Vaihteet

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja duracl
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

duracl

New member
Olin eilen ajamassa ja huomasin että kakkosvaihteen päällesaanti tuntuu jäykältä, nihkeältä aikaisempaan verrattuna. Edessä lauantaina Turun reissu, otsalla kylmä hiki, kertokaa oi toverit, voiko moinen johtua löystyneestä kytkinvaijerista? Vai onko laatikko menossa romuksi? Muut vaihteet menevät vielä ihan normaalin tuntuisesti sijoilleen.

Mulla oli oman ZX-9R:n kanssa samankaltaisia ongelmia jokunen aika sitten. Mulla toi vika korjaantui vaihdevivun asentoa muuttamalla (kuulema 90% vaihtamisongelmista johtuu väärästä vaihdevivun asennosta). Vaikuttais siltä, että ei taida olla sama vika sun pyörässä?

Joka tapauksessa, kyselin silloin tosta omasta viasta sportbikes.netistä ja siellä kehotettiin tarkistamaan kytkinkaapelin toiminta ja ketjujen kireys (sekin voi kuulema vaikuttaa vaihtamiseen?). Jos ei edellisistä ole hyötyä, on vika tod. näköisesti joko kytkimessä tai vaihteistossa...
sad_orig.gif

Ei oo tän parempaa tietoa annettavana, mutta noilla vaijeri- ja ketjuhommilla vois ainakin aloittaa tota vikaa etsimään? Toivottavasti tästä oli jotain apua...
thumbs-up.gif

Jep
smile_org.gif
vaijerin tarkistaminen on tänään ohjelmassa. Yksi syy voi olla myös liian ohukaiset öljyt, eli jos vaijerin ropaaminen ei vaikutusta tuo niin sitten menee öljyt vaihtoon. Pidän peukkuja että kyse ei ole mistään vakavammasta...
omg.gif

Intikoissa vaihtamisongelmiin auttaa voiteluaineen ruiskuttaminen vaihdevivun akselin päähän. Omassani se on vakiotoimenpide aina pesun jälkeen. wd-40:stä menee vuodessa nimittäin useampi pullo muutenkin
biggrin.gif

duracelli, mä veikkaisin liian notkeita öljyjä, meinaan
kun vaihdoin shellin öljyt, niin aika selkeästi zzr1100:ssa
vaihteisto muuttui jäykemmäksi, eli taidan joutua palaamaan
hyväksi koettuun castroliin.

mulla oli ne shellin 10w-40 ja vaihteet alkoivat takkuamaan.

muuten säädöt ovat ok.

Onks tosi Kawabata et Castrolit paremmat Kawassa kuin Shellit??
Jos niin, niin voin huokaista helpotuksesta...Tilasin silloin Shopista Castrolit ja pojat soitti vähän ajan päästä et tulo viivästyy, haluanko vaihtaa Shellin öljyihin.Jostain syystä idea ei tuntunut hyvältä ja sanoin odottavani niitä Castroleja, jotka sitten pian tulikin!
Jos noin, niin taas kerran perstuntuma oli oikea....Tietysti mulla on muutakin vanhaa kaunaa Shelliä kohtaan, mut se onkin pitkä ja inhottava juttu ja kerrotaan eri foorumissa...
mad.gif
buttrock.gif

Joo.. kannattaa kiinnittää huomiota öljyn laatuu ja määrään. (Eli mielummin lähellä ylärajaa kuin alarajaa.)

Ulkolämpötilakin voi vaikuttaa. Mulla ainakin alkaa vaihteet takkuilemaan, jos lämpötila tippuu lähelle nollaa.
omg.gif

kawasaki zl, kyllä, näin olen ollut havaitsevinani.
castrolit tuntuvat pelaavan sekä uudemmassa, että
vanhemmassa paremmin, kulutus pienempää, haisee tai
tuoksuu paremmalle, vaihteiston toiminta notkeampaa,
lämpötila on huomioitu.

castroli tekee firmana pelkästään voiteluaineita ym. jalosteita.

miksei muutkin olisi ihan ok.

ZX9R vm -94:een lyötiin shellin täyssynteettiset 10w-40 öljyt sisälle ja ainakin ensimäiset 600 kilsaa ovat toimineet moitteettomasti..

Tuntui että vaihteisto jopa hippasen herkistyi vaihdon jälkeen, tai sitten kuski oli vaan onnessaan ajamisesta..

Konekkin on tosin vasta 20k kilometriä ajettu, sisäänajossa siis...  
biggrin.gif

duracelli, mä veikkaisin liian notkeita öljyjä, meinaan
kun vaihdoin shellin öljyt, niin aika selkeästi zzr1100:ssa
vaihteisto muuttui jäykemmäksi, eli taidan joutua palaamaan
hyväksi koettuun castroliin.
Liian notkeita öljyjä moni muukin on veikannut, mutta castrolit mulla on sisällä, eikä edes ne tosi juoksevat rally-versiot aiheesta...

Mutta Liedon reissun aikana kiristettiin hieman kytkintä, se tuntui auttavan. Eli pitänee vielä säätää ja öljytä se kytkinvaijeri perusteellisesti mitä pikimmiten (nyt kun sadepäiviä) sillä se tuntuu muutenkin vähän turhan jäykältä
smile_org.gif

ZX9R vm -94:een lyötiin shellin täyssynteettiset 10w-40 öljyt sisälle ja ainakin ensimäiset 600 kilsaa ovat toimineet moitteettomasti..

Tuntui että vaihteisto jopa hippasen herkistyi vaihdon jälkeen, tai sitten kuski oli vaan onnessaan ajamisesta..

Konekkin on tosin vasta 20k kilometriä ajettu, sisäänajossa siis...  
biggrin.gif
No katos mokomaa!!! Mullon saman vuosimallin pyörä ja melkein samat lukemat mittarissa (tällä hetkellä n. 20800km)! Ollaan siis melkein sukua...
tounge.gif
thumbs-up.gif

Mulla 9r -02 ja pariin otteeseen ollut samanlaista "kankeutta" ym. vaihteitten kanssa, viimeksi korjautui öljyn vaihdolla, sillon ei meinannut mennä alaspäin vaihteet silmään ja nyt taas sitten loota oli pesun jälkeen aivan sika jäykkä.
En tajunnutkaan että se voisi olla kiinni lämpötilasta
withstupid.gif
. Oli varmaan jotain +2 kun kävin pyörän pesemässä.
Pitää tänään rueta sitä ihmettelemään jos vaikka saisi koti konstein kuntoon....
-Liian notkea öljy
-Kytkin vaiherin kireys
-Lämpötila
-Vaihdetangon säätö

Kiitos siis hyvistä vinkeistä, toivotaan että jokin noista olisi ratkaisu....
062802moto_prv.gif

Sumekolla sanottiin että kaikkiin kawoihin mielummin mineraaliöljyt kuin minkäänlaiset synteettiset. Synteettiset toimii radalla kun joka setin jälkeen vaihdat taas uudet öljyt.

sanoi:
Ulkolämpötilakin voi vaikuttaa. Mulla ainakin alkaa vaihteet takkuilemaan, jos lämpötila tippuu lähelle nollaa.

Minulla rupeaa jo paljon lämpimämmässäkin takkuamaan vaihteita ja niihin liittyviä hallintalaitteita käyttävät raajat.
xmas-smiley-017.gif

Pitäisiköhän niihin vaihtaa notkeammat nesteet.
033102beer_1_prv.gif

Sumekolla sanottiin että kaikkiin kawoihin mielummin mineraaliöljyt kuin minkäänlaiset synteettiset. Synteettiset toimii radalla kun joka setin jälkeen vaihdat taas uudet öljyt.
Juu näin on. Oon käyttänyt kawassani quaker state öljyjä ja hyvin on pelannu.. Eli siis mineraalit sisään vaikka hullulta kuulostakin. EI kallein oo aina paras
cool.gif
Turhaa yleistystä. "Kaikkiin Kawoihin mineraalit". Joopa joo.

Back