• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Työkaluja

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jake82
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jake82

New member
Mistäs olette hankkineet lähinnä noita erikoisavaimia, ulkomailta/maahantuojalta?Esim ohjauslaakereiden tiukkaukseen tarvisi oman, ellei ole mitään soveltamiskeinoja.

ohjauslaakeriin olen käyttänyt aina mutu-menetelmää. Niin tiukkaan ettei ole väljää mutta niin löysälle ettei tunnu jäykältä... hyvin on toiminut
thumbs-up.gif

Kyse taisi kuitenkin olla työkaluista.

Haka- ja tappiavaimia on ehkä vähän hankalampi löytää näin yksityisenä asiakkaana, mutta esimerkiksi Tammer-Dieselistä löytyy. Tosin ammattilaislaatuisena, joten hintakin on sen mukainen.

En muuten ole tuosta Ducatista kertaakaan vielä ohjauslaakeria kiristänyt, kai se haka-avaimella on?

edit: Kävin googlettamassa. Tietenkin löytyy tutummalta hovihankkijaltakin: Aiempi keskustelu

Kyse taisi kuitenkin olla työkaluista.

Haka- ja tappiavaimia on ehkä vähän hankalampi löytää näin yksityisenä asiakkaana, mutta esimerkiksi Tammer-Dieselistä löytyy. Tosin ammattilaislaatuisena, joten hintakin on sen mukainen.

En muuten ole tuosta Ducatista kertaakaan vielä ohjauslaakeria kiristänyt, kai se haka-avaimella on?

edit: Kävin googlettamassa. Tietenkin löytyy tutummalta hovihankkijaltakin: Aiempi keskustelu
Niin, itsekään en sitä ole kiristänyt, tosin nyt olisi aihetta..Se kiristysmutteri on vaan vähä erikoinen(kuusireikäinen) ja vaatisi jonkinlaisen erik.avaimen
Niin, vielä että noissa pyörissä ilmeisesti poikkeaa vähän nuo kiristysmenetelmät ja laakeroinnit?

Ohops, mulla oli taas aivot narikassa
tounge.gif
tuo kuulostaa kyllä vähän spesiaalimmalta mutterilta jos siihen ei tavallisella haka-avaimilla pääse käsiksi. Luullakseni tuon kaltaisia muita muttereita olen pyöritellyt tunkemalla pariin reikään sopivan tiukan lyöntituurnan ja sitten vääntänyt kuin laivan ruoria
tounge.gif
Toimii jos ei erityisen tiukaan tartte vääntää

Ai, siis se on sellainen mutteri, jossa reiät on ulkokehällä? Se on myös haka-avain, tarkemmin haka-avain ristireikämuttereille (DIN1816). Niitä saa ainakin Teräskonttorilta, mutta en ole varma myykö ne yksityiselle.

Yleensäottaen lähes kaikkia työkaluja saa paikkakuntien työkalukaupoista. Itse olen ostellut Karhulasta Teo-Toolsista. Ei ole Jakellakaan pitkä matka.

Ethän nyt vain yritä kiristellä siitä yläkolmiossa emäputken päässä olevasta mutterista? Laakeri kiristetään yläkolmion alla olevasta mutterista.

Juu, kiitokset vinkeistä, siis manuaali ohjeistaa löysäämään 3 pulttia(2kpl 8mm ja 1kpl 6mm) ja tämän jälkeen kiristämään juuri tätä kyseistä 6 reikäistä ns pulttia. Ainakin se pieni väpätys jarrutuksessa loppui, ja en oikeen muuta kiristysmahdollisuutta. siinä näe...?

Niin, vielä mielenkiinnosta jos joskus tarvitsee noita pyörän laakereita vaihtaa, kun noita skf:n laakereita tuossa nyt sattuu olemaan..Pyörässä nyt siis 6005-2RS1/C3 ja nämä varalla olevat ovat sitten 6005-2RS1. Eikös tuo C3 ole jonkinlainen välysmitta jossa otettu varaa enemmän laajenemiselle!?Onko väliä?

C1...C5 laakerissa ilmaisevat laakerivälyksen.

C3 merkityssä laakerissa on suurempi välys kuin vakiolaakerissa.
jos merkintä olisi C2, silloin välys olisi vakiota pienempi.

Ceekolmosia olen löytänyt pyörän laakereiden lisäksi latureista ja kurapyörien runkolaakereista.

Back