Vaaratilanteet

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja kava10
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

kava10

Tunnus suljettu
Nyt kun alkaa ajokausi ja moni uusi motoristi lähtee liikenteeseen ja vanhoilla on vielä talvijähmeyttä, olisi hyvä nostaa vaaratilanteiden keskustelu kehiin.

Jos on olemassa vanhoja aihetta käsitteleviä topicceja, voisiko joku ottaa ne tuolta jostain esille.

Muuten kokemuksia pahimmista läheltäpititilanteista muillekin tiedoksi olisi hyvä kirjoitella nyt.
 
Ainoa mitä mun mieleen jäi viime keväästä on asvaltin päällä oleva hiekka. Liukasta renkaiden alla ja liukasta myös jalan alla, kun pysähtyy liikennevaloihin..kaistojen välissä ajaminenkin on aika ikävää hiekan takia.

Ja jos joku epäilee, niin ei, en kaatunut viime kesänä hiekoitetun asvaltin takia..se tapahtui jo edelliskesänä  
biggrin.gif
 
Viimeksi tänä aamuna sain taas oppitunnin autoilijoiden sokeudesta kun vasemmalta parkkipaikalta täysin varoittamatta hyökännyt S60 meinasi tulla kyljestä sisään. Onneksi ehdin väistää metrin verran oikealle niin siinä jäi 5 - 10 cm Vålvån keulan ja kyljen väliin.

Jos olisin tullut paikalle sekuntia myöhemmin pyörällä niin siinä olisi menty Vålvån kyljen kautta tekemään läheistä tuttavuutta tien varressa sijaitsevien puiden ja liikennemerkkien kanssa.

Viime viikonloppuna taas näin kun Kehä III:lla letka oli pysähtymässä punaisiin valoihin, mutta yksi vesipää ei sitten pysäyttänytkään vaan rysäytti letkan perään romuttaen kolme autoa aika rumaan kuntoon. Olin parin auton päässä takana ja kun katseli romuista nousevia ihmisiä ja miten ne pitelivät niskojaan ja muita kipeää saaneita paikkoja niin kyllä tuli mieleen, että onneksi en ollut pyörän kanssa paria autoa edempänä siinä jonossa.

Kun ottaa vielä huomioon, että keväällä autoilijat eivät näe pyöriä laisinkaan niin näiden kokemuksien jälkeen on kiva lähteä liikenteeseen mopon kanssa.
confused_orig.gif
 
Viime kesänä olin romuttaa kava10:n ja itseni olemalla ajatuksissani. Mentiin mp-osakilpailuja katsomaan ja ajelin 3 reippaan motoristikyykyn perässä. Ajattelin, että kaverit ovat menossa kisoja katselemaan. Kun kisa-alueen tienhaara tuli näkyviin vasemmalla, kaverit jatkoivatkin suoraan eteenpäin ( toki taustalla tekivät u-käännöksen, kun huomasivat ajaneensa risteyksen ohi ). Itse automaattisesti aloin ryhmittyä kisa-alueelle menevälle sivutielle. Koska huomio oli eteenpäin menevissä prätkissä, huomasin viime hetkessä, että edessä olikin Saab, joka oli myös kääntymässä kisa-alueelle ja pysähtyi odottaakseen vastaantulevia. Onneksi 10R:ssä on tehokkaat jarrut. 20 cm Saabin takapuskurista oltiin perä pystyssä. Vähän aikaa sydän tykytti kiivaasti. Meinas jäädä kisat näkemättä.

Eli: liikaa tilannenopeutta, huomio eli katse väärässä horisontissa, kimppa-ajelun hurma... moni asia oli valmisteltuna ikävään kohtaamiseen, onneksi ei käynyt mitään tällä kertaa.
 
Viimeksi tänä aamuna sain taas oppitunnin autoilijoiden sokeudesta kun vasemmalta parkkipaikalta täysin varoittamatta hyökännyt S60 meinasi tulla kyljestä sisään. Onneksi ehdin väistää metrin verran oikealle niin siinä jäi 5 - 10 cm Vålvån keulan ja kyljen väliin.

Jos olisin tullut paikalle sekuntia myöhemmin pyörällä niin siinä olisi menty Vålvån kyljen kautta tekemään läheistä tuttavuutta tien varressa sijaitsevien puiden ja liikennemerkkien kanssa.

Viime viikonloppuna taas näin kun Kehä III:lla letka oli pysähtymässä punaisiin valoihin, mutta yksi vesipää ei sitten pysäyttänytkään vaan rysäytti letkan perään romuttaen kolme autoa aika rumaan kuntoon. Olin parin auton päässä takana ja kun katseli romuista nousevia ihmisiä ja miten ne pitelivät niskojaan ja muita kipeää saaneita paikkoja niin kyllä tuli mieleen, että onneksi en ollut pyörän kanssa paria autoa edempänä siinä jonossa.

Kun ottaa vielä huomioon, että keväällä autoilijat eivät näe pyöriä laisinkaan niin näiden kokemuksien jälkeen on kiva lähteä liikenteeseen mopon kanssa.
confused_orig.gif
Itse meinasin viime kesänä jäädä kaksi kertaa vähän saman tyylisessä tilanteessa pyörällä auton alle. Ensimmäisellä kertaa ehdin just jarruttaa sen verran ettei rysähtäny kylkeen ja toisella kerralla sain väistettyä auton... Mutta kyllä sydämessä tykytti tilanteiden jälkeen.
eek.gif
Kummallakin kertaa auto tuli oikealta talon pihasta ja kääntyi vasemmalle.

No jospa itsekkin oppisi muistamaan että me pyöräilijät ollaan liikenteessä "näkymättömiä".

Ja pitää kyllä nyt keväällä varoa tuota irtohiekkaa, näyttäisi taas olevan sitä tuohon asfaltin pintaan kylvetty oikein kunnolla.
 
Kaupungissa ennen kaikkea nuo kaistaa vaihtavat kotilokuskit tuppaa tulemaan päälle. Kivana esimerkkinä viime syksyltä:

Olin kääntymässä Sörnäistenrantatien Essolle. Edelläni kaksi autoa. Etummainen avoauto liittyi myös samalle kaistalle kanssani, käytti villkua vähän huonosti etc., mutta oli toisaalta aika etäällä musta. Ikävä kyllä sen perässä tuleva toinen auto oli ilmeisesti avoauton kavereita ja huomasi turhan myöhään kaverin kääntymisaikeet. Taisi siinä sitten pari senttiä jäädä mun ja sen auton väliin, kun se kiilas eteen. Näytti poika ratin takana vähän säikähtyneeltä, kun huomas mut.
omg.gif
Eli muistetaan, ettei ne pahemmin eteensä, saati taakse katsele!
sad_orig.gif
 
Muuten kokemuksia pahimmista läheltäpititilanteista muillekin tiedoksi olisi hyvä kirjoitella nyt.
Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
Mukavampi mielestäni kirjoitella läheltä piti- kokemuksista, kuin niistä että olisi napsahtanut...
confused_orig.gif


No jos näitä lukiessa ja miettiessä yksikin kolari jää syntymättä niin mielestäni tällä topicilla on ollut tarkoituksensa.

Parempi katsoa kuin katua...
wink.gif
 
Muuten kokemuksia pahimmista läheltäpititilanteista muillekin tiedoksi olisi hyvä kirjoitella nyt.
Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
Etkai vaan ajanut em. Volvoa?

Kyllä nämä hieman pistävät miettimään, itsellekin tulee mieleen heti omat läheltä piti tilanteet. Autoilijat ovat pari kertaa meinanneet kaistaa vaihteassaan ajaa päälle, koska peili on joidenkin mielestä autossa vain koristeena. Vilkkua he eivät tietenkään käytä, käyttötarkoitus vilkulle siis yksinkertaisesti liian vaikeasti ymmärrettävä.
Tällainen hasssu tilanne oli kerran Hesan kehän liittymässä, jossa oli jyrkkä vasen alamäkeen. Smotokuski tuli perässä, joten itselläkin oli vauhtia hieman enemmän kuin normaalisti. Vaimo oli takana, sekä takaboxi täynnä tavaraa. No siinä käännyin kurviin ja oli hieman vaikeuksia pitää pyörä hallitussa käännössä ehkä painollakin oli osuutta asiaan. No emäntä päätti kurkistaa sieltä takaa, jotta näkee eteen ja samalla huusi että nyt kyllä törmätään (betoniseinämä oli tien vieressä). No siinä sitten kuitenkin pidin vain rauhallisesti ajolinjani ja jarruja painoin mahdollisimman varovasti, toisaalta se ei ollut lähelläkään kaatumista, mutta kun emäntä vielä muutti pyörän painopistettä tilanne hankaloitui entisestään. Smoto kuski paineli siinä kaarteessa kaiken lisäksi vielä ohi ja painoi aika haipakkaa.
 
On sitä joskus motorissa itsessäkin vikaa - ainakin minussa...
Helmasyntini on unohtaa aina joskus vilkku päälle kääntymisen jälkeen. Monesti olen jo mielessäni, vaan en vielä onneksi käytännössä, nostanut keskisormea pystyyn autoilijalle joka tulee kylmän rauhallisesti oikealta parkkipaikalta eteen kääntyessään vasemmalle. Noloa on huomata, että muutama sekunti aiemmin on itse kääntynyt oikealle aikomuksena jatkaa sitten suoraan eteenpäin. Mutta kun vilkku viestii kääntymishaaveista samalle piha-alueelle/parkkipaikalle kuin mistä auto on tulossa. Sitten sen saakelin vilkun palautumattomuuden muistaa taas hetken, mutta ei ikuisesti.
nixweiss.gif
 
sanoi:
Autoilijat ovat pari kertaa meinanneet kaistaa vaihteassaan ajaa päälle, koska peili on joidenkin mielestä autossa vain koristeena. Vilkkua he eivät tietenkään käytä, käyttötarkoitus vilkulle siis yksinkertaisesti  liian vaikeasti ymmärrettävä.
 

Kyseiseen temppuun syylistyy yllättävän moni ja kun katselee autoilijoiden tekemisiä niin tuntuu, että millä vuosituhannella se autokoulu on tullut käytyä eikö enää kukaan viitsi, muista vai onko nykykuljettajat sokeita vai eikö ketään enää kiinnosta edes oma turvallisuus kun suoriteen kaistan vaihtoja,ohituksia tai kun tullaan rampista moottoritielle.
Itse motivoin itseniäni peilien katselun ja sen kuoleenkulman tarkastuksen ihan puhtaasti lompakolla ei meinaa omapussi kestä sitä,että täräyttäisin uuden karhea menopelinkylkeen silloin kun minulla on väistämisvelvollisuus
 
Usein autoilijoita parjataan tosta vilkunkäytöstä, kaistojen vaihdoista yms. kikkailuista. Omaan kaveripiiriin kuuluu motoristeja jotka autonratissa syyllistyvät juurikin noihin seikkoihin ja pyörän päällä näkevät punaista kun autot kikkailee, ehkä itsekin syyllistyn tähän joskus  
confused_orig.gif
. Toisaalta pyörän päällä tulee itse välillä hölmöiltyä samalla mitalla, joten muistetaan käyttäytyä liikenteessä, varsinkin näin alkukaudesta. Eikös??  
nixweiss.gif
 
Viime kesältä oikeastaan kaksi läheltäpiti-tapausta jotka molemmat autoilijan vikoja. Omat mokailut tein sitten piikkiaikoina ja silloin sitä kaikkea tyhmä tuli tehtyä loppuelämän tarpeiksi.

Kuitenkin. Olin tulossa munkkiniemen suunnasta turunväylälle ja sehän turuntien alku on aika jyrkkä ylöspäin nouseva mäki. Olin jos katsellut siina aiemmin vasemmalla kaistalla olevan pikkuauton vaellusta (olisko ollut punto) ja siitä sitten valoista lähtiessäni kaartamaan (rauhallisesti, huom!
smile_org.gif
) Huomasin sen auton siinä vasemmalla puolellani kun se siinä käännöksessä ilman vilkkua päättää tulla kylkeeni. Vedin siinä sitten niin paljon jarrua kun uskalsin ja vedin oikeaan laitaan torvi soiden. Parinkymmenen sentin päähän ehti ennekuin huojahti takaisin omalle kaistalleen. Pari tätiä siinä oli ilmeisesti suunnistusvaikeuksissa, ainakin kädet kävivät kovasti kummallakin (toisilleen).

Toinen aivan vastaava oli Ison Omenan (kauppakeskus) vieressä Olariin päin. Siinä vasen kaista menee länsiväylälle ja ihmiset tämän huomatessaan tekevät äkillisiä siirtymiä ilman vilkkua tai peilejä oikealle kaistalle. Jarrut ja torvi tekivät taas ihmeitä.

Onneksi kummassakin tapauksessa oli vainoharha päällä, muuten olis ajokausi ollut poikki jollei jotain muutakin..
 
Itsellä taisi vissiin olla 2 kertaa viime kesänä todella lähellä.Tämä toinen oli,kun menin töihin ja äijä oli hiacen kanssa pieneltä sivutieltä tulossa päätielle.Lähestyin pakua noin 80-90 km/h (kahdeksankympin rajoitus) tietenkin oletin,että ukko minut bongasi koska olin about 150 metrin päässä liitymässä,eikä meinannutkaan lähteä liikkeelle.Olin liittymästä noin 30 metrin ja sitten EI PERKELE! äijä veti haissinsa eteen.helvetillinen hätäjarrutus ja väistö vasemmalle.Paskat meinas pärähtää pöksyyn! Raivostuin niin vitusti,että jarrutin pakun eteen ja viitoin äijää tienviereen "kevyin" käsimerkein,että pysähdy niin saan vähä opettaa ajamaan.mies katseli vaan taivaanrantaan ja pöksytteli perässä,kuin ei mitään.Taisi itsekin huomata tilanteen vakavuuden ja oli kuin ei mitään.Pienestä kiinni,että vielä on kirjoittamassa tätä...
sport05.gif
 
Vasemmalle kääntyvät autot!

Tilanne 1: ajan maantiellä, edellä menee kotilo+kärry. Lähden ohittamaan, kotilo+kärry päättääkin kääntyä vasemmalle.

Tilanne 2: Risteyksessä liikennevaloissa vihreät, ajan suoraan. Vastaan tulee auto vasemmalle kääntyvien kaistalla. Vilkuttaa, hidastaa, hidastaa, hidastaa - ja kun olen jo risteysalueella, tuuppaa eteen kääntyäkseen vasemmalle. Oli huomannut minusta katsottuna oikeanpuoleisella kaistalla olevan pakettiauton, mutta ei minua - pysähtyy siis minun kaistalleni minun eteeni.

Nämä nyt malliesimerkkinä siitä, että olipa kulkusuunta mikä tahansa, vasemmalle kääntyjät on pelottavia aina.

Mutta minähän en kuskina koskaan pöljäile  
lookaround_orig.gif
 
Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
Ihan sulassa sovussa ja prätkäharrastajien välisessä ystävällisessä hengessä kysyn: oletko ajatellut omaa riskitasoasi, jos "läheltä piti" -tilanteita tulee koko ajan ( "melkeinpä jatkuvasti" )?


Äärimmäisen lyhyesti: jos "läheltä piti" -tilanteita tulee jatkuvasti, niin motoristin itsensä on syytä katsoa peiliin.

Pieni tsekkauslista:
- jatkuvasti väärä tilannenopeus?
- ymmärtämättömyys turvaväleistä?
- muiden tielläliikkujien havainnointi?
- taustasektorin tarkkailu hallussa?
- ymmärtämättömyys oman näkymisen huonoudesta?
- liikennesääntöjen osaamattomuus?
- optikolla käymättömyys?

Ja ettei tulisi vääriä käsityksiä: vaikka nyt taas puin päälleni hoikistuneeseen 117 kg ruhooni tämän kukkamekon, niin jos joku hurjapää vetää Nurmijärven motarilla ensi heinäkuussa aurinkoisena sunnuntaiaamuna kello 05.35 nopeudella 131 km/h
biggrin.gif
, niin se ei ole välttämättä väärää tilannenopeutta, vaikka onkin tuomittavaa hurjastelua.
buttrock.gif



Loppuun pakolliset kaikille heikkisepille:
bowdown.gif
bowdown.gif
bowdown.gif
 
Vasemmalle kääntyvät autot!

Tilanne 1: ajan maantiellä, edellä menee kotilo+kärry. Lähden ohittamaan, kotilo+kärry päättääkin kääntyä vasemmalle.
Henkilöauto + peräkärry -yhdistelmässä on usein vilkut rikki. Myös siis siten, että vaikka henkilöautossa vilkut toimisivat yksinään, niin peräkärryyn kytkettynä ei enää toimi. Sama ilmiö yleistä myös traktori + "jotain vehjestä takana" -tsydeemeille.
Kyseisille yhdistelmänsä tarkastamatta jättäneille kuskeille:
kaboom.gif


Tilanne 2: Risteyksessä liikennevaloissa vihreät, ajan suoraan. Vastaan tulee auto vasemmalle kääntyvien kaistalla. Vilkuttaa, hidastaa, hidastaa, hidastaa - ja kun olen jo risteysalueella, tuuppaa eteen kääntyäkseen vasemmalle. Oli huomannut minusta katsottuna oikeanpuoleisella kaistalla olevan pakettiauton, mutta ei minua - pysähtyy siis minun kaistalleni minun eteeni.

Nämä nyt malliesimerkkinä siitä, että olipa kulkusuunta mikä tahansa, vasemmalle kääntyjät on pelottavia aina.
Syytä onkin varoa, se vastassa oleva vasemmalle kääntyjä yksinkertaisesti ei vain näe.

Maantiellä - Italon ansiokkaasti tieteellisesti perustelema - vanha kikka saattaa toimia (tai sitten ei, vastuuta en ota): prätkäilijän suunnanmuutos oman kaistansa sisällä auttaa sitä (pösilöä) vasemmalle kääntyvää kotilokuskia hahmottamaan motoristin nopeutta ja sijaintia.

Edit: selvensin nyrkin kohdetta.
 
viime kesän saldoa:
valoristeys, jossa 2 kaistaa menee suoraan ja niistä vasemman puoleiselta saa kääntyä (vasempaan tietennii). Olin vasemmalla kaistalla kääntymässä, kun oikean puolimmaiselta kaistalta päättää kotilo kuski kääntyä vasempaan. Onneksi ei ollut vauhtia ja kerkesin jarruttaa ja väistää. Oli paappa vähän sen näköinen ettei tainnut edes huomata, että meinasin tulla kyljestä sisään.
 
Maantiellä - Italon ansiokkaasti tieteellisesti perustelema - vanha kikka saattaa toimia (tai sitten ei, vastuuta en ota): prätkäilijän suunnanmuutos oman kaistansa sisällä auttaa sitä (pösilöä) vasemmalle kääntyvää kotilokuskia hahmottamaan motoristin nopeutta ja sijaintia.
Juu.. toimii. Toinen mikä on ollut parempi kuin hyvä(autokoulussa kai sata vuotta sitten opetettu) on katsoa sivutieltä tulevan auton vanteita eikä autoa itse. Niiden liikkeen huomaa paljon aiemmin. Vainoharha auttaa näissäkin.

Tällä vältin muutaman eteenajajan viime kaudella...
 
Onkohan jossain tutkimustuloksia esim. 5 yleisimmästä onnettomuuteen johtaneesta asiasta?
 
Back
Ylös