• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Ukraina ?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja dnapekko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

dnapekko

New member
Onkos kukaan käynyt mopolla Ukrainassa? Näyttäisi kartan mukaan olevan sopivalla etäisyydellä käydä pohjois-Puolaan tehtävän matkan yhteydessä. Tarkoitus ei ole kerätä kilometrejä, vaan ajella esim. Koweliin ja katsella siitä pari päivää. Puolan ja Baltian liikenteestä ja tiestöstä on jo muutamia autolla hankittuja kokemuksia.

Itseänikin on kiinnostanut tuo Ukrainan kautta ajo.
Suunnittelin ajavani Istanbuliin (taas, sillä olen suunnitellut jo monena talvena). Reitti menee joko Pietarista etelään kohti Odessaa (Venäjä, Valko-Venäjä, Ukraina, Romania, Bulgaria), tai sitten Balttian maiden läpi, ja siitä joko Ukrainan länsiosien tai Slovakian kautta Romaniaan, Bulgariaan ja Turkkiin.

Eli minuakin kiinnostaisi löytää siellä enemmän ajaneita. Jotkut rekkakuskit voisivat tietää jotain, mutta mistä nekin sitten löytää?

Internetissä on tämä matkakertomus, mutta eivät olleet liikenteessä moottoripyörillä.

Sairaitahan te olette ilmiselvästi ja lääkityksen voimakkuus lienee kaipaa tarkistamista...

Itse olen tuolla seudulla ajellut autolla 90-luvun puolivälissä(en omalla vaan paikallisten) ja ihmettelen että olen hengissä.

Mutta, hatun nosto teille jotka tuonne omasta vapaasta tahdosta menette! hienoa pioneerihenkeä..mitä lienee saatte vielä tänä päivänäkin systeemin puolesta.

Itse olen käynyt parikin kertaa  puolan rajan lähellä sijaitsevassa Rovnon kaupungissa, keskellä ei mitään.

Tuolloin 90-luvulla tiet olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa ja liikenne maaseudulla suht hiljaista. Rovnon liepiellä taas kaaos ja epäjärjestys aivan moskovan tasoa.

No älähän nyt... Pitäisi saada taas niitä fiiliksiä, joita koimme kun kundiporukalla vuonna -87 pitkin Puolaa vanhalla letukalla hortoillessa koimme. Ei me eikä nekään olleet EU:ssa ja Puolan rajamiehillä oli rynkyt ja vittumainen asenne. Kaikenkaikkiaan hauskaa oli.
Mpuputille: löysin tuolta googlaamalla sivut, joissa on tarinaa noilla nurkilla ajelemisesta vuodelta 2004 kolmannella kotimaisella, osoite tässä: http://www.robreijers.tk/ Kunnon kiekan oli tuo Hollantilainen heittänyt.

Työkaverini kävivät reissullaan myös Ukrainassa. Lyhyt päiväkirja löytyy "Klik". Pekka joka veti reissua tietää varmaan paremmin vähän muistakin entisen itäblokin maista. "KLIK"

No älähän nyt... Pitäisi saada taas niitä fiiliksiä, joita koimme kun kundiporukalla vuonna -87 pitkin Puolaa vanhalla letukalla hortoillessa koimme. Ei me eikä nekään olleet EU:ssa ja Puolan rajamiehillä oli rynkyt ja vittumainen asenne. Kaikenkaikkiaan hauskaa oli.
Mpuputille: löysin tuolta googlaamalla sivut, joissa on tarinaa noilla nurkilla ajelemisesta vuodelta 2004 kolmannella kotimaisella, osoite tässä: http://www.robreijers.tk/ Kunnon kiekan oli tuo Hollantilainen heittänyt.
heh no just..ehkä mä kärsin vaan jostain venäjä-traumasta tai mitä lie kun joskus vetin jossain entisessä suljetussa kaupungissa 14 vko keskellä talvea...ja vieläpä omasta tahdosta.

meinashan mulla lähtä henki yhdellä ukrainan reissulla...kolari oli enemmän kuin lähellä ja se olis ollut mun menoa..nukuin juuri sillä kyljellä josta meinasi auto tulla sisään.

Mutta silti, hienoa että pioneerihenkeä ja-mieltä riittää!

Työkaverini kävivät reissullaan myös Ukrainassa. Lyhyt päiväkirja löytyy "Klik". Pekka joka veti reissua tietää varmaan paremmin vähän muistakin entisen itäblokin maista. "KLIK"
Vaikuttavaa!
Iltapäivällä tänään (eilen) katselin menomatkaksi jotain vastaavaa kuin heillä tuo paluumatka. Tallinnasta Romanian Konstantaan on reilut 2100 km (jos kiertää sekä Valkovenäjän että Ukrainan), ja sieltä menee yön yli lautta Istanbuliin (lähtö Konstantasta klo 22:30). Eli jos illalla menee Viron puolelle, ehtii kahdessa tai kolmessa päivässä Konstantaan, ja seuraavana aamuna on Istanbulissa (satamassa klo 9:00).
Tai mikä siinä niin kiirettä pitämään, yksi päivä (ja 600 km) enemmän ja Bulgarian läpi ehtii ajamallakin perille. Eikä tarvitse välittää lauttojen aikatauluista.

Mahtaako ketään muu olla menossa samaan suuntaan? Suunnitelma on lähteä kahdestaan pyörän kanssa joskus huhtikuussa.
Istanbulissa tuttu tyttö saa järjestää majoituksen. On sillä kesämökki Altinolukissakin, mutta siellä taitaa olla silloin viellä aika kylmä.

Ja kylmästä tulikin mieleen, että ennen matkaa pitää käydä ostamassa ne Gerbinsit, jotta pysyy sulana Baltian ja itä-Euroopan läpi ajaessa
062802moto_prv.gif

edit:kirotusvirheitä

Muistaakseni Moton jossain 2004 numerossa oli matkakertomus jossa matkailtiin Ukrainassa ja muissakin itäblokin maissa. Jutussa oli kerrottu kaikenlaista ko. maissa mopoiluun liittyvää.
En nyt tarkemmin osaa auttaa kun ne vanhat lehdet ovat sadan kilometrin päässä ja mopokin on jo seisonnassa.
Mutta kirjastosta löytynee.

Tuolta jostain ollaan menossa Turkkiin syyskuussa.
Tarkempaa en osaa vielä sanoa.

Onkos kukaan käynyt mopolla Ukrainassa? Näyttäisi kartan mukaan olevan sopivalla etäisyydellä käydä pohjois-Puolaan tehtävän matkan yhteydessä. Tarkoitus ei ole kerätä kilometrejä, vaan ajella esim. Koweliin ja katsella siitä pari päivää. Puolan ja Baltian liikenteestä ja tiestöstä on jo muutamia autolla hankittuja kokemuksia.
Ukrainan lisäksi kiinnostaa Valko-Venäjä ja Moldova. Lähinnä teiden kunto, viisumien hankinta ja majoitukset.

Viisumia tarvii enää vain Venäjälle ja Valko-Venäjälle. Green Card on voimassa Ukrainan ja Moldovan lisäksi myös Valko-Venäjällä.
Tiet ovat siinä kunnossa, että Tallinna-Istanbul neljässä päivässä ei onnistu.
Ukrainassa majoituin hotelleissa, Romaniassa leirintäalueilla ja peti&puuro- paikoissa.
Yritän saada matkapäiväkirjan jossain vaiheessä ruutupaperilta digimuotoon. Muutama kuva löytyy  täältä

On tullut nyt oltua viime aikoina kerran kuussa Ukrainassa Zaporozhye nimisessä kaupungissa. Firman Volkkari pikkubussilla Kiovasta tai Dnepropetrovskista matkustettu. Tiet on ihan kohtalaisia: ei ole mitään isoja reikiä, mutta päällysteet muuten hieman huonoja ja kovasti hakkaa koko ajan. Infrastruktuuria löytyy muuten hyvin eli huoltista, kahvilaa, majoitusta jne. Moottoripyöriä erittäin vähän liikenteessä, se kun on kuulemma köyhän merkki jos kaksipyöräisellä ajelee. Nuoremmat ihmiset on ihan mukavia, 40-50 on kommunismin kasvattamia pessimistejä.

Jos tuo työhomma tässä jatkuu, tarkoitus on itse päräyttää keväällä yksi työreissu Puolan kautta Lviv-Kiova-Dnepropetrovsk-Zaporozh. Takaisin Venäjän kautta eli Harkova-Kursk-Smolensk-Pskov-Tarto-Tallinna. Pääsee Panikin vähän itämakuun.
biggrin.gif

sport05.gif

Back