tilaa tuntuu saavan ihan erimalliin, kuin aikaisempina keväinä, autoilijat pitävät kunnon turvaväliä, jne...

Tulipa tuossa aktiivisesti autoileva naapurin setäkin kyselemään, että onkos tuo heijastinliivi pakollinen. Johon todettuani että ihan oman turvallisuuteni vuoksi pidän näin alkukaudesta oli vastaus, että "Todella hyvä juttu!".

Lisäksi tämä on minusta hyvä tapa herätellä autoilijat tajuamaan, että meitä alkaa taas liikkua tuolla tienpäällä.

Ei muuta kuin
062802moto_prv.gif

Voihan tuossa piillä joku psykologinen juttukin, eikä pelkästään se, että erottuu paremmin. Ehkä ihmiset on oppinut antamaan tietä työmaamiehille yms niin se jotenkin iskostuu tuonne kaalin pohjille ;)

Ei hitto, vielä turvaliivit
biggrin.gif
Jeps, tuli vastaan tuossa menneenä kesänä isohko kustomi, jossa oli pitkät päällä, lisävalot ja kuskilla turvaliivi. Ensinnäkin ne valot häikäsivät jo niin paljon, ettei niitä keltaisia liivejä nähnyt kuin vasta kohdalla. Toisekseen kaveri ajoi liian lähellä tien reunaa, joka taas mp:llä ei ole koskaan hyvä.
Juuri näin.
buttrock.gif
Nuo turvaliivejä pitävät kuskit yleensä ajavat pienitehoisilla prätkillä, joiden liikkeet ovat autoilijalle erittäin hyvin ennustettavia, joten senkin vuoksi "turvaliivien" pitäminen noilla pyörillä ajaessa on hätävarjelun liioittelua, vaikka ei sentään verrattavissa pelkurien auton, maasturin, hankkimiseen. Kun varmaan kuulun keski-ikäisenä kyykkykuskina riskiryhmään, voin harkita "turvaliivin" hommaamista, jos hankin kyykyn, jossa on tehoa yli 200 hv.
tounge.gif

Nuo turvaliivejä pitävät kuskit yleensä ajavat pienitehoisilla prätkillä, joiden liikkeet ovat autoilijalle erittäin hyvin ennustettavia, joten senkin vuoksi "turvaliivien" pitäminen noilla pyörillä ajaessa on hätävarjelun liioittelua,
Duodaa ... Mitäköhän tekemistä pyörän tehoilla on esim. Kehä I:llä jonojen välissä ajamisessa
ghostface.gif
Tietty oikein tehokkaalla pyörällä joku reikäpää tuonkin voi tehdä vähintään sillä nopeudella mitä tien vierustaan on kirjoitettu ja/tai käyttämällä autoja pelkkinä pujottelukeppeinä
crazy.gif
Mutta ihan henk.koht. kokemuksena tilaa rauhalliseen splittaamiseen tulee ihan toisella tavalla liivit päällä kuin ilman niitä
thumbs-up.gif

Back