Ei sitä lappua oikeesti missään tarvita, kunhan nyt joku saa rahastettua noinkin. Jos nyt samaa pyörää on tuotu maahan ties kuinka paljon niin luulis nyt jo runkonumeronkin riittävän.
Moottoripyöriä, kuten autojakin, valmistetaan eri maihin ja markkina-alueille erilaisina versioina. Siksi ei ole salettia, että vaikka mopo olisi peräisin toisesta EU-maasta ja vaikka se olisi markkinointinimeltään sama (esim. Yamaha R1), että se olisi just samanlainen kuin Suomessa tyyppikatsastetut ja rekisteröidyt. Siksi tarvitaan tämä CoC, sillä vaikka ollaankin samaa EU:ta ei ole yhteistä ajoneuvorekisteriä, eikä Suomen katsastusviranomaisella ole mitään systeemiä, jolla se tietäisi pelkän valmistenumeron perusteella, mikä pyörän variantti on kysessä, ja mitä pykäliä se täyttää. Sellainen tieto on a) valmistajalla, ja b) sen maan rekisteritiedoissa, jossa ko. kulkine on enisrekisteröity. Tähän siis tarvitaan "ihan aikuisten oikeesti" CoC.
CoC systeemi on sitäpaitsi selkeä parannus, koska ennen CoC:n käyttöönottoa olisi jokainen direktiivi kyettävä osoittamaan erikseen. Revi sitten niitä lappuja jostain erikseen melulle, pakokaasuille, jarruille, valoille jne.
Vasta CoC:n käyttöönotto on yleensä mahdolistanut yksityisen henkilön ostaa uusi tai käytetty ajoneuvo toisesta maasta, ja saada se edes jotenkin järkevästi kilpiin toisessa jäsenmaassa.
Niin, ja on täällä koto-Suomessa sentään jotain helpompaakin, kun vertaa tohon Saksan systeemiin, kun siellä kaikki rakenteelliset muutokset joutuu syynäyttämään, ja merkauttamaan rek.otteeseen. Mulla on tuollainen saksantuliainen, johon edellinen omistaja on vaihtanut eteen teräspunosjarruletkut, niin niistä oli papereiden mukana valmistajan todistus, jossa viitattiin johonkin testeihi, sopivuus ko. pyörään, ja sen perusteella oli sitten otteeseen tehty merkintä "Stahlflex-Bresbeleitung, Herst. Fischer".
Ei kait meillä sentään näin nipoja olla? Siis että rekisteröinti voi olla tiukkaa, mutta tuunaus ja pikku rakentelu sujuu helpommin.
Vielä pikkuvinkki, jonka jo kirjoitin tuohon
toiseen ketjuun aiheesta: kun tuotte mopoja muista EU-maista, kuten Saksasta, olkaa tarkkana siinä, että kyseinen pyörä on ensirekisteröity "normaalilla" tavalla eikä ns. yksittäisrekisteröintinä ("single vehicle approval"), ts. rekisteröintiin ei saa sisältyä mitään erivapauksia tai poikkeuslupia, koska vaikka sillä siis olis EU-rekisteröinti ja sille löytyis CoC, niin Suomessa AKE vaatii samat todistelut uusiksi, millä se ensirekisteröinti on tehty, mutta mistäs niitä dokumenttejä sitten enää kaivat!
Poikkeusluvat pitäisi yleensä olla merkitty ainakin saksalaisessa rek.otteessa kohtaan 33 "Bemerkungen", ja jos siinä esiintyy viittaus johonkin U.S. säädöksiin ja/tai mainitaan §21 StVZO, kannattaa jättää kauppa väliin. Tällaisia "maamiinoja" voivat olla mm. jenkkisolttujen Saksaan roudaamat HD:t , sekä jotkut jaappanista Britteihin laivatut pikkukyykyt (sitä lehtien mukaan harrastavat jonnii verran).