Uusi Monkey 125

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vetomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tasapainotuspukin akseli ei mahtunut Monkeyn laakereista läpi, ehkei niitä sitten muuallakaan paljoa painotella.. :D

Virrat palautettu, kyllä sillä lokarin alusmuovillakin joku tarkoitus oli..päävirtasulakkeen tulojohto oli muuttunut siniseksi jauhoksi kun joutu alkutalvesta pari kertaa juuri suolatulla tiellä ajamaan.
 
Tasapainotuspukin akseli ei mahtunut Monkeyn laakereista läpi, ehkei niitä sitten muuallakaan paljoa painotella.. :D

Virrat palautettu, kyllä sillä lokarin alusmuovillakin joku tarkoitus oli..päävirtasulakkeen tulojohto oli muuttunut siniseksi jauhoksi kun joutu alkutalvesta pari kertaa juuri suolatulla tiellä ajamaan.

heh :D hyviä ajoja. hauska kampehan tämä on siitä ei pääse mihinkään! noilla semi off road gummeilla meno parani vielä ihan gibeesti :D
 
Minulla on tällä hetkellä tuo rengas-projekti meneillään! Elikä takarengas ensin. Aika muuten hemmetin kovaa kum...muovia (ennemminkin) on tuo vakio-rengas! Ihan sama vaikka kuinka puristi sitä kasaan vinkalla, niin ei se renkaan sisähuuli oikein millään tahtonut irrota tuosta vanteesta kunnolla! Ilmat toki otettu pihalle ja venttiilin sisäosakin ruuvattu kokonaan pois. Eikä todellakaan olisi saanut sillä nippuside-kikalla poistettua rengasta, sillä ei sieltä välistä saanut nippusidettä edes läpi. Rengasraudalla en halunnut alkaa vääntämään vannetta pilalle, joten ainoaksi ratkaisuksi jäi rälläköidä koko rengas auki melkein vanteeseen asti. Sitten vaan erilaisilla pihdeillä napsi vanteen läheltä rengasta ja sisähuulessa kun on se teräsvyö, niin dremeliä ja katkaisupihdeillä vääntämistä, dremeliä jne., niin sai kummaltakin puolelta katkottua renkaan poikki ja vedettyä pois. Ihan hyvä tekniikka ja vanne ei vahingoitu (varsinkaan näkyvältä puolelta), mutta lihakset tuossa menivät pariin otteeseen hapoille! :grin:

Jäi vaan mietityttämään nuo moposportista hankitut alumiini-venttilit. Niissä on tosiaan 3 osaa, elikä venttiili ja siinä kiinni oleva tiiviste, joka menee vannetta vasten ja myös siihen reikään, "välitiiviste" ja mutteri. Mielestäni tuo "välitiiviste" vai mikä lie, on täysin turha. Se ei yksinkertaisesti mene sen mutterin ja vanteen väliin. Mutta kun sen ottaa pois, niin mutterin sylinterimäinen puoli ruuvaantuu just sopivasti tuota toisella puolella olevaa tiivistettä vasten. Ihan tiedoksi jos joku ei tiedä, niin 11,3 mm venttiili on tosiaan se oikea koko tuohon. Ja nuo mitä ostin, ovat just sitä kokoa, koska se näkyvän puolen tiiviste menee just tiukasti siihen reikään. Mutta mitä ihmettä sillä ylimääräisellä tiivisteellä tekee? Ei kai yhtään mitään? Haluan vain varmistaa, että tajusin oikein tuon venttiilin asennuksen, ennen kuin menen uutta rengasta vääntämään paikalleen. Ja sitten kun sen renkaan pullauttaa kovilla paineilla vanteelle, niin pitikö se venttiilin sisäosa (tarkoitan sitä josta painaa niin ilmaa lähtee pois) olla sen aikana ruuvattuna poissa? Oliko se niin, että hajoaa jos on tuossa kiinni kun pullauttaa renkaan? Varmistan nyt kun auton renkaat tietenkin olen asennuttanut aina vanteelle ja eka kerta prätkän renkaan kanssa tämäkin. Tyhmä se on joka ei kysy...ja tässä siis kuvia vielä selventämään:

https://imgur.com/a/tubaXZl

Esimerkki venttiilistä, jossa ei ole sitä ylimääräistä tiivistettä: https://www.storm-motor.fi/mp-ja-at...enttiilinhatut/turvaventtiili-alumiini-113mm/
Youtube-video, jonka logiikkaa noudatin venttiilin kiristyksessä vanteeseen (tässäkään ei ole sitä ylimääräistä tiivistettä): https://www.youtube.com/watch?v=67TXl3dyVG0&ab_channel=UrbanMonkTV
 
eipä ole renkaita kuulunut vieläkään, tuli vastaus että lähetetään kun on taas hyllyssä. no olkoon, tullee sitte joskus kun tullee. eipä vielä edes oikein ajokelit meilläpäin. oli vaan myyjällä vihreä täppä renkaiden kohdalla, että löytyy varastosta...
 
vähä ärsyttävää mutta joo parhast ajokelit on vielä edessäpäin :)

noi kalliit IRCit on kyllä ollu huomattavasti orggiksia paremmat
 
...Ja sitten kun sen renkaan pullauttaa kovilla paineilla vanteelle, niin pitikö se venttiilin sisäosa (tarkoitan sitä josta painaa niin ilmaa lähtee pois) olla sen aikana ruuvattuna poissa? Oliko se niin, että hajoaa jos on tuossa kiinni kun pullauttaa renkaan? Varmistan nyt kun auton renkaat tietenkin olen asennuttanut aina vanteelle ja eka kerta prätkän renkaan kanssa tämäkin.
Vanteelle nostossa pitää saada renkaan sisälle ilmaa nopeemmin kuin sitä karkaa vanteen ja renkaan välistä, ja venttiili kuristaa virtausta yleensä liikaa (vaikkei se siitä hajoakaan). Nii ja turha koittaa 12V minikompuralla.

Renkaassa on yleensä jotakin kuviota josta voi tarkistaa että se on joka kohdalla samalla etäisyydellä vanteen reunasta. Jos ei ole niin plopsautus uusiksi. Jos on tiukka niin rengasrasva tai saippuavesi helpottaa asennuksen lisäksi vanteelle nousua.
 
Vanteelle nostossa pitää saada renkaan sisälle ilmaa nopeemmin kuin sitä karkaa vanteen ja renkaan välistä, ja venttiili kuristaa virtausta yleensä liikaa (vaikkei se siitä hajoakaan). Nii ja turha koittaa 12V minikompuralla.

Renkaassa on yleensä jotakin kuviota josta voi tarkistaa että se on joka kohdalla samalla etäisyydellä vanteen reunasta. Jos ei ole niin plopsautus uusiksi. Jos on tiukka niin rengasrasva tai saippuavesi helpottaa asennuksen lisäksi vanteelle nousua.

Kiitos tiedosta! Erittäin hyvä tietää nämä kaikki! No, tuossa nyt kävi kuitenkin niin, että kun sain vanteeseen sen alumiini-venttiilin kiinni ja vanteen putsattua rälläköinti-kumipaskasta, niin sitten kun laitoin sen yhden youtube-videon mukaisesti uuden renkaan nippuun 6 nippusiteellä, niin sehän tekikin vain sellaisen ongelman, että se rengas ei enää taivu siinä vaiheessa. Videolla oleva rengas oli halkaisijaltaan suurempi ja tietenkin vanne myös, ja samalla myös videon vanteessa oli paljon matalampi reunus kuin Monkeyn vanteessa. Helppoa se oli aikoinaan mopo-Monkeyssa rengas vaihtaa, kun siinä vanteen sai puolitettua pultit avaamalla. :thumbup: Mutta eihän tuollainen ole mahdollinen ratkaisu tubeless-renkaan kanssa. Mutta on kyllä todella helvetin tiukka poistaa vanha rengas ja vanhan renkaan katkaisu on mielestäni diy-ukolle kaikista turvallisin vaihtoehto Monkeyssa. Uuden asennus näytti niin tiukalta sekin, että ammattilaiselle menee. En ala paskomaan vanteita ensikertalaisena, kun jotakuinkin 5v välein tuo vain tarvii tehdä, niin hyvä kun joku muu kuin itse pääsee tienesteille. :) Mikan ratkaisu tähän oli hyvä!

Tällä viikolla myös latailin akkua. Kaksi kertaa yritin ja kummallakin kerralla älylaturi näytti hetken latauksen jälkeen huutomerkkiä, eli jotain vialla. Yleismittarilla tarkastaessa toisen latauksen jälkeen näytti 12,07 V. Akussa lukee, että alle 12,4 V tarvitsee latausta, joten hajallahan se oli. Kävin sitten ostamassa sen Motobatt MBTX4U -akun, sillä alkuperäinen Yuasa taisi olla yli tuplasti kalliimpi ja sehän kesti sieltä 2018 vain tänne 2022-2023 asti, vaikka joka syksy irrotin akun huoneenlämpöön ja latasin heti + keväällä uusi lataus. Eli Yuasa ei ole mielestäni hintansa väärti. Jos tuo Motobatt kestää edes 2 kesää, niin se on parempi hintalaatu kuin Yuasa. Se onkin nyt latauksessa ja minä lataan nyt itseni kaljalla. :D
 
akku ollut paikoillaan ja lämpimässä tallissa talvet. paitsi ensimmäinen talvi meni pakkasen puolella, kun ei ollu lämmöt päällä tallissa vielä ja rakentaminen hieman kesken. kuukauden välein ladannut ctekillä täyteen. ainakin toissapäivänä lähti käyntiin ihan ok, vaikka ctekin ledi vilkuttikin keltaista. vähän pessimistinen se ctekin liikennevalo.. pitäis mitata mitä mittari sanoo..
 
Kiitos tiedosta! Erittäin hyvä tietää nämä kaikki! No, tuossa nyt kävi kuitenkin niin, että kun sain vanteeseen sen alumiini-venttiilin kiinni ja vanteen putsattua rälläköinti-kumipaskasta, niin sitten kun laitoin sen yhden youtube-videon mukaisesti uuden renkaan nippuun 6 nippusiteellä, niin sehän tekikin vain sellaisen ongelman, että se rengas ei enää taivu siinä vaiheessa. Videolla oleva rengas oli halkaisijaltaan suurempi ja tietenkin vanne myös, ja samalla myös videon vanteessa oli paljon matalampi reunus kuin Monkeyn vanteessa. Helppoa se oli aikoinaan mopo-Monkeyssa rengas vaihtaa, kun siinä vanteen sai puolitettua pultit avaamalla. :thumbup: Mutta eihän tuollainen ole mahdollinen ratkaisu tubeless-renkaan kanssa. Mutta on kyllä todella helvetin tiukka poistaa vanha rengas ja vanhan renkaan katkaisu on mielestäni diy-ukolle kaikista turvallisin vaihtoehto Monkeyssa. Uuden asennus näytti niin tiukalta sekin, että ammattilaiselle menee. En ala paskomaan vanteita ensikertalaisena, kun jotakuinkin 5v välein tuo vain tarvii tehdä, niin hyvä kun joku muu kuin itse pääsee tienesteille. :) Mikan ratkaisu tähän oli hyvä!

Tällä viikolla myös latailin akkua. Kaksi kertaa yritin ja kummallakin kerralla älylaturi näytti hetken latauksen jälkeen huutomerkkiä, eli jotain vialla. Yleismittarilla tarkastaessa toisen latauksen jälkeen näytti 12,07 V. Akussa lukee, että alle 12,4 V tarvitsee latausta, joten hajallahan se oli. Kävin sitten ostamassa sen Motobatt MBTX4U -akun, sillä alkuperäinen Yuasa taisi olla yli tuplasti kalliimpi ja sehän kesti sieltä 2018 vain tänne 2022-2023 asti, vaikka joka syksy irrotin akun huoneenlämpöön ja latasin heti + keväällä uusi lataus. Eli Yuasa ei ole mielestäni hintansa väärti. Jos tuo Motobatt kestää edes 2 kesää, niin se on parempi hintalaatu kuin Yuasa. Se onkin nyt latauksessa ja minä lataan nyt itseni kaljalla. :D
Kumin vaihdosta...ite olen yleensä käynyt irtovanteen kanssa rengaspajalla ja maksanut sen 20-30€. Rälläköinti kuulostaa hätävarjelun liioittelulta, kumin pitäisi kyllä lähteä kunhan se.on ensin painettu pois vanteelta.ja reuna huolella aseteltu keskiuraan ennenkuin poistoa yrittää. Muovikanistereista voi leikellä rautojen ja vanteen väliin kappaleita jos naarmuja yrittää välttää.
 
Nettimoto on väärällään eri värisiä muutaman vuoden vanhoja alle tuhat kilsaa ajettuja "piikkimankeja". Onko ne hankittu vain säilytettäväksi, vai miksiköhän nillä ei ole ajeltu? Onko kuitenkin iskenyt pettymys ajo-ominaisuuksien tai reaalisen käyttökelpoisuuden osalta? Osassa kilsat ovat vuosimalliin nähden aivan naurettavan alhaiset. Toisaalta tosiasia on se, että liikenteessähän niitä ei kovin usein näe.

Onko noissa ilmennyt tähän mennessä mitään sellaisia tyyppivikoja, jonka takia pitäisi olla huolissaan hankintaa tehdessä ja joiden varalta pitäisi syynätä jotakin tarkemmin..?

Paljonko tuollaisen vakuuttaminen kustantaa muutamaksi kesäkuukaudeksi? Tuskin sitä nyt kuitenkaan alkaisi swappailemaan "oikeasta" moottoripyörästä niitä vakuutuksia.

Periaatetasolla tuollaisen hankinta on kiinnostanut jo pitkään, mutta pelkästään säilöttäväksi ei viitsisi ostaa. Lisäksi kun tuolla varsinaisellakin "mopolla" kun tulee ajeltua vuosittain sen verran vähän, että pelko olisi kilsojen romahtamisesta entisestään..
 
eiköhän aika moni osta tuollaisen kyläpyöräksi 50cc sijaan, kulkee vähän paremmin. tai sitte haluaa fiilistellä jos omistanut aiemmin mankin joskus. maailmanmatkaajat erikseen.
omalla ajettu nyt vajaa 5tkm vasta, ei viime kesänä mahtanut montaa sataa kilometriä tulla mutta eipä gessuunkaan mahtanut tulla kuin parisen tonnia, kun ei joutanut ajamaan. jokohan saisi tämän kesän aikana vietyä 6tkm huoltoon. :D

omassa nyt 250e vakuutus osakaskolla, koko vuosi. seisottamisella säästää siitäkin. iffissä oli kolmattasataa kalliimpi vuodessa ennen kuin vaihdoin. oli joku vanha vakuutus lähitapiolassa niin sai muka jonkun keskittämisalennuksen vahingossa.


t-paita ja shortsit kelillä tullut ajeltua tosiaan enimmäkseen, ei pitkiä matkoja. ja martta sai opetella tulla ajamaan, kun ei ollut aiempaa kokemusta. kaupunkimoponahan tuo on todella hyvä. toki reppu selkään sitten, jos jotain pitää kuljettaa.

tyyppiviista ei tule muuta mieleen kuin eturengas saattaa pompottaa. pystyheittoa. takuuseen tuli uusi mutta taidan vaihtaa koko rengasmerkkiä toiseen. ajovalo oli joskus hieman löysällä niin piti kopauttaa paikoilleen. takaiskarit saisi olla jämäkämmät, mutta jokin rinkula jousen alle, että jousi kiristyy enemmän valmiiksi auttaa asiaan sekin. tosi saattaa johtua kuskin painosta sekin. :D

katseita kääntää enemmän kuin jokin hoodee. saattaa häiritä, jos ei ole tottunut. :)-
 
Paljonko tuollaisen vakuuttaminen kustantaa muutamaksi kesäkuukaudeksi? Tuskin sitä nyt kuitenkaan alkaisi swappailemaan "oikeasta" moottoripyörästä niitä vakuutuksia.n..

Mitähän tämä vakuutusten swappailu mahtaa nykyään tarkoittaa? Ja miksi, kun nykyään saa kaikkiin hallitsemiinsa pyöriin saman bonuksen. Ennen piti seuraavan pyörän bonusten keruuseen hankkia vakuutuksiltaan halvin, jota piti "ajossa" vain ne vaaditut 100 tms päivää.
 
Yli puolet nettimoton mankeista näyttää olevan uusia ajamattomia. Käytetyt 500-2000km ajettuja. Tonnin ajettuja iso osa.

Nuohan vietiin käsistä kun tulivat myyntiin. Varmasti moni osti impulsiivisesti ja läpällä kun se on niin hassunhauska. Sille sitten naurettiin kavereiden kanssa ja kaverit keajoivat. Sitten se into laantui äkkiä ja mopo jäi seisomaan toimettomana ja myyntiin. Toki se on pikkuajoihin lyhyille matkoille tarkoitettu ja siinä kilometrejä ei kerry mahdottomasti. Eikä se mikään vakavasti otettava oikea moottoripyörä edes ole ja sellaiseksi vähän alimittainen joka suhteessa.
 
joo, varmaankin näin. hyvä kauppakassi ja kuumien päivien vilvoitteluun t paidassa ja shortseissa ja/tai jos sattuu nappularenkaat olee alla niin hauska vähän hiekkateita sutata vastapainoksi pikiteille. sellanen söpö kesämopohan se on. ajankuluksi voi ajella pidemmänkin lenkin helposti mutta pikkuteitä reittinä. musiikki kypärän sisällä luo mukavasti tunnelmaa ja tässähän ei pääse tuulen kohina haittaamaan kuuntelua :) 45 kmh on sopivin vauhti tuolle.
ei tuota pois myydäkään kannata ja pikku tallin nurkkaan mahtuu sopivasti. kulutus on mitätön.
 
ja pitäähän sitä sitten eläkkeellä joku mopo olla että saa asiat hoidettua.. yltää jalat ainakin maahan. :grin:
 
joo, varmaankin näin. hyvä kauppakassi ja kuumien päivien vilvoitteluun t paidassa ja shortseissa ja/tai jos sattuu nappularenkaat olee alla niin hauska vähän hiekkateita sutata vastapainoksi pikiteille. sellanen söpö kesämopohan se on. ajankuluksi voi ajella pidemmänkin lenkin helposti mutta pikkuteitä reittinä. musiikki kypärän sisällä luo mukavasti tunnelmaa ja tässähän ei pääse tuulen kohina haittaamaan kuuntelua :) 45 kmh on sopivin vauhti tuolle.
ei tuota pois myydäkään kannata ja pikku tallin nurkkaan mahtuu sopivasti. kulutus on mitätön.

Nämä voin allekirjoittaa täysin. Ostaisin kakkospyöräksi uudelleen jos vain tilaa olisi ja vakuutus olisi kohtuullinen (koko vuosi oli yli 500eur osakasko+liikenne).:blink:
 
Suurin osa näistä ajamattomista ajoi varmaankin mopoaikanaan alkuperäisellä Monkeylla (tai kuten minä, olisi halunnut muttei massit riittäneet :D), näki kun tuo tuli myyntiin ja ihan impulsiivisesti tilaus sisään kun oli niin hieno vehje edulliseen hintaan. Ainoo vaan ettei moottoripyöräily käytännössä niin kiinnostanutkaan.

Itsellä ajatus oli silloin, että kun moottoripyörälenkkeihin ei tuntunut jäävän enää aikaa niin ostetaan joku sellanen vehje millä tulis edes kaupassa käytyä ja niin halpa, että kehtaa kerrostalon rapun edessä pitää. Ja myönnettäköön, ettei koskaan ole katua tarvinnut. Ruiskuvehje niin voi hetken seisoakin ja silti starttaa. Talvella ABS yllättävän mukava keksintö ja jalat yltää maahan tarvittaessa. Jarrut piisaa kun tällä tulee ajettua välillä aivan päättömästi. Oikeastaan ainoa miinus on surkea pintakäsittelyn laatu, mikä nyt itselle on vähän toissijaista.

Ja vaikka se jostakin saattaa tuntua kummalliselta, niin mieluummin mä tällä ajan pidempääkin matkaa kuin isolla pyörällä, toki keskinopeus on sen 10-20 km/h hitaampi mutta tulee samalla valittua mukavammat reitit kun ei vahingossakaan halua motarille.
 
Back
Ylös