• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaijerirasvain?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja SamiN
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Noniin löytyyhän niitä niksejä.
Letkujuttua olen minäkin miettinyt mutta niin harvoin kun tuota tarvitsee, on homma jo tehty ennen kuin alkaa säätämään enempää.
biggrin.gif

Vaijerirasvaimessa on vuodenturhake 2008 kaikki ainekset.

-Irroitetaan vaijeri yläpäästään.
-Otetaan pieni muovipussi josta leikataan nurkka pois.
-Pujotetaan vaijerin yläpäähän vaijerin päälle ja teipataan tiiviisti vaijeriin.
-Sitten vaikka tippakannulla "suppiloon" öljyä ja liikutellaan vaijeria.
-Jatketaan kunnes öljy tulee läpi.

Olen käyttänyt myös bensalla ohennettua vaseliinia joka pysyy hyvin bensan haihduttua pois.
Bongaa jostai kumiletkuu sopivalla halkasijalla, pujottaa sen vaijerinkuoren pään päälle, klemmarilla kiinni, kaataa öljyt kumiletkun yläpäästä? Ja jatkaa vaijeria vaikka jekkulangalla, niin saa sitäkin pilkkiä siinä öljyä uittaessa.
Vai onks siin vaijerissa isompi möykky kuin mitä kuoren pää on?
Toisaalta, jos on, niin siihenhän voi kikkailla vielä toisesta letkusta "isonnuspalan" väliin. Eli siis kuoren pää, jonka ympärille pätkä letkuu, jonka päälle se varsinainen pitkä kumiletku, ja klemmarilla kiinni. Joo, toimii.  
idea3.gif
Tohon letku viritykseehän ei tarvitse kuin puhaltaa kun ötskit on sisällä, menee mukavasti läpi silloin. Paskoilla keuhkoilla myös ERITTÄIN varovainen kompuran käyttö sallittu, jos semmoinen löytyy.
Tai jos vaijeri pääsee vapasti pyörimään, niin akkupora kiinni ja pyörittää sitä vaijeria silleen ett se vaijeri toimii ruuvisiirtimenä.
idea3.gif

(Kai noi vaijerit on semmost perinteistä kierrevaijeria?)

Tippakannulla automaatti öljyä, jos nykypyörän vaijeri ahdistaa niin osta uusi ei ne ole kalliita ja kuuluvat kuitenkin kuluviin osiin.

Eikös nykyisille teflonikuorisille vaijereille suositella että jätetään rasvat ja öljyilyt kokonaan pois?
Mistä tietää onko vaijeri mallia teflon vai "tavallinen"...?
Ohjekirjasta.

Oikeasti - ennenkuin ryntää rasvaamaan kannattaa tarkastaa ohjekirjasta. Tuommoinen teflon-pinnoitettu vaijerinkuori tuhoutuu öljyämisellä.
05 pikkuninjan service manuskassa lukee vaan:
Cables: Lubricate with Rust Inhibitor
Clutch Cable
Throttle Cables
Lubricate the cables by seeping the oil between the cable and housing.
The cable may be lubricated by using a commercially available pressure cable lubricator with an aerosol cable lubricant.

nii noi ei taida olla mitään teflon-kamaa? Kaippa siitä ois joku maininta?

Meneepä teoreettiseksi.
tounge.gif

Itselläni on juuri tuollainen musta vaijerin rasvain. Aluksi rasvaamiset meni säätämiseksi ja öljyä oli joka paikassa. Nyt olen jotenkin saanut tuon kapistuksen kiinnitettyä paljon tiukemmin, niin että se rasvaa koko vaijerin ja öljy tulee ulos vaijerin toisesta päästä. Apuna on olen aina käyttänyt rättiä.

"öljynä" olen käyttänyt WD-40:stä, joka ilmeisesti on veden ja ruosteen poistaja. On siinä kait jotain öljyäkin. testien mukaan ei pitäisi vahingoittaa teflonia, mutta toisaalta moni on sitä mieltä ettei sitä saa käyttää teflon kaapeleihin. En tiedä.
sad_orig.gif

Back