Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Vaikuttiko vääntöön (siis vakiokotelo vs. imuputki)? Ymmärtääkseni vakio putsarikotelo pitkine putkineen on omiaan tuomaan pyörään vääntöä keskikierroksille ja ehkä alakiekoille myös, mutta ne loputtomat mutkat ehkäpä tekevät hallaa. Aika moni aftermarket-putsarihimmeli on mallia "lyhyt" ja ilmeisesti heikentää tosiaan keski- ja alavääntöä. Itse en oikein usko ilman loppuvan vakiolla 24 mm ruiskurungolla ja vakiopytyllä vielä ollenkaan, jos ei halua käyttää 9000-9500 rpm enempää kierroksia (koska siihen tuo on suunniteltu). Mutta jos on joku nokka jolla potentiaalisesti kiertää jonnekin yli 10k ja joka ryöstää alaväännön, niin sit en ihmettele jos vakiokotelo ei riitäkään. Ainut tavoite itsellä tosiaan on se 9k rpm, että menisi nelosella sen 124 km/h (ja toki se, että jaksaisi vääntää paremmin 110-120 vauhdissa, mutta tuskin on mahdollista ilman kuutiotilavuuden lisäystä). 122 km/h / 8850 rpm olen jo päässyt muutamaan otteeseen.
Eos väännöstä, talvipuhteena vaihdoin ajamatta vakiolla metriäkään.
 
martta sanoi, ettei aja enää tälle kesälle. eli apina seisontaan. 160e tuli hyvitystä laskuun loppuvuoden ajoista. vois kait siihen öljyt vaihtaa, vaikka ei tasatonniin päässytkään tälle kesälle. :grin:
 
Iskipä tuossa kesäsäillä haluttomuus kyhjöttää koneen äärellä, niin tehdäänpä nyt sitten päivitys-pläjäys loppukesästä. Elikä tuo BMC:n filtteri saapui vissiin vasta 28.7. ja asensin sen tietenkin heti samana päivänä vanhan DIY-vaahtomuovin tilalle. 4.8. saapui (tai ainakin silloin sen asensin) ~14 euron tarjouksessa ollut 7-lämpösarjan iridium-tulppa Louis.de:stä (plus tietenkin muutakin sälää samalla tilauskululla). 26.8. / 7100 km tuli vaihdettua jo lähes loppuun venyneet alkuperäisketjut RK 420 MXZ -ketjuihin (lyhennys siihen vakioon 98 lenkkiin). Yleensähän nuo alussa venyvät paljonkin, mutta nämä ainakin alustavasti tuntuvat venyvän vain erittäin vähän. Jotain 200-300 km ehkä noilla ajanut. Samalla ostin 14- ja 15-piikkisen eturattaan ja asensin testiksi ensin 14-piikkisen. Huomaa kyllä että saa huudattaa jo melkoisesti enemmän päästäkseen samaan vauhtiin kuin vakiolla, mutta toki esim. 4. vaihteella vastatuuleen ajamiseen tahtoo kyllä löytyä enemmän potkua ja kiihtyy huomattavasti paremmin vielä 80 -> 100 km/h vaiheessakin.

Eilen tiistaina kului duunin jälkeen koko iltapäivä iltaan asti noita imuosia purkaessa, tarkasteltaessa ja spacerin ja imukaulan dremelöinti varovasti 21 mm koosta (tosin spacerin yläpuoli 22,75 mm) 22,50-22,75 mm kokoon "noin". En vissiin lopullista kokoa mittaillut, mutta tosiaan se spacerin ja imukaulan reikien kohdistus vakiona tuntuu muutenkin olevan persiillään, tai sitten ne Hondan insinöörit tietävät jotain erikoista mitä minä en ainakaan ymmärrä. Tosiaan noiden reikien pitääkin olla suuremmat kun kansi on tuo Finbro 3.0 suuremmilla kanavilla (imu ja pako n. 25 mm) ja venttiileillä. Harmittaa vaan kun alkoi sateet ja ei tiedä milloin loppuvat. En ala p*skakeleillä testailemaan ja ajelemaan yhtään mitään. ECU ja TB tosiaan nollattu. Toivottavasti pääsisi ajelemaan edes ennen ajokauden päättymistä. :grin: Laitetaas nyt kuvia vielä:

https://imgur.com/a/MF3Cy5T
 
mankin vakuutukset ollut iffissä 450e/vuosi seisonta-ajallinen ja osakasko, mutta lähitapiolasta tuli tarjous niin vuotuinen hinta laskisi muka parisataa.:blink:

pitänee vaihtaa firmaa. :)
 
Voisi nyt muutaman kk jälkeen hieman kertoa omasta kokemuksestani 14-piikkisen eturattaan kanssa. Eihän tuossa ollut kuin hetki enää ajoaikaa jäljellä, joten ei ehkä ole ihan lopullinen arvio, mutta tarpeeksi sai testattua kuitenkin. Vääntöä tosiaan tuli lisää ja kiihtyvyyttä ja myös vastatuuleen ajaessa vääntö oli 15-piikkiseen verrattuna selkeästi parempi 4. vaihteella. Maksimikierrokset 4. vaihteella nousivat 9200 rpm asti, elikä huippunopeus tippui 122 km/h (8850 rpm 15-piikkisellä, useasti saavutettu) -> 118 km/h. Samalla kone huutaa aika paljon enemmän, esim. 100 km/h / 7250 rpm -> 7800 rpm. Vääntöä tuosta tulee 6,7 % lisää. Mielestäni hieman viritetyllä koneella 15/35 olisi parempi välitys. Tällöin satkua pääsisi noin 7500 rpm ja vääntöä olisi 2,9 % vakiota enemmän. https://sprocketcalculator.com/ <- Tuoltahan noita voi laskeskella. Itse en liiallisesta huudattamisesta tykkää, niin aion tulevaksi kaudeksi pistää vakion 15-piikkisen takaisin. Niin ja tuosta 14-piikkisestä syttyy ABS-valo jonkun aikaa kun on ajanut, niin sekin vielä, vaikka eipä tuo ABS nyt mikään maailman tärkein varuste ole kun ajetaan pääsäntöisesti hyvillä kesäkeleillä.
 
kiitos yhteenvedosta!

kuukausi pari niin Apinan voikin kaivaa jo varastosta ajoon ☺️ ei huono!

ite ostin Takegawan "oem style" putken joka odottelee asennusta.
Lyijyakun vaihdoin lipoon syksyllä.
 
Nätisti sopii rouheet nappulat apinaan..

Missä olette flashanneet Mankinne ecuja vai oletteko ihan jenkeistä tyytyneet tilaamaan suoraan flashattuna uutta ecua? Itsellä -22 malli, johon olen putkiviriä ajatellut..
 
Vertaa nopeutta laatikon ja etupyörän abs-anturin välillä, 14-piikkinen sytyttää vikavalon nopeudesta riippuen välillä 5 km päästä pää tangon välissä täysiä - pätkäajossa ei ikinä.

Taitaa olla EURO5 mukana tulleita juttuja. Ainakin uusissa Triumpheissa vertaa kierroslukua, vaihdetta ja nopeutta. Jos eivät täsmää, syttyy vikavaloja. Välitysten muuttaminen vaikuttaa päästöihin, niin siksi estetty.
 
otin vkonloppuna mankin ajoon ja tänää asennettiin pajalla IRC gt retro renkaat, hyvännäköset sopivalla nappulalla ja todella hyvät ajaa! ite asensin takegawan ja otin pienet tyypit tässä iltasella, olipa hauska! nyt on kiva "mopoilla"
https://www.instagram.com/p/CqD0hggDA9b/?igshid=YmMyMTA2M2Y=

mistä tuollaista rengasta löytyy? netissä ei äkkiseltään löydy myyjää, eikä hintaakaan. edessä edelleen se alkuperäinen joka nypyttää. takuuseen tuli uusi tilalle, mutta taidan tehdä siitä ennemmin vaikka kukkaruukun..
 
pirellin SL60 lähti tilaukseen sekä eteen että taakse. kohtuulliset 113e yhteishinta.:D
jos loppuu se nypytys. :blink:
 
joo Pirelli varma ja edullinen, nää on Saksasta (made in Thailand by IRC) ja aika suolaiset hinnaltaan :( mutta hyvät ajaa ja ulkonäkö on päässia :)
 
näyttää kuitenkin olevan että kohtuudella paljon nousseet tuon kokoluokan hinnat. olisin laittanut kokeeksi jotain miseliniä alle mutta eteen löytyy sopivaa kokoa, taakse ei. 140/70-12 löytyisi. jonkun millin matalampi profiili. mankissa kuitenkin rengaskin joustaa perseen alla jonkin verran iskarin lisäksi niin enempi jousto ei haittaa. ja toisaalta valehtelee mittari sitten enemmän. toki olisihan ne suuremmat lukemat mukavampia aina. :grin:
 
Heh joo :)

Manki on kyllä hyvä keväällä, ennen ku ottaa isompaa vermettä ajoon :) Toki myös joskus sitte kuumalla kesäkelillä :)
 
Nätisti sopii rouheet nappulat apinaan..

Missä olette flashanneet Mankinne ecuja vai oletteko ihan jenkeistä tyytyneet tilaamaan suoraan flashattuna uutta ecua? Itsellä -22 malli, johon olen putkiviriä ajatellut..

https://www.yuminashi.eu/yuminashi-powersports-ecu-z125-monkey/
Itselläni on ollut tuo ECU, tai siis se vanhempi versio, jonka hankin jo 2018-2019. On siis autotune, elikä kun ECUn nollaa viritysten muutoksen jälkeen, niin ajelee n. 1 h putkeen ilman täyskaasua, niin sitten ECU on sopeutunut muutoksiin. En tiedä onko tuo uudemman Monkeyn kanssa yhteensopiva. Et kyllä tarvitse ECU-päivitystä, jos sinulla on pelkkä putki muutoksena. Jos on putki + ilmanputsari, niin silloin tarvitsee. Nokka-akselin kanssa laittaisin ja melkeinpä ECU + nokka-akseli on järkevin viri, jos nyt välittää hintalaatu-suhteesta. Jos on nokka-akseli, putki ja putsari, niin laittaisin ECUn kanssa myös 120 cc injektorin. Muista ECUista itselläni ei ole kokemusta, mutta luulisin aRacer RC Mini-X:n olevan ECUista "paras". Moposportista saa Kitaco I-Map -ECUn 150 € hintaan, jossa on 13 esisäätöä eri vireille.

Itsellä olisi kanssa tarkoitus vaihtaa renkaat, koska oma Monkey on vm. 2018 ja siis 5v vanha, joten renkaatkin alkavat varmasti olla jo "hieman" kovemmat kuin uutena, enkä ainakaan niiden vuoksi halua vetää lippoja jossain satkun vauhdissa! :no: Ihan katselin noita Kenda K761 Motonetistä, yhteishinta 85 € ja ovat saanet hyviä arvosteluja. Sit myös metalliset venttiilit (https://moposport.fi/venttiili-tubeless-kulma-alumiini-punainen-2kpl/) samalla, koska ne kumiset on veemäiset täyttää kun ovat hirveän löysät ja pitää toisella kädellä painella vastaan. Miten porukka on vaihtanut renkaat? Grom-foorumeilta taisin lukea, että rengasraudalla jos pakottaa, niin vaikka mitä tekisi, niin kaikenlaisia naarmuja tulee. Siksi ajattelin käyttää nippusiteitä: https://www.youtube.com/watch?v=ADh3PUDkzAY <- Varmasti kaikista kivuttomin ja vanteelle vähiten vahingollisin tapa poistaa ja asentaa rengas. Tasapainotusta ei vissiin edes tarvitse? Eihän noissa ole vakionakaan mitään painoja vanteissa! Onko niissä renkaissa muuten joku merkki, että se puoli pitää asentaa venttiilin kohdalle tai jotain muuta vastaavaa?
 
ei ole vieläkään kuulunut mitään, vaikka renkaat on tilattu 22.3. kummallista hommaa. tuota kendaa minäkin katsoin, mutta pirelli nyt sattui kohdalle tällä kertaa..
 
Monkey teki temput kun ei pariin kuukauteen ehtinyt ajamaan, kaikki virrat hävöksissä. :D Akku ok, sulakkeet ok, liittimet ok. Täytyy vielä virtalukon toiminta tarkastaa mutta hieman on jo sormi suussa..saakohan ecua pinneistä mitattua ehjäksi?

Ei ne renkaat mitenkään eksoottiset tiukat ole vaihtaa, pieni koko vaan tekee sitä ettei helpolla pysy vastapuolelta kokonaan urassa ja menee pakottamiseksi. Nippusidemetodi näytti ihan kätevältä, vanteiden(kin) maali todella heikko. Yleensä keltaisella täplällä merkattu renkaan kevyin kohta, se tosiaan venttiilin kohdalle. En ole omia jaksanut painottaa, voin kyllä piruuttani käyttää kesärenkaat pukissa ihan mielenkiinnosta.
 
Back
Ylös