• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaihdenäyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja pakemppa
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Voisi kuvitella, että joku vähän elektroniikkaa opiskellut väsää tuollaisen hetkessä (ja sitten laittaa tänne ohjeet
wink.gif
)
Itelläni on juuri kehittelyn alla tälläinen laite, joten pistän tietoa tänne, kuhan saan laitteen valmiiksi ja testattua sitä  
blush.gif
Jep, mulla kans. Tulee oikein OLED näyttö  
cool.gif
Lisäksi lämpömittari ja ehkä jos jaksan viritellä niin speedohealer. Mites, meinasitko tehdä anturoinnin niinkuin noissa "tehtaalaisissakin", eli kierrokset ja nopeus? Itse ajattelin koittaa kahdella rajakytkimellä ja neutraalisignaalista absoluuttiarvo. Hiukan kyllä epäilyttää että joskus saattaa rajakytkin missata vaihdon jolleivat ole optimi kohdille asennettu  
nixweiss.gif

Voisi kuvitella, että joku vähän elektroniikkaa opiskellut väsää tuollaisen hetkessä (ja sitten laittaa tänne ohjeet
wink.gif
)
Itelläni on juuri kehittelyn alla tälläinen laite, joten pistän tietoa tänne, kuhan saan laitteen valmiiksi ja testattua sitä
blush.gif
Jep, mulla kans. Tulee oikein OLED näyttö
cool.gif
Lisäksi lämpömittari ja ehkä jos jaksan viritellä niin speedohealer. Mites, meinasitko tehdä anturoinnin niinkuin noissa "tehtaalaisissakin", eli kierrokset ja nopeus? Itse ajattelin koittaa kahdella rajakytkimellä ja neutraalisignaalista absoluuttiarvo. Hiukan kyllä epäilyttää että joskus saattaa rajakytkin missata vaihdon jolleivat ole optimi kohdille asennettu
nixweiss.gif
Joo, ite kanssa suunnittelin laitteen ihan rajakytkimillä toimivaksi. Eli laitteesta tulis todella halpa, verrattuna noihin "oikeisiin" vempaimiin. Tosin jos vaihde ei mene aina päälle, niin laite pitää resetoida joko suurimmalla vaihteella tai pienimmällä. Itse en ainakaan uskalla rueta asentamaan vaihdelaatikon sisälle omia laitteita.
Itellä oli kanssa mielessä, että ois laittanu näytöks sellaisen hienon numeronäytön, mutta päädyin loppupeleissä 6:n erilliseen lediin.
Nyt vaan pitää laittaa osat tilaukseen, ottaa kolvi käteen ja kertoa miten äijän kävi
wink.gif

Suskasta löytyy maadoittava tieto suoraa laatikosta. Sattumalta löysin siitä samasta palikasta josta vapaan merkkivalotieto tulee. Porailin vaan reijät muille vaihteille ja nastat paikalleen. Mittarilla mitattu ja pelaa. Ledit aattelin laittaa näytöksi, kun kerkiäis tinaileen.

Itseäkin kyllä kiinnostaisi laittaa moinen pyörään. Mutta pitäisi olla kyllä malli joka ymmärtäisi sitten myös kytkinpohjassa tehdyt vaihdot kun tulee kuitenkin useasti laitettua useampi pykälä pienemmälle kerralla.

Suskasta löytyy maadoittava tieto suoraa laatikosta. Sattumalta löysin siitä samasta palikasta josta vapaan merkkivalotieto tulee. Porailin vaan reijät muille vaihteille ja nastat paikalleen. Mittarilla mitattu ja pelaa. Ledit aattelin laittaa näytöksi, kun kerkiäis tinaileen.
Tohon löytyy varmaan 74xx sarjasta valmis piiri jolla voisi ohjata suoraan 7-segmenttinäyttöä. Numero valitaan yhdellä kymmenestä tulolla. Prätkäkäytössä toki vain 0-6 tarvittaisiin esittämään vaihteet ja vapaa.

Esimerkiksi 7446 ja jokin decimal-to-bcd dekooderi kävisi hienosti.

motoring.fi näyttäis myyvän! En lukenut iha jokasta postia ja avannu joka linkkiä että sori jos oli jo laitettu
lookaround_orig.gif

"Tohon löytyy varmaan 74xx sarjasta valmis piiri jolla voisi ohjata suoraan 7-segmenttinäyttöä. Numero valitaan yhdellä kymmenestä tulolla. Prätkäkäytössä toki vain 0-6 tarvittaisiin esittämään vaihteet ja vapaa."

enpä suitsassa käyttänyt mitään piiriä
withstupid.gif
vaan kun vaihteistosta tuli suoraan maadoituskarva joka vaihteelta erikseen niin:
7-segmenttinäyttö (yht anodi) .. yksi virran syöttö sekä maapuolen numeroa vaaavat "palkit" vastuksilla nipuun ja ko. vaihteen johtoon.... toimi idioottivarmasti, ja tuli halvaksi
062802jumpie_prv.gif
noin tikkuaskin kokoinen vastuskimppu
biggrin.gif

hiukan askartelua vati, mutta toimi... ainoastaan vapaan nolla puuttui, mutta sillehän on oma valonsa
withstupid.gif

no perkale, niinpä tietenkin
biggrin.gif
Itse kun olen enemmän noita ohjelmoitsijamiehiä enkä niinkään hw hommista tajua niin olen aina noiden logiikkapiirieni kanssa joka paikassa
biggrin.gif
Siinä olet kyllä oikeassa että oli kuinka monimutkainen vastushässäkkä tahansa niin se on aina luotettavampi kuin yksikään puolijohdepiiri.

ps. On siinä vastushässäkässä ainakin se vika että eri vaihdekontaktoreiden kautta menee eri virtamäärät
tounge.gif
(niinku se jotain haittais...)

Täältä löytyy vahde näyttöjä digitaali mittaristoon ja mekaaniseen mittaristoon
cool.gif

l
l
\/
TÄÄLTÄ
(suomalainen sivusto)

idea3.gif
taitaa alkaa dementia vaivaamaan...  
nixweiss.gif