Ei välttämättä niinkään vastapaineella, mutta pakokaasujen virtausnopeudella ja painepulsseilla on.
Pakokaasujen purkautumisesta aiheutuvat painepulssit heijastuvat takaisinpäinkin ja silloin kun resonanssi on sopiva, muodostuva alipaine auttaa pakokaasujen poistumisessa sylinteristä. Tämän vaikutus on käsittääkseni suurimmillaan matalilla kierroksilla. Samoiten, jos putket ovat liian avarat, pakokaasujen nopeus hidastuu turhan paljon putkessa. Nopeampi virtaus auttaisi myöskin "vetämään" pakokaasun loppuja sylinteristä.
Käytännössä pakoputkisto on aina jonkinlainen kompromissi ja se toimii parhaiten vain jollain kierrosalueella. Sellaista ei ole, joka toimisi joka kierroksilla optimaalisesti. Siksi kai tuollaisia putkessa tai kannessa olevia venttilejäkin on kehitelty.
Edellä olevasta voi päätellä, että ei se vaimentamaton putki välttämättä alavääntöä hävitä. Käytännössä kuitenkin voi huonontaa, koska pelkkä putki on useinmiten turhan avara matalien kierroksien pakokaasuvirtaukselle. Ohuempi putki olisi silloin parempi, mutta taas korkeammilla kierroksilla ahdistaisi...