• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaimolle ensipyörä

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Passimies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
"Ongelma" on se, että rakas vaimo on antanut minulle täyden päätäntävallan laitteen suhteen. Hänellä kun ei ole kuulemma mitään rajoitteita mopon suhteen kunhan "se on hyvä ja mulle sopiva". Olen tietty yrittänyt asiaan saada lisätietoa mutta vastaus on aina että hoida sä. Kuka teistä sitten lopulta tietää, mitä nainen haluaa lopulta ? Minä en tiedä vieläkään ja tästä on kokemusta vasta vähän vajaa 30 v...kaikella kunnioituksella kaikkia naisia kohtaan.
Näytä sille kuva noista kaikista mopoista ja sano että saa valita niistä näteimmän näkösen.

Lisäkriteeriksi vaihdenäyttö (vapaavalon lisäksi) mittaristossa helpottamaan ajamista?

Lisäkriteeriksi vaihdenäyttö (vapaavalon lisäksi) mittaristossa helpottamaan ajamista?

Sen saa sitten itsekin rakennettua ykkös kympeillä. Laittelin joskus vaimon CB:n sellaisen.

Itsehän menisin waimon ensipyöränä Håndalla. CBF tai CB, miksei Hornetkin. Jotenkin ne vaan toimii...

Meillä oli se 500 CB joskus. Ei pahaa sanaa.

Itse aloitin myös kuussatasella Hornetilla. Mukava ja helppo pystyasento ja ketterä peli.

Ehdotan perustylsää japsinakupyörää jonka höystät crossistongalla, esim z750 tms.

Yleensä ovat edullisia, valikoima käytettynä laaja (ei tarvitse etsiä sitä suomen ainoaa helmikuntoista) , helppo huoltaa ja kait luotettavia pelejä. Kiva ajaa, ei paina mahdottomia. Kaks päällä ette ilmeisesti vetele, niin ei tarvi edes ajatella matkustajan mukavuutta ja alustan kantavuutta...

Semmosella kun kesän päästelee niin ehkä oppii tietämään mitä seuraavalta pyörältä haluaa ja ei halua. Tai voi käydä niinkin että tykästyy eikä haluakaan vaihtaa, mistä sitä naisista ikinä tietää...

Itse aloitin myös kuussatasella Hornetilla. Mukava ja helppo pystyasento ja ketterä peli.
Joku tuon tyylinen jos rouva kerran ei ole ihan hukkapätkä. Tuon tyyppisissä, mitä kaikkia niitä nyt onkaan on asiallinen ajoasento, moottori nöyräkäytöksinen, mutta voimaa riittävästi, ajo-ominaisuudet ja jarrut riittävät. Etsii sitten eksoottisempaa, jos homma alkaa pidemmän päälle kiinnostaa. Toisin sanoen joku keskiluokan naku eli perusmoottoripyörä. Perustylsä mutta kohtuuhintaan löytyy kaikki tarvittava nimenomaan ajamisen ja harrastuksen opetteluun.

Jos ihan nollilta lähdetään, niin joku pieni katuenduro 350-400. Mitä näitä japseja on DR,XR,KL,XT.

Sille voi tehdä tuon JMH:n sisäänajon, eli heti ekaksi kaataa molemmille puolille paikaltaan.

Alussa jos tulee paniikkia pyörän selässä niin tommonen perus 600 nelikko kuitenkin on melko vahva vastustaja. Sitten kun perushallinta on hanskassa niin varsinaista pyörää hankkiessa niitä voi käydä jo kokeilemassa.
... ja pikkuenskalla voi isäntäkin opetella oikeasti ajamaan ;)

Jos ihan nollilta lähdetään, niin joku pieni katuenduro 350-400. Mitä näitä japseja on DR,XR,KL,XT.

Sille voi tehdä tuon JMH:n sisäänajon, eli heti ekaksi kaataa molemmille puolille paikaltaan.

Alussa jos tulee paniikkia pyörän selässä niin tommonen perus 600 nelikko kuitenkin on melko vahva vastustaja. Sitten kun perushallinta on hanskassa niin varsinaista pyörää hankkiessa niitä voi käydä jo kokeilemassa.
... ja pikkuenskalla voi isäntäkin opetella oikeasti ajamaan ;)

Hyvä tulokulma.

Autokoulussa oli Kawasakin er6 ja se oli kyllä kevyt ja mainio peli kaikin puolin harjoitteluun! Itse olen kääpiö, 163cm ja yletyin ihan hyvin toimimaan ja ajoasento oli hyvä!

Oma ensi pyörä oli Honda CBR600, se oli kyllä maailman helpoin pyöritellä myös, mutta ajoasento ei kaikkia miellytä.

Itse näin naisena suosittelen kyllä, että jos se rouva mopon haluaa, niin hän itse tekee sen verran taustatyötä, että näyttää edes mikä miellyttää silmää ja rajaa vaihtoehdot 1-3malliin. Jos meillä mies sais mitenkään vaikuttaa mun moottoripyörä valintoihin, niin :sad3::tyhmäminä: (...onneks meidän perheessä vain minä ajan 2-pyöräisillä)

Monet mimmeistä tuntuu aloittelevan myös Viragolla, mutta omaa kokemusta ei näistä ole.

https://www.nettimoto.com/ducati/sport/2426544

Ostin akalle aikoinaan tollasen kasisatasen niin ei tarvinnu sitä kuskata eikä sen tuijottaa mustaa kypärää.kolmen kilsan treenit ja Ruottin kautta Saksaan ja Italiaan.Meni seuraavana kesänä pankkiin ja osti 1098:n. kaks vuotta meni ja myi kämpän ja osti 1199 Panigalen.Neljä vuotta sitte kosi mua ku ei ollu rahaa ja pisti ostaan pientä ja punaista,1299 Panigalen ja sain vanhan.

Osta sille joku paska(tuo 800cc valitettavasti huollettu) joka poikii vähä väliä niin ei ainakaa lähde homma laukalle ja käsistä.Meillä yhteinen harrastus eikä voisi olla lystimpää vaikkei rahaa muuhun ookkaa.

Liitetiedostot

• 01.jpg
    01.jpg
    78,6 KB · Katselut: 138
Toivotaan että olen väärässä mutta kuulostaa vähän siltä että mimmiä ei mopoilu pahemmin kiinnosta jos ei mopoa halua itse valita - :dunno:

Joku 600 fazu abseilla?

Toivotaan että olen väärässä mutta kuulostaa vähän siltä että mimmiä ei mopoilu pahemmin kiinnosta jos ei mopoa halua itse valita - :dunno:

Joku 600 fazu abseilla?

Tai sitten mopoilu kiinnostaa mutta itse mopo ei niin erityisesti kiinnosta.

Neljä vuotta sitte kosi mua ku ei ollu rahaa ja pisti ostaan pientä ja punaista,1299 Panigalen ja sain vanhan.

Emäntäsi taisikin ajaa mun rekkarinaapurilla, yhden numeron päässä Xdiavelin kilvestä. Juteltiin Botnialla viime kesänä.

Toivotan hyviä kilometrejä taas tälle kesälle!

Vaimo on varsin lyhyt, 155 senttinen ja vielä lyhet jalat suhteessa muuhunkin kroppaan. Eli jokaien pyörä on isokokoinen.

On käyty kokeilemassa vaikka mitä ja tähän mennessä Yamaha mt-07 on ollut ainoa, joka on mennyt suoraan. Se oli sellainen, jonka vaimo uskalsi ottaaa koeajopäivillä myös koeajolle.

Kommentit oli että on todella helppo ja kevyt käsitellä. Penkki on kapea joten jalat ylsi maahan riittävästi. Sillä käytiin myös kaupungin keskustassa.

Sitten se toinen puoli oli että pyörästä loppui potku. Oma pyörä vaimolla on Yammun FZ6N ja vaimo tykkää että pyörässä pitää olla myös riittävästi potkua. Tuosta mt-07:sta se kuulemma loppui kesken.

Aikaisemmin vaimolla oli Honda Black Widow. Se on pienirunkoinen pyörä, mutta raskas ja vaikea käsitellä. SE vaihdettiin tuohon FZ6N pyörään. Heti ekan lenkin jälkeen oli sellainen että vaimo totesi että tällainen sen pyörän olisi pitänyt heti olla. Pyörä on kevyt ja helppo käsitellä. Ainoa miinus on tuo aika onneton vääntö alakierroksilla. Tehoa on sitten riittävästi.

Se mt-07 olisi ollut kuulemma todella hyvä vaihtoehto jos ei olisi ehtinyt jo tuottua pari kesää tuohon fz nakuun.

Tuo fz on myös liian iso sellaisenaan. Siitä on modattu penkkia reilusti matalammaksi ja lisäksi on tehtaan madallussarja. Maksaa paljon, mutta siinä tulee toinen jousi, joka tiputtaa pyörää enemmän kuin ne halvat sarjat. Samalla etuputkia on tuotu läpi jotta ohjausgeometria säilyy.

Täällä jo aikaisemminkin mainittu Suska SV650 on kevyt käsitellä, kapea ja tehoakin on ihan mukavasti ettei heti ekana kesänä ala ahdistaan.

Aiheen vierestä...en ole koskaan ymmärtänyt näitä "loppuu potku" kommentteja varsinkin jos sellaisen esittää harrastuksen aloittanut tai vähän ajanut henkilö. Itselleni ei ole vielä tullut vastaan yhtään pyörää josta olisi potku loppunut...ennemmin kuskin taidot ovat olleet se rajoittava tekijä.

Aiheen vierestä...en ole koskaan ymmärtänyt näitä "loppuu potku" kommentteja varsinkin jos sellaisen esittää harrastuksen aloittanut tai vähän ajanut henkilö. Itselleni ei ole vielä tullut vastaan yhtään pyörää josta olisi potku loppunut...ennemmin kuskin taidot ovat olleet se rajoittava tekijä.
Mistä päättelet että vaimo oli juuri aloittanut tai ajanut vähän?

Noinhan se on jos vakavissaan ajelee. Huvikseen tai harrastuksena jos näillä leikkii niin sopiva tehomäärä on se josta on iloa, vaikka sitä ei käyttäisi kuin harvoin. Vaikka se ilo tulisi siitä että vaan tietää että sitä on niin se on mielestäni perusteltua. Siis harrastushommissa.

Back