• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

vääntö?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja susukisuki
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Joo eipä sillä väänöllä ole paljonkaa merkitystä,justiinsa Ameriikaan pojat rakensivat telkkarissa traikkii jossa oli rekan moottori.
Eipä ole mitään merkitystä 2000nm väänössä olihan siinä varmaakin 400 heppaa.
033102ass_1_prv.gif
P = M * w, w = 2 * pi * f

=> f = P / (2 * pi *M) = 296300 W / (2 * 3,141 * 2000 Nm) = 23,6 1/s = 1414 1/min

Siis, mainitsemasi moottori tuottaa 400 hv, kierrosluvulla 1414 1/min. Mikä tässä niin ihmeellistä oli, että tarvitsi laittaa hanuria, vai etkö ymmärtänyt matemaattisia perusteita asialle?
omg.gif


->
033102beer_1_prv.gif
 
Yleensä puhekielessä sillä kovalla väännöllä tarkoitetaan nimenomaan alavääntöä... ja senkin jälkeen vielä voisi lisätä että ennemminkin juuri sitä perstuntumalla mitattua vääntöä. Sitten kun numeroarvoja ruvetaan kattomaan, niin välttämättä sitä vääntöä ei sitten kuitenkaan niin ihmeellisesti ole. Ja taas olisi hyvä muistaa että vääntömomentti moottorilla ja takapyörällä on eri asia. Teho korreloi takapyörällä vaikuttavan voiman kanssa, ei moottorin vääntömomentti. Tämä tarkoittaa sitä että teho ratkaisee käytännössä kuinka kova eteenpäin vievä voima saadaan aikaiseksi, ei moottorin vääntömomentti.

Omakohtaiset kokemukset ovat hyvin samantapaisia kuin SenioRRilla. Itsekkin kun olen vaihtanut zrxästä veekakkoseen jossa on vähemmän sekä vääntöä että tehoa ja kapeampi käyttöalue moottorissa. Eli kaikilla mitattavilla numeroarvoilla tonninen v2-ilmajäähymörkö häviää rumasti 1200-kuutioiselle rivinelkulle. Mutta loppujen lopuksi se perstuntuma onkin minulle tärkeämpi kuin mitatut lukuarvot.

Ylipäätään en oikein ymmärrä kenelle niillä lukuarvoilla on mitään merkitystä poislukien ne motoristit jotka oikeasti kilpailee? Eikö ratkaisevinta ole kuitenkin se miltä pyörä tuntuu eikä se mitä dynolappu kertoo? Ainakin siinä tapauksessa jos tarkoitus on tällä harrastuksella viihdyttää itseään eikä leuhkia lukuarvoilla nakkikioskilla?
wink.gif

No vähän meni provon puolelle, mutta oikeasti en ymmärrä mitä ihmeen väliä sillä on mitä sekuntikello tai dynopenkki kertoo... Persdyno on epätarkempi, mutta se on kiinteä osa minua itseäni ja persdynon kertomista lukemista minä nautin enemmän kuin dynolapun lukemisesta.

Minä harrastan pyörällä ajamista, en sen mittailemista.
+1. Nimenomaan.
 
Minä taas olen lukenut sellattis, että tuo olisi ollut ns. energiapoliittinen kompromissi. V12 tuotti sääntöjen puitteissa eniten tehoa suhteessa viritysasteeseen ja fyysisisiin mittoihin, mutta löpön kulutus kävi kisakilometreillä kellon päälle. V8 oli taloudellinen, mutta V12:n tehoetu olisi jouduttu kuromaan kiinni niin rankalla viritysasteella, että todennäköisyys maaliin asti pääsemiseksi kävi turhan jänskäksi. V10 oli tuosta sitten tylsä kompromissi. Kierrosaikaennätykset olisi siis tehty 12 sylinterillä, mutta se vaisut 200 kilometriä meni vikkelämmin kymmenellä. Ilmeisen täpärää joka tapauksessa(?).
Teknisesti tehokas = Kehittää hyvin akselitehoa, pysyy kasassa ja käyttää tehokkaasti polttoaineen sisältämän energian.

Tylsä kompromissi? Vai oliko sittenkin paras valinta käyttötarkoitukseensa
omg.gif
 
Joo eipä sillä väänöllä ole paljonkaa merkitystä,justiinsa Ameriikaan pojat rakensivat telkkarissa traikkii jossa oli rekan moottori.
Eipä ole mitään merkitystä 2000nm väänössä olihan siinä varmaakin 400 heppaa.
033102ass_1_prv.gif
P = M * w, w = 2 * pi * f

=> f = P / (2 * pi *M) = 296300 W / (2 * 3,141 * 2000 Nm) = 23,6 1/s = 1414 1/min

Siis, mainitsemasi moottori tuottaa 400 hv, kierrosluvulla 1414 1/min. Mikä tässä niin ihmeellistä oli, että tarvitsi laittaa hanuria, vai etkö ymmärtänyt matemaattisia perusteita asialle?
omg.gif


->  
033102beer_1_prv.gif
Mistä tiedät että moottori tuotti 400 hv juuri 2000 Nm väännöllä?

Voi olla että vääntöhuippu oli 1200 r/min kohdalla ja teho tuolloin 342 hv. Huipputeho on voinut olla 1600 r/min kohdalla ja vääntö silloin 1756 Nm. Vääntömaksimi on yleensä pienemmillä kierroksilla kuin huipputeho.
 
Joo eipä sillä väänöllä ole paljonkaa merkitystä,justiinsa Ameriikaan pojat rakensivat telkkarissa traikkii jossa oli rekan moottori.
Eipä ole mitään merkitystä 2000nm väänössä olihan siinä varmaakin 400 heppaa.
033102ass_1_prv.gif
P = M * w, w = 2 * pi * f

=> f = P / (2 * pi *M) = 296300 W / (2 * 3,141 * 2000 Nm) = 23,6 1/s = 1414 1/min

Siis, mainitsemasi moottori tuottaa 400 hv, kierrosluvulla 1414 1/min. Mikä tässä niin ihmeellistä oli, että tarvitsi laittaa hanuria, vai etkö ymmärtänyt matemaattisia perusteita asialle?
omg.gif


->
033102beer_1_prv.gif
Mistä tiedät että moottori tuotti 400 hv juuri 2000 Nm väännöllä?

Voi olla että vääntöhuippu oli 1200 r/min kohdalla ja teho tuolloin 342 hv. Huipputeho on voinut olla 1600 r/min kohdalla ja vääntö silloin 1756 Nm. Vääntömaksimi on yleensä pienemmillä kierroksilla kuin huipputeho.
Taisi mennä asia ihan ohi ....
wink.gif
 
Rivi4 tärisee, vee2 sykkii.

"Tärinä on liikettä joka ei tiedä mihin se on menossa."
Näimpä. Jotkut eivät tykkää siitä puuduttavasta tärinästä, mikä tuntuu vähän häiriötekijältä ja vie vähän makuakin ajamisesta. Eli on makukysymys. Jopa auton moottorinakin Rivi 4 kone on vähän mauttomampi, tylsä ja vaikka ei tärisisikään, tai muutenkaan pitäisi ääntäkään. siis joidenkin mielestä näin. v2 auton moottorina tosin olisi vielä mauttomampi ja sopimaton autonmoottoriksi. Prätkään tuo v2 kuitenkin mielestäni sopii, niin kruiseriin kuin sporttipyöräänkin, siis ihan pelkästään makuasia mielestäni. Ducatillakaa en uskaltanut aina ajaa kaasu pohjassa ja kahtasataa jokapaikassa. Itse kyllä tykkään tehokkaan rivi 4 koneen kiekumisestakin, mutta arkikäytössä v2 kone tuntuu kyllä paaaljon mukavammalta, antaa jonkinlaisen fiiliksen. Kyllä tuo Harrikan 96 cid veekakkonen tuntuu ihan vahvalta, väännökkäältä ja hyvältä Harrikan koneelta. Kikseriin sopii se mikä siinä on.
 
Maximaalista vaantoa hakeville sahkomoottori ja tehofreakeille raketti.
Heh, joo. Siinä kelpo pätkä aikamoisella lähdöllä ja ikävällä lopputuloksella.

Onhan siinä kaksi pyörää, vitun tehokas/väännökäs kone ja tappava ulkonäkö mutta ei silti voisi vähempää kiinnostaa moinen vehje. Kaikki mistä pidän moottoripyörissä on onnistuttu tästä vehkeestä karsimaan.
 
Kuinka huono on sitten V4 konstruktiona? Mun persedyno ainakin oli ihan tyytyväinen V-maxin vääntöön.
 
Osaako kukaan kommentoida enempi (ja jopa asiallisesti  
tounge.gif
) tuota V4 vs rivi-4 "vääntöä". Vai onko mitään merkitystä (siis muuhun kuin moottorin dimensioihin, kapeampi tuo V4 lienee..) että sylinterit on vähän kulmassa keskenään?
 
Kuinka huono on sitten V4 konstruktiona? Mun persedyno ainakin oli ihan tyytyväinen V-maxin vääntöön.
Ei näitä juttuja nyt _liian_ tosissaan kannata ottaa.
smile_org.gif

Jokainen ajakoon sellaisella pyörällä mikä itseä miellyttää, eikä sellaisella mikä miellyttää muita.
033102beer_1_prv.gif
Ei tullu otettua ollenkaan vakavasti, unohtui vaan hymiöt.
On tullu kuitenkin kokeiltua rivi4 ja v-twiniä sekä tietenkin v-4:sta, joista tuo v-4 on ollut tehottomin kun ei ole kuin 145 konia joista taitaa päästä takafillarille alle 120
lookaround_orig.gif

Rykkönen ollu tehokkain ja kyllähän se kulkee, tuntuu vaan kovin rauhattomalta. Pikkuisen kutitellusta TL-1000R:stä tykkäsin aika paljon, kieltämättä outoahan se oli jos meni varomattomasti hiljaa mutkaan ykkösellä, niin se löi takasen lukkoon, vähän samaa vikaa on kyllä tuossa maxissakin jos päästää kaasun pienellä vaihteella liian nopeasti pois.
Mun seuraavassa mopossa on vertikaalitwini, saas nähdä sopiiko se ollenkaan itselle.
Mutta kuten Tylyttäjä on tuossa muutaman kerran todennut niin kyllä se moderni kilokyykky on vaan tehokas, vaivaton, hajuton ja aika mautonkin
biggrin.gif
kiva niilläkin on kuitenkin ajaa ja taatusti vääntöä piisaa.
 
Laitetaanpa tähän linkki sivuille, josta voi katsella uusien H-D:en dynokäppyröitä: täältä

Ei kai se kovin kummallista ole, että kone tuntuu vännökkäältä, jos 2500 rpm kohdalla vääntöä on käytössä jo yli 100 Nm ja maksimiväännötkin löytyvät jo tuolta 3000 rpm tietämiltä.

Samoilta sivuilta voi katsella vanhempien / muiden moottorien mittaustuloksia useilla erilaisilla kokoonpanoilla. Melkoisen useissa liikenteessä olevissa pyörissä ainakin nuo "stage 1" muutokset on tehty.

edit. ylimääräisiä sanoja pois
 
voisiko joku vastata tyhmälle,

tarkoittaako Väännökäs samaa, kuin Voimakas?

033102beer_1_prv.gif
 
Tänään ensimmäistä kertaa elämässäni v-tvinillä ajaneena voisin sanoa tähän, että kaikki r4 ja haisevat 2-tahtiset saa sotkea suohon.
baaa.gif
Kyllä tollasessa tonnisessa tvinissä on paremmin potkua alhaalla kuin r4 koneessa, siis pers tuntumalla mitattuna. Tähän "tieteelliseen" mittaustulokseen ei vaikuta mitkään vääntökäppyrät, tai huipputeholukemat. Kyllä tossa tvinissä on vaan niin paljon sitä luonnetta ja fiilistä, ettei ihan heti tartte sotkeutua noihin tylsiin tärisemättömiin ja "ultimaattisen tehokkaisiin" rivikoneisiin. Ennen kuin joku taas kaivaa ianikuisen gigsetin käppyrät esille, tiedän ettei toi duke ole maailman tehokkain paperilla, mutta moottoripyöräilyssä onkin kyse fiiliksestä, ei numeroarvoista. Kiitos ja hallelujaa, V2 moottorin keksijälle.

By the way (=osta tie): ehkä toi duken motti menee niukin naukin läpi tylyttäjän seulasta ns. kelvollisena moottorina, kun tehdas sentään lupaa sen maagiset 100Nm huippuvääntöä, joten en ehkä ole kelvollinen kommentoimaan tätä vääntöä.
wink.gif
 
Back
Ylös