No niin...pakko pistää itsekin vähän päivitystä, kun kuumien päivien aiheuttaman välikuoleman jälkeen taas jaksaa! Elikä talven lopulla/keväällä tilasin tällaisen:
https://store.hardracing.com/finbro-ported-upgraded-super-awesome-head-3-0-for-125cc-bore-includes-27-mm-23-mm-valves-no-camshaft-19-21-honda-monkey-125-in-stock . Olikohan se tilauskuluineen ja alveineen jotain 260 euroa yhteensä. Tilasin sen siksi, koska minun vakio-125 -sylinterin ympäriltä on jo about kaikki muu (en jaksa listata tähän, etsi aikaisempia viestejäni jos kiinnostaa EDIT: Joku näköjään jo vastasi, tehden virheellisen päätelmän polttoaineen syötön päivittämättömyydestä

) päivitetty. No, asensin tuon "superkannen" tuossa kesäkuun alkupuolella.
Huomioitavaa: Lambda-anturin irrotukseen tarvitsee 17 mm kiintoavaimen, josta lenkin puolelta sahattu/rälläköity läpi menevä ura, jotta tuo menee lambdan johdon läpi. Avopää on liian iso eikä sovi. Vanhasta sylinterinkannesta pitää myös irrottaa pakopään pinnapultit, elikä lämpöä, CRC:tä, lukkopihdeillä vääntöä, lämpöä...en ole ikänä elämässäni sylinterinkantta irrottanut mistään masiinasta, mutta tuo on ihan melkein sama kuin jos vaihtaisi nokka-akselin, mutta ainoastaan 6 lisäpulttia/-mutteria irti, uusi kannen tiiviste jne. Yhden idiootti-mokan tein noita nokka-akselin hiluja asentaessa, elikä kun ne pinnit (imu ja pako) pistetään niistä rei'istä ja niiden laakerien läpi, niin eivätpä aluksi menneetkään, mutta kysehän oli vain siitä, etten ollut löystänyt keinuvipujen välyksiä ennen asennusta. Löysäämisen jälkeen no roblems. Ja tietenkin Yuminashin ECU:n nollaus ennen käynnistystä ja (ECU:n sopeutus-)ajamista. Luonnollisesti otin taas kuvia:
https://imgur.com/a/zMAgm90
Loppupeleissä melkein sikahelppo homma (toisin kuin etuhaarukan jousien vaihto jäykempiin) autohommiin verrattuna. Siksi tätä "mopoa" onkin niin hauska viritellä ja laittaa!

Toki myös olin aiemmin 3D-tulostanut Thingiversestä löytämäni "velocity stack"in. Ennen tuon asennusta olin vain poistanut sen vakion imputken sieltä ilmaboksin sisältä. Ajelin yhden tankillisen ennen kuin sen suppilon asensin. Vaikuttaisi, että tuo suppilo tuo hieman vääntöä/kiihtyvyyttä lisää.
Mitä tulee tuohon sylinterinkanteen, niin verrattuna muihin markkinoilla oleviin, tuohan on ihan sikahalpa! Mutta kun vertaa edellisten viritysten tuomiin vaikutuksiin, niin olen jotenkin pettynyt tuohon kanteen, koska ei se nyt tuonutkaan hirveitä lisätehoja (koska luulisi että olisi kun kaikkien viritysten yhteisvaikutus, varsinkin se kun tuo poistaa hyvin pakoaukon rajoituksen tehoputkelle). Vaikutukset: Vääntöä taas lisää jollain 4800-7500 rpm, ihan pikkukierroksilla ehkä vääntö huonompi (esim. jos ajaa 2. vaihteella 20:iä ja myös jos ajaa tarpeeksi alle 4500-4800 rpm 3. ja 4. vaihteilla). Vääntää paremmin vastatuulessa, ei tipu enää niin helposti vauhti satasesta tai niin paljoa, mutta toki jos tarpeeksi tuulee, niin kyllä se hyytyy kuitenkin. Lisävääntöä myös on myötäiseen ajaessa ja nyt jos ajaa imussa, niin tuntuu kuin olisi turbon asentanut. Huiput samat kuin ennenkin (alamäki, kyykyssä ja myötätuuli), tuossa tiistain puolella sain nelosella 8720 rpm = 120.3 km/h. Toive olisi päästä sinne 9000 rpm = 124.1 km/h. Mutta ei pakko.
Kun kerran kansi, nokka ja putki eivät rajoita, niin mikä sitten? Ilmaboksi (sen vaihtaminen ymmärtääkseni tappaa alaväännön)? Vakio 24 mm ruiskurunko? Vakio imukaula? Tietenkin "there's no replacement for displacement", mutta suurempaan sylinteriin ei ole kiinnostusta lähteä, enkä myöskään halua tuhota luotettavuutta puristusta lisäämälläkään. En myöskään halua lyhentää välityksiä ja tehdä tuosta huudatuskonetta. Nyt on aika hyvä...varsinkin kun kulutus vain LASKI!

3 tankillista ajanut ja satkukulutukset: 2,06l, 2,07l ja 2,16l, keskikulutuksen ollen siis 2,10l. Ennen taisi olla 2,30l.