Uusi enduropyörä hakusessa!

Jätti-Potti

New member
Uusi enduropyörä hakusessa!

Kävi niin että mun viimeinen pyörä (ktm sxc 400) pöllittiin, löydettiin ja meni lunastukseen. Nyt on uuden enduron etsiminen ajankohtaista.

Enduroista ei muuten juuri ole kokemusta kun tuosta omasta kotarista, ja nyt kysynkin että millaisia eroja pyörillä loppujen lopuksi on.

Haluan (tai kuvittelen haluavani) luonneltaan samanlainen pyörä kun kotari oli. 400 SXC on 4-tahtinen, 42-heppanen, 117kg:n kuivapaino, ja vääntöä oli reilusti alakierroksilla. Vm oli 1998.

Pyörä on pakko olla valkokilpinen.

Nyt kun uutta pyörää hakee niin vaihtoehtoja ei näytä olevan kovin monta. "Tavalliset" DR:än ja XT:t ei kiinnosta koska niillä ei juuri ajeta metsässä ja montuissa. Oikea enduro siis hakusessa.

Budjetti on muutama tonni, joten pyörät jotka mahtuvat budjettiin ovat olleet suunnilleen vm. 1998-2004.

Millaiset eri kokoiset 2-tahtiset ovat verrattuna nelariin? Kannattaako ollenkaan katsoa kakstahtisia jos kohtalaisesti vääntöä halutaan?

Toinen asia mitä pyörässä om pakko olla on sähköstartti. Veikkaan että sekin rajoittaa pyörien valinnassa aika reilusti.

Ideoita, mielipiteitä? Kiitos etukäteen!


Edit. Jaa jos jollakulla on sopiva pyörä myytävänä niin tarjouksia kuvien kera tulemaan! :)
 
Viimeksi muokattu:
Kävi niin että mun viimeinen pyörä (ktm sxc 400) pöllittiin, löydettiin ja meni lunastukseen. Nyt on uuden enduron etsiminen ajankohtaista.

Enduroista ei muuten juuri ole kokemusta kun tuosta omasta kotarista, ja nyt kysynkin että millaisia eroja pyörillä loppujen lopuksi on.

Haluan (tai kuvittelen haluavani) luonneltaan samanlainen pyörä kun kotari oli. 400 SXC on 4-tahtinen, 42-heppanen, 117kg:n kuivapaino, ja vääntöä oli reilusti alakierroksilla. Vm oli 1998.

Pyörä on pakko olla valkokilpinen.

Nyt kun uutta pyörää hakee niin vaihtoehtoja ei näytä olevan kovin monta. "Tavalliset" DR:än ja XT:t ei kiinnosta koska niillä ei juuri ajeta metsässä ja montuissa. Oikea enduro siis hakusessa.

Budjetti on muutama tonni, joten pyörät jotka mahtuvat budjettiin ovat olleet suunnilleen vm. 1998-2004.

Millaiset eri kokoiset 2-tahtiset ovat verrattuna nelariin? Kannattaako ollenkaan katsoa kakstahtisia jos kohtalaisesti vääntöä halutaan?

Toinen asia mitä pyörässä om pakko olla on sähköstartti. Veikkaan että sekin rajoittaa pyörien valinnassa aika reilusti.

Ideoita, mielipiteitä? Kiitos etukäteen!


Edit. Jaa jos jollakulla on sopiva pyörä myytävänä niin tarjouksia kuvien kera tulemaan! :)
Noh, ootko löytänyt mieleistä? Ittellä samat ajatukset uuden pyörän suhteen. :)
 
Noh, ootko löytänyt mieleistä? Ittellä samat ajatukset uuden pyörän suhteen. :)

Varkauden ja koko sen sopan jälkeen (pyörä löydettiin ja meni lunsatukseen) talouteen tuli samaan aikaan sekä '92 Husse 350-nelari sekä '95 Husse 250 2t. Nelari meni nopeasti kiertoon kun kerran päästiin kakstahtiseen makuun. Eli nyt on ollut just Husqvarna WR250 harrastekäytössa muutaman vuoden, viimeiset pari vuotta (valitettavasti) melkein käyttämättömänä talorojektin takia.

Ajot menee tyyllin "1h ajoa -> 2h ruuvaamista". Mutta hauska laite, ehdottomasti. Enkä vaihda takaisin nelarille, tämä om kyllä paljon ketterämpi, kevyempi, nopeampi. Tehoa vähintään riittävästi ja huippunopeutta aivan liikaa. 120kg kuskilla (allekirjoitettu) pyörä keulii puolivahingossa vielä kolmannella vaihteella. Nykyisellä ratastuksella en tiedä huippunopeutta mutta 150 km/h on kokeiltu.

Huoltaminen on oleellinen (pakollinen) osa harrastuksesta. Joten ruuvaamisesta on pakko tykätä jos tämmöstä hankkii.

Hauskanpitoon kakstahtista, pendlaamiseen nelari. :WAZAAP:
 
Onko husqvarnan 450 4t millään lailla vaihtoehto?
Sellainen löytys vuodelta 2005 ja kilpi roikkuu perässä. Yyveellä lisää tietoa, jos sytyttää. Osuis vielä hyvin hintaluokkaan.
 
Ihanko tosissas vastaat v. 2012 esitettyyn kysymykseen???

Katohan vaan, jäi päivämäärä huomaamatta. No hyvää kannattaa aina odottaa. Ei tähän ketjuun ole näin hienoja italialais ruotsalaisia motorsport -laitteita tarjoiltu, joten vastaukseni saattoi päättää vuosien piinaavan odottelun.
 
Katohan vaan, jäi päivämäärä huomaamatta. No hyvää kannattaa aina odottaa. Ei tähän ketjuun ole näin hienoja italialais ruotsalaisia motorsport -laitteita tarjoiltu, joten vastaukseni saattoi päättää vuosien piinaavan odottelun.

Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin olihan ketjun esiin nostanut nimimerkki panu kuitenkin "ostohousut jalassa" kysymässä että mihin ketjun aloittaja päätyi?
 
Jos en nyt ihan väärin ymmärtänyt, niin olihan ketjun esiin nostanut nimimerkki panu kuitenkin "ostohousut jalassa" kysymässä että mihin ketjun aloittaja päätyi?
:WAZAAP: Ostohousutpa hyvinki.. mut onko tuo rassaamis(huolto)puoli yhtä runsasta niin kax- ku nelitahtirasseilla? Nyt oon katellu tollasta 525 kotaria ja sitähän saa n.10h välein olla huoltamassa. Sillä kyselen kaikkea infoa kun ihan uus maailma mulle. Niin husse kuin muutkaan merkit eivät ole poissuljettuja, lähinnä muiden kokemusten perusteella vois jonkunlaista rankingia tehä, ettei polkase samaan paskaan mihin jo moni muukin on polkassu. Tähän asti oon katupyörillä vaan menny.
 
525:lla ja savustimilla vaihdetaan 10h välein öljyjä (tahtereissa loota), Ilmamsuodattimia mieluiten joka kerta kun kuivassa ajaa, ei muuta. Jossain 100h seutuun isommissa savustimissa mäntä. 525 yms RFS Kotarit menee samalla mukilla piitkään. Tosin 450:sta ylöspäin RFS:ien kampurat on vähän eläväisiä jos voimaa käytetään ja on pitoa (SM, Jäärata).
250 tai 300 cc enskasavustin olisi oma valinta jos en tykkäisi tuolla isolla lelulla puita kiertää. Helppo ajaa, helppo huoltaa ja vähäinen huollontarve. Gassin, Kotarin ja Husapertin (glorifioitu Kotari) voimasavustimista kokemusta.
 
525:lla ja savustimilla vaihdetaan 10h välein öljyjä (tahtereissa loota), Ilmamsuodattimia mieluiten joka kerta kun kuivassa ajaa, ei muuta. Jossain 100h seutuun isommissa savustimissa mäntä. 525 yms RFS Kotarit menee samalla mukilla piitkään. Tosin 450:sta ylöspäin RFS:ien kampurat on vähän eläväisiä jos voimaa käytetään ja on pitoa (SM, Jäärata).
250 tai 300 cc enskasavustin olisi oma valinta jos en tykkäisi tuolla isolla lelulla puita kiertää. Helppo ajaa, helppo huoltaa ja vähäinen huollontarve. Gassin, Kotarin ja Husapertin (glorifioitu Kotari) voimasavustimista kokemusta.
Hjyvä juttu ku avaat vähän tuota maailmaa mulle. :respect: Mulla alkuunsa ajot ois sorateitä ja polkuja. Mut kait noilla 250-300cc kaxtahdeilla sekin onnistuu? Kerroppa joitain hyviä vaihtoehtoja kotarilta ja husabergiltä? Hintaa vois olla jotain 3000€ tietämillä.
 
Mulla alkuunsa ajot ois sorateitä ja polkuja. Mut kait noilla 250-300cc kaxtahdeilla sekin onnistuu?

Heh heh... Ei se kyllä siihen jää, jos tollasen hankit :D

Et varmaan myöskään keuli.

(hyvä triidi, ja skuikalla on näkemystä)
 
Onnistuu rälläyskin tahterilla. Bensaa palaa enemmän ja pitkistä moottorijarruista ne ei tykkää. Vaan umpimetsässä ne on kotonaan. 250 Nelari on taas todellisuudessa se millä varmaan suurin osa olisi nopeimmillaan metsässä, mutta sillä saa sitten rallittelussa olla torvi auki koko ajan. Ja kyllähän sitä liikaa voimaa pitää olla kaiken varalta :)
Kolmen tonnin hintaluokasta löytyy löytöjä mutta on ne niin paljon ajettuja että tarkkana saa olla. Jos ei omaa ropaustaipumuksia, kannattaa suunnata paljon uudempiin.
Tuon hintaluokan Husabergit hylkäisin, noista nettimoton Kotareista jotkut voisi ollakkin perehtymisen arvoisia.
Kotarin yksi parhaista ominaosuuksista on jälkimarkkinointi. Varaosia saa joka puolelta suomea kohtuudella.
Meillä oli pari Gassia ja suosittelen kyllä pyöränä vilpittömästi, mutta kun toiseen piti koneremppa tehdä, tilailtiin osia Italiasta.
Toisaalta taas, jos tuon kestää, pakkaa marginaalisemmat merkit olemaan myös halvempia.
Kuskin koon antaisin myös ohjata valintaa. Kotarit tuntuu olevan isokokoisemmille ajateltuja kuin esim Gasgas ja Sherco. Vaimo (170cm) aloitti Gassilla ja Shercolla menee nykyisin. Muutamaa 250 EXC:tä koitettiin mutta ei niihin luottoa syntynyt. Minulle (192/100), taas Sherco on ärsyttävän ahdas.

Loppuun se tyhjentävämpi versio: www.matkaendurot.net puhutaan myös oikeista enskoista.
 
Tuossa yllä tiivistyy valitettavan "tylsä totuus" kun jätetään erilaiset hifistelyt sivuun:D.

Ehjä, hyväkuntoinen 250-300cc 2-tahtari on sekalaisessa pusikkoharrastuksessa aika hyvin
verrattavissa pienveneiden puolella alle 100hp "vanhoihin paskoihin" 2-tahtareihin ehjine hyvine veneineen.

Nämä "paskatkan", niin maalla kuin merelläkin, ovat yleiskäytössä naurettavan halpoja hankkia,
yksinkertaisia, tätä kautta halpoja/helppoja ylläpitää (juurikin harrastuskäytössä), löylyä/haastetta ja hauskuuskerrointa riittää jne. jne......

Jos jätetään todelliset vetomiehet/kisakuskit pois, "puolikas" 2t-enska on ihan yhtä pienellä
kuormituksella normikäytössään kuin kilokyykky maantiellä normikäyttäjällä.
Ne legendaariset männänvaihdotkin laatupalikoilla ja linjassa olevilla toleransseilla mentäessä ajautuvat
enemmän.... varmuuden vuoksi tehtäviksi, kuin todelliseen tarpeeseen.

Hieman näkökulmaa 2-tahtarin huollon taajuuteen eri käytössä saa vaikka seuraavasta realiteetistä.
Tikissä olevalla piikin 2-t Kawalla pörrää aloitteleva junnu ilman mitään ongelmaa kevyesti esim. 30+ tuntia.
Käyttö on oikeasti hyvin "kevyttä" jos paikat ja putsarit ovat kunnossa .

Huipputason kisahommissa tuollainen, kaikkien tieteen ja taiteen sääntöjen mukaan laitettu peli
alkaa olla hallelujaa jo yhden kisaerän jälkeen. Ei ehkä ihan just poikimassa, mutta parhaan teränsä jo kadottaneena.

Toki... pitkälti samoilla marginaaleilla kovassa kisakäytössä/harrastejapetterin ajossa mennään
nelaripuolellakin.

Ajatus vaan tiivistyy siihen "ylläpidon määrään" ja onko sillä sitten pahimmillaankaan harratushommassa
mitään suurta konkreettista merkitystä????
Harrastajapetterin ei pidä liioin aliarvottaa asioiden yksinkertaisuuden myötä määrittyvää, ylläpitoon tarvittavan
tietämyksen ja kokemuksen tasoa, välineistä puhumattakaan.

Tämä(kin) unohtuu kovin herkästi asioita ja laitteita arvotettaessa.
Asiat, jotka eivät monessakaan yhteydessä ole konkreettisesti lähelläkään ratkaisevia, nostetaan jostain syystä
joka kontekstissa hyvinkin ratkaiseviksi tekijöiksi.

Jarruja, ketjuja ja putsareita huolletaan ihan samaan tahtiin... jokaisen valitseman tason mukaan.
Näiden suhteen ei ole mitään eroa, eikä "oikotietä". On vaan reilusti touhuiltavaa.
Aivan sama mikä määrä tahteja ja savua on kehissä.

Jos kokonaiskustannuksilla ei ole mitään merkitystä ja vaaditaan "parasta", vielä silloinkin voidaan
esittää kysymys..... Mikä se "parasta" sitten itse asiassa on mitä haetaan???

Se on varmasti totta, että esim. harrastajapetteri venyy parhaimpaansa juurikin puolikkaalla nelarilla......
mutta onko tuo yksi, aika tarkkaan rajattu osatekijä kokonaisuudesta niin ratkaiseva... ja miksi ????

Tämä ei nyt ole mikään palava puolustuspuheenvuoro 2-t pelien suhteen.

Pointti on oikeastaan siinä, että kovin moni asia, monessa yhteydessä, ei välttämättä ole ollenkaan
niin mustavalkoinen.... ja sitä myöten ratkaiseva kuin usein annetaan ymmärtää :;):.
 
Huollot kannattaa opetella itse, tai vaihtoehtoisesti katsella uusien pyörien suuntaan. Tunti ajoa = tunti huoltoa ei ole kovin kaukana todellisuudesta, jos kaiken tekee itse.

1-5h välein huollettavat:

*ilmansuodatin, öljyt (näillä voi ajella jotkut pidempääkin)
* ketjujen rasvaus tiuhaan, joskus kannattaa pyörä myös pestä

20-50h

*iskarit
*pyörän laakerit kannattaa tarkistaa
*renkaat
*linkkujen rasvaus
*venttiilien säätö
*kovemmalla käytöllä mäntä uusiksi ainakin pienistä koneista
*ohjauslaakerin rasvailu, swingin laakerit
*jarrunesteet, jarrupalat
*kaato osia sen mukaan, miten yritystä riittää

*50-200h

*täys koneremppa, laakerointi, kiertokanki, mäntä, venttiilit, jakoketju, muut rikkinäiset osat.

Tähän sitten päälle kaikki muu särkyvä, mikä voi olla ihan mitä vaan. Ei siinä, ihan kivaa tää silti on.. alle 30€/h voi vaan lähinnä lykkiä pyörää pusikossa menemään ja päristä eniten, ylärajaa ei taida olla, mut 70-80€/h alkaa kesällä oleen kaikki aika vimosen päälle tikissä.
Itse harrastelen tuolla budjetin alapäässä.
 
525:lla ja savustimilla vaihdetaan 10h välein öljyjä (tahtereissa loota), Ilmamsuodattimia mieluiten joka kerta kun kuivassa ajaa, ei muuta. Jossain 100h seutuun isommissa savustimissa mäntä. 525 yms RFS Kotarit menee samalla mukilla piitkään. Tosin 450:sta ylöspäin RFS:ien kampurat on vähän eläväisiä jos voimaa käytetään ja on pitoa (SM, Jäärata).
250 tai 300 cc enskasavustin olisi oma valinta jos en tykkäisi tuolla isolla lelulla puita kiertää. Helppo ajaa, helppo huoltaa ja vähäinen huollontarve. Gassin, Kotarin ja Husapertin (glorifioitu Kotari) voimasavustimista kokemusta.

Samaa mieltä, pari vuotta sitten ajelin hetken 400 exc-f -07 nyt 250exc -12 ja ainakin mulle tuo on paljon kevyempi ja helpompi ajettava. Vääntöä ja voimaa löytyy jo alakierroksilta ei tarvitse vinguttaa. 250 nelarista ei kokemusta ja mietin että miksi se olisi vielä parempi harrastajalle kuten joku mainitsi. Mitäs tuollaisessa 250 exc on tehoja, en ole löytänyt mistään ja speceissä ei mainita, oma veikkaus 40+?
 
250 nelari on nopeampi, ei välttämättä parempi. Harrastaminen on kuitenkin hauskuushakuista.
Nopeus tulee taas lineaarisesta vääntökäyrästä. Voimaa tulee yllätyksettömästi koko ajan lisää vaan ei liikaa. Kuski ei väsyessäänkään voi saada älyttömästi liikaa. Minä en tykkää, kello kyllä. Tehoa varmaan sen. 40 hummaa.
250/300 omaa kuitenkin loivan kynnyksen käppyrässä ja tappelualueella tapahtuu paljon. Ei ne silti vaikeita ole. Näissäkin on merkkieroja, Betan joitain vuosimalleja haukkuvat kiukkuisiksi esim Kotkaan verrattuna. Kotari/HBG pakoaukonsäätimeen saa eri jousia, eli luonnetta on helppo säätää, monissa on myös parit eri sytkäkarta vakiona, mummoasento ja äijäasento. Taas kerran, mummot on nopeita, äijäily hauskaa.
 
Ota selvää paljonko vakuutukset maksaa, kilvettömään voi yllättää ikävästi. Toiseksi mitä meinaat touhuta? Yleiset tiet kilvettömyyden takia ei oikein tule kysymykseen ja enskapoluille luultavasti liian raju ja raskas, mutta makunsa kullakin.
Ajelut on yleisillä, joskin syrjäisillä metsäautoteillä sekä poluilla. Ja niitä riittää täälläpäin suomea. Vakuutuksiin se ei mee. http://www.retkikartta.fi/index.php?lang=fi&layers=rajoitukset_70:taustakartta_100&x=648922&y=7037865&zoom=2&
 
Back
Ylös