• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vääntöä vai Tehoa

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Antt1
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Vääntöä vai Tehoa - Kumpaa ennemmin?

  • Muhkeasti VÄÄNTÖÄ

    Ääniä: 1 100,0%
  • Paljon TEHOA

    Ääniä: 0 0,0%

  • Ääniä yhteensä
    1

Antt1

New member
Väännöstä ja tehosta ja mistä niitä löytyy voi varmaa väitellä paljonki. Mut kumpi sytyttää enemmän: Muhkeasti vääntävä rauhallisemmin kiertävä kone vai Korkean huipputehon antava kone?? Isoissa twineissä on mahtavan tuntunen ainaki omasta mielest alakierrosten vääntö... Vaikka sitä vääntöä löytyy rivinelareistakin, uusista koneista varsinkin. Mut täytyyhän sitä tehoa löytyä sit kunnolla ku haluu vinguttaa 10.000+ vai?  
smile_org.gif
Fiilisjuttuja?

Eli kumpaa ennemmin?
 
Kustommiehenä arvostaa vääntöä ja saundeja (tosin 600vt:ssä ei ole kauheasti ensimmäistä mutta onneksi sentään saundeja).
 
Tonniviissatanen V2 vääntää herkulliset 115 Nm mutta tehoa vain vaivaset 70 kihtikoipista konia, mutta sopii mulle. Suuria tehoja tarvitaan vain suurille nopeuksille. Vääntö tekee ajosta vaivatonta ilman turhia vaihtoja.
 
Ehdottomasti tehoa. Sehän on hienointa mopoilussa kun kääntää tupen nurin ja koneesta kuulee että nyt mennään eikä meinata ja posket lepattaa potan sisällä.
En ole kokenut vaihteiden käyttöä rasitteena, päinvastoin.

Ymmärrän toki että joku saa fiilikset siitä että voi jo parkkipaikalla heittää isoimman pykälän silmään ja sen jälkeen rullata samalla vaihteella riippumatta siitä missä ajelee.
Ei ole vain mun juttu, siksi tuleekin vinkulelulla ajeltua.
 
TÖSÖS !
Jovain Suomes ei hirveitä tehoja tartte mut on kiva ko kuuestakympistäkii voi vitosella alkaa vauhtii kasvattaan ko
062802moto_prv.gif
 
Soon sillee eri juttu. Customilla on kiva lepposesti puksutella ja nauttia väännöstä.

Kyykyllä täytyy mennä niin perkeleesti -ja se kysyy sitä tehoa.

Ne on kaks eri maailmaa. Kummastakin nautin ja aina erikseen
biggrin.gif


Tosin -aivan puhtaat kyykyt on jääneet menneisyyteen, mutta näillä nakuillakin kyllä kerkee...
 
Nykyisin kun ei oikein ole paljoa kumpaan, alle sata hv ja ei juurikaan vääntöä.

Mutta tässä nyt varmaan kaikille jo ennestään itsestään selvyys:

Moottorin voiman mitta on momentti eli vääntö. Jonka yksikkönä käytetään Nm.

Kilowatit saadaan kun kerrotaan momentti ko. mittaushetken kierroksilla. Eli Kilowatit ovat vain matematiikkaa...

Todellista voimaa saadaan käsittääkseni vain kasvattamalla momenttia, johon on olemassa kaksi keinoa:
1. ahtaminen
2. kuutioiden kasvattaminen

Kilowatteja voidaan lisätä myös kasvattamalla moottorien kierroslukua, jos saadaan momentti pidettyä silti riittävän korkealla.

Eli jos raha ei olisi este, niin kyllähän tuollainen Trumpan parilitrainen Rocketti turbottuna herättäisi minussa välitöntä liikehdintää pyöräkaupoille.

Niin, siis tämä varmaan olikin kaikille jo tuttua,
mutta pääsinpähän kirjoittamaan tämän topicin alle ekana.

Eli loppujen lopuksi minulle on ihan sama, kummalla tavalla voima on otettu, kunhan teho/paino suhde olisi riittävä = 1,00. Nyt ollaa tosi kaukana siitä, valitettavasti.
bawling.gif
 
Aika mukavalta tuntuu yhdistelmä 267hv/251nm takapallolta. En nyt sitten tiedä kumpi noista hienompaa olis...
biggrin.gif
 
Tietyn liiketilan ylläpitäminen tai siitä kiihdyttäminen vaativat, että rengas pystyy välittämään tiehen tietyn määrän voimaa.  Jotta tätä voimaa tietyssä ajotilanteessa löytyisi, tarvitaan tietty määrä tehoa.
Tehon tarve on sama riippumatta moottorin vääntömomentista.  Kiistelyä ei siis kannata käydä siitä, että onko vääntö parempi kuin teho, kun vääntömomentti oikeastaan on vain osatekijä tehon tuotossa.  Jos jostain pitää väitellä niin ehkä sitten siitä, että kumpi se kenestäkin tuntuu mukavammalta:  tehon tuotto pienillä vai suurilla kierroksilla.

Tehoa voidaan tuottaa suurilla tai pienillä kierroksilla vähän moottorista ja kaasun asennosta riippuen.
Pienet moottorit eivät yleensä tuota kovin suuria tehoja pienillä kierroksilla, jolloin tarvitsee pykältää ja kierrättää vähän enemmän.  Isoilla moottoreilla taas voi käyttää isompia vaihteita ja saa saman tehon aikaiseksi pienemmillä kierroksilla.

Ei kai kumpikaan sinänsä ole toistaan parempi, joten yhtä tai oikeaa vastausta tähän keskusteluun ei löydy koskaan.
Isompi ja "vääntävämpi" moottori yleensä kestää pitempään kuin pieni ja se sopii laiskemmalle vaihteiden selaajalle.
Pienempi taas tuntuu monien mielestä sporttisemmalta ja on ketterämpi.
 
Mielestäni vääntö ei ole loppunut kesken missään välissä. Vaikea kuvitella, että voisi mitään tusinatavaraa kunnioittaa enempää.

Ai niin ... mopo on BMW K1200S
 
Back
Ylös