Vaimolle ensipyörä
Terve,
tuli sitten tällainen elämäntilanne eteen ja pitää (tai pääsee
) hankkimaan talouteen toisen mopottimen. Olen kyllä kaikki täällä foorumilla olevat vanhat ketjut sopivista aloituspyöristä/sopivista pyöristä naisille/yms lukenut moneen kertaan läpi mutta kiitollisuudella ottaisin vastaan vinkkejä sopivasta aloituspyörästä minua kauniimmalle osapuolelle. Itsellä kun ei ole kokemusta, lähdin viisaasti (?) aikoinaan liikkeelle helvetin isolla ja painavalla customilla, joka ei todellakaan ole mikään aloituspyörä...eikä tällä mun nykyisellä yli 300kg painavalla malmikasalla kannata kyllä oikein testiäkään ajattaa kun on oikeasti vähän hankala tottumattomalle.
Alla vähän speksejä jolla lähdetään liikkeelle :
- ajokokemusta kaksipyöräisellä käytännössä 0km, nuorimman pojan 50cc jampulla treenattiin viime kesänä vähän josta innostus lähtikin liikkeelle...ajokurssille kyllä heti kun mp hankittu
- hakusessa siis mahdollisimman helposti omaksuttava ja käsiteltävä laite
- pysty ja rento ajoasento eli ei nyt lähdetä ihan kyykyllä liikkeelle ?
- ajot pääosin rauhallista mutkapätkäilyä ja matkaa, ainakin aluksi
- n 600 cc, saapi olla isompikin (tai pienempi) ? Kuitenkin alussa tuo käsiteltävyys tuo haasteensa laitteen painoon yms ? Ei tartte olla kuristettu, kortti antaa ajaa mitä vaan...mutta en nyt heti lähtisi tonnista tähän tilanteeseen hankkimaan, kokoa voi päivittää sitten tarvittaessa
- kestävä, huoltovapaa (=helppohuoltoinen), myytävissä joskus eteenpäin (sitten kun pitää isompi saada, jos pitää)
- mittaa kuskilla 170 cm eli ei ihan kääpiö. Mielellään kuitenkin suht matala istumakorkeus.
- ei sais olla ihan sikakallis, alustava budjetti max 4000 EUR, mieluummin huomattavasti alle. Ajovermeet on jo kun kyydissä on vuosia istuttu.
Mielessä pyöriteltyjä vaihtoehtoja mm Kawa ER6, Hondan CBF, Honda NT (täss olis keppiveto...). Uutena vaihtoehtona tuli BMW F 650GS, joka mua itseä kiehtoisi eniten kun pääsisi sitten joskus ehkä ajamaan (haavena itselle joskus kun saa rahaa on se iso Gessu). Kuin korkeella tälläsessä bemussa istutaan, koskaan en ole kokeillut ?
Yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole ja käydään tietysti kaikki kokeilemassa ja otetaan se, mikä parhaalle tuntuu. Sotkekaa nyt vielä mun pakkaa lisää antamalla oman mielipiteenne. Sen jälkeen me lähdetään koeajoille. Tänks.
Terve,
tuli sitten tällainen elämäntilanne eteen ja pitää (tai pääsee
) hankkimaan talouteen toisen mopottimen. Olen kyllä kaikki täällä foorumilla olevat vanhat ketjut sopivista aloituspyöristä/sopivista pyöristä naisille/yms lukenut moneen kertaan läpi mutta kiitollisuudella ottaisin vastaan vinkkejä sopivasta aloituspyörästä minua kauniimmalle osapuolelle. Itsellä kun ei ole kokemusta, lähdin viisaasti (?) aikoinaan liikkeelle helvetin isolla ja painavalla customilla, joka ei todellakaan ole mikään aloituspyörä...eikä tällä mun nykyisellä yli 300kg painavalla malmikasalla kannata kyllä oikein testiäkään ajattaa kun on oikeasti vähän hankala tottumattomalle.Alla vähän speksejä jolla lähdetään liikkeelle :
- ajokokemusta kaksipyöräisellä käytännössä 0km, nuorimman pojan 50cc jampulla treenattiin viime kesänä vähän josta innostus lähtikin liikkeelle...ajokurssille kyllä heti kun mp hankittu
- hakusessa siis mahdollisimman helposti omaksuttava ja käsiteltävä laite
- pysty ja rento ajoasento eli ei nyt lähdetä ihan kyykyllä liikkeelle ?
- ajot pääosin rauhallista mutkapätkäilyä ja matkaa, ainakin aluksi
- n 600 cc, saapi olla isompikin (tai pienempi) ? Kuitenkin alussa tuo käsiteltävyys tuo haasteensa laitteen painoon yms ? Ei tartte olla kuristettu, kortti antaa ajaa mitä vaan...mutta en nyt heti lähtisi tonnista tähän tilanteeseen hankkimaan, kokoa voi päivittää sitten tarvittaessa
- kestävä, huoltovapaa (=helppohuoltoinen), myytävissä joskus eteenpäin (sitten kun pitää isompi saada, jos pitää)
- mittaa kuskilla 170 cm eli ei ihan kääpiö. Mielellään kuitenkin suht matala istumakorkeus.
- ei sais olla ihan sikakallis, alustava budjetti max 4000 EUR, mieluummin huomattavasti alle. Ajovermeet on jo kun kyydissä on vuosia istuttu.
Mielessä pyöriteltyjä vaihtoehtoja mm Kawa ER6, Hondan CBF, Honda NT (täss olis keppiveto...). Uutena vaihtoehtona tuli BMW F 650GS, joka mua itseä kiehtoisi eniten kun pääsisi sitten joskus ehkä ajamaan (haavena itselle joskus kun saa rahaa on se iso Gessu). Kuin korkeella tälläsessä bemussa istutaan, koskaan en ole kokeillut ?
Yhtä oikeaa vaihtoehtoa ei ole ja käydään tietysti kaikki kokeilemassa ja otetaan se, mikä parhaalle tuntuu. Sotkekaa nyt vielä mun pakkaa lisää antamalla oman mielipiteenne. Sen jälkeen me lähdetään koeajoille. Tänks.