Nykyisin kun ei oikein ole paljoa kumpaan, alle sata hv ja ei juurikaan vääntöä.
Mutta tässä nyt varmaan kaikille jo ennestään itsestään selvyys:
Moottorin voiman mitta on momentti eli vääntö. Jonka yksikkönä käytetään Nm.
Kilowatit saadaan kun kerrotaan momentti ko. mittaushetken kierroksilla. Eli Kilowatit ovat vain matematiikkaa...
Todellista voimaa saadaan käsittääkseni vain kasvattamalla momenttia, johon on olemassa kaksi keinoa:
1. ahtaminen
2. kuutioiden kasvattaminen
Kilowatteja voidaan lisätä myös kasvattamalla moottorien kierroslukua, jos saadaan momentti pidettyä silti riittävän korkealla.
Eli jos raha ei olisi este, niin kyllähän tuollainen Trumpan parilitrainen Rocketti turbottuna herättäisi minussa välitöntä liikehdintää pyöräkaupoille.
Niin, siis tämä varmaan olikin kaikille jo tuttua,
mutta pääsinpähän kirjoittamaan tämän topicin alle ekana.
Eli loppujen lopuksi minulle on ihan sama, kummalla tavalla voima on otettu, kunhan teho/paino suhde olisi riittävä = 1,00. Nyt ollaa tosi kaukana siitä, valitettavasti.