• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uudet motoristit

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kane80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kane80

jepsan
Pistipä Iltalehden sivuilta artikkeli silmään, KLIK !.
Etenkin kohta: "Huvittavalta tuntuikin, että siihen mennessä en ollut koskaan ajanut pyörällä kovempaa kuin kuuttakymppiä - ja sekin tapahtui inssissä"

Noinko niitä kortteja saa, luulis että koulussa ajeltaisiin hiukan maanteilläkin?
 
Muistellen, et tunne oli aikalailla samanlainen aikoinaan, kun autokortin sain.
Tuntui, ettei ole vielä valmis liikenteeseen, inssistä puhumattakaan.
Ensimmäinen kesä se varmaan vaarallisin on. Ja raskain
biggrin.gif

Tässäkin hommassa.
 
TÖSÖS !
Kehtaako sanoakkaan että monissa kouluissa asiakkaille hankitaan ajo-oikeus vaikka tavoitteena onkin turvallinen ja sosiaalinen kuljettaja
veryangry.gif
 
Ööh, niissä kouluissa saa juuri niin paljon ajotunteja, kuin vain ikinä haluaa. Voit vaikka kaksi vuotta suhaa siellä.

Ja jos kerran käytäisiin ajamassa motarilla koulun aikana, niin mitä se sitten opettaisi? Ei juurikaan mitään. Jos ihan järjellä ajattelee, niin prätkäkortti olisi aivan tajuttoman kallis jos siellä opetettaisiin "oikeasti" ajamaan. Ei siinäkään mitään pointtia olisi. Kuitenkin ihmiset jotka sellaisen hankkii, ovat täysi-ikäisiä aikuisia, ja heihin on pakko luottaa, että osaavat myös omaa harkintaansa käyttää. Harjoittelevat hiljaisilla teillä jne. Ihan riittävät noi minimivaatimukset sillä kortilla, kun niitä tunteja tosiaan saa sitten lisää jos vain tuntee tarvetta siihen.
 
Moro!

Näin 'rautaisella' kokemuksella voin kyllä uskoa tuon lehtijutun ihan hyvin, eilen oli sitten eka ajotunti, hiljaa ajettiin ja pujoteltiin, ja kyllä tuntui niin pirun hankalalta, kytkintuntumaa ei kyllä löytynyt oikein niin millään, onneksi tasapaino on sen verran edes hallussa, että sain puoleen minuuttiin sen hidasajon menmään, vaikka viimeisiin viiteen metriin piti sitten kymmenenkin sekkaa saada kulumaan, no ainakin tietää, että sitten kun sen kortin ehkä joskus saa, niin tietää, että omallakin pyörällä pitää varmasti ensin jollain aukealla treenata hullun lailla, ennenkuin uskaltautuu liikenteeseen, ettei ruumiita tule. Kumma kun ei polkupyörällä ole koskaan niin jänskättänyt edes alamäessä kahdeksaakymppiä vedellessä, kuin nyt kävelyvauhdissa moottoripyörällä. No ehkä se vanhakin tästä vielä oppii...
sport05.gif
 
Loistavaa asennetta nuorelta naiselta. Rohkeesti vaan toteuttamaan haaveita ja sitä kautta pitkän tien (jolle ei loppua ole) alkupäähän harrastamaan prätkäilyä.
Nöyrä ote ja jalat tapeilla niin hyvä tulee. Tyvestä puuhun.

Tsemiä ja turvallisia kilsoja Ninalle.
062802moto_prv.gif
 
Etenkin kohta: "Huvittavalta tuntuikin, että siihen mennessä en ollut koskaan ajanut pyörällä kovempaa kuin kuuttakymppiä - ja sekin tapahtui inssissä"

Noinko niitä kortteja saa, luulis että koulussa ajeltaisiin hiukan maanteilläkin?
Itte en "joutunut" tai pikemminkin päässyt ajamaan kertaakaan yli viittä kymppiä kuin kortin hommasin... Itse asiassa siinä matkalla ei tainnut olla yhtään "luonnollista" mutkaa edes, pelkästään kadunkulmia tai tötteröitä pujotteluradalla.

Mutta vauhtiin tottuu nopeasti. Earthendillä varsin hyvä pointti tuossa että kaarreajoa voisi ehkä opettaa vähän enemmänkin kuin sen viis minuuttia "tee näin"-puhetta.
 
Niinpä, tuossakin tulee vaan esille se, että sillä a -kirjaimen hankitatavalla on aika vähän merkitystä käytännön ajotaitojen kannalta ja tien päällä. Siis jos autokortti on jo ennestään. Kantapään kautta ja käytännössä se varsinainen oppi sitten tulee jos tulee.

Kuten tuossa tuolle Ninallekin tuntui pikkuhiljaa tulevan. On vaan tainnut tytsy jännittää tosi paljon siellä motarilla, kädet ja jalat krampin rajoilla, jos joku treen keikka on saanut koko kropan kipeäksi....
No, siitä se lähtee ja seuraavilla kerroilla rennommin. Toivottavasti tyty vaan malttaa/viitsii/pääsee ajelemaan muuallakin kuin stadin kaupunkikulmissa ja motarilla.
 
Noinko niitä kortteja saa, luulis että koulussa ajeltaisiin hiukan maanteilläkin?
Aikanaan kun kortin ajoin, niin eipä ajettu kuin parkkipaikalla ja kaupungissa.. Ajaxx-Turku

Kaarreajo olis jotain mitä pitäis ehdottomasti opettaa.. kaarteesta ulosajo lienee yleisin onnettomuustyyppi pärrällä.
Joskus tuli myös ajettua kortti Ajaxxissa Turussa, silloin käytiin myös motarilla kokeilemassa. Olihan se ihan hyvä kokeilla, miltä ajo kovemmissa vauhdeissa tuntuu, mutta ei siitä sen enempää kokemusta kyllä saanu.

Kaarreajoihin ym. tuli tutustuttua EAK-kursseilla ja kerhon järjestämillä ratapäivillä, ei noihin voi autokoulussa niin paneutua, kai se jää jokaisen omaan harkintaan, kuinka sen taidon hankkii.
 
Jostainhan se on aloitettava, eiköhän se siitä lähde. Olenhan esim. minä saanut ajokortin ajamatta moottoripyörällä ensinkään ja henkilöautollakin vain pari ajokertaa. Sen muistan hyvin, että kun tosiaan kuorma-autokorttia ajaessani -84 ei henkilöautolla ajettu kuin pari kertaa, olin kortin saatuani jossain määrin ihmeissäni henkilöautolla liikenteen seassa, kun ajotunneilla oli kuorma-auton hytistä vain maailmaa katseltu. Joten onhan ajokortin hankkimisessa eteenpäin menty, kun sekä mp:llä että henkilöautolla joutuu harjoittelemaan ennenkuin ko. laitteisiin oikeuttavat kortit saa.
 
En minäkään ajanut ennen inssiä kertaakaan yli viittäkymppiä ja ajomatkaa yleisellä tiellä tuli yhteensä vajaa 10 km. Kaikki ajotunnit kuluivat Vermon parkkipaikalla käsittelykoetta varten harjoitellessa.

En todellakaan näe mitään järkeä tässä nykyisessä systeemissä. Ehkä kaarreajoa olisi syytä harjoitella hieman enemmän kuin hidasajoa. Jos hidasajo menee vituiksi niin pahimmillaan joudut laittamaan jalan maahan liikennevaloissa, mutta jos kaarre menee pitkäksi satasen vauhdissa niin siinä ei välttämättä saakaan enää uutta yritystä seuraavassa mutkassa.
 
Onneksi sitä tuli aikoinaan 'harjoiteltua' nuo hidasajot, risteysliukastelut ja kaarteessa ulosajot (50cc) mopolla jo paljon ennen ajokortti-ikää.
wink.gif

Ei varmaan olis pöllömpi tapa harjoitella aikuisemmallekaan, jos vaan pokka pitää. Siis sellaisella oikealla mopolla, ei millään skootterilla.
 
Muistellen, et tunne oli aikalailla samanlainen aikoinaan, kun autokortin sain.
Tuntui, ettei ole vielä valmis liikenteeseen, inssistä puhumattakaan.
Ensimmäinen kesä se varmaan vaarallisin on. Ja raskain
biggrin.gif

Tässäkin hommassa.
Sen siitä saa kun ei käy laittomasti ensin kokeilemassa tiellä ja kolhi muutamaa autoa opetellessaan
lookaround_orig.gif


Ei oikeen auta jos pihalla tsöörää kukkapenkkiä ympäri...Meilläki jokavuotinen harrastus: Vanhaan kanavaan rata ja jokainen saa ajaa täysillä mikä peli sitä nyt sillon alta löytyykään
smile_org.gif
Viimetalvena alkoi tulla pieniä peltivaurioita..
biggrin.gif
Ite en enää päässyt kurvailemaan paljoa kavereiden kans ko oma kärry sano sähköpuolelta poks.. kyllä siinä silti on opittu aikalailla ajamaan ja näitä kapeita rantapenkkojaki pitkin tullu talvella pyyhällettyä: takapotku+kesärenkaat+80km/h+kummallakin puolella n.5 syvät kanavat
buttrock.gif
 
Sen siitä saa kun ei käy laittomasti ensin kokeilemassa tiellä ja kolhi muutamaa autoa opetellessaan
lookaround_orig.gif
Minen enää voi ajella laittomasti......
bawling.gif
bawling.gif
bawling.gif


Mut täytyy myöntää, et aikanaan tuli hyppäytettyä isännän jokkisauto niin pitkälle ja niin syvään lumihankeen -radan viereen-, että oli siinä äijilläkin pään raapimista.
Mietti ne, että miten perhanassa se sen tuonne asti sai.....
 
Onneksi sitä tuli aikoinaan 'harjoiteltua' nuo hidasajot, risteysliukastelut ja kaarteessa ulosajot (50cc) mopolla jo paljon ennen ajokortti-ikää.
wink.gif

Ei varmaan olis pöllömpi tapa harjoitella aikuisemmallekaan, jos vaan pokka pitää. Siis sellaisella oikealla mopolla, ei millään skootterilla.
Minkä nuorena oppii.... Kyllä se kymmenvuotiaasta alkanut ympärivuotinen mopoilu tuntuu jossain perskolossa piileskelevän. AB-kortti tuli hommattua ilman prätkän näkemistäkään ja pitkän (varmaan 15v) tauon jälkeenkin mopoiluhomma tuntui tolkulliselta. Vauhti vaan aluksi hirvitti, ei niinkään perushallinta. Vastaohjaus oli tosin uusi juttu,mutta hyvä semmoinen. Talviajo kevyelläkin pärrällä opettaa kummasti!
 
Kieltämättä, kun aattelee mikälaista oli PV-suskalla 100:sta ajettessa - fear-factor oli vähän eri luokka kuin vaikka 120 vauhdissa seiskapuolikkaalla nykyään - tuntuu jotenkin turvallisemmalta tuo meno - jostain syystä.

Kävin tannoin ajamssa pikkumopolla ja mietin, että uskalsinko tosiaan ajaa tämmösellä - eturengas pyöri kengänkärkien kohdalla ja takarengas perseen alla.
 
Onneksi sitä tuli aikoinaan 'harjoiteltua' nuo hidasajot, risteysliukastelut ja kaarteessa ulosajot (50cc) mopolla jo paljon ennen ajokortti-ikää.  
wink.gif

Ei varmaan olis pöllömpi tapa harjoitella aikuisemmallekaan, jos vaan pokka pitää. Siis sellaisella oikealla mopolla, ei millään skootterilla.
Minkä nuorena oppii.... Kyllä se kymmenvuotiaasta alkanut ympärivuotinen mopoilu tuntuu jossain perskolossa piileskelevän. AB-kortti tuli hommattua ilman prätkän näkemistäkään ja pitkän (varmaan 15v) tauon jälkeenkin mopoiluhomma tuntui tolkulliselta. Vauhti vaan aluksi hirvitti, ei niinkään perushallinta. Vastaohjaus oli tosin uusi juttu,mutta hyvä semmoinen. Talviajo kevyelläkin pärrällä opettaa kummasti!
Ahaaaaaa.
Sinä taidatkin olla niitä uusmotoristeja, joita tässä foorumissa katsellaan ainakin nenänvartta pitkin arvostellen. Oikea motoristi taitaa olla 18...25 vuotias prutkunsa, itsensä ja liikenteen täysin hallitseva nojaekspertti. Me kolmekymmentä täyttäneet ollaan jo museotavaraa. Voi hyvänen aika.

Olinkohan oikeassa. En kai. Taisinkin olla väärässä.
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
biggrin.gif
tounge.gif
tounge.gif
tounge.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
smile_org.gif
wink.gif


Vilpitön hatunnosto tämän keskusteluketjun suhtautumiselle tyttelin kirjoitukseen ja eritoten tytsylle itselleen.
062802moto_prv.gif
 
Ei tuo kortin ajaminen ajotaitoa kovasti kehittänyt 70-luvullakaan, oma kevarikortti tuli hankittua -73. Ajelin sen ajan harjoitteluluvalla eli "hullunkolmioilla", ne sai kuitattua kirjallisen kuulustelun jälkeen paikkakunnan nimismieheltä. Ehdot olivat aika tiukat: suurin sallittu nopeus 50 km/h, ajolupa vain oman kunnan alueella ( ei voinut lähteä kaupunkiin harjoittelemaan ), lupa oli voimassa vain klo 22 asti...
sad_orig.gif
. Inssiajossa ajettiin Turussa Köydenpunojankadulla 10 pyörän letkassa kerran viereisen korttelin ympäri virkamiehen katsellessa siellä mäen päällä poikien menoa; kaikkien suoritus hyväksyttiin. En tiedä oliko niillä eväillä sen turvallisempaa lähteä liikenteeseen kuin nykyisin, tietenkin liikenne oli aika lailla vähäisempää. Se ehkä vielä nykyisinkin jossain selkäytimessä vaikuttava ajotaito kehittyi lähinnä soratieajelusta, eihän silloin päällystettyjä teitä ollut edes kirkonkylissä. Etujarrun tehokas käyttö tuli opeteltua jo mopoiässä, osittain myös kantapään kautta; vanhassa Öegland -mopossa ei takajarrua voinut käyttää oikeastaan ollenkaan, koska sen perusominaisuuksiin kuului on/off -toiminto ( jarru jymähti lukkoon eikä auennut kuin vivusta potkimalla tai vasaralla )
biggrin.gif
 
Mulla oli ne molemmat yleensä rikki. Tai etujarru pelas joskus, tosin kahva oli poikki että sikäli huono jarrutella.

Oppiipahan ennakoimaan, ehkä.
biggrin.gif


Jupiter merkkinen mopo oli se, muistaakseni. Mutta oli halpa.
 
Back
Ylös