• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Undertray

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja wantti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuli tässä mieleen, että jos tosiaan haluaa enemmän muotoa siihen undertrayhyn niin muotin tekemiseen sopis varmaan hyvin uretaanilevy. Uretaaniahan saa valmiina eripaksuisina levyinä, joita on sitten helppo leikellä ja muotoilla oikeaan muotoon.
Jos levyä käyttää ja aikoo jättää sen sinne lasikuidun taakse vahvikkeeksi, niin pitää olla tarkkana levyä ostaessa, että saa aitoa uretaania, eikä mitään finfoamia?, joka ei kestä hartsia.
 
Tuli tässä mieleen, että jos tosiaan haluaa enemmän muotoa siihen undertrayhyn niin muotin tekemiseen sopis varmaan hyvin uretaanilevy. Uretaaniahan saa valmiina eripaksuisina levyinä, joita on sitten helppo leikellä ja muotoilla oikeaan muotoon.
Jos levyä käyttää ja aikoo jättää sen sinne lasikuidun taakse vahvikkeeksi, niin pitää olla tarkkana levyä ostaessa, että saa aitoa uretaania, eikä mitään finfoamia?, joka ei kestä hartsia.
Jos se finfoam on sitä sinistä niin sitten.. Erikeepperiä vaan muotin pintaan kunnon kerros, sitten kestää hartsia.
 
Uretaanimuottikokeilut kusi, tuli kauheita ilmakuplia.

No, eilen rupesin kokeilemaan muovihitsausta polyeteenillä. Ihan luonnistuu hyvin, en kylläkään niihin saumoihin luota enempää kuin neuvostoliittoon, kai joku ruuvivarmistus pitäs saada. Ja tohon saa ihan teräviäkin kulmia lämmittämällä jos tarve vaatii.
 
Voihan sviddu. Purettuani puoli pyörää huomasin että takalokari on myös akkukotelo ja paljon muuta, joten projekti uhkaa paisua turhan suureksi... katsotaan mitä saa aikaan.
 
Mites alumiini? Taitaa onnistua vain suorana levynä?
voihan noita naputella mihin muotoon vaan. eikä todellakaan ole vaikea tehdä. oma on tehty 1 mm alulevystä eikä maksanut penniäkään. jos mä vielä joskus saan kylpyhuonerempan loppumaan niin pääsis tuon moponkin kimppuun
sad_orig.gif


yamaha-yzf750-93-bikepics-072287.jpg
 
Mitenkäs tuo alumiini suhtautuu sähköosiin? Ja hapettuminen yms.
ööö.. siis.. onhan sun mopon sähköt toki suojattuja!.
sähkö ja metalli suhtautuu toisiinsa huonosti mutta ei niitä nyt missään tapauksessa kosketukseen saa päästääkään. onhan noissa rungotkin rautaa/alua.

ja hapettuminen on samaa luokkaa kiillotettujen vanteiden kanssa. eli parikertaa kaudessa lumppulaikka surisemaan ja autoglymiä päälle. kiiltää kuin papin... jne.
 
Joo on suojattuja tietty. Lähinnä kyselin tuon akun takia. Eilen sain purettua takaosan kokonaan, ja näyttää siltä että vaatii vähän suunnittelutyötä. Takalokari kun on yhtä palaa akkukotelon kanssa, ja siinä on myös useita muita palikoita kiinni, taitaa tulla rautasahalle töitä... Alumiininen akkukotelo kuulostaa sen verran huonolta idealta että ei kannata koko palikkaa vaihtaa. Täytyy vähän tutkia miten muut ovat aiheen toteuttaneet.
 
Eli sulla on se takaloksu yhtä kappaletta edestä taakse. Kawassa homma oli siinä mielessä helppo et loksussa oli siinä puolessa välissä sauma. Eli mitään muuta siinä ei varsinaisesti ollut kiinni kuin takavalo alareunastaan ja sit se säilytyslokero siellä sisäpuolella.
Mulla on mopo nyt aika nippeleinä tallissa talvirempan ansiosta. Voisin napsia siitä muutman tarkemman kuvan jos niistä olis jotain hyötyä.
 
Kaivoin aiheen jälleen esiin, kun on asiat edenneet siihen malliin että tarvitsisi vähän PE-muovineuvoja...

Millä menetelmällä ko. muovia olisi järkevintä taivutella? Ei tarvita mitään hienouksia, kaareva tasainen taivutus riittää. Kannattako tehdä muotin avulla vai ihan freehandina?

Sherwoodin mies?
 
Lähestyisin asiaa ensmäiseeks kuumailmapuhaltimen kannalta ja freehandina..

Mutta tosiaan ensiks ihan vaan kokeilu mielessä ja johonkin hukkapalaan.
 
Kuumailmapuhallin-PE -yhdistelmään sellanen lisävinkki että kannattaa lämmittää sen halutun kaaren ulkopuolta, ainakin paksummissa levyissä koska PE venyy kun sitä lämmittää.

Periaatteessa sillä nyt ei ole suurtakaan väliä mut helpommin pääsee lopputulokseen kun lämmittää just oikealta puolelta
 
Back
Ylös