Vaimennettu pakoputki vs. vaimentamaton

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja eagle57
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

eagle57

New member
Kiinnostaa vaimentamattoman ja vaimennetun putken vaikutus tehoon ja vääntöön. Että onko suurta merkitystä? Moottori 4 tahti.
 
Voi olla suurikin vaikutus. Ainakin suorilla putkilla alavääntö häviää eikä välttämättä tule yhtään tehoa lisää.
 
Itselläni on tyhjät putket ja katsastukseen pitää vaimentaa. Moottoripyöräliikkeessä kun kävin ostamassa huiluja ja villaa, niin myyjä kertoi myös vaimennuksen vaikuttavan alavääntöä lisäävästi. Kaksitahtisessa sen ymmärtää, kun vastapaine toimii kuten venttiili, mutta nelarissa en oikein ymmärrä miten vastapaine voisi vaikuttaa vääntöä lisäävästi. Mutta näin kuulemma on. No sen näkee sitten kun vaimennan putket, onko sillä mitään vaikutusta.
 
huomaahan sen autossakin ota takapönttö pois johan saat polkee et menee ees johonki
withstupid.gif
 
Mistäs tuo johtuu? Putket mitoitettu niin että edellinen pakokaasupulssi ulosvirratessaan luo imun joka osaltaan helpottaa mäntää puskemaan palokaasut pihalle ja vuotava/puuttuva pönttö sotkee syklin?
 
itsellä on samson-merkkiset huilut 2" tarvikeputkissa, ja kansien sekä putkien väliin kaveri sorvaili vastapaineholkit joissa reikä on pienempi mitä varsinainen pakoaukko (kuullu jonniinverran teoriaa D-portista kansien ja pakovirtauksien toiminnan suhteen). mutta toimiva paketti kaikinpuolin, sopivasti meteliä mutta teräviä ääniä ei juuri ole. parikuukautta ajelin suorilla putkilla ja eihän se perkele toiminu ollenkaan. ei vääntöä, ei kiihtyvyyttä.. ei mitään muutako järjetön mekkala, vastapaineholkeilla parani huomattavasti. antenni_putkeen/kilvet pois-toimenpide-allergisena ruuvailin ne samsonin huilut putkiin ja hyvä tuli.
 
Ei välttämättä niinkään vastapaineella, mutta pakokaasujen virtausnopeudella ja painepulsseilla on.

Pakokaasujen purkautumisesta aiheutuvat painepulssit heijastuvat takaisinpäinkin ja silloin kun resonanssi on sopiva, muodostuva alipaine auttaa pakokaasujen poistumisessa sylinteristä. Tämän vaikutus on käsittääkseni suurimmillaan matalilla kierroksilla. Samoiten, jos putket ovat liian avarat, pakokaasujen nopeus hidastuu turhan paljon putkessa. Nopeampi virtaus auttaisi myöskin "vetämään" pakokaasun loppuja sylinteristä.

Käytännössä pakoputkisto on aina jonkinlainen kompromissi ja se toimii parhaiten vain jollain kierrosalueella. Sellaista ei ole, joka toimisi joka kierroksilla optimaalisesti. Siksi kai tuollaisia putkessa tai kannessa olevia venttilejäkin on kehitelty.

Edellä olevasta voi päätellä, että ei se vaimentamaton putki välttämättä alavääntöä hävitä. Käytännössä kuitenkin voi huonontaa, koska pelkkä putki on useinmiten turhan avara matalien kierroksien pakokaasuvirtaukselle. Ohuempi putki olisi silloin parempi, mutta taas korkeammilla kierroksilla ahdistaisi...
 
Back
Ylös