• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Twin cup

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja 750S
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tarvitaanko Suomeen tällaista luokkaa? Kuskeja on viivalla muutenkin melkoisen vähän, niin mielestäni kannattaisi ennemmin keskittää resurssit jo nyt toimivien luokkien vahvistamiseen. Ainakin henkilökohtaisesti ajan mieluummin kilpaa 35-40 kaveria vastaan kuin viittätoista. Tasaista vääntöä syntyy helpommin.

Noilla olemassa olevilla Ducateillahan voi hyvin ajaa esim. jokkista. Ilmajäähy cuppi-Ducu ei välttämättä ole siellä se nopein pyörä, mutta tuskin se on twinisarjassakaan. Jos luokka on tiukka, ja voitosta ajetaan tosissaan, niin kalusto on varmaasti jotain muuta.
Vähän samoin miettein. Kannattaneeko tekohengittää luokkaa, joka on pysynyt tähänkin asti vain maahantuojan tuella.
Tietysti mukavempihan se on kärjessä taistella kuin jossain keskivaiheella, mutta se koskee vain muutamaa kuskia.
Ducatit mahtuisi hienosti jokkikseen, jokuhan jo on siellä kokeillutkin.

Minulla taitaa kylläkin olla oma lehmä ojassa, omalle projektilleni tulisi kummasti lisää motivaatiota, kun jokkiksessa tulisi viivalle samanveroisia pyöriä.
smile_org.gif
 
Noilla olemassa olevilla Ducateillahan voi hyvin ajaa esim. jokkista. Ilmajäähy cuppi-Ducu ei välttämättä ole siellä se nopein pyörä, mutta tuskin se on twinisarjassakaan. Jos luokka on tiukka, ja voitosta ajetaan tosissaan, niin kalusto on varmaasti jotain muuta.
Saakos siihen jokkis luokkaa osallistua "rajusti rakennellulla" pyörällä? Kaverin kanssa tässä pientä projektia pukkaa, lähinnä olemme ajatelleet tuota mahdollista Twin cuppia (sorsapilli luokkiin ei ole mitään kiinnostusta) ja sitä silmällä pitäen evaluoineet kalustoa.
 
Saakos siihen jokkis luokkaa osallistua "rajusti rakennellulla" pyörällä? Kaverin kanssa tässä pientä projektia pukkaa, lähinnä olemme ajatelleet tuota mahdollista Twin cuppia (sorsapilli luokkiin ei ole mitään kiinnostusta) ja sitä silmällä pitäen evaluoineet kalustoa.
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.  
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty  
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
 
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
Kukahan merkonomi nuo säännöt on tehny? Pitääkö tuo nyt ymmärtää, että kaikki muut muutokset mitä tuossa ei ole erikseen hyväksytty on kielletty? Tuohan tarkoittaa, että esim. alkuperäistä runkoa ei saa vaihtaa "aftermarket" runkoon.. Pitäköön tunkinsa!
tounge.gif
 
Ducatit mahtuisi hienosti jokkikseen, jokuhan jo on siellä kokeillutkin.

Juu...

Ongelmahan tuossa luokassa on että kaikki sallitut (kyykky) Ducatit ovat jo
poistuneet tuotannosta.
Siinähän syy että luokkaa alettiin laajentamaan kun tota kalustoa on kuitenkin ihan
mukavasti vielä liikenteessä.

Jos taas luokkajakoa laajennetaan entisestään tulee luokaan auttamaatta
liian suuret teho-erot.

Mitä jokkikseen tulee niin alkaa siellä tasokin olemaan sellainen että harva
sinne SS:llä yksin sekaan haluaa lähteä.
SS rata-ennätyksiä kellottamalla olis kesällä Kemorassa taistellu siellä 5-8
joukossa ja Motoparkissa sijoilla 13-17.
(ja jos merkit paikkansa pitävät sakki ja vauhti vaan lisääntyy?)

Niin eikä Ducati-cuppilaisilla ole (nykyisten sääntöjen puitteissa) mitään asiaa jokkikseen
(seuraavaan kahteen vuoteen)
sad_orig.gif

sanoi:
Luokkaan saa osallistua vain sellainen ajaja joka ei aja kilpaa missään muussa Road Racing-luokassa tai ei ole osallistunut viimeksi kuluneena kahtena vuotena kuin kahteen Road Racing-kilpailuun tai viimeksi kuluneen vuoden aikana vain yhteen kilpailuun.


Tulevaisuus riippuu tietysti siitä paljonko sakkia uuteen Cuppiin saadaan?
Jos väki jää vähäiseksi niin harmi.
Nyt kun 749kin on kuollut ja kuopattu niin ei hyvältä näytä kun kalusto
tuosta vielä vähän vanhenee.
Tosin mukavahan niillä jokkiksessakin olis varmaan kurvailla jos siellä olis tarpeeksi
vastaavaa kalustoa mukana. (+ säännöt antaisi siihen mahdollisuuden)


Itelle ei taasen jääny vaihto-ehdoksi kun kai sitten opetella ajamaan kun joutuu
jatkossakin noitten tonnisten japsien kanssa känäämään
shaun.gif
tounge.gif
 
Mitä jokkikseen tulee niin alkaa siellä tasokin olemaan sellainen että harva
sinne SS:llä yksin sekaan haluaa lähteä.
SS rata-ennätyksiä kellottamalla olis kesällä Kemorassa taistellu siellä 5-8
joukossa ja Motoparkissa sijoilla 13-17.
(ja jos merkit paikkansa pitävät sakki ja vauhti vaan lisääntyy?)
Vaikea uskoa että Ducati cup laitteella päästäisiin Kemorankaan jokkiskisassa 5-8 joukkoon. Jos ajat SS:llä samoja kierrosaikoja kuin tonnarilla Kemoran radalla ei tartte kaksinenkaan ratakettu kun pitää Ducatin selän takana. Ja pelkästään tonnareita jokkiksen kärjessä näkyy olevan. Tuskin jokkiksessa kukaan menestystä lähtee hakemaan kusiaisella, vaikka samaan kierrosaikaan pääsis tai vähä kovempaa kilpailu mies miestä vastaan on aika vaikeaa 600cc vs. 1000cc. Ducatia vastaan kummallakin voi mutkissä menetetyn ajan/sijoituksen ottaa takaisin suoralla. SS:n suorituskyky on kymminkin suorille todella vaatimaton jopa kusiaisiin verrattuna. Siihen nähden niillä ajetut kierrosajat ovat kyllä hyviä.
 
Saakos siihen jokkis luokkaa osallistua "rajusti rakennellulla" pyörällä? Kaverin kanssa tässä pientä projektia pukkaa, lähinnä olemme ajatelleet tuota mahdollista Twin cuppia (sorsapilli luokkiin ei ole mitään kiinnostusta) ja sitä silmällä pitäen evaluoineet kalustoa.
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.  
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty  
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
Ducatin tapauksessa 750S varmaankin tarkoittaa "rajusti rakennetulla" jotakin tämän kaltaista:

*kuva*

- Ducati 999:in runko
- Ducati SS1000 moottori ylikokoon porattuna
- Custom katteet, monokokki takarunko
- Lukuisia one-off osia

Ei jokkiksessa mitään tämän kaltaista ole nähty.

Jos joku nyt sitten toisi tällaisen tasoisen hienosti rakennetun pelin viivalle niin kai sillä nyt kisaan mukaan pääsee. Eikös kilpailun johto voi yksimielisellä päätöksellä sallia osallistumisen, vaikka kalusto ei ihan sääntöjen mukaista olekaan? Esimerkkinä vaikka kaudella 06 Triumph 675 jolla ajettiin joku yksittäinen kisa 600-luokassa.
 
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.  
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty  
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
Kukahan merkonomi nuo säännöt on tehny? Pitääkö tuo nyt ymmärtää, että kaikki muut muutokset mitä tuossa ei ole erikseen hyväksytty on kielletty? Tuohan tarkoittaa, että esim. alkuperäistä runkoa ei saa vaihtaa "aftermarket" runkoon.. Pitäköön tunkinsa!  
tounge.gif

Kyllä. Asia menee juuri noin. Kaikki muutokset mitä ei ole sallittujen listalla on kielletty. Piste. Kyseessä on sääntökohta joka pitää asiat selvempinä.

En tiennytkään että allekirjoittanut ja Jukka Relander ovat merkonomeja, mutta mukava tuokin on nyt sitten saada selville.

Kumma juttu muuten, olen ollut mukana luomassa kahta RR-luokkaa suomeen. Toinen niistä oli Ducati-Cup.

Siihen teimme säännöt Salon Miikan kanssa (hänkään muuten ei ole merkonomi). Koko sen kuuden vuoden aikana Ducati-Cup:n sääntöjä ei muutettu mitenkään ratkaisevasti, tehtiin vain pieniä päivityksiä. Ja kuulemani mukaan koko kuuden vuoden aikana ei tehty ainoatakaan protestia pyöristä, joten säännöt taisivat olla aika ajan tasalla, jo ihan lähtökohtaisesti  

Yhtenäistä noille molemmille luokille on se että Moottoriliitto vastusti molempien tulemista hyvin verisesti. No Ducati-Cup runnottiin lävitse yhdessä Salon Miikan ja Hailacin Kantolan Nikon kanssa. Ja luokka ei ikinä olisi kerännyt noin paljon osanottajia ilman Kantolan Nikon erittäin suurta henkilökohtaista panostusta! Niko vihjaisi tässä taannoin että hän ei tule poistumaan kokonaan RR-kuvioista, vaikka Ducati-Cup loppuukin. Jään odottamaan mitä tuleman pitää.

Se toinen luokka on tuo jokamiesluokka. Siihenkin esiintyi - ja varsin vahvaa vastustusta liiton taholta. Siihen taisteluun en enää jaksanut osallistua, muistaakseni annoin vain vähän taustatukea Relanderin Jukalle. Jukka sitten hakkasi päänsä läpi virkakoneiston.

Tässä tätä tänä aamuna. Mukava että joku on vetänyt herneet nenään aftermarket-rungoista. Nehän ovat erittäin yleisiä moottoripyörissä.

Montako aftermarket-rungollista pyörää löytyy tältä palstalta? Ongelma taitaa koskettaa vähän joka toista palstalaista
sport05.gif
 
Älä nyt Kiira vedä hernettä nenään. En usko, että 750S kirjoituksellaan haluaa kritisoida jokkis-luokan sääntöjä sen enempää.

Markkinoilla on runkokittejä, joilla Ducati SS1000-moottoripyörästä saa rakennettua ruuvaamalla suht helposti kevyen ratapyörän.

Minusta jokkis on todella hyvä idea. Omalla kohdallani luokka on tarjonnut helpon ja mukavan tavan kokeilla kilvanajoa. En jahtaa palkintosijoja vaan pidän hauskaa kilpailemalla muiden samantasoisten kuskien kanssa, siihen ko. luokka sopii oikein mainiosti.

On suorastaan hämmästyttävää miksi uutta asiaa edelleen aina vastustetaan jossain moottoriliiton päättävässä elimessä. Jollain lailla RR-urheilu on ollut jämähtäneessä tilassa. Toivottavasti julkisuuskuvan parantaminen ja mielenkiintoisten luokkien tuominen suomeen jatkuu. Ainakin minä arvostan Relanderin ja Kiiran työtä.
 
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.  
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty  
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
Kukahan merkonomi nuo säännöt on tehny? Pitääkö tuo nyt ymmärtää, että kaikki muut muutokset mitä tuossa ei ole erikseen hyväksytty on kielletty? Tuohan tarkoittaa, että esim. alkuperäistä runkoa ei saa vaihtaa "aftermarket" runkoon.. Pitäköön tunkinsa!  
tounge.gif

Kyllä. Asia menee juuri noin. Kaikki muutokset mitä ei ole sallittujen listalla on kielletty. Piste. Kyseessä on sääntökohta joka pitää asiat selvempinä.

En tiennytkään että allekirjoittanut ja Jukka Relander ovat merkonomeja, mutta mukava tuokin on nyt sitten saada selville.

Kumma juttu muuten, olen ollut mukana luomassa kahta RR-luokkaa suomeen. Toinen niistä oli Ducati-Cup.

Siihen teimme säännöt Salon Miikan kanssa (hänkään muuten ei ole merkonomi). Koko sen kuuden vuoden aikana Ducati-Cup:n sääntöjä ei muutettu mitenkään ratkaisevasti, tehtiin vain pieniä päivityksiä. Ja kuulemani mukaan koko kuuden vuoden aikana ei tehty ainoatakaan protestia pyöristä, joten säännöt taisivat olla aika ajan tasalla, jo ihan lähtökohtaisesti  

Yhtenäistä noille molemmille luokille on se että Moottoriliitto vastusti molempien tulemista hyvin verisesti. No Ducati-Cup runnottiin lävitse yhdessä Salon Miikan ja Hailacin Kantolan Nikon kanssa. Ja luokka ei ikinä olisi kerännyt noin paljon osanottajia ilman Kantolan Nikon erittäin suurta henkilökohtaista panostusta! Niko vihjaisi tässä taannoin että hän ei tule poistumaan kokonaan RR-kuvioista, vaikka Ducati-Cup loppuukin. Jään odottamaan mitä tuleman pitää.

Se toinen luokka on tuo jokamiesluokka. Siihenkin esiintyi - ja varsin vahvaa vastustusta liiton taholta. Siihen taisteluun en enää jaksanut osallistua, muistaakseni annoin vain vähän taustatukea Relanderin Jukalle. Jukka sitten hakkasi päänsä läpi virkakoneiston.

Tässä tätä tänä aamuna. Mukava että joku on vetänyt herneet nenään aftermarket-rungoista. Nehän ovat erittäin yleisiä moottoripyörissä.

Montako aftermarket-rungollista pyörää löytyy tältä palstalta? Ongelma taitaa koskettaa vähän joka toista palstalaista
sport05.gif
Älähän Tero nyt hermostu, tuosta merkoni kommentin perästä oli näköjään hehiö / hymiö jäänyt pois!  
smile_org.gif


Totta on, että eipä noita aftermarket runkoja ole paljoa, kun ei ole luokkaa missä niillä voi ajaa!! Twin cupista ollaan toivomassa sellaista! Tavoitteena olisi nimenomaan rakentaa 1000DS:n ympärille sellainen paketti millä olisi jonkunlaiset mahdollisuudet pärjätä. Esim. Battle Of Twin (joko formula 2 tai 3) luokissa tälläinen rakentelu on mahdollista. Jyri on aika hyvin näköjään jäljillä minkälaista laitetta ollaan suunnittelemassa!  
tounge.gif


Hiukan harmittaa jos tämän tyyppisiä uusia luokkia vastustetaan, koska enpä usko että näissä luokissa ajavat kuljettajat ovat mitenkään pois muiden luokkien kisoista!
Jos vehje saadaan kasaan, niin voihan tuota käydä jossain jokkis kisassa näyttämässä. Sittenpähän kilpailun johto tekee päätöksen on sillä asiaa kisaan vain ei. Jos ei kisa mahdollisuutta, niin onpahan ainakin tullu hankittua hauska ratalaite, jota ei saa sitten kirveelläkään enää kilpiin!  
biggrin.gif
 
Jos nyt jostain syystä ei uutta luokkaa niin entä jos pientä sääntöviilausta Jokkikseen. Rungonmuutos mahdollisuus vanhaa tekniikkaa omaaviin ilmajäähdytteisiin ja alitehoisiin laitteisiin.
Mahdollistaisi eksoottisten laitteiden kohtuu tasaväkisen osallistumisen ja toisi luokkaan lisäväriä.
 
Jos nyt jostain syystä ei uutta luokkaa niin entä jos pientä sääntöviilausta Jokkikseen. Rungonmuutos mahdollisuus vanhaa tekniikkaa omaaviin ilmajäähdytteisiin ja alitehoisiin laitteisiin.
Mahdollistaisi eksoottisten laitteiden kohtuu tasaväkisen osallistumisen ja toisi luokkaan lisäväriä.
Niin onhan maailmalla myös noin thumpper sarjoja joissa nakataan noin 500 - 650 single johonkin piikkisen / 250 runko mittoihin...
 
Jep, jos tarkoitat "rajusti rakennellulla" kisavirityksiä jne. (eikä apinakiikkua tms.  
tounge.gif
). Aika "rajusti rakennettuja" pyöriä jokkiksessa on myös nähty  
eek.gif


Turbo tai ilokaasu on kiellettyjen listalla. Linkki kauden 2007 sääntöihin.
Kukahan merkonomi nuo säännöt on tehny? Pitääkö tuo nyt ymmärtää, että kaikki muut muutokset mitä tuossa ei ole erikseen hyväksytty on kielletty? Tuohan tarkoittaa, että esim. alkuperäistä runkoa ei saa vaihtaa "aftermarket" runkoon.. Pitäköön tunkinsa!  
tounge.gif

Kyllä. Asia menee juuri noin. Kaikki muutokset mitä ei ole sallittujen listalla on kielletty. Piste. Kyseessä on sääntökohta joka pitää asiat selvempinä.

En tiennytkään että allekirjoittanut ja Jukka Relander ovat merkonomeja, mutta mukava tuokin on nyt sitten saada selville.

Kumma juttu muuten, olen ollut mukana luomassa kahta RR-luokkaa suomeen. Toinen niistä oli Ducati-Cup.

Siihen teimme säännöt Salon Miikan kanssa (hänkään muuten ei ole merkonomi). Koko sen kuuden vuoden aikana Ducati-Cup:n sääntöjä ei muutettu mitenkään ratkaisevasti, tehtiin vain pieniä päivityksiä. Ja kuulemani mukaan koko kuuden vuoden aikana ei tehty ainoatakaan protestia pyöristä, joten säännöt taisivat olla aika ajan tasalla, jo ihan lähtökohtaisesti  

Yhtenäistä noille molemmille luokille on se että Moottoriliitto vastusti molempien tulemista hyvin verisesti. No Ducati-Cup runnottiin lävitse yhdessä Salon Miikan ja Hailacin Kantolan Nikon kanssa. Ja luokka ei ikinä olisi kerännyt noin paljon osanottajia ilman Kantolan Nikon erittäin suurta henkilökohtaista panostusta! Niko vihjaisi tässä taannoin että hän ei tule poistumaan kokonaan RR-kuvioista, vaikka Ducati-Cup loppuukin. Jään odottamaan mitä tuleman pitää.

Se toinen luokka on tuo jokamiesluokka. Siihenkin esiintyi - ja varsin vahvaa vastustusta liiton taholta. Siihen taisteluun en enää jaksanut osallistua, muistaakseni annoin vain vähän taustatukea Relanderin Jukalle. Jukka sitten hakkasi päänsä läpi virkakoneiston.

Tässä tätä tänä aamuna. Mukava että joku on vetänyt herneet nenään aftermarket-rungoista. Nehän ovat erittäin yleisiä moottoripyörissä.

Montako aftermarket-rungollista pyörää löytyy tältä palstalta? Ongelma taitaa koskettaa vähän joka toista palstalaista
sport05.gif
Korjataan nyt muutamat virheet. Ei, en ole merkonomi. Olen ylioppilasmerkonomi, markkinointilinjalta. Lopputyön nimi oli Havaitsemisen hyödyntäminen markkinoinnissa ja mainonnassa. Ammattikorkeassa talous ja hallinto ja päättötyöni käsitteli myynninohjausjärjestelmää jonka rakentamisessa olin mukana eräässä vakuutusyhtiössä. Oikeustieteelliseen tiedekuntaan tein päättötyön (maisteritutkielma) aiheesta Aatteellinen yhdistys liiketoimintaympäristössä: Case Moottoripyöräilyn tuki ry. Aihe oli sekoitus velvoiteoikeutta, finanssioikeutta, oikeustaloustiedettä sekä immatteriaali- ja kilpailuoikeutta. Aihe sivusi vain osittain normilaadintaa mm. yhdistyksen sääntöjen, ajoharjoittelusääntöjen ja kilpailun sääntöjen osalta ja niiden soveltamista velvoiteoikeuden ja vakuutusoikeuden maailmaan.

Kyseisiä kilpaluokan sääntöjä en ole laatinut itse, koska oma tekninen tietämykseni moottoripyöristä ja kilpaluokista on vähintäänkin alkeellinen. Moottoriliiton sääntötyöryhmässä olen mukana. Merkonomien ja vaikkapa hortonomien laatimissa normeissa on usein sellainen ongelma, että normit ovat keskenään ristiriidassa, normien soveltamissäännöt varioivia (esim. saako tuomaristo/kilpailun valvoja tarkentaa, lisätä vai muuttaa sääntöjä) ja muitakin silmään tökkääviä tulee.

Tällä hetkellä yhteistyö Moottoriliiton kanssa sujuu varsin hyvin, eikä mitään suurempaa vastustusta ole. Tallella on keväältä 2005 sähköpostikeskustelut aiheen tiimoilta, joista parhaimpia kohtia olen ja tulen siteeraamaan tulevaisuudessakin: "Poika, tätä on kokeiltu aikaisemminkin ja olen ollut xxxx vuotta mukana eikä tuo tule toimimaan. Ei sinne tule kuljettajia ajamaan" (Viimeisimmässä kisassa 53 kuljettajaa ruudussa, ilmoittautuneita yli 60).
Muutosvastarinta on siis usein kovin voimakasta, oli kyseessä sitten multipersoonien kautta nettikeskusteluun osallistuvat henkilöt tai omalla nimellään kantaa ottavat.

Tästä keskustelusta en nimeltä tunne kuin Teron, joten kiitos hänelle avusta. Muita alkuun sysäämässä olleita olen kiittänyt ja toivottavasti tulen kiittämään jos jäänyt näin tekemättä.

Täällä selvästikin on päteviä henkilöitä, jotka kykenevät laatimaan säännöt, joissa ei ole tulkinnanvaraa, jotka tyydyttävät kaikkia ja ovat kaikille tasapuoliset ja helposti sisäistettävät. Toivoisinkin heidän apuaan näiden ja muidenkin luokkien sääntöjen laadintaan. Toimittanette samalla cv:n josta ilmenee koulutus sekä alan työkokemus. Minimivaatimuksena pidettäköön vaikka oikonomin/oikeusnotaarin koulutusta yhdistettynä muutaman vuoden työskentelyyn perustuslakivaliokunnassa, ministeriön valmistelevissa elimissä tai muuta vastaavaa soveltuvaa työkokemusta. Suoritettua auskultointia ja/tai asianajotoimistossa kahvin keittelyä ei lasketa sopivaksi työkokemukseksi. Käytännön työskentelyyn kilpailutoiminnassa järjestämme tarvittavan koulutuksen (C-lisenssit itse, B:n ja A:n Moottoriliiton kautta). Ahkeria käytännön työmuurahaisia tarvitsemme, heitä ei ole koskaan liikaa. Viisasteluun riittää omat voimavaramme ja vaikka omat voimat loppuisivatkin, siihen energiaa tuntuu riittävän näin ajokauden ulkopuolellakin niin virtuaalimaailmassa kuin vaikkapa lajiparlamentissa. Jälkimmäisessä tosin tarvitaan ilmeisesti vähän voimajuomaa, että omalla naamalla viitsitään.

Jatkakaahan vääntämistä, odotellaan mielenkiinnolla jos jotain valmista tulisi. Hengittämistä tosin ei lopeteta sitä odotellessa.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
 
Meni lässytykseksi, tosin voinen syyttää siitä vain itseäni. No odotellaan mitä SML päättää.
Jatketaan "Samppavain" laitteen suunnittelua ja alkuvuodesta kilujen tilaamista. Jos sitä rimpulaa ei kelpuuteta mihinkään luokkaan, niin ajellaan sitten ratapäivillä sillä!
 
Mitä jokkikseen tulee niin alkaa siellä tasokin olemaan sellainen että harva
sinne SS:llä yksin sekaan haluaa lähteä.
SS rata-ennätyksiä kellottamalla olis kesällä Kemorassa taistellu siellä 5-8
joukossa ja Motoparkissa sijoilla 13-17.
(ja jos merkit paikkansa pitävät sakki ja vauhti vaan lisääntyy?)
Ja jos olisi seurannut tuloksia ym. niin huomaisi, että jokamiesluokassa on kaksi eri lähtöä, kutsuttakoon sitten vaikka A- ja B-lähdöiksi. Esim. Motoparkissa B-lähdössä ajettiin sellaisia 1.38 päälle olevia aikoja. Kolme henkeä eksyi (minä yhtenä heistä) väärään lähtöön, koska lähdimme ajamaan liian myöhään aika-ajoon ja sateen vuoksi emme alittaneet indeksiä (joka on 108 % nopeimman kuljettajan parhaasta aika-ajotuloksesta). Eli todellisuudessa Motoparkissa tullaan ajamaan B-lähdön kärjessä 1:38 pintaan olevia aikoja, Kemoralla ja Botniaringillä n. 1:17 aikoja ja Alastarolla 1:32 aikoja. Käsittääkseni noihin aikoihin pääsee ihan mainiosti Ducati cupinkin kalustolla siinä missä vaikkapa supermotolla ja muilla ei-kyykyillä.

Kun lähdin luokkaa perustamaan, oli tarkoituksena mahdollisimman yksinkertaiset säännöt, jotta osallistumiskynnys tulee matalaksi. Aina tietysti voi saivarrella onko katukäyttöön hyväksytyllä kevytmoottoripyörällä mahdollisuuksia MotoGp-pyörää vastaan. Ei ole. Ei tosin ole nähty yhtään MotoGp-pyörää viivalla ja satojen pyörien joukosta vasta yksi katupiikki ja senkin kuljettaja päivittänee kaluston ensi kaudelle. Yksinkertaisuudessa pysytään. Jos lähdetään miettimään matemaattisia tasoituskaavioita jossa huomioidaan kalusto, kuljettajan ikä, kokemus, paino, pituus, lahjat, tulot, sponsorit jne. ollaan loputtomassa suossa. Yksinkertainen on kaunista. Ei liikennevaloissakaan mietitä, siinä lähdetään kun valot vaihtuvat, oli rinnalla sitten ahdettu Busa, Ferrari tai Radalle.com-tarroitettu tyyninki. Sinisillä valoilla varustettuja vastaan ei välttämättä kannata.

Luokassa ei ajeta rahasta tai maineesta. Luokassa on tarkoitus kokea tasavertaista ja hauskaa kisaamista. Itselläni lienee eniten kokemusta, koska takana on 13 lähtöä ja 13 maaliin saapumista (kerran tosin bensan loppumisen takia työntäen tapahtunut). Voin sanoa, että on ollut hauskaa, ihan katsomatta olenko ollut hetken ensimmäisenä (kokemus Motoparkista) vai olenko ollut lähtöruudukossa viimeisenä (kokemus myös Motoparkista). Kalustoni on vaihdellut ruttutukusta löydetystä 10 vuotta vanhasta raadosta uuteen R6R:ään. Aina on ollut hauskaa ja jatkan niin kauan kun on hauskaa, sitten perustan vaikka Pilkkijöiden tuki ry:n ja järjestän pilkkikilpailuja.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
 
Luokassa ei ajeta rahasta tai maineesta. Luokassa on tarkoitus kokea tasavertaista ja hauskaa kisaamista. Itselläni lienee eniten kokemusta, koska takana on 13 lähtöä ja 13 maaliin saapumista (kerran tosin bensan loppumisen takia työntäen tapahtunut). Voin sanoa, että on ollut hauskaa, ihan katsomatta olenko ollut hetken ensimmäisenä (kokemus Motoparkista) vai olenko ollut lähtöruudukossa viimeisenä (kokemus myös Motoparkista). Kalustoni on vaihdellut ruttutukusta löydetystä 10 vuotta vanhasta raadosta uuteen R6R:ään. Aina on ollut hauskaa ja jatkan niin kauan kun on hauskaa, sitten perustan vaikka Pilkkijöiden tuki ry:n ja järjestän pilkkikilpailuja.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Voitko järjestävän seuran nimissä arvioda, onko laitteella joka poikkeaa noistä säännöistä mitään mahdollisuutta kisaan? Vai luetaanko sääntöjä, kun piru raamattua? Hauskanpitohan se meilläkin olisi mielessä ja hauskanpidon kulmakerrointa lisätäksemme olemme ajatelleet hiukan eksoottisempaa laitetta tuoda viivalle!

Edit: typo
 
Voitko järjestävän seuran nimissä arvioda, onko laitteella joka poikkeaa noistä säännöistä mitään mahdollisuutta kisaan? Vai luetaanko sääntöjä, kun piru raamattua? Hauskanpitohan se meilläkin olisi mielessä ja hauskanpidon kulmakerrointa lisätäksemme olemme ajatelleet hiukan eksoottisempaa laitetta tuoda viivalle!

Edit: typo
Henkilökohtaisesti hoidan vain neuvottelut kisapäivistä ja päiville tulevista mahdollisista muista luokista (toistaiseksi kauden 2008 osalta ei ole mitään löyty lukkoon).

Sääntöjen tulkintaan en ota enkä tule ottamaan kantaa niin kauan kun ajan itse kilpaa kyseisessä luokassa. Se olisi vähintäänkin kyseenalaista. Säännöistä päättää Moottoriliitto ja säännöt lähtevät painoon 1.1.2008. Toivottavasti tulkintaan liittyvät säännöt ovat sillä tasolla, ettei niistä synny epäselvyyttä. Sääntöihin antanee tulkintasuositukset Moottoriliitto ja/tai lajiryhmä/lajipäällikkö. Paikan päällä sääntöjä soveltaa kilpailun johto.

Oma valistunut, mutuun pohjautuva veikkaukseni on, ettei tuossa luokassa vastakaan tulla nipottamaan. Turvallisuus on priorisoitu, ei muu. Taustavaikuttajana pyrin pitämään huolen siitä, että näin myös tulevaisuudessakin. Jos joku haluaa tulla ajamaan omavalmisteella joka ei ole turvallisuusriski, ei se ole ainakaan minulta pois, tuskin keltään muultakaan.

Sääntöjä tullaan tulevaisuudessakin viilaamaan. Resurssit ovat Moottoriliitossakin sellaiset, ettei kovin nopealla aikataululla saada lakitekstiä vastaavaa normistoa aikaan. Ristiriitaisuuksia tullee olemaan jatkossakin ja eletään niiden kanssa.

Joku viisas sanoi latinaksi aikoinaan "Scire leges non hoc est verba earum tenere, sed vim ac potestatem" (Tärkeintä ei ole tieto lakien sanamuodosta vaan niiden mielestä ja päämäärästä). Tässä mieli ja päämäärä on laajapohjainen osallistumismahdollisuus ilman turhia pilkkujen tuijotteluita. Meillä ei ole mitattu bensan lämpötiloja ja ratkaistu sen perusteella voittajaa. Jätetään ne puuhat niille, joiden kartanon hankinnat on korokepaikasta kiinni. Pysytään siis faktojen maailmassa ja odotetaan sääntökirjaa ja kysytään sitten asiasta päättäviltä kanta ja sen mukaan sitten mennään.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
 
Henkilökohtaisesti hoidan vain neuvottelut kisapäivistä ja päiville tulevista mahdollisista muista luokista (toistaiseksi kauden 2008 osalta ei ole mitään löyty lukkoon).

Sääntöjen tulkintaan en ota enkä tule ottamaan kantaa niin kauan kun ajan itse kilpaa kyseisessä luokassa. Se olisi vähintäänkin kyseenalaista. Säännöistä päättää Moottoriliitto ja säännöt lähtevät painoon 1.1.2008. Toivottavasti tulkintaan liittyvät säännöt ovat sillä tasolla, ettei niistä synny epäselvyyttä. Sääntöihin antanee tulkintasuositukset Moottoriliitto ja/tai lajiryhmä/lajipäällikkö. Paikan päällä sääntöjä soveltaa kilpailun johto.

Oma valistunut, mutuun pohjautuva veikkaukseni on, ettei tuossa luokassa vastakaan tulla nipottamaan. Turvallisuus on priorisoitu, ei muu. Taustavaikuttajana pyrin pitämään huolen siitä, että näin myös tulevaisuudessakin. Jos joku haluaa tulla ajamaan omavalmisteella joka ei ole turvallisuusriski, ei se ole ainakaan minulta pois, tuskin keltään muultakaan.

Sääntöjä tullaan tulevaisuudessakin viilaamaan. Resurssit ovat Moottoriliitossakin sellaiset, ettei kovin nopealla aikataululla saada lakitekstiä vastaavaa normistoa aikaan. Ristiriitaisuuksia tullee olemaan jatkossakin ja eletään niiden kanssa.

Joku viisas sanoi latinaksi aikoinaan "Scire leges non hoc est verba earum tenere, sed vim ac potestatem" (Tärkeintä ei ole tieto lakien sanamuodosta vaan niiden mielestä ja päämäärästä). Tässä mieli ja päämäärä on laajapohjainen osallistumismahdollisuus ilman turhia pilkkujen tuijotteluita. Meillä ei ole mitattu bensan lämpötiloja ja ratkaistu sen perusteella voittajaa. Jätetään ne puuhat niille, joiden kartanon hankinnat on korokepaikasta kiinni. Pysytään siis faktojen maailmassa ja odotetaan sääntökirjaa ja kysytään sitten asiasta päättäviltä kanta ja sen mukaan sitten mennään.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Ok, no katotaan jos saadaan vehkeet kuntoon ja ennen kaikkea ukoista vauhtia edes siedettävätsi pihalle, niin sitten vois loppukesästä tarjoutua johonkin lähtöön. Päättäköön sitten tuomaristo saako viivalle tulla vai ei!
 
Korjataan nyt muutamat virheet. Ei, en ole merkonomi. Olen ylioppilasmerkonomi, markkinointilinjalta. Lopputyön nimi oli Havaitsemisen hyödyntäminen markkinoinnissa ja mainonnassa. Ammattikorkeassa talous ja hallinto ja päättötyöni käsitteli myynninohjausjärjestelmää jonka rakentamisessa olin mukana eräässä vakuutusyhtiössä. Oikeustieteelliseen tiedekuntaan tein päättötyön (maisteritutkielma) aiheesta Aatteellinen yhdistys liiketoimintaympäristössä: Case Moottoripyöräilyn tuki ry. Aihe oli sekoitus velvoiteoikeutta, finanssioikeutta, oikeustaloustiedettä sekä immatteriaali- ja kilpailuoikeutta. Aihe sivusi vain osittain normilaadintaa mm. yhdistyksen sääntöjen, ajoharjoittelusääntöjen ja kilpailun sääntöjen osalta ja niiden soveltamista velvoiteoikeuden ja vakuutusoikeuden maailmaan.

Kyseisiä kilpaluokan sääntöjä en ole laatinut itse, koska oma tekninen tietämykseni moottoripyöristä ja kilpaluokista on vähintäänkin alkeellinen. Moottoriliiton sääntötyöryhmässä olen mukana. Merkonomien ja vaikkapa hortonomien laatimissa normeissa on usein sellainen ongelma, että normit ovat keskenään ristiriidassa, normien soveltamissäännöt varioivia (esim. saako tuomaristo/kilpailun valvoja tarkentaa, lisätä vai muuttaa sääntöjä) ja muitakin silmään tökkääviä tulee.

Tällä hetkellä yhteistyö Moottoriliiton kanssa sujuu varsin hyvin, eikä mitään suurempaa vastustusta ole. Tallella on keväältä 2005 sähköpostikeskustelut aiheen tiimoilta, joista parhaimpia kohtia olen ja tulen siteeraamaan tulevaisuudessakin: "Poika, tätä on kokeiltu aikaisemminkin ja olen ollut xxxx vuotta mukana eikä tuo tule toimimaan. Ei sinne tule kuljettajia ajamaan" (Viimeisimmässä kisassa 53 kuljettajaa ruudussa, ilmoittautuneita yli 60).
Muutosvastarinta on siis usein kovin voimakasta, oli kyseessä sitten multipersoonien kautta nettikeskusteluun osallistuvat henkilöt tai omalla nimellään kantaa ottavat.

Tästä keskustelusta en nimeltä tunne kuin Teron, joten kiitos hänelle avusta. Muita alkuun sysäämässä olleita olen kiittänyt ja toivottavasti tulen kiittämään jos jäänyt näin tekemättä.

Täällä selvästikin on päteviä henkilöitä, jotka kykenevät laatimaan säännöt, joissa ei ole tulkinnanvaraa, jotka tyydyttävät kaikkia ja ovat kaikille tasapuoliset ja helposti sisäistettävät. Toivoisinkin heidän apuaan näiden ja muidenkin luokkien sääntöjen laadintaan. Toimittanette samalla cv:n josta ilmenee koulutus sekä alan työkokemus. Minimivaatimuksena pidettäköön vaikka oikonomin/oikeusnotaarin koulutusta yhdistettynä muutaman vuoden työskentelyyn perustuslakivaliokunnassa, ministeriön valmistelevissa elimissä tai muuta vastaavaa soveltuvaa työkokemusta. Suoritettua auskultointia ja/tai asianajotoimistossa kahvin keittelyä ei lasketa sopivaksi työkokemukseksi. Käytännön työskentelyyn kilpailutoiminnassa järjestämme tarvittavan koulutuksen (C-lisenssit itse, B:n ja A:n Moottoriliiton kautta). Ahkeria käytännön työmuurahaisia tarvitsemme, heitä ei ole koskaan liikaa. Viisasteluun riittää omat voimavaramme ja vaikka omat voimat loppuisivatkin, siihen energiaa tuntuu riittävän näin ajokauden ulkopuolellakin niin virtuaalimaailmassa kuin vaikkapa lajiparlamentissa. Jälkimmäisessä tosin tarvitaan ilmeisesti vähän voimajuomaa, että omalla naamalla viitsitään.

Jatkakaahan vääntämistä, odotellaan mielenkiinnolla jos jotain valmista tulisi. Hengittämistä tosin ei lopeteta sitä odotellessa.

Jukka Relander
Puheenjohtaja
Moottoripyöräilyn tuki ry
Viisasteluun näyttää todella riittävän aikaa. Eikö olisi riittänyt, jos olisit vastannut jotakin tyyliin: Moottoriliitto päättää säännöt, joita en voi valitettavasti itse kommentoida, koska ajan kilpaa kyseisessä luokassa. Jos jollakin on halua osallistua sääntöjen laadintaan ja muuhunkin vapaaehtoistyöhön niin otamme panoksen mielellämme vastaan.
 
Back
Ylös