• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Uutta pinnoitetta alastaroon

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja heeppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Meni siellä isot pojat viime kesänäkin alle 1:20 ihan perinteisillä vetotavoilla. Eli tuskin tarvetta etuvedolle kovin äkkiä. :D

Saas nähä miten rankka renkaille tuo uus pinta on.

Eniten pelottaa noi jarrut, ja vielä enemmän kun puutkin lanattu nyt pois...

Saas nähä miten rankka renkaille tuo uus pinta on.
Ei se ole renkaille rankka, mutta tuo kyllä heti esiin jos paineet/ seos/ vaimennukset eivät ole tontilla.
Mun veikkaus on että varsinkin vakiotakaiskareilla ratarenkailla ajelevilla on ongelmia.
Jos taasen paineet/ seos/ vaimennukset on tontilla, niin rengas on ihan sileä.
Eli samanlaista odotettavissa kuin botnialla.

Helveti hyvä juttu!

Ykkösee tultaes ja varsinki Palmasi jälkene nopee vasuri on suoraa sanottuna aiva hirvees kunnos.

Mun mielestä se ykkösmutka oli oikein hyvässä kunnossa. Ainut, että siinä apeksin jälkeen oli pieni monttu siinä ajouran kohdalla. Mutta itse jarrupaikassa tai sisäänmenossa ei mitään ongelmia.

Ja vauhtivasuri oli aika haasteellisessa kunnossa, mutta se on ollut jo useamman vuoden samanlainen. Siinä sisäkanttarin vieressä oli ~50 cm kaistale, josta pääsi painelemaan. Jos ajoi kauempaa, niin sitten oli röykkyistä. Ja tietysti se mutkaan ajokohta oli aika vaikee, kun ainakin itse sitä isoa paikkaa varoin.

Mutta näitä on turha enää murehtia. Odotan innolla uudelle pinnoitteelle pääsyä. :cruising:

Mun mielestä se ykkösmutka oli oikein hyvässä kunnossa. Ainut, että siinä apeksin jälkeen oli pieni monttu siinä ajouran kohdalla. Mutta itse jarrupaikassa tai sisäänmenossa ei mitään ongelmia.

Ja vauhtivasuri oli aika haasteellisessa kunnossa, mutta se on ollut jo useamman vuoden samanlainen. Siinä sisäkanttarin vieressä oli ~50 cm kaistale, josta pääsi painelemaan. Jos ajoi kauempaa, niin sitten oli röykkyistä. Ja tietysti se mutkaan ajokohta oli aika vaikee, kun ainakin itse sitä isoa paikkaa varoin.

Mutta näitä on turha enää murehtia. Odotan innolla uudelle pinnoitteelle pääsyä. :cruising:

Mun mielest nimeomaa se ykkösen jarrut on semmost perunapeltoo et huomaa et vetäny tarmaki iha rullal... alaselkä oli kyl viime kesää kovil, enkä halua myöntää et kuskil alkaa olee sen verra ikää et paikat ei kestä ;D

Eiks se monttu oo linjan ulkopuolella vai onko sinne tullu joku uus viime kesänä? Se pääsuoran jarru on vähän pomppunen, mutta ei mitenkään paha esim. motoparkin takasuoraan verrattuna.

Ja röykyistä veto päällä yli niin menee paljon nätimmin.

Sama. Pitänee tosin varata pari eri seoksen takasta ekoille kerroille mukaan, ettei turhaan tuhoo seosta, joka ei tykkää kelistä/pinnasta.

Vanhan Alastaron röykyt tuntu varmasti, jos on löysät jouset ja siihen vielä päälle vaimennukset oikein tiukalle. Motoparkissa menee pari kohtaa osittain tapeilta.. ei sekään totuttelun jälkeen niin paha ole. Enemmän haastetta ajamiseen, kun ei ole ihan yhtä kiitotietä kaikki radat. Ajamista helpottaa myös, kun ei itse hytky niin paljoa mukana, vaan antaa sen pyörän elää ihan rauhassa omaa elämää.

Eiks se monttu oo linjan ulkopuolella vai onko sinne tullu joku uus viime kesänä?
Sitä samaa tarkotin, joka ollut monta vuotta. Ja kyllä se on just mun linjalla :D

Ja röykyistä veto päällä yli niin menee paljon nätimmin..

Tuo on totta. Vielä harjottelen tuon kanssa.

Mun mielest nimeomaa se ykkösen jarrut on semmost perunapeltoo et huomaa et vetäny tarmaki iha rullal...

Mun viimeaikaisissa ajokeissa on ollut huippualustat, niin ei oo röykkyjä huomannut. On tuntunut tasaiselta kuin marmorilattia :)

Uusi pinta radalle on aina tervetullut, mutta omalta osalta Alastarossa radalla olleet paikat/läikät/yms oli joissain paikoissa jarrumerkkejä. Nyt saa hakea uudet jarrumerkit jostain muualta, kun rata on yksvärinen...

Mutta en valita. :)

Uusi pinta radalle on aina tervetullut, mutta omalta osalta Alastarossa radalla olleet paikat/läikät/yms oli joissain paikoissa jarrumerkkejä. Nyt saa hakea uudet jarrumerkit jostain muualta, kun rata on yksvärinen...

Mutta en valita. :)

Toi on kyllä ihan totta. Nyt oli hyvin saumoja ja paikkalätkiä siellä sun täällä, mistä hakee ajolinjamerkkejä. Tosin pito tuolla uudella asvaltilla lienee sen verran parempi, että ainakin jarrumerkit menis uusiksi joka tapauksessa. Onneksi tuolla sentäs on etäisyystauluja yms. aika hyvin ripoteltu, että niistä saa jotain osviittaa ajolinjamerkeille. Onko muuten kukaan käyny tuolla asvaltoinnin jälkeen, että onko kanttarit tehty samalla uusiksi? Levetä yliajettavat kanttarit olis ihan luksusta.

Tosin pito tuolla uudella asvaltilla lienee sen verran parempi, että ainakin jarrumerkit menis uusiksi joka tapauksessa.
Karrikoidusti voi sanoa, että asfaltin pito ei vaikuta jarrumerkkeihin. Radan pinnan tasaisuuskin vain aavistuksen.
Keulan kantokyky on se mikä on ratkaiseva tekijä, ja jonka mukaan kuski oppii jarruttamaan.
Eli älä siirrä jarrumerkkejäsi, ellei mopo keulassa ole lisää kantavuutta.

Karrikoidusti voi sanoa, että asfaltin pito ei vaikuta jarrumerkkeihin. Radan pinnan tasaisuuskin vain aavistuksen.
Keulan kantokyky on se mikä on ratkaiseva tekijä, ja jonka mukaan kuski oppii jarruttamaan.
Eli älä siirrä jarrumerkkejäsi, ellei mopo keulassa ole lisää kantavuutta.

Meinaat, ettei paremman pidon tuoma suoranopeus vaikuta jarrumerkkiin.

Eikös Vahvajussi aka Pennmann manaillu kesällä alastaron mökillä saunassa, että olivat kaataneet palmasin neulansilmästä jotain puita minkä varjosta se oli aina kattonu jarrumerkin. Jotain tommosta se manaili. Nyt on vähän sama muillakin. :bye:

Onko muuten kukaan käyny tuolla asvaltoinnin jälkeen, että onko kanttarit tehty samalla uusiksi? Levetä yliajettavat kanttarit olis ihan luksusta.

Tero Tupala Ja lisää tulee 👍 asfaltti tehdään ilman saumoja, ja "kanttarit" vaihdetaan uusiin !! Pinnoitus tehdään päälle, kokonaan uutta, ei remix... ja ei ihan perus piha/tie massaa.
Tykkää · Vastaa · 53 · 7. lokakuuta kello 12:06

:jippikaijee:

Meinaat, ettei paremman pidon tuoma suoranopeus vaikuta jarrumerkkiin.
Mutuveikkauslaskelmaesimerkki: Jos kierrosaika tippuu 1:23.8 -> 1:22.8 (eli keskinopeus muuttuu noin 1.445 kmh, niin oisko suoranopeuden muutos esim tuplaten?), nopeus jarrumerkillä 150 kmh, jarrun alotus 1.2G, niin jarrumerkkiä pitää siirtää noin 0.024 sekunttia.

Veikkaisin että hukkuu kohinaan, ja jarrutat kummiskin aina liian aikasin, oli jarrumerkki mitä tahansa.

Eikös Vahvajussi aka Pennmann manaillu kesällä alastaron mökillä saunassa, että olivat kaataneet palmasin neulansilmästä jotain puita minkä varjosta se oli aina kattonu jarrumerkin. Jotain tommosta se manaili. Nyt on vähän sama muillakin. :bye:

Vahvajussi näkee varjot pilviselläkin säällä:grin: Jarrumerkki voi päivän aikaan muuttaa paikkaansa, jos aurinkokelloa käyttää:right:

Mutuveikkauslaskelmaesimerkki: Jos kierrosaika tippuu 1:23.8 -> 1:22.8 (eli keskinopeus muuttuu noin 1.445 kmh, niin oisko suoranopeuden muutos esim tuplaten?), nopeus jarrumerkillä 150 kmh, jarrun alotus 1.2G, niin jarrumerkkiä pitää siirtää noin 0.024 sekunttia.

Veikkaisin että hukkuu kohinaan, ja jarrutat kummiskin aina liian aikasin, oli jarrumerkki mitä tahansa.

Ihme riehumista taas, eihän tohon kierrosaikaan tartte edes 1g jarruja. :D Muutenkin ihmettelen noita sun g-lukemia kun pääsääntösesti tuut perä edellä jarruissa vastaan vaikka mun jarrut on sitä 0.7-1g lussuttelua. Toisaalta ei mulle ole niin väliä, että paljonko se jarrumerkki oikeesti siirtyy, kun ajossa sen huomaa joka tapauksessa. Esim. pääsuoran jarruun toi 0.024s tarkottaa edetyssä matkassa n. 1,5m eli noin pyörän mitan.

Mun veikkaus on, että uusi pinta vaikuttaa omaan kierrosaikaan n. 2s.

Back