Uusi Norton Wankel RR-kilpapyörä

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Koris
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Koris

New member
Brian Crighton olisi halunnut parantaa vuoden 1994 kilpapyörää kaudelle 1995, mutta Nortonin oli pakko laittaa pillit pussiin, tehtaan muista syistä ja kilpatallin kasvaneiden valmistusmäärävaatimusten takia.
[näitä syitä on esitetty useita, pohjimmiltaan kai kyse oli taloudesta?]

13 vuotta myöhemmin hän löysi rahoittajan hankkeelleen, ja yhdestä 1994 mallista tehtiin 2007 malli NRV588.

Lyhyesti:
- 165 hevosvoimaa @ 11450 rpm
- 131 kg ajokunnossa ilman bensaa
- erinomainen vääntö ja kaasunvastaavuus koko kierrosalueella
- maksimivääntö 111 Nm @ 8200 rpm
- ilmanottotorvet säätyvät pituudeltaan 120 mm verran, täysin portaattomasti
- ride-by-wire järjestelmä kopsattu Ducatin MotoGP-pyörästä
- ohjelmoitava ECU eri ajotilanteisiin
- Kawasakin osista koottu luistokytkin
- luistonestojärjestelmä

Toi Wankel-motti näyttää kuvissa -70 luvun henkilöauton starttimoottorin kokoiselta, eli käsittämättömän pieneltä. Tuottaa myös poskettoman määrän lämpöä (kun siellä palaa koko ajan), eli jäähdytys vaatii erikoisratkaisuja.

LINKKI_Yleisesittely_pyörästä

Youtube_9_sekunnin_pätkä
 
tommosesta ikäsä haaveillu, senkoommin ku kuul wankelista
biggrin.gif
... eka mopo mikä haukkuu
biggrin.gif
 
Tuossa kakkosvideossa pyörän käynnistyminen otti vallan kauan, mutta sitten kun peli käynnistyi, voi luoja mikä kierrosherkkyys.

Äkkiä lisää tietoa pyörästä.
 
Huh huh. Hitusen kierrosherkkä kone
biggrin.gif
Aika komee peli vois olla kadulla, jos ois varaa ostaa bensaa moiseen laitteeseen. Ei ois kaikilla & äänet selkeesti kohdallaan!
 
Unohdin tuosta ekasta viestistä lähteeni: Sport Rider March 2008.


Jäähdytyksestä vähän lisää:

- pakoputkisto on tehty titaaniakin kevyemmästä, lämpöä paremmin kestävästä ja kalliimmasta materiaalista - Inconel metalliseoksesta.

- jäähdytin on erityisen iso, Radtechin erikseen valmistama.

- jäähdytysilma johdetaan moottorille ruiskun ja ilmaboksin alta ilmakanavaa pitkin [tässä kohti lontoo ei taivu: "... pulls cooling air between the rotor housing of the rotary engine", eli onko tuo "rotor housing" propellin kiinnitys vai jotain muuta? Motin kiinnitys?  
confused_orig.gif
].

- jäähdytysilma johdetaan pois takaistuimen alta pienoismallilentokoneesta lainatulla sähköpropellilla (näkyy valokuvissa ikään kuin ylimääräisenä pakoputkena istuimen alla). Propellin nopeutta säätelee ECU moottorin lämpötilan mukaan. On tehokas jäähdytyksessä, koska ottaa tuon ilman aivan motin vierestä.

- jäähdytysnestettä kierrättää ECU:n säätelemä sähköpumppu. Vehkeessä ei siis ole termostaattia. Kylmemmässä säässä vesi kiertää hitaammin, lämpimässä nopeammin.

Mielenkiintoisia ideoita.
bowdown.gif


Edit: tuon Inconel-metalliseoksen paino oli väärin alkuperäisessä artikkelissa. Todellisuudessa se painaa tuplat siitä mitä normaalit titaaniseokset. Inconel on kuitenkin erinomainen korroosionkestävyydeltään erittäin kuumissa olosuhteissa. Siksi mm. joidenkin jenkkitankkien pakoputket on tehty tuosta materiaalista.
 
- jäähdytysilma johdetaan moottorille ruiskun ja ilmaboksin alta ilmakanavaa pitkin [tässä kohti lontoo ei taivu: "... pulls cooling air between the rotor housing of the rotary engine", eli onko tuo "rotor housing" propellin kiinnitys vai jotain muuta? Motin kiinnitys?
confused_orig.gif
].
Rotor housing = käytännössä koneen lohkot, eli mäntää ympäröivä metallimatsku.
biggrin.gif
 
Onhan muutama Wankel Nortoni eksy Suomeenkin. Se kilpa tarina oli aikamoinen kun britit hajottivat kasan wankeleita ja sitten lopuksi joku inssi keksi lisätä tipan öljyä bensan sekaan ja oliko kolmois voitto man saarella? Nyt noilla tehoilla ei tehdä mitään, mutta hyvä yritys kumminkin.
cool.gif
 
Unohdin tuosta ekasta viestistä lähteeni: Sport Rider March 2008.


Jäähdytyksestä vähän lisää:

- pakoputkisto on tehty titaaniakin kevyemmästä, lämpöä paremmin kestävästä ja kalliimmasta materiaalista - Inconel metalliseoksesta.

- jäähdytin on erityisen iso, Radtechin erikseen valmistama.

- jäähdytysilma johdetaan moottorille ruiskun ja ilmaboksin alta ilmakanavaa pitkin [tässä kohti lontoo ei taivu: "... pulls cooling air between the rotor housing of the rotary engine", eli onko tuo "rotor housing" propellin kiinnitys vai jotain muuta? Motin kiinnitys?  
confused_orig.gif
].

- jäähdytysilma johdetaan pois takaistuimen alta pienoismallilentokoneesta lainatulla sähköpropellilla (näkyy valokuvissa ikään kuin ylimääräisenä pakoputkena istuimen alla). Propellin nopeutta säätelee ECU moottorin lämpötilan mukaan. On tehokas jäähdytyksessä, koska ottaa tuon ilman aivan motin vierestä.

- jäähdytysnestettä kierrättää ECU:n säätelemä sähköpumppu. Vehkeessä ei siis ole termostaattia. Kylmemmässä säässä vesi kiertää hitaammin, lämpimässä nopeammin.

Mielenkiintoisia ideoita.
bowdown.gif
Jäädytyshän noissa kiertomäntämoottoreissa on aina ollut se ongelmallisin kohta, roottorin tiivistyksen ohella. Myös polttoaineen kulutus on suurempi kuin perinteisessä mäntämoottorissa. Ja mitä tulee sitten korjauskuluihin, niin ovatkin sitten aivan omaa luokkaansa. Kestävyyskään ei yllä tavallisen mäntämoottorin tasolle.
Onhan noita ollut käytössä jo maailman sivu, mutta juuri mainittujen ongelmien vuoksi eivät koskaan ole saavuttaneet mitään suurempaa suosiota. Aina silti jostain putkahtaa jotain "uutta".
Teoriassahan tuollainen pyörivä mäntä, siis roottori, on tietysti parempi kuin edes takaisin liikkuva. Pyörivällä massalla on monia etuja, mutta tekninen toteutus ei vaan ole vieläkään tarpeeksi toimivaa. Harmi sinänsä..
 
Ilmeisesti kuitenkin Mazda on saanut nykyään wankel-moottorinsa suht toimivaksi kun edelleen sitä valmistaa......
 
Back
Ylös