• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uusi org.lainen

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja vahinko
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Hyvää iltaa foorumilaisille, päätin pienen pohdinnan jälkeen rekisteröityä, kun on ensimmäinen pyörä hakusessa. Kuten Matias tuossa yllä, niin itsekin hyödynsin mp-messuja napaten 350e hintaan ison A-kurssin ja keväällä tarkoitus ostaa ensimmäinen pyörä.

Taustaa kaksipyöräisistä on todella vähän, aikanaan mopovuosina tuli Derbillä ajettua ehkä 1000km, kevarikortin skippasin ja viimeksi olen pyörän selässä ollut 6v sitten, kun koetin pikkuveljen kevaria. Velipoika on sittemmin ostanut Honda CRF 450:n, joka vaikuttaa - pikku virittelyn jälkeen - olevan aika pirteä laitos omaan silmään.

Suurimmat ongelmat ekan pyörän mietinnässä on koko (191cm, 81kg) ja siihen liittyvä pyörätyypin valinta. Näin ennen pyörien koeistumisia ja muita luulen, että pysty ajoasento olisi eniten mieleen, mutta ulkoisesti eniten miellyttää kyykyt ja cafe racerit. Millainen tuo kyykkyjen ajo-asento on, ottaako se pitkällä matkalla hulluna käsien niveliin ja mihin muuhun osaan kroppaa pysty vs makaava asento vaikuttaa?

Kiitokset asiantuntijoille jo nyt foorumin sisällöstä, täysnyyppäkin oppinut teoriaa pyörän valinnasta jo hiukan :thumbup:

^
Ranteet tai alaselkä monilla koetuksella. Joillekin polvikulma aiheuttaa haasteita.

Suurimmat ongelmat ekan pyörän mietinnässä on koko (191cm, 81kg) ja siihen liittyvä pyörätyypin valinta.

Millainen tuo kyykkyjen ajo-asento on, ottaako se pitkällä matkalla hulluna käsien niveliin ja mihin muuhun osaan kroppaa pysty vs makaava asento vaikuttaa?
Noin pitkälle kyykkypyörän makaava asento on varsin koetuksellista alaselälle ja ranteille, varsinkin jos et osaa pitää itseäsi polvilla kiinni pyörässä. Jos polvilla osaat tukea itses ja näinollen käsien päällä on mahdollisimman vähän painoa, ni säästyy ranteita paljon. Kyykyn ajoasento katuajoon on ainakin minun makuuni turhan makaava, ei siinä halua maata 45min ajaakseen kaupungista A kaupunkiin B.

Pysty asento on aina vähemmän kuormittava istua, mutta kyykyllä pystyssä istuminen on hyvin vaivalloista ku pyörä on luonteeltaan tehty maattavaksi.

Koeajamalla se selviää, itsellä 192cm vartta ja hyvin pärjänny useimpien kyykkyjen kanssa. Tuo nykynen gixseri kyllä ylivoimaisesti tilavin mitä nyt olen ajanut/koeistunut.

Aika hyvin pystyy muuttamaan asentoa, ja samaan tilaa clipareiden ja säädettävien jalkatappisarjojen kanssa.

HMillainen tuo kyykkyjen ajo-asento on, ottaako se pitkällä matkalla hulluna käsien niveliin ja mihin muuhun osaan kroppaa pysty vs makaava asento vaikuttaa?

Kyllähän siinä kyykkypyörässä hyvän ajo-asennon löytäminen aikaa vie, ja sittenkin matka-ajossa raskas. Mutta riippuu tosiaan siitä, että kuinka pitkään olet ajatellut pyörän päällä päiväsä viihtyä. Mutkahupiinhan kyykyt on tehty.
Itse ostin ensimmäiseksi pyöräksi vanhemman bemarin sport tourerin, eikä ole tarvinnut vaihtaa. Yli 9 tuntinen ajopäivä puristaa kyllä senkin kanssa mehut miehestä, perseen ja lonkankoukistajat jumekseen, joten hiukkasen pystympää olen salaa harkinnut...

Suurimmat ongelmat ekan pyörän mietinnässä on koko (191cm, 81kg) ja siihen liittyvä pyörätyypin valinta. Näin ennen pyörien koeistumisia ja muita luulen, että pysty ajoasento olisi eniten mieleen, mutta ulkoisesti eniten miellyttää kyykyt ja cafe racerit. Millainen tuo kyykkyjen ajo-asento on, ottaako se pitkällä matkalla hulluna käsien niveliin ja mihin muuhun osaan kroppaa pysty vs makaava asento vaikuttaa?
Kaverin R6:lla jonkun verran ajelleena totesin että sit ku ranteet kipeyty ni pysty polvilla puristaa kovemmin jollon ranteet lepäs mutta alaselkä alko kipeytymään. Jonkun aikaa kun näiden kahen välillä vaihteli niin oli lopulta molemmat päät paskana ja sai pitää huilia. Toki oma fyysinen kunto vaikuttaa tämän kestävyyteen.

Jos haluaa kyykkyjen ulkonäköä (täyskatteet) mutta mukavamman ajoasennon, niin ehkä sporttisemmat sport touring pyörät voisi olla hyvä vaihtoehto. Esim. Honda VFR800, Kawa Z1000SX, Suzuki GSX-S1000F, Honda CBR650f, BMW K1200S/1300S, Triumph Sprint 1050 ST

Kiitokset vastauksista porukalle, ihan hyvää insightia tullut. Kävin koettamassa istumassa yhtä bemarin f800 ja tuntu aika mukavalta istua siinä paikallaan, jopa pystymmältä mitä luulin.Ehkä jotain tuon tapasta voisi miettiä ainakin.

Kaverin R6:lla jonkun verran ajelleena totesin että sit ku ranteet kipeyty ni pysty polvilla puristaa kovemmin jollon ranteet lepäs mutta alaselkä alko kipeytymään. Jonkun aikaa kun näiden kahen välillä vaihteli niin oli lopulta molemmat päät paskana ja sai pitää huilia. Toki oma fyysinen kunto vaikuttaa tämän kestävyyteen.

Omalla R6:lla maantieajossa ongelmaksi muodostuu lähinnä pitkästyminen. No, onhan se taajamassa vähän kökkö, mutta kyllä sillä aika pitkiäkin päivätaipaleita päästelee jos on mukava tie, mono syönnillään ja keskivartalo kunnossa. :thumbup:

Entäpä jos ostat saman tien kaksi mopoa?
Eli sellaisen kyykyn tai cafe racerin mikä miellyttää silmäää.
Ja sitten sellaisen mopon missä on hyvä ajoasento matka-ajoon.

436655e3c82ff847e7.jpg

Moro!
Kyllästyin leikkimään mopoilla ja ajoin A -kortin tuossa vuosi takaperin. Keräsin ensin kaikki ajovarusteet ja lopuksi ostin sitten tänä vuonna itselleni pikku gessun. Odotan jo kevättä kuin kuuta nousevaa. Alkuun voi olla kainalot märät kun tuolla liikenteessä ajelee, mutta eiköhän se siitä lähde.
Jos palstalla pyörii paljon kavereita jotka käyvät ajelemassa itärajan tuolla puolen hieman huonommilla teillä, niin olen kiinnostunut.

Tervehdys kaikille!

Tämän kerhon foorumeita on lueskeltu jo pari vuotta ja nyt oli lopultakin aika lunastaa jäsenyys.

Tervetuloa. Heti syvään päähän ja Tampereelle kokoukseen maaliskuussa. :D

Tervehdys kaikille!

Tämän kerhon foorumeita on lueskeltu jo pari vuotta ja nyt oli lopultakin aika lunastaa jäsenyys.

Itselle se ensimmäinen jäsenyys tuli juuri foorumilta saatujen neuvojen / vast johdosta. Ja ei oo kaduttanut kertaakaan. Hyvässä seurassa on saanut harrastaa ja laajentaa tuttavapiiriä. Kannattaa ehdottomasti tulla yhdistyksen eri tapahtumiin mukaan. Tää on loistavaa porukkaa, kaikki. :thumbup:

Terveppä terve!

Teoriakoe 9.3 ja sen jälkeen ajotunnit sekä käsittelykoe. Pyörän kerkesinkin ostaa jo ja sukat pyörii jaloissa kun odottaa sitä että pääsee itsekseen ajelemaan :orgmp:. Ikää on 25-vuotta ja Honda Shadow odottaa sitä että on kortti taskussa! Vähän jännittää että miten se sopii mun pituiselle (191cm) kun isältäni ostin sen kummemmin mistään mitään tietämättä mutta kivalta se näyttää ja eiköhän sillo ainakin ensimmäisen kesän ajele :right:
Tätä foorumia olen nyt pyörän ostosta asti paljon lukenut ja hyviä vinkkejä suuntaan jos toiseen saanut myös, kiitos siitä :jpstyle:

Terveppä terve!

Teoriakoe 9.3 ja sen jälkeen ajotunnit sekä käsittelykoe. Pyörän kerkesinkin ostaa jo ja sukat pyörii jaloissa kun odottaa sitä että pääsee itsekseen ajelemaan :orgmp:. Ikää on 25-vuotta ja Honda Shadow odottaa sitä että on kortti taskussa! Vähän jännittää että miten se sopii mun pituiselle (191cm) kun isältäni ostin sen kummemmin mistään mitään tietämättä mutta kivalta se näyttää ja eiköhän sillo ainakin ensimmäisen kesän ajele :right:
Tätä foorumia olen nyt pyörän ostosta asti paljon lukenut ja hyviä vinkkejä suuntaan jos toiseen saanut myös, kiitos siitä :jpstyle:

Kortti taskuun ja kohti auringonlaskua.

Terveppä terve!

Tuo on hyvä periaate. Ostaa pyörän ennen kuin omistaa kortin, niin pakkohan se on käydä, näin tein minäkin :D

Back