• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uudet motoristit

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kane80
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tuossa kuukausi sitten ajelin b-kortin kylkiäiseksi pikku-a:n, ja ajo-opetus meni suurin piirtein näin: ensimmäisellä kerralla n. tunti käsittelyharjoituksia(hidasajo, pujottelu, jarrutus, jarrutus & väistö), jonka jälkeen n. puoli tuntia keskustassa ajoa. Toisella kerralla n. puoli tuntia käsittelyn kertausta, n. muutaman kilometrin maantielenkki, jonka jälkeen loppuaika kaupunkiajoa ja inssiin. Ja opetushan tapahtui piikkisellä Rebelillä. Tulos: isolla ja raskaalla pyörällä liikenteeseen? Pelottaisi ja perkeleesti. Eikä se Rebeli tahtonut kulkeakaan juurikaan 80:ppiä enempää.

"Uudet motoristit, Ei ihme että napsahtaa"

Ja mites se autokouluun tai kortin hankkimiseen liittyy kenelle nalli napsahtaa
biggrin.gif

Tai miten se yleensäkään liittyy siihen ootko aiemmin ajanu maantiellä (tai muuten vaan yli 60km/h) vai et?

Motoristien "napsahdukset" kun yleensä liittyy johonkin aivan muuhun kun mitä kokemattomat, uudet siis, harrastaa. Jos vedetään 160kmh puun ympärille tai tutkaan on aivan yhdentekevää onko aiemmin ajettu yli 60kmh vai ei. Varovaiset ja ajamista opettelevat motoristit ei onnettomuuksia aiheuta. Vaikka kokeneemmat (eli me kaikki
smile_org.gif
) niin ajatteliskin. Liian kokeneet niitä aiheuttaa.

"Uudet motoristit, Ei ihme että napsahtaa"

Ja mites se autokouluun tai kortin hankkimiseen liittyy kenelle nalli napsahtaa
biggrin.gif

Tai miten se yleensäkään liittyy siihen ootko aiemmin ajanu maantiellä (tai muuten vaan yli 60km/h) vai et?

Motoristien "napsahdukset" kun yleensä liittyy johonkin aivan muuhun kun mitä kokemattomat, uudet siis, harrastaa. Jos vedetään 160kmh puun ympärille tai tutkaan on aivan yhdentekevää onko aiemmin ajettu yli 60kmh vai ei. Varovaiset ja ajamista opettelevat motoristit ei onnettomuuksia aiheuta. Vaikka kokeneemmat (eli me kaikki
smile_org.gif
Niinpä, suuri osa onnettomuuksista on sitä saa mitä tilaa tapahtumia. Darwin hoitaa omansa pois. Joku varmaan vittuuntuu tästä Darwinista, mutta se vaan on fakta että evoluutio hoitaa hommansa.

Minä olin onneksi kaukaa viisas ja ajoin yli (1)60 kymppiä jo ennen autokoulua.. No ei se autokoulun kuristettu teezeitsari ois paljo yli 60 kulkenutkaan..

Mä oon kyllä vakaasti sitä mieltä että paras mahollinen liikennekoulutus on se mopo. A1 ja B korttia ajaessa olikin tosipaljon mukavampaa ja hyödyllisempää opetella itse ajamista kun liikenne oli jo tuttu paikka. Opettajatkin sen tiedosti ja ajelutti mua muuallakin kun toria ympäri.

A1:ssä kyllä hinkattiin ihan liikaa sitä hallintaa matalissa nopeuksissa. Ensinnäkään kyykyillä ei paljoo pujotella sillä tavalla kun siellä tehtiin sillä enskalla ja toisekseen mitään järkyttävää vahinkoa et lähes paikallaan kaatuessa itselles voi saada. Plussaa siitä että alotin kortin ajamisen ku oli vielä lunta, tuli ihan uusia ulottuvuuksia jarruttamisen opetteluun. Maantietä ja kanttailua ei tainnu olla ollenkaan, mikä on kyllä harmi. Kuinka moni täältä ajaa pääsääntösesti kaupungissa ja kuinka moni mutkateitä yms.?  
confused_orig.gif

Kokenut motoristi tahtoo lisää kokemuksia...

Mää en kyllä (heh, sainpas molemmat samaan lauseseen) liikaa lisää kokemuksia halua, jo tommosesta vaikkapa paikallaan kaatamisesta saattais tulla isohko vitutus, varsinkin jos ei keksi mitään tekosyytä ulkoiseen aiheuttajaan, tapaan: Saatanan hyttynen, meni visiirin sisään risteykses ja pyärä kaatus...
biggrin.gif

Juu, paree alottelija kuin lopettelija. Sitäpaitsi tää jännitysfaktori on paljon mahtavampi kuin jos osais kaiken tosta ajohommasta, että tämä puolustaa osaamattomuutta. Toinen on huonot ajo-ominaisuudet pyörässä.

Paitövei, mää vaihtaisin mun 8h henkilöfarmarin johonkin -80-luvun alun Kawaan tai johonkin muuhun kiinnostavaan...oisko kiinnostusta kellää?

Varovaiset ja ajamista opettelevat motoristit ei onnettomuuksia aiheuta. Vaikka kokeneemmat (eli me kaikki
smile_org.gif
Ei ihan noin kumminkaan. Toisin, kuin ”tilastot” on kertoneet, nuoret ja kokemattomat on edelleen riski. En ny me lehteen tulevaa artikkelia siteeraaman, mutta todelliset tilastot korjaa nämä lööppijutut piakkoin.

Kuinkahan moni meistä on ollut aloittaessaan jo täydellinen?!?
Paitsi tietysti todelliset vetomiehet jotka osaa ja hallitsee kaiken heti...
withstupid.gif

Mä olin alkuun täydellinen, mut ny on alkanu oleen pienii puutteita. Mikää ei oo ikuista.
cool.gif
Itsellä vähän sama juttu, täydellisyys on lisäksi iän myötä alkanut pikku hiljaa karista pois. Lisäksi on edellisen vian lisäksi siunautunut huono näkö ja epämääräinen ulkonäkö...

Back