• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Tuutti 40v

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dYNY
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

dYNY

MotOrg ry
Linkki Tekniikanmaailman juttuun

Ja se wanha TESTI samalla.

Pääsi Tuuttikin ihan miehen ikään
smile_org.gif


Erityisesti mieltä lämmittää tuo Jari Lehtisen hieno entisöintityö.
 
Entisöintityöstä Jarille  
bowdown.gif
 ja  
buttrock.gif


Ja saman miehen tallista löytynee toistakymmentä muutakin klassikkoa entisöintynä...
 
Tuuteilla muuten on järjestettyä ohjelmaa luvassa täski vuodeksi. Japstarat kun kokoontuu Kuopiossa vuosittaiseen Japsatara treffeniin 12.-14-06.2009 niin yhtenä teemana on tuutti 40v. Käsittääkseni myös muuta saattaa olla, kannattaa ainakin kurkata Japsistarat
 
Paljon onnea vaa Tuutille.Ite jos olisin elännyt 30 vuotta sitten niin tollanen ois mulla kyllä talissa ollu. Eikä se oo myöhästä vieläkää.
 
On se mahtava peli ollut, varsinkin siihen aikaan kun tuollaisen sarviin pääsi jo 16 vuotiaana. Itselläni tuollainen oli muutaman vuoden 80-luvun alussa. Oli se henkeäsalpaava kokemus kun sitä ennen oli ajanut vain piikillä ja kolmepuolikkaalla. Oi niitä aikoja.... TÄSSÄ pieni juttu omasta tuutista.
sport05.gif
 
Nostalgia iskee kun tällaisia tarinoita lukee, Hondamania!

Itte sain hakituksi '73 tuutin tuossa '79. Taisin olla 20v silloin?

No enivei. Siinä oli Dunstallin joku 3/4 kate. Sitten hommasin Orimattilasta mottoripyörähuollosta siihen saman tekijän tankin ja satulan. Tankkiin mahtu ainakin 25L gasoa!

Alkuperäiset putket siinä aluksi oli, kunnes sain kaverilta risat putket, joista tein sitten 4-1 putken. Joka oli ihan tyhjä ja siksi aiheutti sydämentykytyksiä Imatran ajoreissuilla.  
wink.gif


Monta mielenkiintoista tarinaa tuli Tuutin kanssa koettua. Eräänä aamuyönä kahden seutuun Lahden polliisit pysäyttivät, kun olin ottanut kolme tyttöä kyytiin. Taisivat pysäyttää siksi, kun kuskin lisäksi vain takimmaisella oli kypärä?  
nixweiss.gif


Sillä ajelin muutaman vuoden. Sitten löytyi risa isolohko Z1. Mutta se on toinen tarina ja sekin on täällä orkissa jossain...  
tounge.gif
 
Aloitin mopotouhun -80 luvulla vanhalla Tuutilla.

Pyörä oli käytetty, mutta nätisti customoitu. Lähinnä cafe racer. Ääntä ja kromia, lyhyt satula ja muuta, hieno peli. Ostin pyörän Granmotorista Naantalista ja lähdin Laitilan suuntaan ajelemaan. Mynämotellin kohdalla katkesi nokka-akseli ja pyörä jäi siihen.

Tuli kopastua kaksi Hondaa samalla kertaa - ensimmäinen ja viimeinen.
 
Kyllähän toi oli edistyksellinen pyörä tullessaan ja kaunis kuin mikä... Ja kyllä maailma on ihmeellinen
smile_org.gif
Aloitin moottoripyöräilyn 80 luvulla BMW R 800:lla ja nyt ajan Hondalla. Vielä kun saan lisää rahaa, ostan Kawasakin
062802jumpie_prv.gif
 
Mulla oli tuuti kanssa ennen 80-luvun puoltavaliä.
Kone oli porattu 880 kuutioiseksi, kaasarit,putkisto,putsarit ym vaihdeltu.Kyllä ajo-ominaisuudet loppu kesken.Muistaakseni -73 mallia....
 
Kai tota pienempääkin voi tuutiksi kutsua, vaikka sitten pikkutuutiksi.. Mä aloitin moottoripyörähommat hiukan erikoisemmalla kulkupelillä, eli ostin vuonna 2003 museorekkaroidun CB500Fourin vuodelta 1972, kuskia vanhemman pyörän siis
tounge.gif


Sillä tuli ajeltua ainoana pyöränä syksylle 2007 asti, viime kesästä asti Fouri on majaillut Parolan MP-museossa näytteillä. Jotain älyttömän hienoa noissa vanhoissa Hondissa on, ne ilmajäähdytteisen nelosen äänet joita säestää neljän putken laulu.. eikä koneen luonne häpeä nykypyörille, tasaista vetoa parista tonnista punarajalle yhdeksään ja puoleen tonniin!

cb500f2.jpg
 
Tossa Kuopion meetissä vois olla oiva "tekosyy" potkia tai potkituttaa itteänsä persauksille ! hmmmmm.....
wink.gif
 
hienoa entisöintityötä teettää ja tekee lehtisen jari. monia hänen äärettömän hienoja klassikkopyöriään olen saanut ihailla vuosien varrella ja on aktiiveja japsistaroissa tietysti. mukava juttu myös temarilta aiheesta.

itsellä oli tuutin seuraaja toisena 'isona' pyöränä pari vuotta muistaakseni 1982-83 eli pitsikansituutiksi sanottu 16 venttiilinen rivinelikko. malli oli cb750k eli takana oli rumpujarru vielä ja ajo-ominaisuudet olivat ajan henkeen melko haastavat, mutta hauska pyörä oli ajaa ja tuntui siihen aikaan kokonaisine 77 hevosvoimineen todella tehokkaalta ja kireältä. aika kultaa muistot ja tänä päivänä ajettuna sama pyörä saattaisi olla melkoinen pettymys kaikkineen, mutta joka tapauksessa nostalgiapläjäys kuitenkin.
 
Eilen -JKL:ssä rompepäivillä- piti jututtaa japsistara osaston hemmoja.

MP09:n tulee kuulemma kaikki vuosimallit tuutteja, joita tuotu tänne on. Entisöityinä, projekteina, tuunattuina yms. Tosin, en kysynyt sitä, että lasketaanko 16venttiiliset tuuteiksi
nixweiss.gif


Toivottavasti päästään perheen äijät taas käymään näyttelyssä.  
smile_org.gif
 
TUUTTI-nimeä käytetään Honda CB750 K0-K6 malleista. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy toistaa? Edes K7 ei ole Tuutti vaan se on "Kooseiska". Kutsukaa vaikka seiskapuolikkaiksi muita malleja mutta Tuutti on vain alkuperäinen Tuutti.
 
TUUTTI-nimeä käytetään Honda CB750 K0-K6 malleista. Kuinkahan monta kertaa tämä täytyy toistaa? Edes K7 ei ole Tuutti vaan se on "Kooseiska". Kutsukaa vaikka seiskapuolikkaiksi muita malleja mutta Tuutti on vain alkuperäinen Tuutti.

Tänks, noin sitä epäilinkin.  
wink.gif


Siitä vaan kun on 18 vuotta, kun oman '73 Tuutin myin. Noilla uudemmilla 16V laitteilla en ole ajanutkaan.

Enivei. Kyllä Tuutit on hienoja motoja...  
thumbs-up.gif
 
Ainoa Tuutti on "haikidus"-Cb750, kaikkein tiukimman tulkinnan mukaan hiekkavalu-CB750.
Muut ovat vain tusinafaceliftejä.
Maailmalla sandcast-CB750 on kaikkein korkeimmalle arvostettu.
Sitten tehdään jako SOHC ja DOHC.
Jos jaotellaan moottorin mukaan saa kaikki SOHC-koneiset olla Tuutteja, tai sitten ei.
Konehan oli moottoripyörien äkkikehityksen ratkaisevin osakokonaisuus CB750:ssä.
 
Ainoa Tuutti on "haikidus"-Cb750, kaikkein tiukimman tulkinnan mukaan hiekkavalu-CB750.
Muut ovat vain tusinafaceliftejä.
Maailmalla sandcast-CB750 on kaikkein korkeimmalle arvostettu.
Sitten tehdään jako SOHC ja DOHC.
Jos jaotellaan moottorin mukaan saa kaikki SOHC-koneiset olla Tuutteja, tai sitten ei.
Konehan oli moottoripyörien äkkikehityksen ratkaisevin osakokonaisuus CB750:ssä.
Juuri näin, aito on aito muut on sitten muita. Suomessa ei noita sandcasteja juuri ole, mutta olihan tuolla MP09 näyttelyssä Japsistarojen osastolla sekin esillä.
 
Back
Ylös