• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valjaita lapselle?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Pahus
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Olen jostain kuullut että laki määrää että kyytiläisellä pitää olla jalkatuet eli jos muksun jalat ei ylety jalkatapeille poliisisetä rokottaa, eli muista kehittää korotus palat jalkatappeihin. Muista myös että pyörä pitää myös muutos katsastaa.  
wink.gif
Ihan tosi? Mistä kuulit?

Vai meneekö tää taas niin "että kuulin jostain ja/tai muistaakseni luin jostain, mutta en muista mistä ja milloin tai keneltä kuulin..."

Liikaa mutuilua  
sad_orig.gif

Ja ihan saletisti en vie konttorille vaikka siirsin takatappeja  
biggrin.gif
Tossahan bren laittokin jo oikein pykäliä peliin.
033102bebe_1_prv.gif

Olen jostain kuullut että laki määrää että kyytiläisellä pitää olla jalkatuet eli jos muksun jalat ei ylety jalkatapeille poliisisetä rokottaa, eli muista kehittää korotus palat jalkatappeihin. Muista myös että pyörä pitää myös muutos katsastaa.  
wink.gif
Ihan tosi? Mistä kuulit?

Vai meneekö tää taas niin "että kuulin jostain ja/tai muistaakseni luin jostain, mutta en muista mistä ja milloin tai keneltä kuulin..."

Liikaa mutuilua  
sad_orig.gif

Ja ihan saletisti en vie konttorille vaikka siirsin takatappeja  
biggrin.gif
Tossahan bren laittokin jo oikein pykäliä peliin.  
033102bebe_1_prv.gif
Muistakaa myos muutoskatsastaa autonne jos etuistuinta joutuu siirtamaan tai selkanojan kallistusta muuttamaan.

Se on hyvä jos tenava vanhempana muistaa, että ikinä ei tehty mitään yhdessä eikä varsinkaan mitään kivaa, mutta tosi turvallinen olo oli.
Ei sillä, että pitäisi ketään turhaan vaarantaa, mutta jonkinlainen riskianalyysi voisi olla paikallaan. Muistaen, että itse kuljin säästäväisenä lapsena kylälle roikkumalla talvella postiauton takapuskurissa, tuntuvat ehdottomat vaatimukset nykynuorison riskitason 1E-6 pudottamiseksi tasolle 9E-7 jotenkin vierailta. Toisaalta varmaan samaa ihmetteli myös edellinen sukupolvi, joka onnistui nuotioon laitetulla lentopommilla särkemään ikkunat koko kylästä.
PS. Vuonna 2009 kuoli Suomessa 26 kpl 1-4 vuotiaita. 23 heistä kuoli sairauteen ja 3 tapaturmaisesti.

Mahtaako Bren ja muut moralisoijat olla heristämässä sormeaan myös polkupyörällä lastaan kuljettavalle? Se nyt on kuitenkin aivan laillista ja tuolla minun suunnittelemallani reitillä mennään aivan sitä samaa uraa myöten, nopeusero mopottimen eduksi 15-20 km/h. Ja polkupyörälläkin ollaan jo menty tuo reitti useampaan kertaan, hengissä vielä...

Muistelisin jossain nähneeni istuinta lapselle, ei tullut mitenkään siihen kiinni mut "laidat" oli takana ja sivuilla... Itse kyllä oottaisin siihen asti et pystyy pitään kahvoista kiinni ja ei mitään saatanan polkupyöräkypärää sit päähän, kunnon varusteet muksulle = paremmat kuin itselle.

Omassani on takalaukussa kiinni Voyagerin käsinojat sekä jalkatapit nostettu takajousien kiinnityspultteihin.

V*tut minä lakipykälistä, oma terve järki pitää olla mukana.
Se mutuilusta. Ei kaikkee kannata kattoo kirjasta saako näin tehdä.  
033102bebe_1_prv.gif

Siittä lähdetään että muksu saa nukahtaa (jos haluaa) takapenkille eikä minun tarvitse pelätä että putoaa. Kahvat on kiinteät (Voyagerissa saranoitu) ja väli on tiukka ja minun selässä kiinni.

Ai niin, poitsu täyttää 5 v. syksyllä ja vanhempi poika aloitti saman ikäisenä.  
buttrock.gif

Kysytään ohjeita niin heti kotipoliisit laittamassa lakipykäliä ja kehotetaan muutoskatsastukseen.

Kyllä täällä finlandiassa ollaan niin turvassa ja herrankukkarossa että
biggrin.gif

Only in ORG!
thumbs-up.gif

Ja aiheeseen. Vinxgrip tuossa yksi hyvä apu mutta ei taida 3v ihan vielä ylettää?

.org keskustelu

Tuolla kuva penkistä 4v. alla

Itse aloitin käymään Honda Monkeylla ampumaradalla 7-vuotiaana. Radalle matkaa n. 15km. Polkupyörä kypäränkin ostin vasta pari vuotta sitten ku tytär huomautteli, et miksi mulla ku ei iskällä.

Valjaat lapselle

Editinedit: Tollanen löyty

Widdu mitä jeesustelua!!! Paljonkohan niitä muksuja kuolee/vammautuu noitten autojen kyydissä....

Meillä päässee mukulat prätkänkyytiin silloin kun haluavat ja sen takia niille on ostettu kunnon ajokamat, matkat on lyhkäsiä max 20 kilsaa sivu ja kovasti ovat tykänneet...

jaa oma lusikka tähänkkin hernesoppaan,mielestäni lasta kantsii kuskata vasta sitten kun se itse pysyy kyydissä kuten muutkin kyytiläiset.valjailla kiinnittäminen itseensä on silkkaa hulluutta!

Taattua .org laatua... jeesustelua ja moralisointia yli puolet vastauksista vaikka aloittaja kysyi kokemuksia valjaista... ei mielipidettä kannattaako kuljettaa muksua vai ei.

no samaa paskaa linjaa itekkin jatkat maketku,missäs sun käyttökokemukses oli tossa vastauksessa.aina tommosia kitisijöitä löytyy vaikka ei itelläkään asiaa oo.
btw,vuosikymmeniä on pikkulapsia kuskattu kuskin etupuolella kaikenlaisilla mopoilla,mielestäni turvallisin paikka mutta ei tosiaan kylille asti parane mennä
wink.gif

Mahtaako Bren ja muut moralisoijat olla heristämässä sormeaan myös polkupyörällä lastaan kuljettavalle? Se nyt on kuitenkin aivan laillista ja tuolla minun suunnittelemallani reitillä mennään aivan sitä samaa uraa myöten, nopeusero mopottimen eduksi 15-20 km/h. Ja polkupyörälläkin ollaan jo menty tuo reitti useampaan kertaan, hengissä vielä...
Terve,
oli pakko laittaa lusikka tähän soppaan, kun tuo lasten turvallisuus on sydäntä lähellä. En missään nimessä suosittele kuskin ja matkalaisen köyttämistä yhteen. Jos se on pakko tehdä esim. nukahtamisvaaran taika, niin sitten sellainen viritys joka laukeaa irti toisistaan tosipaikan tullen.

Meillä on tytär ollut menossa mukana syntymästä lähtien ja nyt karvan alle nelivuotiaana hankittiin POLO:lta istuin. Se on muistaakseni Kiwin valmistama ja siinä on selkeästi korkeampi selkänoja kuin parissa muussa mallissa mitä nettikaupoissa oli myynnissä.

Asennukseen antaisin sellaisen vinkin, että laittaa sen kiinni mahdollisimman lähelle kuskia, eikä sinne satulan takaosaan.

Tyttö tykkää ku hullu puurosta.

Ja kypäränä meillä käytetään enskamallia keveyden ja leukasyndin takia.

Jos asustelet lähellä niin istuinta saa tulla katsomaan paikan päälle ja voin lainata sitä koeajoon korvausta vastaan.

En halua olla ilonpilaaja, mutta mielestäni moottoripyörällä ei pitäisi kyydätä lapsia ollenkaan.
Päätökseni vahvistui n. 1kk sitten kun olin ensimmäisiä paikalle tulleita Askolan tapauksessa jossa kyydissä ollut lapsi kuoli moottoripyörä onnettomuudessa.
Tuota saisinko pyytää tarkempaa perustelua kuin sen, että joku on kuollut? Lapsia on kuollut ties mihin, mutta en silti niitä toimia olisi kieltämässä. Oliko onnettomuudessa jotain nimenomaista eikä vain lopputulos, jonka vuoksi lapsia ei mielestäsi saisi kyyditä?

Voi taivas teidän kanssanne... Muistakaa turvaliivit...
Ihan kuin ennen ei oltais osattu elää ja kantaa vastuuta lähimmäisistä, muista ihmisistä ja yleensäkin olemisesta.

Lisään että lopettakaa jeesustelu ja luottakaa muiden ihmisten arvostelukykyyn.

En viitsi ottaa kantaa aikaisempaan keskusteluun. Tässä on omat kokemukset. Kaveri kyytiin heti kun jalat yltävät tapeille ja matkat niin lyhyksi, että ei ehdi nukahtaa. Kyytiläiselle melkein vastaavat varusteet kuin kuljettajalla on. Ainakin Kärkkäiseltä löytyy myynnistä "vyö" jossa on kahvat kuljettajan sivuilla ( n. 10 - 15 € ). Kyytiläinen pitää niistä kiinni ja nykii jos jokin asia ei ole kohdallaan.

Mopoilua-1.jpg

Kuvassa oleva kyytiläinen oli kuvanottohetkellä noin 5v. Jokainen arvioi itse mitä tekee sen kalleimpansa kanssa...
062802moto_prv.gif

Tällaiset meillä on käytössä.

Back