Uusia ratoja tulossa?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Micky
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Micky

Ratavastaava
Juttua aiheesta. Melko varauksella suhtaudun uusien ratahankkeiden onnistumisiin, mutta todella toivon, että uusia (ja parempia?) ratoja saataisiin Suomeen. Ei sillä, että nykyisissä radoissa mitään vikaa olisi, päin vastoin. Mutta jos Ahvenisto suljetaan, saa rakentaa aika hienon radan, että vetää vertojaan Apparalle.
 
Ikävää tosiaan on se, että jopa yksittäiset valittajat voivat kaataa tuhansien harrastajien haaveet
sad_orig.gif
 
en jaksa uskoa noihin ratahankkeisiin!!aika mielenkiintoista että tuossa jutussa kerrottiin imatran hankkeesta vaikka harvempi kerhon jäsenkään tietää asiasta yhtään mitään.
 
Epäilisin että ainakin tuon Imatran ratahankkeen olevan aivan täyttä houretta, eli ei missään määrin edes menossa pidemmälle, saati sitten toteutkseen asti koskaan. Motogp-rata parkkipaikalle
tounge.gif
 
Eikös Botniaring:iä kans pitänyt jatkaa n.1km ja samalla leventää. Siitähän taisi olla joku juttu ruutulipussakin 1-2 vuotta sitten. Olisi saanut jonkun GT luokituksen. Kai se johonkin rahoitukseen kaatui, ei voi muistaa.
 
Nythän Jurva yhdistyy Kurikkaan, toivottavasti muuttaisi tilannetta. Nimim. ex-jurvalainen
smile_org.gif
 
Etelä-Karjalan liitto valmistelee myönteistä kantaa moottorirataan
11.12. 12:19


Etelä-Karjalan liiton maakuntahallitus antaa ensi maanantaina lausunnon Luumäellä tunteita nostattaneesta Somerharjun moottoriratahankkeesta. Hallitukselle esiteltävä lausuntoehdotus on hankkeelle myönteinen.

Ehdotuksen kirjoittanut kaavoituspäällikkö Marjo Wallenius viittaa ympäristölupahakemuksen tueksi tehtyihin selvityksiin.

- Meluselvityksen mukaan moottoriradan käytöstä ei aiheudu merkittävää meluhaittaa ympäröiviin alueisiin ja asutukseen.

- Etelä-Karjalan pääväylien läheisyys, valtatie 6:n sekä Karjalan radan liikenteen mahdolliset vaarat pohjavesille ja erityisesti meluvaikutukset ovat moninkertaiset verrattuna moottoriratatoimintoihin.

- Moottoriradan läheisyys pääväylien varrella sekä palvelujen lähellä on liikenteellisesti hyvä ratkaisu.

Lausuntoehdotus myötäilee osittain Luumäen kunnanhallituksen kantaa. Molemmissa moottoriratahanke nähdään elinkeinopoliittisesti ja matkailullisesti kannatettavana.
062802jumpie_prv.gif
 
Etelä-Karjalan liitto valmistelee myönteistä kantaa moottorirataan
11.12. 12:19


Etelä-Karjalan liiton maakuntahallitus antaa ensi maanantaina lausunnon Luumäellä tunteita nostattaneesta Somerharjun moottoriratahankkeesta. Hallitukselle esiteltävä lausuntoehdotus on hankkeelle myönteinen.

Ehdotuksen kirjoittanut kaavoituspäällikkö Marjo Wallenius viittaa ympäristölupahakemuksen tueksi tehtyihin selvityksiin.

- Meluselvityksen mukaan moottoriradan käytöstä ei aiheudu merkittävää meluhaittaa ympäröiviin alueisiin ja asutukseen.

- Etelä-Karjalan pääväylien läheisyys, valtatie 6:n sekä Karjalan radan liikenteen mahdolliset vaarat pohjavesille ja erityisesti meluvaikutukset ovat moninkertaiset verrattuna moottoriratatoimintoihin.

- Moottoriradan läheisyys pääväylien varrella sekä palvelujen lähellä on liikenteellisesti hyvä ratkaisu.

Lausuntoehdotus myötäilee osittain Luumäen kunnanhallituksen kantaa. Molemmissa moottoriratahanke nähdään elinkeinopoliittisesti ja matkailullisesti kannatettavana.  
062802jumpie_prv.gif
Noh, katotaan miten tiukkaan demarikansanedustaja Kimmo Kiljunen pistää vastaan, on tehnyt mökin Luumäelle jokunen vuosi sitten ja tietysti on äänekkäimpiä valittajia asiassa. On uhannut viedä asian oikeuteen ja lunastuttaa mökkinsä kunnalla, jos rata rakennetaan. Pitäis ampua perse edellä kuuhun koko ukko. Ratasuunnitelmat oli olemassa jo ennen mökin rakentamista ja Kinnusen tiedossa, mutta oli uskonut homman kaatuvan kuntalaisten vaatimuksesta ja teki riskillä mökkinsä sinne.

Mulle kävis tuo rata ihan yhtä hyvin kuin Kausalaankin suunniteltu, Kausala tosin olis parikymmentä kilsaa lähempänä. Kausala olis muutenkin otollisempi paikka, koska siellä ei ole mitään asutusta lähimailla ja kunnanisät on oikein innoissaan hankkeesta työllisyysvaikutusten ja rahan takia. Saatais perkele nyt joku kehä aikaseks että sais harrastaa rauhassa!
 
Tuo byrokratia on kyllä asiaan nähden aivan järkyttävän oloista.
Nuo meluhommelit nyt jollain tavalla vielä ymmärrän, mutta onko sekään niin v*tun vaikeata aina selvittää...
Jotenkin just tuon yhden esimerkin mukaisesti kun oli verrattu ympäröiviin valtateihin ja (juna)rataan noita meluja ja ympäristöriskejä, pitäis ehkäpä asiat hoitaa.
Mitä tommosessa pitää muuta ottaa huomioon? Kuinka isoja nuo nykyiset alueet on esim. pinta-alaltaan? Aika pieniä plänttejä kumminkin?
Miten joku rata-alue vaikuttaa pohjavesiin? Sen tekemisen verran kun sinne on tehtävä pohjat kuntoon? Aika vähäistä kumminkin sitten käytön aikana tuo ajosuorite verrattuna johonkin valtatiehen ja jos radalle lirahtaa jonkun katiskasta vaikka 1,5 litraa öljyä, niin kaikki tietää mitä sille tehdään...
 
Mulle kävis tuo rata ihan yhtä hyvin kuin Kausalaankin suunniteltu, Kausala tosin olis parikymmentä kilsaa lähempänä. Kausala olis muutenkin otollisempi paikka, koska siellä ei ole mitään asutusta lähimailla ja kunnanisät on oikein innoissaan hankkeesta työllisyysvaikutusten ja rahan takia. Saatais perkele nyt joku kehä aikaseks että sais harrastaa rauhassa!
No toivottavasti ainakin joku ratahanke toteutuisi, tässä lähiseudulla. Sehän on selviö, että kaikkia hankkeita voi yksittäinen ihminen jarruttaa vaikka kuinka. Ensin haetaan poikkeusluvalla rakennuslupa esim. lentokentän läheisyyteen ja muutaman vuoden (10v) jälkeen aloitetaan valitus metelistä. Ja lopullinen tulos, lentäminen loppuu
biggrin.gif

Kyllä kieltoyhteiskunta on mahtava
wink.gif
 
Toivottavasti vähintään yksi noista toteutuis. Iitti tietysti näin Etelä-Suomalaisena olis mieluisin vaihtoehto. Ja rataprofiilikin vaikutti jonkin näkemäni kuvan perusteella ihan hyvältä. Ei tietenkään mitenkään Ahveniston tasolle pääse, mutta tietysti turvallisuutensa puolesta pesee mennen tullen.
 
Ei sinne mitään moottorirataa tarvita.Äijillä on joka puolella Suomen parhaat mutkatiet.
biggrin.gif

Pitää tämän tästä lähteä Hämeestakin sinne kurvailemaan.Meni mihin suuntaan vaan pois kutoselta niin aina on toinen toistaan hauskempaa pikkutietä.

062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
062802jumpie_prv.gif
 
Noh, katotaan miten tiukkaan demarikansanedustaja Kimmo Kiljunen pistää vastaan, on tehnyt mökin Luumäelle jokunen vuosi sitten ja tietysti on äänekkäimpiä valittajia asiassa. On uhannut viedä asian oikeuteen ja lunastuttaa mökkinsä kunnalla, jos rata rakennetaan. Pitäis ampua perse edellä kuuhun koko ukko.
Turha tässä Luumäen ratahankkeessa on Kiljusen Kimmoa alkaa syyttämään. On yksi niitä harvoja vastustajia, joka on toiminut ihan asiallisesti omaa näkemystään puolustaessaan. Siihen meillä kaikilla on oikeus. Valitettavasti samaa ei voi sanoa kaikista hankkeen vastustajista...
Luulenpa, että suurin ongelma Luumäen ratahankkeessa on löytää jostain rahoittaja koko hommalle. Tällä hetkellä näyttää siltä, ettei luvan saaminen olisi täysin mahdoton asia. Realistisesti ajatellen, mikä taho olisi valmis sijoittamaan "näin lama-aikana" suuria summia vaativaan epävarmaan moottoriratahankkeeseen?
omg.gif
 
No mikäs tämä pohjanmaan hanke sitten on?
Ei sitten paikkakuntaa viitsitty mainita Biken jutussa..
nixweiss.gif
 
Somerharjun moottoriradan ympäristölupa ratkennee helmi-maaliskuussa
29.12. 11:15


Somerharjun tienoota koskevat ratkaisut viipyvät vielä.
Kuva: ES-ARKISTO/ESA VILENIUS
Päätöstä Somerharjun moottoriradan ympäristöluvasta on odoteltava vielä pari kuukautta.

Kun Etelä-Karjalan liitto viimeisenä joulun alla sai valmiiksi lausuntonsa, ovat kaikki muistutukset ja lausunnot nyt kasassa.

- Otamme kaikista papereista kopiot ja lähetämme ne ympäristölupaa hakeneille heidän vastinettaan varten, kertoi Luumäen ympäristösuojelusihteeri Juha Tervonen maanantaina.

Hän arveli, että asiakirjanivaska voidaan toimittaa perille luvan hakijoille ensi vuoden alkupäivinä.

- He saavat vastineaikaa 30 päivää.

Vasta vastineen saatuaan Tervonen ryhtyy valmistelemaan luparatkaisua.
 
Back
Ylös