• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

välillä pamahtaa

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja bemisti
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

bemisti

New member
Minulla r 1100 rt vm 96 kilometrit 50.000 km Välillä kuuluu pamaus, Lähinnä kun ajaa vaikka loivaakin ylämäkeä kaksi päällä. Toisaalta se on niin harvaan että voi ajella useitakin päiviä ettei kuulu mitään. Pamauksen yhteydessä pyörä nykäisee ihan niinkuin puuttuisi hampaita rattaasta. Vika lähinnä kiusallinen " toivottavasti " Mikähän on vikana ? kannattaako tehdä mitään, Vai jatkaa matkaa.
wink.gif

Jo sateettomampaa kesää odotellessa.

Olet vaihtanut edellisenkerran vaihdetta "huolimattomasti" ja vaihde ei ole kunnolla päällä. Laatikko sylkäisee kovemmin kuormitettaessa (kiihdystys, ylämäki) vaihteen pois päältä mutta vaihde menee heti uudelleen päälle kun kytkentäholkki menee toiseen asentoon.

Mullakin tuo R1100S teki samaa pari viikkoa senjälkeen kun sen olin ostanut. "Vika" loppui kokonaan kun opin käyttämään tuota vaihteistoa. Aluksi luulin että tuo oli sytytyshäiriö, joka muuten nykäisee vähän samalla tavalla mutta ei ehkä niin rajusti.

Laatikko sylkäisee kovemmin kuormitettaessa (kiihdystys, ylämäki) vaihteen pois päältä mutta vaihde menee heti uudelleen päälle kun kytkentäholkki menee toiseen asentoon.

Mullakin tuo R1100S teki samaa ...
Tuo tuli mullakin mieleen, mun R1100S teki samaa. Vaatii rauhallisen ja täsmällisen vaihtamistavan.

Turha irvistellä, nää ei ole niitä höyhenenkevyitä japsilootia. Ja näilläkin pääsee pitkälle.

Laatikko sylkäisee kovemmin kuormitettaessa (kiihdystys, ylämäki) vaihteen pois päältä mutta vaihde menee heti uudelleen päälle kun kytkentäholkki menee toiseen asentoon.

Mullakin tuo R1100S teki samaa ...
Tuo tuli mullakin mieleen, mun R1100S teki samaa. Vaatii rauhallisen ja täsmällisen vaihtamistavan.

Turha irvistellä, nää ei ole niitä höyhenenkevyitä japsilootia. Ja näilläkin pääsee pitkälle.
Sanamuoto on kyllä oikea:  näilläKIN pääsee jopa pitkälle. Hondallahan se on selviö. No, vitsi vitsi.

Olen ajellut 1200 Gessulla ja siinä ei kyllä lootassa ollut mitään huomauttamista.

Ihmetyttää tuossa "selityksessä" se, että miten ihmeessä se tosiaan menee takaisin päälle, ja vielä rikkomatta mitään ...
sport05.gif

1200 Gessulissa on eri loota kun 1100/1150 sarjassa. Tosin sekin on Getragin duunaama mutta 15 vuotta uudempi konstruktio vinohampaisine hammaspyörineen ja kai sitä on muutenkin kehitetty.

Vaihteensiirtorumpuhan on sillätavalla jousikuormitteinen, että jos vaihde ei ole kunnolla päällä, työntää siirtorumpu siirtäjähaarukkaa ja kytkentäholkkia "päällepäin". Kun vaihde pomppaa pois päältä, pyrkii siirtorumpu pyörähtämään siten että vaihde menee takaisin päälle. Kun kytkentäholkin hampaat on taas kohdakkain, menee vaihde takaisin päälle, ellei nopeusero ole kasvanut liian suureksi, eli moottori ei ole ottanut jengaa sinäaikana kun vaihde ei ole ollut päällä. Oliko liian sekava selvitys?

Sanamuoto on kyllä oikea:  näilläKIN pääsee jopa pitkälle. Hondallahan se on selviö. No, vitsi vitsi.

Olen ajellut 1200 Gessulla ja siinä ei kyllä lootassa ollut mitään huomauttamista.

Ihmetyttää tuossa "selityksessä" se, että miten ihmeessä se tosiaan menee takaisin päälle, ja vielä rikkomatta mitään ...
sport05.gif
Sanos muuta. Joskus täydestä vedosta jolloin kolmosella kuuden tonnin kierroksilla yhtäkkiä hyppäsi vaihde pois puoleksi sekunniksi ja pamahti takaisin veto päälle kun kierrokset ehtii kuitenkin rajoittajalle. Ettei se loota hajoa siihen paikkaan. Kyllä se kamalalta tuntuu, mutta kestää.

Sitten että onko kirjoittajan ongelma ollenkaan laatikkopohjainen vai sytkän tai polttoaineen pätkimistä, en osaa sanoa.

Ennemmin tai myöhemmin, tuolla menolla kuuluu "Kalliintuntuisia Ääniä" ja meno loppuu totaallisesti, ei BMW:kään kestä mitä tahansa. Äkkiä "syyniin":
062802moto_prv.gif

Back