kap57
New member
Tuossa asiassa olen aivan samaa mieltä, turhaan etsimme aina syntipukkia sieltä toisesta ajoneuvosta. Jos nopeus on aina se rajoitus +20-30 km/h, tulevat monet tilanteet eteen äkillisesti ja vaativat kuljettajalta hyvää pyöränhallintaa ( ja tuuria ). Säännöllisesti kaupunkiliikenteessä esim. työmatkaa taittava motoristi on myös alttiimpi näille tilanteille kuin iltalenkkiä hiljaisilla maaseututeillä ajeleva. Ajotavoissa on myös eroa; toinen menee samaa tahtia muun liikenteen kanssa, toisella taas ei pinna tätä "köröttelyä" kestä vaan puikkelehditaan kaistalta toiselle ( ja ollaan omasta mielestä juuri niitä taitavia, joustavia ja sujuvia kuskejaIhan sulassa sovussa ja prätkäharrastajien välisessä ystävällisessä hengessä kysyn: oletko ajatellut omaa riskitasoasi, jos "läheltä piti" -tilanteita tulee koko ajan ( "melkeinpä jatkuvasti" )?Minkä takia pitäisi kirjoitella läheltäpiti kokemuksista? Niitähän tulee melkeinpä jatkuvasti ja aika paljon sellaisia mitä ei edes itse huomaa.
Äärimmäisen lyhyesti: jos "läheltä piti" -tilanteita tulee jatkuvasti, niin motoristin itsensä on syytä katsoa peiliin.
Takana on nyt kahdeksan ajokautta "uusiomotoristina". Yhtään vaaratilannetta en tältä ajalta muista, onneksi... Autolla olen ajanut vuodesta -74 asti, välillä työn puolesta melkoisia kilometrimääriäkin. Nelipyöräiselläkään en näihin tilanteisiin ole joutunut vaikka toki välillä joku tulee sivutieltä eteen tms. normaalia liikenteessä sattuvaa. Lääkkeet ovat olleet aika yksinkertaiset: suurinpiirtein nopeusrajoitusten mukaan, ylimääräisiä riskejä vältetään ( keli yms. ), ei provosoiduta muiden tekemisistä ja liikenteessä ei leikitä/urheilla/kilpailla. Aikataulua ei yritetä ottaa kiinni tienpäällä, jos myöhästytään niin sitten myöhästytään ( ja lähdetään liikkeelle vaikka puoli tuntia etuajassa kuin viisi minuuttia myöhässä ).
Pieni vinkki tuohon traktorin ohittamiseen: jos siinä on ulkopuoliset taustapeilit kunnossa ja oikeassa asennossa, on yleensä myös kuljettaja tietoinen takana tulevasta liikenteestä ( vaikka valot/vilkut yms. eivät priimakunnossa olisikaan ). Ja turvaväliä kannattaa pitää ennen ohitusta, ainakin uudemmat traktorit pysähtyvät tosi tehokkaasti ja perävaunuissa yms. ei välttämättä ole jarruvaloja edes olemassa... Sesonkiaikoina kannattaa olla tietenkin tarkkana, maataloudessa on perinteisesti myös paljon aputyövoimaa varustettuna rajallisella koneen hallintataidolla, siinä vilkun näytöt yms. saattavat jäädä tekemättä. Ns. mökkitraktorit ovat aina vaarallisia