• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen varmaan seonnut lopullisesti, mutta tekisi mieli myydä bussi pois ja ostaa tilalle Monkey. Ihan kiva kadottaa ~95% tehoista, mutta meitä on moneksi.

Onko tuosta vuosimallin -22 vitosvaihteen ongelmasta kuulunut mitään uutta? Eli uskaltaako ostaa uutta Monkeytä vai suosiolla käytetty -19-21 malli? Uuden plussat ovat siis paremmat taka-iskarit, vaihdettava öljynsuodatin koneessa ja tuo vitosvaihde. Iskareita saa rahalla, mutta öljynsuodattimen hyödyllisyydestä en osaa sanoa mitään Hondan koneen yhteydessä. Oletettavasti siitä ei ole ainakaan haittaa. Käytetyn saa noin kolmella tonnilla, uusi on 4500€.

Mulla oli -20vm laite ja jousitus sekä kulkupuoli vähän niin ja näin. Painan 90kg niin kuopissa pohjasi edestä ja takaa ja 80 alueella ei tahtonut pysyä autojen perässä (vakio koneelta ja välityksiltä). Öljynsuodatin olisi omasta mielestä hyvä päivitys. Lopputulemana ostaisin busan kaveriksi, ei tilalle. Ja jos edullisesti saa vanhaa niin ehdottomasti vanha, ei se vanhan päivittäminen 1500 euroa maksa.
 
Onko tuosta vuosimallin -22 vitosvaihteen ongelmasta kuulunut mitään uutta?
Tapauksia tuntuu aika monta olevan, jotkut ovat saaneet uuden laatikon/koneen mutta toiset joutuneet tappelemaan - virallista recallia saatikka oikeaa korjausta asiaan ei ole osunut silmiin. Itselle tulee mieleen liittyykö vajavaiseen öljyntasoon kun toimiviakin ilmeisesti on.

..että ihan millanen luotto Brandtiin on. :D Niin halvalla alkaa saamaan siistiä käytettyä vs. uudesta tuskin saa kauheasti tingittyä, ettei omasta mielestä ole kahta kysymystä.
 
viime kesänä ei ollu apina käytössä, kun martta ilmoiti ettei aja. tälle kesälle otettiin käyttöön, kun sanoi että ajaa. on se sillä käynyt kerran ajamassa, minä ehkä viisi kertaa. mutta eihän tuota kehtaa myydäkkään, alkaisi vaan ottaa päähän. mukava kuumalla kelillä käydä sen kans vähän jäähyllä. mankin kans, ei martan.
 
Onhan tuo apinan päivitys kylähullun hommaa mopon hintaan nähden, mutta puuhastelu pimeinä talvi-iltoina on halvempaa kuin psykoterapia :D
Parhaat päivitykset ehdottomasti crossistonga, säädettävät vivut ja jalkatapit, myös ilmanvaihdon muutin. Edellinen omistaja vaihtanut yoshin putken, aikmoinen möly, ei ehkä oma juttu joten voi olla että vaihtuu scrambler tyyliseen. 14-ratas tietty ihan must. Jos jaksaa, ensi talvena renkaat ja varsinkin mittaristo Opmidiin, stokki on ihan sieltä itsestään. Aina sama juttu joka pelin kanssa, lähtee lapasesta :jippikaijee:

Haha niin totta! :thumbup:

Hyvä kuulla näistä!
 
Niin halvalla alkaa saamaan siistiä käytettyä vs. uudesta tuskin saa kauheasti tingittyä, ettei omasta mielestä ole kahta kysymystä.

Totta tämäkin! Itellä 2019 täysin vakio ja ei mitään valittamasta, vähän alle 90kg shortseissa ja t-paidassa vakio jousitus ihan passeli ja 4 vaihdetta ihan riittävä. en mä tolla vauhdin takia ajele vaan uskomattoman fiiliksen :)

ainakin pk-seudulla kääntää katseita ihan mukavasti, syytä en osaa arvata mutta silti :D
 
oma edelleen teknisesti vakiona ja kuuman kesäpäivän jäähdytykseen tuo on kyllä loistava.

ainoa ja hyvä modaus on ollut peilinjalkoihin se levityskalikka motonetistä, näkee peileistä nyt paremmin ja ne ei tärise koko ajan. :thumbup:

perjantaina pittäis lähteä xx-meetingiin. jos nyt kuitenkin menis räksällä, eikä apinalla. :grin:
 
onks kukaa päässy näkee tai kokeilee tota Hurricanen selkänojaa (back rest / sissy bar) ?
tosin ei taida saada ku japsukoista ... ?
 
No niin...pakko pistää itsekin vähän päivitystä, kun kuumien päivien aiheuttaman välikuoleman jälkeen taas jaksaa! Elikä talven lopulla/keväällä tilasin tällaisen: https://store.hardracing.com/finbro-ported-upgraded-super-awesome-head-3-0-for-125cc-bore-includes-27-mm-23-mm-valves-no-camshaft-19-21-honda-monkey-125-in-stock . Olikohan se tilauskuluineen ja alveineen jotain 260 euroa yhteensä. Tilasin sen siksi, koska minun vakio-125 -sylinterin ympäriltä on jo about kaikki muu (en jaksa listata tähän, etsi aikaisempia viestejäni jos kiinnostaa EDIT: Joku näköjään jo vastasi, tehden virheellisen päätelmän polttoaineen syötön päivittämättömyydestä :boring:) päivitetty. No, asensin tuon "superkannen" tuossa kesäkuun alkupuolella.

Huomioitavaa: Lambda-anturin irrotukseen tarvitsee 17 mm kiintoavaimen, josta lenkin puolelta sahattu/rälläköity läpi menevä ura, jotta tuo menee lambdan johdon läpi. Avopää on liian iso eikä sovi. Vanhasta sylinterinkannesta pitää myös irrottaa pakopään pinnapultit, elikä lämpöä, CRC:tä, lukkopihdeillä vääntöä, lämpöä...en ole ikänä elämässäni sylinterinkantta irrottanut mistään masiinasta, mutta tuo on ihan melkein sama kuin jos vaihtaisi nokka-akselin, mutta ainoastaan 6 lisäpulttia/-mutteria irti, uusi kannen tiiviste jne. Yhden idiootti-mokan tein noita nokka-akselin hiluja asentaessa, elikä kun ne pinnit (imu ja pako) pistetään niistä rei'istä ja niiden laakerien läpi, niin eivätpä aluksi menneetkään, mutta kysehän oli vain siitä, etten ollut löystänyt keinuvipujen välyksiä ennen asennusta. Löysäämisen jälkeen no roblems. Ja tietenkin Yuminashin ECU:n nollaus ennen käynnistystä ja (ECU:n sopeutus-)ajamista. Luonnollisesti otin taas kuvia:

https://imgur.com/a/zMAgm90

Loppupeleissä melkein sikahelppo homma (toisin kuin etuhaarukan jousien vaihto jäykempiin) autohommiin verrattuna. Siksi tätä "mopoa" onkin niin hauska viritellä ja laittaa! :grin: Toki myös olin aiemmin 3D-tulostanut Thingiversestä löytämäni "velocity stack"in. Ennen tuon asennusta olin vain poistanut sen vakion imputken sieltä ilmaboksin sisältä. Ajelin yhden tankillisen ennen kuin sen suppilon asensin. Vaikuttaisi, että tuo suppilo tuo hieman vääntöä/kiihtyvyyttä lisää.

Mitä tulee tuohon sylinterinkanteen, niin verrattuna muihin markkinoilla oleviin, tuohan on ihan sikahalpa! Mutta kun vertaa edellisten viritysten tuomiin vaikutuksiin, niin olen jotenkin pettynyt tuohon kanteen, koska ei se nyt tuonutkaan hirveitä lisätehoja (koska luulisi että olisi kun kaikkien viritysten yhteisvaikutus, varsinkin se kun tuo poistaa hyvin pakoaukon rajoituksen tehoputkelle). Vaikutukset: Vääntöä taas lisää jollain 4800-7500 rpm, ihan pikkukierroksilla ehkä vääntö huonompi (esim. jos ajaa 2. vaihteella 20:iä ja myös jos ajaa tarpeeksi alle 4500-4800 rpm 3. ja 4. vaihteilla). Vääntää paremmin vastatuulessa, ei tipu enää niin helposti vauhti satasesta tai niin paljoa, mutta toki jos tarpeeksi tuulee, niin kyllä se hyytyy kuitenkin. Lisävääntöä myös on myötäiseen ajaessa ja nyt jos ajaa imussa, niin tuntuu kuin olisi turbon asentanut. Huiput samat kuin ennenkin (alamäki, kyykyssä ja myötätuuli), tuossa tiistain puolella sain nelosella 8720 rpm = 120.3 km/h. Toive olisi päästä sinne 9000 rpm = 124.1 km/h. Mutta ei pakko.

Kun kerran kansi, nokka ja putki eivät rajoita, niin mikä sitten? Ilmaboksi (sen vaihtaminen ymmärtääkseni tappaa alaväännön)? Vakio 24 mm ruiskurunko? Vakio imukaula? Tietenkin "there's no replacement for displacement", mutta suurempaan sylinteriin ei ole kiinnostusta lähteä, enkä myöskään halua tuhota luotettavuutta puristusta lisäämälläkään. En myöskään halua lyhentää välityksiä ja tehdä tuosta huudatuskonetta. Nyt on aika hyvä...varsinkin kun kulutus vain LASKI! :O 3 tankillista ajanut ja satkukulutukset: 2,06l, 2,07l ja 2,16l, keskikulutuksen ollen siis 2,10l. Ennen taisi olla 2,30l.
 
Viimeksi muokattu:
Jos kansi, nokka ja putki ovat kunnossa - eli paremmin virtaavat, jää vaihtoehdoksi enää polttoaineen saanti koneelle.
Kaasut virtaavat kyllä paremmin noilla kilkkeillä mutta pitäs saada enemmän löpöä ja sitä kautta tulee myös enemmän höpöä.
 
Kawasaki ZZR250 ottaa 20hv irti per 125cc-sylinteri ihan perinteisellä tekniikalla. Kaasutin on 30mm per pytty.
Itse saattaisin kokeilla tuollaiseen mankiin ihan perinteistä kaasutinta. Daxi piristyi aikanaan kasarilla paljon, kun vaihdettiin siihen 18mm Dell'Orto, muuta ei tehty.

Humoristisesti sanottuna ongelma on aika selvä, koska bensaa kuluu noin vähän.
Kun ruvetaan puhumaan kovista tehoista, niin soppaa menee ainakin neljä litraa sadalla.
 
Viimeksi muokattu:
Tuo mankin ikivanha kaksiventtiilikone kone on ihan omanlaisensa ja ei sitä voi suoraan verrata minkään uudemman lyhytiskuisen neliventtiilikoneen tehoihin. Moottorin rakenne on ihan erilainen.
 
En kyllä itse todellakaan lähtisi tähän huippu-modernisoituun mankiin kaasaria laittamaan. Vanhat mopo-Monkeyt kuluttivat jotakuinkin tuplasti enemmän (HUOM! Monkey 125 verrattuna, elikä hullu juttu kun kyseessä on kuitenkin yli tuplasti isompi tilavuus), vaikka tehoa oli enimmillään (1987–1990) 2,08 hv. Kaasarin ainut "hyvä" puoli on se, että se on mahdollisesti helpompi säätää kuin ruisku, koska pitää vain vaihtaa pääsuutinta tai säätää kaasarin neulaa, eikä tarvitse säätää ruiskun "karttaa". Mutta esim. Yuminashin ECU:ssa on autotune, joka vain nollataan kun virityksiä on vaihdettu ja sen jälkeen ajetaan jotain 50-80 km ilman täyskaasua, niin säätö on suoritettu. Elikä vielä helpompaa kuin kaasari. Toki vakio kapeakaista-lambda haistaa vain "rikas", "laiha" tai "stokiometrinen" (14.7:1) seos, mutta Yuminashin ECU on suunniteltu siten, että kun on oikeanlainen injektori oikeanlaisten virien kanssa, niin se säätää sitten täyskaasullekin sopivan seoksen (tietenkin laajakaista-lambdalla ja yhteensopivalla ECU:lla saa paremmat seokset ja tehot). Itselläni tosiaan on ollut jo vuodesta 2019 asti 120 cc (vakio 90 cc), joten pitäisi riittää. Vasta 143 cc sylinterin kanssa tarvitaan 140 cc injektori. Mutta siis ylipäänsä, kaasari vs. ruisku: Ruiskussa ilma tulee erikseen ja bensa vasta joko imukaulassa/-sarjassa taikka sitten vasta suoraan sylinterinkanteen, joten ruiskussa bensa atomisoituu paremmin ja seoksen saa säädettyä tarkemmin, koska bensansyöttö säädetään erikseen kuin ilma, eri antureiden mukaan, joten teho on parempi ja kulutus pienempi.

https://www.hondagrom.net/threads/monkey-airbox-mod.47389/page-3
"No to throttle body upgrades. Throttle is 24mm, injector/ intake manifold is 25mm tapered to 23mm, spacer 23mm to 21mm, down to a 25.5mm valve. You'll be letting a lot more air in just to stop at the injector and possibly slow velocity and atomization when it significantly reduces to the 21mm port diameter."

Elikä nuo ilmatiet kutistuvat/kasvavat 24 mm ruiskurunko -> imukaula 25 mm alku, 23 mm loppu -> tiiviste 23 mm, (vakio) sylinterinkannen imuaukko 21 mm -> (vakio) imuventtiili 25,5 mm. Jos olisi vain yhtä isoa reikää joka paikassa, niin ilmannopeus pienillä ja keskikierroksilla olisi surkea ja vääntö olisi surkea. En sitten itse tiedä miten isommat venttiilit vaikuttavat tuohon yhtälöön, jos ruiskurunko, imukaula ja tiiviste ovat vakiokokoisia.

Mitä tulee tuohon "ikivanhaan kaksiventtiilikoneeseen", niin itse jos ajelen motarilla kaasu pohjassa virityksilläni pidempään, niin öljyntäyttötulpan lämpömittarikorkki ei nouse 80:iä lämpimämmäksi, usein jää 60-70 asteeseen. Jos kerran iskupituus on 57,9 mm, niin vaarallinen 20 m/s tulee vasta 10400 kierroksella. 9500 rpm = 18.335 m/s. 9000 rpm = 17.37. Kyllä tuo kestää lämää vakiolla 125 cc sylinterillä. Vasta jos asentaa 143 cc sylinterin tai suuremman, niin suositellaan asennettavaksi ylimääräinen kampiakselin tukilaakeri sinne vasemman puolen posken/staattorin puolelle, koska tärinät lisääntyvät. Se on yksi syy, miksi itse ainakaan en halua mitään big bore -settejä asentaa. 125 cc kestää. :WAZAAP:
 
https://www.omniaracing.net/filtri-bmc-filtro-aria-standard-per-honda-monkey-125-2019-p-240710.html

^ Jos joku haluaa BMC:n filtterin edullisesti Monkeyn vakiokoteloon, niin tuolta näköjään lötyy tarjouksessa 47,55€. Tilasin itselleni, tilauskuluineen oli n. 60 €. Ehkäpä nuo "oikeat" vaparit ovat parempia kuin itse tehty vaahtomuovi-suodatin. :grin:

Veikkaan että ajaa asiansa, omassa oli vastaava. Tosin vaihdoin tuon mustan rehukaukalon pois ja laitoin tilalle imuputken + filsun, näyttää paremmalta.Tehot, jos niitä nyt edes on, pysyivät samana :)
 
Pitää vaan sanoo että perse puutuu todella nopeesti ton mankin istuimen kanssa... onkohan siihen mitään parempaa korvaavaa? Liekö liian pehmeä itselle.
 
Veikkaan että ajaa asiansa, omassa oli vastaava. Tosin vaihdoin tuon mustan rehukaukalon pois ja laitoin tilalle imuputken + filsun, näyttää paremmalta.Tehot, jos niitä nyt edes on, pysyivät samana :)

Vaikuttiko vääntöön (siis vakiokotelo vs. imuputki)? Ymmärtääkseni vakio putsarikotelo pitkine putkineen on omiaan tuomaan pyörään vääntöä keskikierroksille ja ehkä alakiekoille myös, mutta ne loputtomat mutkat ehkäpä tekevät hallaa. Aika moni aftermarket-putsarihimmeli on mallia "lyhyt" ja ilmeisesti heikentää tosiaan keski- ja alavääntöä. Itse en oikein usko ilman loppuvan vakiolla 24 mm ruiskurungolla ja vakiopytyllä vielä ollenkaan, jos ei halua käyttää 9000-9500 rpm enempää kierroksia (koska siihen tuo on suunniteltu). Mutta jos on joku nokka jolla potentiaalisesti kiertää jonnekin yli 10k ja joka ryöstää alaväännön, niin sit en ihmettele jos vakiokotelo ei riitäkään. Ainut tavoite itsellä tosiaan on se 9k rpm, että menisi nelosella sen 124 km/h (ja toki se, että jaksaisi vääntää paremmin 110-120 vauhdissa, mutta tuskin on mahdollista ilman kuutiotilavuuden lisäystä). 122 km/h / 8850 rpm olen jo päässyt muutamaan otteeseen.
 
Pitää vaan sanoo että perse puutuu todella nopeesti ton mankin istuimen kanssa... onkohan siihen mitään parempaa korvaavaa? Liekö liian pehmeä itselle.

https://www.webike.fi/HONDA/Monkey+125/Seat+Assy./14024/6501/mc/

Webikestä löytyy kohtuuhintaan, joskin tullit joutuu maksamaan (ei siis itsellä noista kokemusta). Itse tykkään penkistä, mutta välillä joutuu persettä hieromaan parempaan asentoon. Varsinkin jos pysähtyy, niin taas pitää alkaa hieromaan ja etsimään "the spot". :D
 
Back
Ylös