uudemman prätkän huolto

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sasaa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sasaa

New member
pystyykö uudemman prätkän ite huoltaa vai onnistuuko huolto ainoostaan liikkeen kautta, eli tietokoneeseen syötetään tieto että esim 24k huolto on tehty ettei huoltovalo syty niinkuin autoissa nykysin? pystyykö esim öljyt ja sytytystulpat ite vaihtaa? venttiilit säätää? entä akku, jos irrottaa meneekö kaikki tiedot kompuutterista vituiks?

Pystyy. Mutta huoltovalon voi kuitata vain testerillä. Eli jos vaihat itse öljyt ja tulpat niin huoltovalo palaa niin kauan että käytät liikkeessä. Suurimmassa osassa merkeitä takuu menee jos yksikin leima puuttuu kirjasta.

ei niissä uusissa ole mitään ihmeellistä. oikeastaan ne on vaan helpompia, kun ei tarvi kaasareita rassata.öljyt, tulpat, suodattimet on ihan samaa kuin on ollut jo 30 vuotta.

sama se kyllä on autossakin, ihmiset vaan luulee muuta.

ja takuu voi mennä tai ei mene, jos esim runko murtuu, ja käy ilmi, ettet ole vaihtanut öljyjä, niin ei se vaikuta mitään.

Kädet rasvaantuu vähemmän, kun läppärillä näpyttelee ruiskun säätöjä, eikä tarvitse kaasaripakettia reipiä runkoputkien välistä ja hävittää pieniä ruuveja ja jousia lattiakaivoon tai tallin nurkkiin.

Kuten Jake jo totesikin, öljyt ja suodattimet vaihdetaan ja venttiilit säädetään ihan samalla tavalla kuin vanhoina hyvinä aikoinakin. Laakeri on laakeri ja ketju on ketju edelleenkin.

Kun jostakin asiasta tehdään mustaa magiaa, ihmiset eivät enää uskalla koskea koko vehkeisiin. Silloin huoltoliikkeillä on kissan päivät. Immeiset maksavat mitä pyytää, koska muuta vaihtoehtoa ei tiedetä olevan.

Onko noissa joku service valokin? Ei ainakan japsissa... ja autosta sen osaan jo sammuttaa...

Voi Guzzissakin huoltovalon sammuttaa itse. Näin ainakin isossa Brevassa.
biggrin.gif

Pystyy. Mutta huoltovalon voi kuitata vain testerillä. Eli jos vaihat itse öljyt ja tulpat niin huoltovalo palaa niin kauan että käytät liikkeessä. Suurimmassa osassa merkeitä takuu menee jos yksikin leima puuttuu kirjasta.
Ei kyllä pitäisi mennä takuun umpeen. Se jos on Bikeworldin 4v, tai Kian 7v "takuu", niin ne vaatii merkkiliikkeen leimat. Muuten pitäisi saada huoltaa itse. Se millä sitten näytät toteen että olet noudattanut huolto-ohjelmaa on jo ihan eri tarina...
biggrin.gif

Ei kyllä pitäisi mennä takuun umpeen. Se jos on Bikeworldin 4v, tai Kian 7v "takuu", niin ne vaatii merkkiliikkeen leimat. Muuten pitäisi saada huoltaa itse. Se millä sitten näytät toteen että olet noudattanut huolto-ohjelmaa on jo ihan eri tarina...
biggrin.gif
Ai mun Jampas onkin viel takuu, vaik jokunen leima puuttuu?  
baaa.gif

Yamaha lupaa FJR1300 kahden vuoden takuun.

Huolto"leima"kirjassa ei kerrota mitä missäkin huollossa on tehty. Samaisessa kirjassa kerrotaan, että takuu lakkaa jos huoltoja ei ole tehty ajallaan ja Yamahan valtuuttamassa liikkeessä.

Mutta kuten joku totesi aiemmin, niin valmistajan takuu esim. rungon osalta on erilainen.

Käytännössähän tuossa määrä-aikaishuollossa tarkistetaan kone ja kuluvia osia.

Taitaa moottoripyörään kuin moottoripyörään liittyä todella monenlaisia takuita, esim.
- valmistajan takuu eli jos pyörässä on selvä valmistusvirhe, niin se pitää korjata
- eri osien omat takuut, esim. jos jarrupalasta irtoaa pala taustasta, niin se taas on jarrupalan valmistajan valmistukseen liittyvä takuujuttu

Eli jos huoltoja ei teetä valtuutetussa firmassa, niin se taitaa vaikuttaa lähinnä myyntihetken hintaan. Tai sitten pitää selittää tarkemmin, että miksi ei ole huollettu liikkeessä.

Mahtaako kovinkaan moni motoristi teettää huoltoja valtuutetussa liikkeessä vielä takuaa-ajan umpeutumisenkin jälkeen?

Back