Uudet supersport lelut

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja CBR 600RR
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Japsi tonnareista eniten kiinnostaa itseäni tää uus fireblade. Kawan kävin koeajamassa, vakiona jäi vähä toivomisen varaa keskialueella (ylhäällä oli kyllä perkeleesti paukkuja) mutta eiköhä race ecu senki korjaa...

Tuossa liitteenä käppyrä tonnarin ja kusiaisen eroista.

Olet liian taitava amatööri. Erittäin hyvä pointti kuitenkin!
Mä ajelin Alastarossa samoja aikoja gsx-r 1000:lla ja Triumph Daytona 675:lla. Meni jopa samalle kymmenykselle. Sillä kokemuspohjalla noita juttuja kirjottelin.

Mitäköhän kautta mutkanopeus korreloi hyrrävoimien kanssa?

No joo. Taisin kirjoittaa taas liian nopeasti...

Päänuppiin olen saanut ajatuksen, että hyrrävoimat pyrkii työntämään pyörää pystyyn. "Mitä suuremmat voimat, niin sitä kankeampi pyörää on ajaa mutkassa" -ajatusmaailma ei toimikkaan.
Koneen sisällä on myös pyöriviä osia, vaikka suurimmat hyrrävoimat tulee renkaista.

Ehkä olisi pitänyt puhua pyörän massasta ja mutkanopeudesta. Toki muuttujia mutka-ajo-ominaisuuksissa on tuhat, kuten tiedät.

No joo. Taisin kirjoittaa taas liian nopeasti...

Päänuppiin olen saanut ajatuksen, että hyrrävoimat pyrkii työntämään pyörää pystyyn. "Mitä suuremmat voimat, niin sitä kankeampi pyörää on ajaa mutkassa" -ajatusmaailma ei toimikkaan.
Koneen sisällä on myös pyöriviä osia, vaikka suurimmat hyrrävoimat tulee renkaista.
Hyrrävoimat pyrkivät ainoastan vastustaamaan esim pyörän akselin kallistuskuman muutosta.

Se taasen miksi joku pyörä tuntuu jäykältä ja painavalta, johtuu suurimmaksi osaksi etujätön suuruudesta. Joka vaikuttaa suoraan siihen kuinka ketterä mopo on kääntymään, joka taasen vaikuttaa suoraan siihen mikä on kuskin fiilis eli mielikuvituksen luoma harhakuva moposta.

Jos kuskilla on kaks täysin identtistä 200 kilosta mopoa, paitsi toisessa etujättö 85 mm ja toisessa 115. Niin kuskin mielestä toi 85-mopo painaa 150 kiloa ja on nopea mutkissa, ja 115-mopo 250 kiloa ja on hidas mutkissa.

Back