• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaihdenäyttö

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja sumppu
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

sumppu

New member
Olen suunnittelemassa vaihdenäyttöä pyörään(-03 600rr). Pyörästä saa ilmeisesti pulssitiedon nopeudesta sekä DC:n kierroksista?!?! Toteutuksesta en vielä tiedä, että pitäisikö käyttää mikrokontrolleria vai pärjäisikö ilman. Onko jollain kokemusta tai kiinnostusta asiasta. Tarkoitus olisi tehdä näytöstä sellainen mikä sopisi kaikkiin pyöriin mistä saa sähköisen tiedon pyörän nopeudesta.

siis manuaalista kun yritin etsiä niin löysin vaan nopeussensorin sekä kierrossensorin! se tässä just onkin ongelmana et jos sais sen vaihdetiedon niin kyllähän sen jälkeen jo rakentaakin elektroniikan/näytön.

Ite tein tällaisen, kun banditista löytyy suoraan tuo vaihdeanturi. Eikö CBR:ssä ole sellaista?
Hondissa ei ole kuin vapaakytkin joka ei ole modattavissa.

Nopeus/taajuus vertailu on se kalliimpi tapa.  (Vaatii prossun)
Vaihdevipuun anturi ja liikkeiden laskeminen on se halvempi tapa.
Molempiin löytyy edullisesti ns. puolivalmis setti ja järkihintaan.

Pyörää ei kannata alkaa keksimään uudelleen, ellei välttämättä halua.  
nixweiss.gif

Hintaa omalle työlle ei juuri jää.
Paljonko on bujettisi?

juu ja saa halvemmallakin tilattua jostain mutta tällä kertaa haluan tehdä sen itse.

Mulla ainakin suurimman loven budjettiin teki piirilevyn tilaus. Ite tilasin täältä kun en halunnut itse ruveta syövyttelemään tai käyttää näkkäriä.

Pitäis taas jatkaa projektia mutta työkalut uupuu tällähetkellä.

Ok. Voi olla että teen ainakin ensin reikälevylle jollei komponentteja tule kamalan paljoa.

Olen nyt suunnitellut tekeväni vaihdenäytön mikrokontrollerin ympärille. Nopeus ja kierrostiedot hondasta tulevat kantti- ja kolmioaaltona, joten kontrollerilla helppo käsitellä. Lisäksi tiedot kontrollerille tulee vapaa- sekä kytkin tiedoista. Tämän jälkeen helppo myös lisätä mm. max nopeus, keskinopeus jne. ehkä jopa mahdollinen mittarivirheen korjaus ominaisuus.

Jos tulee ideoita mahdollissista lisäominaisuuksista niin otan mielelläni vastaan.

Back