• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Umpikypärä kustomin kanssa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mallu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

mallu

New member
Terve!

Pyörä ilmestyy kohta varmaan tuonne talliin, mutta vasta pari päivää sitten heräsin ajatukseen, että kypärävarustus kaipaa pikaista uudistusta.
Noh, tänään käytiin sitten sovittelemassa eri malleja ja heti alkuun huomasin, että katselemani halvemman luokan kypärät jäävät auttamatta kakkoseksi hieman kalliimpien rinnalla. Hintaluokka sijoittuu nyt siis 300-400e kypäriin. Pidetään se kattohinta nyt ainakin aluksi tuossa ja jätetään ne Schuberhit pois laskuista.
wink.gif

Eli siis, lähinnä sovittelin noita Arain malleja ja tuo Condor tuntui olevan aika passelisti (oikeastaan loistavasti) istuva. Meluisaksi sitä olen kuullut haukuttavan, mutta se ei ole tärkein kriteeri jolla kypärää valitsen. Tietenkin kypärän hiljaisuus on aina reilua plussaa. Suurin miinus tuolle mallille tulee siitä, että sitä ei ole tarjolla mattamustana jollaista ole haeskellut.
Mutta kysymys kuuluukin, että mitä muita merkkejä/malleja kannattaisi käydä kokeilemassa päähän.

Ja toiseksi; millaisia kokemuksia kustom-pyöräilijöillä on erilaisita umpikypäristä? "Tyylirikkohan" se joka tapauksessa on, mutta mikä potta sopisi aerodynamisten ominaisuuksien puolesta hyvin kustomille?

Mattamusta "suupertti" C2, 379 euroa Org. shopissa.

On hiljainen,mattamusta ja hintahaarukassa.Mitä vielä vaaditaan?
Et halunnut Shuberttiä ehdotettavan,mutta kun kriteerisi noinkin hyvin täyttyy,niin miksipä ei?
nixweiss.gif

Itse käytän Roof:n Boxer kypärää. Leukasuoja on kokonaan taaksetaittuvaa mallia. Eli kaupungissa ajan niin että se on takana, ja pelkka visiiri on edessa, kun vauhtia rupeaa olemaan n 80km/h taitan leukasuojan eteen ja hyttyset pysyy loitolla.
sport05.gif

Roof_Boxer.jpg

rooexzw3.jpg

Hintaa kypärällä mattamustana 369€ ja visiirillä riippuen tyypistä 56-66€.

Myyjänä Allright ja kaikki jälleenmyyjät.

Tärkeintä on tietysti, että kypärä istuu hyvin. Jos se on kaupassa kokeillessa epämukava, niin tilanne ei ajossa ainakaan parane. Tee myös koeajo, johon kuuluu pätkä maantienopeudella. Se on ainoa tapa selvittää miten meluisa potta on omasta mielestäsi. Tietääkseni kaikki liikkeet antavat koeajaa kypäriä (poikkeuksena Mototrip).

Esimerkiksi juuri tuo Boxer on mielestäni cooleimman näköinen potta ikinä, mutta ... koeajossani se tuntui meluisalta ja varsinkin auki olevan leukapalan neppareiden hilinä ärsytti minua. (Myönnettäköön, että koeajoin sen vuosia sitten, eri mopolla ja silloin vielä en käyttänyt tulppia.)

On totta joo että Boxer ei ole niitä kaikkein hiljaisimpia pottia. Itse olen kuitenkin aina käyttänyt tulppia, ja silloin tuo ääni ei hairitse juuri ollenkaan. Ilman tulppia tuo mainitsemasi "hilinä" on hieman häiritsevää...
veryangry.gif

Toinen on se että Boxer tuntuu erilaisen muotonsa vuoksi monen päässä aika jännälle. Korvat saattaa olla hieman omituisesa asennossa ym. Itsellä on joko kypärähuppu tai Buffi alla aina, joten kun laittaa tulpat korviinsa ja buffin tai hupun päähän, ei parempaa kypärää ole keksittykään. Ainakaan minulle. Mutta kuten jo aiemmin oli mainittu, kokeilu kannattaa aina!

Hintahaarukan alkupuolelle mahtuu myös Shoein Raid II, on kiiltävänä ja mattana. Korvatulppia ei tarvitse, mutta pitemmälle matkalle pistän kevyesti pumpulia. Lukkona D, johon äkkiä tottuu. Yhden kauden ollut käytössä ja hyvä on. Kieltämättä aurinkolippa voisi olla hyvä. Hyvin kulkee kustomi umpipotallakin. Jos se visuaalisesti jotain häiritsee, niin se on katsojan ongelma se
cool.gif
!

Mulla on kaksi kypärää, avo ja umpi,

ostin talvella Roofin roadsterin avopotan mattamustana ja vanhan sinisen umpipotan maalasin mattamustaksi mistä tulikin hienonpi kuin edellinen.

Ja potta valitaan sitten tilanteen mukaan.

Nolan 101-102 hinta alle 300 E.
Aika varteenotettava vaihtoehto, aurinkovisiireineen.
102 on paikka kypäräpuhelimelle jo valmiiksi...

On totta joo että Boxer ei ole niitä kaikkein hiljaisimpia pottia. Itse olen kuitenkin aina käyttänyt tulppia, ja silloin tuo ääni ei hairitse juuri ollenkaan. Ilman tulppia tuo mainitsemasi "hilinä" on hieman häiritsevää...
veryangry.gif

Toinen on se että Boxer tuntuu erilaisen muotonsa vuoksi monen päässä aika jännälle. Korvat saattaa olla hieman omituisesa asennossa ym. Itsellä on joko kypärähuppu tai Buffi alla aina, joten kun laittaa tulpat korviinsa ja buffin tai hupun päähän, ei parempaa kypärää ole keksittykään. Ainakaan minulle. Mutta kuten jo aiemmin oli mainittu, kokeilu kannattaa aina!
Ittellä tuo Boxer "kaupunki" kypäränä, tilasin matka-ajoon Supertin QN1:sen 99€ saksanmaalta..

Ajelin viimekesänä 1200km vesisateessa tuolla boxerilla ja voi sanoa että V..tti. Potta aivan huurussa ja jos et halua ettei huurru pleksi vähän auki, 80 km vauhdissa ne pisarat tuntui neulanpistoilta vaikka aukko oli vain muutaman millin, ehdottomasti ei matkakäyttöön eikä sateeseen..

No itse ajan tulevaisuudessa Arain RX-7 päässä. Olkoon tyylirikko, mutta mulle on tärkeintä tässä harrastuksessa ajaminen eikä niinkään mikä näyttää hyvältä. Ja jos tulee lipattua niin on ainakin paremmat mahdollisuudet selvitä ehjänä.

Suurin miinus tuolle mallille tulee siitä, että sitä ei ole tarjolla mattamustana jollaista ole haeskellut.
Tuota, jos olisin ostamassa kypärää, niin laittaisin ne muutamat lisäkympit, jotka erikoisväreistä halutaan, laadukkaamman ja turvallisemman kypärän ostamiseen.

Eli mulle ei kypärän värillä tai koristuksilla oo väliä, kunhan se on hyvä.

EDIT: En siis tarkoittanut, että ko. kypärä olisi huono.

Itse en voi väittää etteikö kypärän ulkonäkö mitään minulle merkitsisi. Siksi olenkin valmis laittamaan muutaman kympin lisää jo pelkän värityksen takia.
Pitää tosiaan käydä sovittelemassa ainakin Shoein malleja ja kai sitä shuuperttiakin pitää päähän koettaa.
Tuli muuten tänään 18v täyteen.
062802jumpie_prv.gif

Taidan jättää menemättä ------>
033102beer_1_prv.gif

ja säästää nekin rahat ----->
062802moto_prv.gif

062802jumpie_prv.gif

Kyllähän noita mattamustia umpikypäriä löytyy. Ainakin noiden jo mainittujen Arain, Scubertin ja Shoein (Raid2, XR-1000) lisäksi taitaa mattamustaa olla myös AGV:lla, X-Litellä (801, 601), Suomyllä, GPA:lla ja parilla muullakin. Kattele vaikka noita Duellin, Stormin, Tokimoton, Nakkilan ja Allrightin kataloogeja tai nettisivuja, sieltä löytyy useimmat päämerkit ja niiden Suomeen tuodut mallit. Eikun sovittamaan ja tilaamaan.

Mä suosittelen edelleen sitä Araita, varsinkin jos aloittaja on sen itselleen jo todennut päähän hyvin sopivan. Ja jos mattamusta väri on kovin "märkä päiväuni", niin ei muuta kuin euroja jonoon ja Arain Astro-R kainaloon, se maksaa jotain 550 €.

Back