Uusi SP1/SP2/RC51 ketju

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja JuhaV
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
August 2005

A PowerCommander USB is already on its way. What occupies now my mind is that all the maps that are provided by Dynojet/PowerCommander for SP1 seem to have very significant negative trim values in them.Why is that ? I always thought that in most bikes the stock map needs typically some richening to soft down the coarse engine behaviour especially in the low rpms. Seems that the Honda PAIR system injecting air to the exhaust system is the reason for overly rich mixtures. In order to burn in the exhaust properly the exhaust gases need to contain CO and HC instead of CO2 and NOx.

I will install my wideband lambda probe ( Tech Edge : 0 258 007 057 LSU sensor + 2C0 unit + LD02 display ) into the SP1 during next winter providing realtime AFR readout. However, the PAIR system needs to go before any reasonable measurements can be made. Also, I need check/remove any air leaks in the exhaust system to ensure correct readings.

Another interesting thing is that the removal of the flapper valve system seems not to cause any special need to add the fuel injection in the 7000-8000 rpm area, even if the valve could restrict the air flow cross-section maximally 60 %.

In an effort to try to find some common trends in various maps developed by various persons for a RC51/SP1 2000-2001, I calculated an average map based on 28 individual maps. These maps were selected among those downloadable from the Dynojet site (i.e. from Maps available for PCIIIr/ III USB models & User Submitted Maps). I selected such maps where the rpm and throttle breakpoints were similar so the map cells "coincide". The maps contain maps both for US and European models and of course for a variety of exhaust and inlet options.

The average map is here (right click to save and if necessary, change the file identifier back to .djm).

-----------------------

Elikkäs joskus harrastelin tuommoista. Tuo teksti ja siinä mainittu linkki löytyy täältä:http://www.kolumbus.fi/koivupiha/sp1.htm

Ehkä se pelittäisi. Itsellä toimi aikanaan hyvin.
 
Onko kartoissa eroja SP1 ja SP2 välillä? Entä RC51 kartat?
Eli uskaltaako ykkösen tai RC51 kartan laittaa kakkoseen?
 
Onko kartoissa eroja SP1 ja SP2 välillä? Entä RC51 kartat?
Eli uskaltaako ykkösen tai RC51 kartan laittaa kakkoseen?
Eri läppärungot ja eri suuttimet niin en lähtis SP1 karttaa laittaan SP Kakkoseen. RC51 malleissa 2000-2001 SP1 ja 2002-2006 SP2.

Lähetetty minun ONEPLUS A5010 laitteesta Tapatalkilla
 
Onko kartoissa eroja SP1 ja SP2 välillä? Entä RC51 kartat?
Eli uskaltaako ykkösen tai RC51 kartan laittaa kakkoseen?

Kuten todettua niin ykkösen ja kakkosen kartat vain oikeaan ja samaan malliin.

RC51 on vaan jenkkien mallinimi, joka ei erottele onko kumpi versio SP-1 vai SP-2. Lisäksi USA-malleissa ecussa ns. soft limiter eli sen takia voi olla yläkierroksilla hieman erilainen säätö vs euromallit.

Eli sinuna katsoisin ja laittaisin vain SP-2 EU-mallin karttoja (oletan siis että on siis Suomi- tai Saksamopo alla). Laita vaikka yv:nä maili niin pistän tulemaan eri karttoja mitä on tallessa:thumbup:

E: ja jos haluaa kikkailla niin noista PC V kartoista voi itse manuaalisesti tehdä PC3usb sopivan kartan. Erohan on vain siinä että PCV:ssä on enemmän soluja joten säätö on tarkempi. Joskus kun katsoin noita niin esim. koko Akran kartta oli sama PC3usb ja PCV välillä, ainoastaan PCV:lle oli näkyvissä enemmän soluja jokaiselle rpm-alueelle ja erot meni ihan samoilla rpm-rajoilla. Eli jos jollain TPS-asennolla PC3usb on -5 vaikka 5000-5500rpm niin PCV oli -5 5000rpm, -5 5100rpm, -5 5200rpm jne. ja sitten 5500rpm jälkeen molemmat muuttuu vaikka -3 jne.
 
Viimeksi muokattu:
Morjens,

En hoksannut alkuun Cosmolla on kyseessä siis SP2.

Luonnollisesti juuri tuohon SP2 malliin tehty kartta olisi optimi mutta kannattaa muistaa että PC-kartat eivät siis "korvaa" pyörän omia karttoja vaan näillähän vain hienosäädetään sen pyörän oman alkuperäisen kartan syöttöjä lyhentelemällä tai pidentämällä ruiskutusaikoja. Eli vaaralliselle alueelle ei säätöjä helposti saa ellei vedä aivan hurjia arvoja sinne karttaan.

Se miksi aikanaan keskiarvottelin noita karttoja sen 28 kpl oli siinä että halusin nähdä onko siellä kartoissa jotkut alueet joita aina (pyörästä/säätäjästä/dynosta riippumatta) on rikastettu ja alueita joita aina on vastaavasti laihennettu.

Ja näin olikin eli lähestulkoon kaikissa kartoissa tilanne oli se että pienillä kierroksilla 1000-3000/4000 rpm ja pienillä kaasunavauksilla 0-20 % karttaa oli rikastettu ja taas jossain siellä ylempänä, muistaakseni 7000-8000 rpm ja isoilla kaasunavauksilla 70-100 % karttaa oli laihennettu. Tämän näkee sieltä linkin takana olevasta kartasta jos katsoo. En tarkkaan muista koska tuosta on jo aikaa. Täyskaasulla ja punarajan kierroksilla ei juurikaan muutoksia ollut. Yksittäisissä kartoissa on sitten solujen välillä isojakin heittoja jotka varmaan johtuvat säätäjästä ja ties mistä hetkellisistä resonansseista.

Eli otin sen keskiarvokartan ja tasoittelin vähän lukemia samalla leikaten ne suurimmat korjaukset pois ja tökkäsin koneeseen. Hyvin toimi. En nähnyt silloin mitään olennaisia eroja SP1 ja RC51 mallien välillä, veikkaan että säätäjien väliset erot oli suuremmat kuin mallikohtaiset erot?

Olen säädellyt tässä matkan varrella Moto Guzzi Sport 1100, Honda SP1 (parikin yksilöä), Aprilia Mille ja BMW1200 jotka kaikki ovat n. litraisia 2-sylinterisiä. Ihan kaikissa näissä on ollut sama ilmiö eli nypytys lähtee rikastamalla 1000-3000 rpm aluetta 0-15/20 % kaasunavauksille saakka Powercommanderin lukemilla 5-20 yksikköä. Sitähän ei taideta tietää onko tuo Powercommaderin säätöyksikkö prosenttia vai mikä tuo yksikkö oikein on. Säädöissä on apuna ollut laajakaista-lambda ja tavoitteena siellä alapäässä n. 13.6-13.8 AFR eli selvästi stökiömetristä 14.4 rikkaampi. Vanhat guzzit pelasi ok vielä AFR 12 lähellä olevilla arvoilla jolloin pakokaasustakin jo haistaa että on vähän rikkaalla.

Koska SP1 ja SP2 ovat pitkälti sama moottori, sama tilavuus, lähestulkoon sama teho ja virtausolosuhteet niin ajattelisin että katsomalla SP1 karttojen alapäätä niin varsin turvallista on se rikastus kopioda sinne sieltä ja käyttää SP2:ssa. Yläpään mahdollinen laihennus on toinen asia vaikka luulen että sekin on noissa samaa luokkaa. Mutta senhän alueen voi jättää "nollakartaksi".

Nämä ovat omia kokemuksiani ja havaintojani. En kiellä enkä kannusta :D
 
Kiitos Turder kartoista.

Nyt on pyörää ihmetelty ja purettu ja kasattu ja ajettu.
PC3 lähti toimimaan kun laittoi irti revityt piuhat kiinni ja kartta sisälle, edellinen kartta oli hyvin rikkaalla alakierroksien osalta verraten Turderin karttoihin. Sähköjä köytin kiinni kun oli aika levällään kaikki.
Hieno peli ja hyväkuntoinen, moottorijarrulla vaan paukuttaa todella pahasti, verraten edelliseen SP1 pyörääni vaikka siihenkään ei ollut modeja tehty. Tähänkään en meinannut alkaa mitään pois repimään, kyllä maailmaan pauketta mahtuu:orgmp:
Vielä kun osaisin laittaa kuvat näytille tänne?

Ja 15/42 rattaat täytyy hakea ja speedohealeri ennen talviteloille laittoa, kamalat kyllä nämä vakiovälitykset!
 
Hieno juttu että alkaa homma etenemään.

Itsellä vastaavassa tuotteessa pauke putkessa väheni reippaasti, kun tein Pair-deleten. Onko se operaatio tuttu?

Ja painoakin säästyi melkein kilon verran:grin:

Noilla välien muutoksella huomaat toisen ison eron pyörän käytökseen, tulee huomattavasti loogisemmaksi käytös.
 
Samaa olen huomannut mitä JuhaV kommentoi. Eli monen eri kartan logiikka oli hyvin samanlainen kun vertailee vaikka siinä PC:n pc-sovelluksella (heh) olevaa kuvaajaa. Samoilla alueilla kaikki näytti laihentavan ja rikastavan, toki erojakin on, mutta selkeä trendi sieltä näkyi.
 
Eli saako flapper ja pair moden tehtyä mitään tuhoamatta? Mitään peruuttamatonta en tuohon viitsi tehdä.
 
Kyllä saa, kaikki voi palauttaa ennalleen niin halutessaan.

Toteutustapoja on toki monia, mutta sokeat tulpat hommaamalla, niin Pair-lätkiksi kuin imusnorkkeliin, niin mitään alkuperäistä ei tarvitse rikkoa.

Itsellä ollut ko. filosofia että kaikki tulee pystyä palauttamaan, jos/kun haluaa laitteen entisöidä joku päivä.

Oli kyse noista tai vaikkapa alustasta.
 
Tervehdys.
Nyt vihdoin kerkesin huoltohommiin. Antakaas pikaohjeistus vielä jäähdytinnesteiden vaihtoon ja huuhteluun. Mistä kaikkialta pitää laskea pois ja miten kannattaa huuhdella. Etukate pitää näköjään ottaa irti, että pääsee syylärin korkkiin käsiksi? En vielä keksinyt miten se saadaan irti.
Paisari on aika paskanen sisältä, olisi hyvä sekin putsata.
Eli aiheeseen kotimaan kielellä ohjeita!
Kiitos jo etukäteen.
Muuten rupeaa olemaan iskussa
 
Hyvä homma.

Alemmista letkuista olen itse tiputtanut nesteet.

Parashan on jos jaksat käyttää syylärit irti ja huuhdella ne irrallaan, niihin kuitenkin mahtuu niin nestettä kuin mahd. epäpuhtauksiakin jonni verran.

Ja tuo säiliö on hyvä huuhtoa kans.

Simppeliä irroitusta ja asennusta kun saat vaan katteet irti kokonaan.

Etukate lähtee irti; peilit pois, edestä umpioiden vierestä yksi ruuvi pois, ja sit eteen varovasti vetämällä.

Johtoliittimiä on molemmilla puolella, syyläreiden edessä eli ne varovasti yksi kerrallaan irti. Samoin umpoioiden/vilkkujen johdot.

Tietysti molemmat etualakatteet ja sisämuovit edestä ensin pois. Ruuveja ja painettavia nastoja.

Jos on auttavaa kättä tarjolla, suosittelen ekalla kerralla niitä, sillä helpottaa noiden liittimien irroitusta ja välttää yläkatteen turhia vammoja:)
 
Paisari kannattaa putsata ihan harjaamalla tms mekaanisesti sisältä, mulla ainakin oli kertynyt aika tiukasti seinämille mössöä, vaikka oli säännöllisesti vaihdettu nesteitä. Ei lähtenyt huuhtelemalla vaikka kokeilin liuottimiakin. Sellainen vaijerin päässä oleva harja oli kätevä koska paisarin muoto on aika haastava. Työläs on vähän muutenkin nesteiden vaihto ja paljon on paikkoja ilmakuplille. Hitaasti kun täyttää järjestelmää, tekee välillä kallisteluja ja antaa ilmautua rauhassa niin saa helpoiten valmiiksi.

Ja kaikista tärkein, laita silikaattivapaat nesteet sisään. Muuten vaihdattaa vesipumpun tiivisteitä parin vuoden sisällä.
 
Eli siis.
Jääkö ajovalot etukatteeseen kiinni vai pyörään?
Ehdin jo ostaa motorex m5.0 nesua, ei mainintaa silikaattivapaudesta.
Eli pitää keksiä jotain muuta, tuskin antavat vaihtaakkaan niitä kun ostin ne jo pari kk sitten lahden storm liikkeestä.
Sitten huuhtelusta, jos irrottelen syylärit ja huuhtelen niin saanko muutkin letkut huuhdeltua samalla vai pitääkö pyörää vielä käyttää pelkällä vedellä ja sen jälkeen vielä tyhjennys?
 
Etuvalot jää yläkatteeseen kiinni, riittää että irrotat johdot; niin pääpolttimoilta kuin parkeilta.

Samoin vilkut jää katteeseen, vain pistokkeet pitää irrottaa.

Jos lasket nesteet letkuista pois ja irrotat syylärit ja huuhtelet ne vielä irrallaan, niin aikas tyhjäksi saat järjestelmän. Sit vaan hiljalleen liruttamalla oikean puolen syylärin korkistä täyttelee ja odottelee ja käyttelee:grin:

Tuosta Motorexistä ei omaa kokemusta, mutta ainakin infossa mainitaan että alukoneille se sopii, erillistä silikaattitietoa ei tosin näy olevan, mutta voihan tuon Stormilta varmistaa jos askarruttaa.
 
Ilmaukseen vielä yksi kikka, en muista käytinkö tätä SP:n vai aiemman GasGasin ilmaukseen kun viimeksi tämän tein. Eli ns. pullopatentti = tyhjän 1.5l limsapullon (purista kasaan ensin) suun painaa syylärin täyttöaukkoa vasten tai irroitettuun letkuun ja päästää pullon takaisin normaaliin muotoonsa. Tällöin imaisee pulloon ilmaa jäähdytysjärjestelmästä. Tuota toistamalla saa aika hyvin imaistua ilmaa pois ja on halpa ja helppo kikka. Vähän aina käyttökohteesta riippuvainen miten tiiviisti saa pullon suun sopimaan mutta kannattaa kokeilla :thumbup:
 
Nyt olisi vihdoinkin pyörä kasassa ja odottamasa kevättä!
Ihmettelyä kiroilua ja hinkuttamista se vaati, mutta mukavaakin oli :)
Keväälle jäi speedohealerin säätö ja iskareiden testaus, nyt palautettu tehdas asetuksiin.
Mitään isompia modeja en lähtenyt tekemään kun ajot varmasti aika vähissä, niin antaa paukkua. Ratastuksen vain inhimillisemmäksi.
Nyt hakusessa nahkapuku polvipaloilla (varmuuden vuoksi), Ei kehtaa tällä pyörällä ajella gore puvulla.
Jos jollain nurkissa nahkoja 180/85 kokoselle niin privaa tulemaan!

Mukava olisi sukulaissieluja ja mahdollisesti vanhoja SP ystäviä kohdata tulevalla ajokaudella, tosiaan hollolassa vaikutan niin lyhyt matka joka suuntaan.

Kiitos kaikille avusta nostalgiamatkallani takaisin SP:n sarviin!
 
Mukava kuulla että talvella on tallissa tapahtunut:thumbup:

Hommasitko 530 vai 530 ketjusetin?

Tommonen SP-miitti olisi kyllä ihan mukava kuvio, muutama kesä sitten tällainen oli, itse en valitettavasti vaan päässyt paikalle.

Etäisyys ei varmaan ole este, pikemminkin mahd. hidaste.
 
Mukava olisi sukulaissieluja ja mahdollisesti vanhoja SP ystäviä kohdata tulevalla ajokaudella, tosiaan hollolassa vaikutan niin lyhyt matka joka suuntaan.

No siellähän olisi vaikka Suomen Moottoripyörämuseo lähinurkilla.

Määkin voisin tulla vaikka SP:stä ei enää ole kuin hyvät muistot :grin:

Tosin nykyisessäkin kulkineessa on samat 2-sylinteriä vaikka muuten on SP:hen nähden perinteisempää tekniikkaa.
 
Mukava kuulla että talvella on tallissa tapahtunut:thumbup:

Hommasitko 530 vai 530 ketjusetin?
.

Ketjurataspaketti oli tuore, joten vaihdoin vaan rattaat vanhoihin ketjuihin. Eli 530 on ketju edelleen.

Paikallisessa museossa en ole edes sisällä käynyt, pihalla vaan jenkkikruisingin aikaa pöristellyt.
Joten mielelläni sinnekkin hyvässä seurassa poikkean.
 
Back
Ylös