• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vaimolle pyörää hankkimassa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Guest
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Parilla tutulla naisella on tuo Hondan cbr 600f ja ovat molemmat tykännet paljon. Madallettu 5cm.
Siinä on pyörää pitkäksi aikaa ja hinnatkaan ei päätä huimaa.
Itsellänikin on samainen pärrä -05,hyvä on ollu;ketterä,ei raskaimmasta päästä ja tehojakin ihan tarpeeksi ekaan pyörään. Olen itsekkin aika lyhyt,n.160cm,jalat yltää ihan hyvin maahan ilman madallusta!

Toinen mitä voisin ekaksi pyöräksi naiselle suositella on kawan er-6n..tenkua vähemmän ku cbrssä mutta ajo-asento pystympi ja epäilen että voittaa käsiteltävyydellään ja ketteryydellään hondan!

535 Virago!!
smile_org.gif

Pikku virago 250cc on kevyt,matala,halpa,helppo ajaa ja nätin näköinen. Ennen kaikkea varma toiminen. 1500-3000€ saa valita jo mieleisen vaikkapa värin perusteella. Tehon puutteeseen kyllästyy parissa vuodessa.
On se tosi nätti ja näppärä ja kevyt.
Suosittelen kuitenkin sen 535 hankkimista, jos customiin päädytte. Viime kesän kovilla tuulilla senkin kanssa meinasi tulla ongelmia, kun en sentään tiiliskiviä taskuihin kerännyt. Pari kesää olen 535 ajellut, ja kieltämättä tehokkaamman hankinta on käynyt mielessä. Jotta yhdyn edelliseen puhujaan.

No meillä oli toissakesänä samanlainen pohdinta eli suht matala pyörä oli haussa. Muutaman koeajon jälkeen päädyttiin Suizan RF600R:ään joka on aika passeli laite. Melko tiheä ykkönen ja hyvä kytkintuntuma, matala, jämäkkä ajettava, ja ihan tarpeeksi kulkee ( ~104hp) eli ei tarvi ekana syksynä tehokkaampaa hakea. Varjopuolina on aika iso kääntösäde ( ellei todella määrätietoisesti käännä) ja hieman löysä keula (parani kyllä jäykemmillä keulaöljyillä)
Tottakai, jos olis ollut 10k€ budjetti niin olis varmaan jokin muu peli mutta nää on näitä realiteetteja

Mitäs muita "kyykkyjä" on matalajalkaisille? Oma parempi puoliskoni (160cm) hyppäs liikkeessä -99 CBR600:n päälle vaan eipä yltänyt jalat maahan. Miten on esim. Thundercat?

Mitäs muita "kyykkyjä" on matalajalkaisille? Oma parempi puoliskoni (160cm) hyppäs liikkeessä -99 CBR600:n päälle vaan eipä yltänyt jalat maahan. Miten on esim. Thundercat?
No melkeen kaikkia niitä saa laskettua näppärästi. Taakse uudet koiranluut ja edestä tiputtaa keulaa vähän, niin ei keulakulmakaan loivene ihan mielettömästi. Vielä jos sattuu löytämään vähän matalamman penkin.

Monella tutulla naisella on 600 tai 750 gikseri ihan orkkis modilla ja ovat pituudeltaan 160cm hujakoilla. Kannattaa käydä jossakin koeistahtamassa noita.

Viime elokuussa ostettiin vaimokkeelle RS 250 Aprilia.
Kriteereinä vaimokkeella oli jotta kevyt, matala ja kyykkypyörä.
Jos ja kun haluaa ajella mutkateillä niin taittuu sielläkin kivasti.
biggrin.gif

Täytyy myöntää, että monasti sillä on kyllä tullut itsekin lähdettyä fiilistelemään mutkapätkille.
buttrock.gif

Rouvalle tuli ostettua 250 Virago ja olenpa itsekkin käynyt sillä pari kertaa pikku lenkin ajamassa. Liian pieni ajoasentohan siinä on n. 180cm kuskille, mutta rouva onkin <160cm. 125-130km/h jaksaa pitää mittarissa selkä suorana meikäläisen ajaessa goret päällä. Kyllä se opetteluun ja lyhyiden matkojenkin ajeluun riittää.

Kevyt ja helppo käsitellä. Useammassa pyörässä jo kytkimen jäykkyys aiheutti ponnisteluja, ja se ei ainakaan helpota sitä ajamaan opettelua. Tietenkin jalkojen hieman eteenpäin sojotus voi olla hieman kummastuttava kokemus, mutta onpahan tuo siihenkin tottunut.

Ja ei ole rouva ainakaan ensimmäisen kesän jälkeen halunnut vaihtaa pyörää mihinkään. Kaikki aina itkee tehon puutetta ja tarvetta parin viikon kuluttua 'kuitenkin' vaihtaa isompaan, mutta pyöräilyn opetteluun toimii varmasti paremmin pieni ja kevyt pyörä. Jos ja kun ei osta ensimmäiseksi pyöräksi uutta, niin ei siinä kesässä tai puolikkaassa ehdi montaa satasta pyörän arvo pudota.

Kun ei omakaan akka tiennyt, millaisen pyörän haluaa, niin opettelee ensin tuolla ajamaan, että voi sitten käydä itse koeajamassa ja etsimässä omien mieltymystensä mukaisen vehkeen. Yleensäkkin naisten opastaminen ja ohjailu on tuhoon tuomittu yritys.

No melkeen kaikkia niitä saa laskettua näppärästi. Taakse uudet koiranluut ja edestä tiputtaa keulaa vähän, niin ei keulakulmakaan loivene ihan mielettömästi. Vielä jos sattuu löytämään vähän matalamman penkin.
Kikkailuks tuo taitaa mennä kaikilla nyky kyykyillä jos kuski on erityisen lyhyehköä mallia, eikä muita vaihtoehtoja pyörälle ole. Tuppaa kaikissa laitteissa olemaan tuo istuinkorkeus ~82cm hujakoilla. Hivenen sitä saa pudotettua edellä mainituin tavoin...

sehän riippuu kuskin pituudesta. itte etin 152cm naiselle ensi pyörää ni ei ole muuta vaihtoehtoa ku customi. vai onko?? 535 virago pitää tieten laittaa jos ei mitään sporttia löydy.
Itse olen noin 155cm ja ajan Ducati Monster 695lla; yksi kaverini on 152cm ja ajaa Gixxer 1000lla.

Pikkumonstereiden satulankorkeus on 78cm, ja sitahan saa sitten madaltaa. Siihen jos laittaa viela geelisatulan, niin matalentuu ja kaventuu viela paremmin.

Satulankorkeuden lisaksi taytyy ottaa huomioon sen leveys, Monsterilla on aika kivan kapea satula, joten sita pystyy lyhytkin ajamaan. Ilmeisesti gixxerilla sama, kun kerran lyhyempi kaverini pystyy sita ajamaan.

Japseja, enimmäkseen joku italiaano seassa.
Ainakin istumakorkeudessa ja käyttäytymisessä on Triumphilla(kin) hyviä vaihtoehtoja :America, Speedmaster ja Bonneville
Suomen Hinnoista en tiedä vaan onhan noita nyt jonkun vuoden ollut markkinoilla.

En näe ongelmaa CBR:n kanssa. Itselle hankin juuri sellaisen ja madalluksen jälkeen on ihan ok. Ei ole iso homma. Itse olen sitä mieltä, että pyörän pitää olla sellainen, josta pitää eikä sellainen, jonka helpoiten saa... jos sillä siis meinaa ajella enemmän kuin muutama viikonloppua.
lookaround_orig.gif

Aika monillahan on pyörä madallettu. Lyhyillä ihmisillä siis. Mä oon 163cm lyhyt, mutta kyllä CBR 600F oli ihan jees (madaltamatta). Päkiät ylsi maahan ihan kivasti ja sehän piisas.
Ja saahan jo käsittääkseni satulaa vaihtamalla aika kivasti pois, kun kuitenkin tuossa asiassa "vähäkin on melko paljon".
smile_org.gif

Back