Vaihteistoremppako edessä ??

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Jalase
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Jalase

New member
Vaihteistoremppako edessä ??

Miten iso remppa on tulossa? Ykkös-/kakkosvaihteen välistä löytyy helposti turhia vapaita. Sen kanssa nyt vielä pystyy elämään, mutta nyt olen pari kertaa huomannut että ainakin täyskaasukiihdytyksessä kakkosvaihde hyppää pois päältä kesken vedon siellä jossain 8000 kierroksen paikkeilla.

Ensimmäisenä olen ajatellut vaihtaa öljymerkkiä, mutta mahtaako olla apua enää tässä vaiheessa...
Pyöränä Kawa ZXR750 -91 ( J -malli ).
 
Kone pöydälle. Sitten onkin eri kysymys meneekö atomeiksi vai pääseekö vaihteistoon käsiksi ja ennen kaikkea sen kasattua purkamalla ala kautta kone katollaan.

Siirtäjät nyt ainakin valmiit. Samalla pitää uusia ainakin lukkorenkaat.
 
Kyllähän tuo vahvasti kuulostaa siirtäjärumpu/-haarukka tai kytkentähampaiden kulumisongelmalta. Luultavasti kakkosta siirtävä haarukka ja kakkosen kytkennän muodostava rataspari ovat liiaksi kuluneet.

Myös vaihteen valintamekanismissa oleva vika, jolloin siirtäjärumpu ei asetu oikeaan asentoonsa, on mahdollinen. En tunne kyseistä moottoria, mutta tuon aikakauden japsirivinelkut taitaa kaikki olla semmoisia, että koneen lohkot joutuu halkaisemaan että asiaa pääsee tutkimaan.

Samalla tietysti kannattaa tarkistaa ja korjata ennakoivasti muutkin mahdollisesti kuluneet osat, ettei sitä taas tarvitse purkaa seuraavalla viikolla.

Netistä etsimään servicemanuaalia ja sieltä tutkimaan minkälainen homma on tiedossa. Toinen vaihtoehto on ostaa ehjä vaihtomoottori ja toivoa että se toimii.
 
Hankala mennä arvaamaan ennen kuin vaihteisto on auki ja vauriot katsottu. Öljynvaihdoista ei ole apua. Kuten monet muutkin veikkaa niin omakin arvaus on että kakkosen hampaiden koneistus, uudet haarukat ja siirtorumpu menee ainakin uusiksi. Siirtohaarukoiden akselit kannattaa ehkä samalla uusia myös. Purkuosia kannattanee katsella. Ei tuo niin paha remppa ole kuin aluksi pelkää.
 
Miten iso remppa on tulossa? Ykkös-/kakkosvaihteen välistä löytyy helposti turhia vapaita. Sen kanssa nyt vielä pystyy elämään, mutta nyt olen pari kertaa huomannut että ainakin täyskaasukiihdytyksessä kakkosvaihde hyppää pois päältä kesken vedon siellä jossain 8000 kierroksen paikkeilla.

Ensimmäisenä olen ajatellut vaihtaa öljymerkkiä, mutta mahtaako olla apua enää tässä vaiheessa...
Pyöränä Kawa ZXR750 -91 ( J -malli ).

Halkaistava on muuten ei pääse käsiksi
 
Siirtorumpu on tod.näk. valurautaa, joten pyöristyneen kulman kohdalle ammattimies hitsaamaan runsasseosteisella puikolla kuluneeseen kohtaan lisää materiaalia, sitten jyrsintapilla ohjausnastalle ura kuntoon ja oikaisusorvaus.

Jos meinaat koneistaa/koneistuttaa sekä kakkosen hammaspyörän kytkentähampaat, olisi vastapelurin kytkentähampaat syytä tarkastella samalla kriitttisesti. Ehkä pieni under-cut samalla?
 
Siirtorumpu on tod.näk. valurautaa, joten pyöristyneen kulman kohdalle ammattimies hitsaamaan runsasseosteisella puikolla kuluneeseen kohtaan lisää materiaalia, sitten jyrsintapilla ohjausnastalle ura kuntoon ja oikaisusorvaus.

Jos meinaat koneistaa/koneistuttaa sekä kakkosen hammaspyörän kytkentähampaat, olisi vastapelurin kytkentähampaat syytä tarkastella samalla kriitttisesti. Ehkä pieni under-cut samalla?

Totta tämäkin, mutta noiden töiden hinnalla ostaa helposti uudet alkuperäiset osat, siis jos joku ei niitä itse tai harrastuspohjalta tee. Vaihderummun, ratasparin, vetoakselin stefan ja lukkorenkaiden hinta lienee jotain 300€:n kieppeillä. Eikä tarvitse miettiä osien pintakarksisua yms. asioita.
 
Vetoakselilta se on joku rataspari. Veikkaisin, että ne on noi kaksi alimmaista ratasta mitkä kytkee kakkosen. Vaihderumpu ja siirtäjähaarukat on erikseen toisessa kuvassa.


Edit: tai sitten toi pari akselin toisesta päästä, kolmonen ja nelonen on varmaankin keskellä.
 
Kakkosen rataspari 13260 - 13260D varaosaluettelon mukaan. Veto kakkoselle kytketään ilmeisesti siirtämällä toi (nelosen output?) 13260H tuon kakkosrattaan "sisään" (kytkentähampaat sinne rattaan keskellä oleviin soikeisiin lokosiin).
 
Veikkaan valintamekanismia. Siirtorumpu ei jostain syystä pysy paikallaan. Sen pystyy joissain tapauksissa tarkistamaan avaamalla toisen sivuposken.
 
Back
Ylös