Vakuutuksesi hinta?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mi16
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen ollut vuosikaudet Ifin asiakas ja vielä viime vuoden keväällä If pärjäsi mutta vuoden alussa Pohjola vakuutus pesi kohdallani ifin ja muut sadoilla euroilla. Kaksi pyörää kaskoilla ja kaksi autoa toinen kaskolla kun ifissä ppelkät liikennevakuutukset olivat korkeammat. Vakuutusten vertailu oli toki työlästä mutta kannatti.
Muutama tuttu vaihtoi autonsa pohjolaan kun vertailu osoitti että kannattaa.
 
Tuolta AL Plussan ehdoista: "Mikäli avustettavassa ajoneuvossa on omavastuuton ja bonuksiin vaikuttamaton autopalveluvakuutus, pyritään ensisijaisesti käyttämään sitä."
Mahtaako tuo vaikuttaa myös AL-Turvan palvelujen määrään. Muistaakseni palvelut on rajattu neljään kertaan vuodessa. Luulisi, että ei vaikuttaisi määrään, jos maksaja on vakuutusyhtiö.
Kerran tein niin, että tilasin lavetin AL-Turvasta ja sijaisauton auton kaskosta. Varmasti en muista kuinka päin nuo palvelut meni.
Nuo palvelut tuottaa monesti yksi ja sama firma. Autostani hajosi rengas, mutta onneksi autossa oli kolme hinausturvaa voimassa. Kasko vakuutus, Uuden auton vakuutus ja AL-Turva. Soitin kaikkiin ja seuraava vapaa hinuri olisi ollut neljän tunnin päästä vapaa. Elikä kaikilla sama hinuri. Hoidin autoon sitten itse vararenkaan, jotta sai nopeammin.
 
Muutama tuttu vaihtoi autonsa pohjolaan kun vertailu osoitti että kannattaa.
Omalla kohtaa oli noita bonuksia kertynyt jo sen verran, että kuittasin sillä yhden vuoden autovakuutukseni kokonaan. Tosin kun seuraavana vuonna taas pudottiin ns. normaalihinnastolle, niin yhtiö vaihtui jälleen kun tuo OP oli kuitenkin melko arvokas. Katsotaan sitten taas uudelleen jos/kun noita bonuksia on riittävästi jemmassa :grin:
 
toinen on tuo autoliiton plus, josta tällainen kaskoton liikennevakuuttaja hyötyy: siinähän tuo 15v ikäraja koskee ajoneuvon ikää ulkomailla- olipa HYVÄ että tuli tämä puheeksi!! piti oikein tarkistaa- ja on niissä ulkomailla motskareissakin tuo 15v ikäraja! HITTO.
pitääkin harkita ens reissulla ottaa reissukasko tms.

Ei tarvi olla kuin Tukholman laitamilla, niin johan ilta-auringon heijastuma öljynpaineen merkkivalon ledistä aiheuttaa jännitystä. Vai oliko se sittenkään aurinko, kun tyhjäkäynnillä välkkyy enemmän... Aaargh (tositarina kyseessä)

En tiedä mistä tuo eriyttämisen konsepti tuli, eihän noita Autoliiton tiepalvelun ehtoja tarvitse huonontaa vaikka SMOTOlla olisi oma yhteistyönä toteutettu tiepalvelunsa, joka koskisi vain L-luokan ajoneuvoja.

Tuolta AL Plussan ehdoista: "Mikäli avustettavassa ajoneuvossa on omavastuuton ja bonuksiin vaikuttamaton autopalveluvakuutus, pyritään ensisijaisesti käyttämään sitä."

En mä ainakaan haluaisi maksaa erikseen autonromujen ja prätkänromujen hinausturvasta jäsenmaksuna. Smoto hoituu jo kerhon kautta. En saa lisäarvoa.

Mahtaako tuo vaikuttaa myös AL-Turvan palvelujen määrään. Muistaakseni palvelut on rajattu neljään kertaan vuodessa. Luulisi, että ei vaikuttaisi määrään, jos maksaja on vakuutusyhtiö.
Kerran tein niin, että tilasin lavetin AL-Turvasta ja sijaisauton auton kaskosta. Varmasti en muista kuinka päin nuo palvelut meni.
Nuo palvelut tuottaa monesti yksi ja sama firma. Autostani hajosi rengas, mutta onneksi autossa oli kolme hinausturvaa voimassa. Kasko vakuutus, Uuden auton vakuutus ja AL-Turva. Soitin kaikkiin ja seuraava vapaa hinuri olisi ollut neljän tunnin päästä vapaa. Elikä kaikilla sama hinuri. Hoidin autoon sitten itse vararenkaan, jotta sai nopeammin.

Vähissä ovat palveluntarjoajat. Kaskon ensisijaisuus on merkitty tuonne kuluja vähentämään Autoliitolle. Miksipä ei käyttäisi vakuutusta jonka bonukset eivät vähene? Mahdotontahan tuota on heidän tarkistaa.

Myös, kun pitää kolme päällekkäistä vakuutusta, saa maksaa samasta asiasta triplana. Vaikeahan niitä on ihmisen hallita jos kattavaa turvaa haluaa.
 
Vähissä ovat palveluntarjoajat. Kaskon ensisijaisuus on merkitty tuonne kuluja vähentämään Autoliitolle. Miksipä ei käyttäisi vakuutusta jonka bonukset eivät vähene? Mahdotontahan tuota on heidän tarkistaa.

Myös, kun pitää kolme päällekkäistä vakuutusta, saa maksaa samasta asiasta triplana. Vaikeahan niitä on ihmisen hallita jos kattavaa turvaa haluaa.
Ei se nyt noin suoraviivaisesti triplana mene.
Uuden auton hinausvakuutus myönnetään "ilmaiseksi" autokaupan yhteydessä määräajaksi. Kaskon mukana tulee automaattisesti hinausvakuutus ilman bonusmenetystä. Sehän hankitaan uuden ajoneuvon turvaksi. Ja se AL-Turva on tarkoitettu kaikille ajoneuvoille, joissa itse on matkassa mukana. Toimii silloin kaverinkin ajoneuvossa. Elikä mun tapauksessa neljälle vanhalle ajoneuvolle hinausturvana, joissa on pelkkä liikennevakuutus. Eihän ne vanhat vähäarvoiset mutta vakuutusta tarvitsekaan pakollisen vakuutuksen lisäksi.
 
Ducati 749 1100cc 2V -04, Turvan liikennevakuutus 70% ja 350e/vuosi. Näihin vanhoihin romuhin en oo mitään täyskaskoa ottanut. Voi seisottaa, niin ei mene montaa latia talvella. Olisko menny about 170e ajokauden liikennevakuutukseen.
 
Ducati 749 1100cc 2V -04, Turvan liikennevakuutus 70% ja 350e/vuosi. Näihin vanhoihin romuhin en oo mitään täyskaskoa ottanut. Voi seisottaa, niin ei mene montaa latia talvella. Olisko menny about 170e ajokauden liikennevakuutukseen.
Olisin ottanut Turvasta, mutta sanoivat, että liikennekäytöstä poiston pitää olla vähintään 30 päivää, jotta hyvitetään. Ei sovi mulle, kun ajopäivät seuraa auringonpaistetta, eikä kalenteria. Siksi IF, koska hyvitys tulee jo ensimmäisestä poistopäivästä alkaen.
 
No hei, joku raja pihittämisessäkin :D Jos se maksaa muutaman kympin kuussa pitää mopo ajossa, mä en ainakaan jaksa sitä ees taas vemppaamista ja traficomin rahoittamista. Melkein maksan mielumin ekstraa kuin rahoitan traficomia.:WAZAAP: Mopo menee ajoon heti, kun se kutina iskee ja on valmiina katoksessa siihen päivään asti ku kylmä alkaa vihloa nivusisssa :D Oliskohan tuo ollu ajossa viime vuonna Huhtikuun lopusta jonnekin lokakuun loppuun. Nyt seisoo muutaman euron kuukausimaksulla.
 
Ifistä saisi liikennevakuutuksen vuodeksi 124 eurolla, mutta pidän silti 20 € kalliimman OP:ssa koska siellä bonukset kuittaa eikä tarvitse maksaa mitään. Osakaskoa ei tosin OP:sta näin vanhaan saa, pitänee reissumopoksi hommata joku uudempi että on hinaus- ja varkausturva voimassa.
Kyllä Pohjolalta saa vanhaankin laitteeseen osakaskon. Verkkokaupassa on joku ikäraja, jota vanhempiin ei otettavissa netistä, mutta asiakaspalveluun viestillä tai soittamalla saa.
 
Joopa joo, onpa kallista lystiä tämä vakuuttaminen ilman prätkävakuutushistoriaa.

42v kuski, pk-seutu. Prätkä on Honda CB1000R, käyttöönotto 2025. Eli pyörä on toki uusi, eikä nyt ihan mopo, mutta ei myöskään tehokkain, eikä kallein.

Hinnat alla pelkkä liikennevakuutus ja täyskasko ilman lisäpalveluita 200e omavastuulla. Omavastuun nostolla ei saanut merkittävää alea.

[table="width: 500"]
[tr]
[td][/td]
[td]liikennevakuutus[/td]
[td]täyskasko[/td]
[/tr]
[tr]
[td]OP Pohjola[/td]
[td]1195[/td]
[td]1855[/td]
[/tr]
[tr]
[td]IF (5kk ajokaudella)[/td]
[td]1158 [/td]
[td]2276[/td]
[/tr]
[tr]
[td]IF (vuodenaikahinnoiteltu)[/td]
[td]1371 [/td]
[td]2426[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lähitapiola[/td]
[td]1165[/td]
[td]1902[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Turva[/td]
[td]1252[/td]
[td]1763[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Fennia[/td]
[td]1904[/td]
[td]2838[/td]
[/tr]
[tr]
[td]POP[/td]
[td]1759[/td]
[td]3122[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Säästöpankki[/td]
[td]1759[/td]
[td]3122[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Pohjantähti[/td]
[td]2182[/td]
[td]3184[/td]
[/tr]
[/table]

Oliko niin, että IF on ainoa, jolla seisotus alkaa vaikuttaa heti hintaa alentavasti?
 
Ifiltä ei selviä kovin hyvin milloin pyörä on ollut liikennekäytössä. Näkyyköhän Ifin verkkosivuilla vain kolme viimeistä seisonta-ajankohtaa. Siksi olen tehnyt excelin johon itse merkkaan aina liikennekäyttöpäivät. Sieltä on sitten helppo tarkistaa milloin pyörä on ollut liikennekäytössä. Duunasin sinne myös parit kaavat jolla se sylkäisee ulos mitä on vakuutus + trafin maksut kustantaneet tähän mennessä. Tuon täyttö aiheuttaa tietty vaivaa pikkuisen mutta ei ole iso homma.

Jos em. pyörissä olisi vuodenaikahinnoitellut vakuutukset mistä vain yhtiöstä niin tähän mennessä olisi maksettu pitkälti toista tonnia vakuutuksista ja kauden loppuun mennessä viivan olisi kertynyt yli kolme tonnia.

Olisiko mitenkään mahdollista laittaa tuota exceliä jakoon?
 
Joopa joo, onpa kallista lystiä tämä vakuuttaminen ilman prätkävakuutushistoriaa.

42v kuski, pk-seutu. Prätkä on Honda CB1000R, käyttöönotto 2025. Eli pyörä on toki uusi, eikä nyt ihan mopo, mutta ei myöskään tehokkain, eikä kallein.

Hinnat alla pelkkä liikennevakuutus ja täyskasko ilman lisäpalveluita 200e omavastuulla. Omavastuun nostolla ei saanut merkittävää alea.

[table="width: 500"]
[tr]
[td][/td]
[td]liikennevakuutus[/td]
[td]täyskasko[/td]
[/tr]
[tr]
[td]OP Pohjola[/td]
[td]1195[/td]
[td]1855[/td]
[/tr]
[tr]
[td]IF (5kk ajokaudella)[/td]
[td]1158 [/td]
[td]2276[/td]
[/tr]
[tr]
[td]IF (vuodenaikahinnoiteltu)[/td]
[td]1371 [/td]
[td]2426[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Lähitapiola[/td]
[td]1165[/td]
[td]1902[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Turva[/td]
[td]1252[/td]
[td]1763[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Fennia[/td]
[td]1904[/td]
[td]2838[/td]
[/tr]
[tr]
[td]POP[/td]
[td]1759[/td]
[td]3122[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Säästöpankki[/td]
[td]1759[/td]
[td]3122[/td]
[/tr]
[tr]
[td]Pohjantähti[/td]
[td]2182[/td]
[td]3184[/td]
[/tr]
[/table]

Oliko niin, että IF on ainoa, jolla seisotus alkaa vaikuttaa heti hintaa alentavasti?

Kyllä.
 
If tarjosin juuri vakuutuksia, mutta on edelleen kalliimpi kuin nykyinen Turva. Ero nyt ei iso 935vs868€ (1290SAS kaikki bonukset ja laajakasko), mutta ifi myös on kaikissa muissakin vakuutuksissa n. 5-10% kalliimpi niin tulee muutama satanen sitten kokonaisuudessa.
Turvassa vaikuttanee liittoalennus..
 
Kilpailutin taas omien pyörien vakuutukset, ja 2010 mallin KTM 990 SM-T on kyllä kallis vakuuttaa verrtattuna -02 VFR 800:n tai Kotarin -02 mallin 640 Adveen, ja hintaerot yhtiöiden välillä suorastaan valtavat. IF:in ympärivuotinen halvin 500 euron omavastuulla olevalla täyskaskolla verrattuna 7kk ajoajalle laskettuna seisonta-ajalliseen heillä, ympärivuotisen kulut mun 70% bonuksilla karvan alle 600 euroa. Sitten muilla yhtiöillä oli halvin OP:n reilu 800 euroa ja pahimmillaan mentiin yli 1400 euron, toki niihin ei saanut ihan yhtä korkeaa bonusta kuin IF:illä missä mulla on muutkin moottoripyörät olleet jo useamman vuoden vakuutettuna. Eli tällä kertaa kannatti taas jatkaa asiakkuutta IF:illä. Ja viime kesänä kannatti kolaroida kaverin pyörällä niin säilyi omat bonukset, tosin en tiedä olisiko vaikuttanut peurakolari bonareihin vaikka pyörässä ei ollut osakaskoa edes joten ainoat korvaukset omista henkilövahingoista tuli pyörän liikennevakuutuksesta.
 
järkyttäviä summia. onneksi ei ole varaa uusiin pärriin, ikävähennykset on näköjään melkoisen huomattavat. ei taideta niin herkästi vanhoilla toilailuista vakuutukskorvauksia haeskella, tai sitten niistä vaan menee pärrät suoraan lunastuksiin
 
Ai jumalauta. Ajattelin viedä Bleidin Etelä-Eurooppaan ja rekata sen Suomeen, että ei tartte kelkkoa sitä vuosittain pohjoiseen katsastettavaksi. Soittelin Iffiin jossa mulla on ollut aiemmin vakuutukset, ja puhelimessa jäbä sano 800jotakin, niin kelasin että on vakuutuksen perusmaksu. Eihän perkele ton arvokaan ole noin paljoa mitä perusmaksu :D

Positiivisena seikkana olen sentään loistokuski, siitä on ihan mustaa valkoisella

EDIT: Viime vuonna en tällä ajanut ollenkaan, mutta vertailun vuoksi Virossa näytti olleen toissa vuonna liikennevakuutusmaksu 86 euroa vuodessa.
 

Liitetiedostot

  • Näyttökuva 2025-03-21 kello 11.37.20.png
    Näyttökuva 2025-03-21 kello 11.37.20.png
    137,6 KB · Katselut: 38
Ai jumalauta. Ajattelin viedä Bleidin Etelä-Eurooppaan ja rekata sen Suomeen, että ei tartte kelkkoa sitä vuosittain pohjoiseen katsastettavaksi. Soittelin Iffiin jossa mulla on ollut aiemmin vakuutukset, ja puhelimessa jäbä sano 800jotakin, niin kelasin että on vakuutuksen perusmaksu. Eihän perkele ton arvokaan ole noin paljoa mitä perusmaksu :D

Positiivisena seikkana olen sentään loistokuski, siitä on ihan mustaa valkoisella

EDIT: Viime vuonna en tällä ajanut ollenkaan, mutta vertailun vuoksi Virossa näytti olleen toissa vuonna liikennevakuutusmaksu 86 euroa vuodessa.

Mulla on Iffin liikennevakuutus ZZR1100:ssa alle 100e vuodessa mutta pari juttua. Ensinnä tuo mihin saa seisonta-ajan maksaa vähän hemmetisti enemmän vaikka laskisi 5kk mukaan tms. ja omakohtaisesti jossain 3-4kk kohdalla on break even. Vertailuna tuohon omaan hintaani voit siis jakaa hintasi vaikkapa kolmella. Itsehän en saa mitään hyvitystä jos en aja ja otan liikennekäytöstä pois.

Sitten, en oikein hiffannut mikä on etelää ja mikä pohjoista ja minkä maan katsastus, mutta varmista liikennevakuutuksen kattavuus kohdemaassa. Jos kattaa kaiken mitä Suomessakin niin kaikki hyvin.

Viimeisenä se kattavuus eli mistä maksat. En tiedä miten Virossa menee pakollisen vakuutuksen kattavuus. Mutta se on ihan sama maksaako Bleidi tonnin vai 30 donaa tuon liikennevakuutuksen kannalta. Jos siitä joudutaan jotain maksamaan, niin et saa pyörästäsi punaista puupenniä (pl mahdollisesti vakuuttamattoman vastapuolen tapaus ja muut poikkeukset). Se mistä maksat on kulut ja korvaukset siitä, kun lippaat suojatiellä päiväkodin kohdalla ja siihen pyörän alle teleporttaa päiväkodin lapset, jotka joutuvat kaikki loppuiäkseen avustettuun hoivaan ja sinäkin joudut sairaseläkkeelle.

Tietenkin voi käydä myös jotain todella kalliita caseja - vastahan joku ajeli Tampereella jäteauton ratapihalle mutta tämmöinen homma kyllä harmittaisi jos olisi ilman vakuutusta liikkeellä - prätkällä toki raatoja tulisi todennäköisesti vähemmän:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Selby_rail_crash
 
Back
Ylös