Valoa kansalle!

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Matias
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Matias

New member
Taas ollaan siinä vaiheessa, että illat pimenee ja valoa kaivattaisiin tielle. Mopojen valoja ei ilmeisesti ole tarkoitettu sitä varten, että niillä valaistaisiin tietä. Ajattelin vaihtaa polttimon 80 wattiseen, mutta kestääkö umpio? Onko kellään kokemuksia?
062802moto_prv.gif
 
Mulla on ollu kawan "lyysarissa" 100/55 W H4 polttimo jo kolme kautta, eikä mitään havaintoa ongelmista (paitsi tietty se, että moinen kynttilä on laiton!  
tounge.gif
)
 
Viimeviikolla ostin uudet "kalliit" GE 50% kirkkaammat H7 polttimot, no ei tuntunut paljoo auttavan.
Kun mittasin jännitteen polttimon kannasta niin lyhyellä oli 14v ja kun laittoi myös pitkän päälle niin jännite putos 12 volttiin.
Ei muuta kun uudet johdot releen kanssa, johan näkee paremmin.
Olisi kyllä kiinnostanut ostaa ksenon sarja 10000K kirkkaudella, mutta ei halua maksaa tonnia kun ei tiedä onko apua...
Jos jollain on kokemusta voisi kertoa, kiinnostaa.
 
Viimeviikolla ostin uudet "kalliit" GE 50% kirkkaammat H7 polttimot, no ei tuntunut paljoo auttavan.
Kun mittasin jännitteen polttimon kannasta niin lyhyellä oli 14v ja kun laittoi myös pitkän päälle niin jännite putos 12 volttiin.
Ei muuta kun uudet johdot releen kanssa, johan näkee paremmin.
Olisi kyllä kiinnostanut ostaa ksenon sarja 10000K kirkkaudella, mutta ei halua maksaa tonnia kun ei tiedä onko apua...
Jos jollain on kokemusta voisi kertoa, kiinnostaa.
Tuo 10000K tarkoittaa xenon-valojen värilämpötilaa, ei määrää. Kelvin-asteita kuvaavan K-kirjaimen perästä puuttuu asteen merkki. 10000 Kelviniä on jo pirun sinistä valoa, värit luonnollisina toistava valkoinen päivänvalo on luokkaa 6000K. Valon määrää ilmaistaan tilanteesta riippuen muilla suureilla.
Täältä löytyy selvällä suomenkielellä tärkeimmät valoon/valaisuun liittyvät termit:
Valon käsitteitä
 
Kyllä, oikeassa olet, mistä lienee lipsahtanut, värilämpöhän se on.
withstupid.gif
 
Valaistuksessa oikeastaan on 4 tärkeää tekijää:
1. Johtohäviöt minimiin
2. Laadukas polttimo
3. Oikea suuntaus
4. Hyväkuntoinen ja puhdas umpio

Johtohäviöt minimoi helposti releellä ja parilla pätkää hieman jerkumpaa johtoa. Polttimoksi suosittelen GE:n +30...+50 polttimoita sillä niiden hinta suhteessa laatuun, kestoikään ja kirkkauteen on mielestäni varsin hyvin kohillaan. Myös ajovalon suuntaus on syytä tarkistaa aina välillä ja näin alkusyksystä kun noita pimeitäkin iltoja jo rupeaa olemaan, on operaatio aika helpostikin tehtävissä. Umpioon taasen vuosien varrella kertyy hieman mössöä jos toistakin => peilipinta himmenee ja lasi sumenee => irroitus ja kunnon pesu oikeilla aineilla. Pesun kanssa kuitenkin pitää olla varovainen ettei vahingoita peilipintaa. Periaatteessa astianpesukone on aika hyvä keksintö, mutta en sitten tiedä näistä viimesimmistä lasikirkastemömmöistä ja suolista mitä noissa käytetään
lookaround_orig.gif
 
Mulla oli pyörässä joku xxxx kirkasvalolamppu. Kallis ja lyhytikäinen, mutta pirun hyvännäköinen ja kirkas. Nyt on taas tavallinen, mutta pitänee ostaa taas tuollainen "xenon"-imitaattori
tounge.gif
. Ainoa vaan tuo hinta ~60-100 eur polttimosta
omg.gif
, kirpaisee! Mutta osta pois, valoteho kasvaa ja ulkonäkö paranee.
 
Minä olen joskus käyttänyt 100W poltinta huonolla menestyksellä, en suosittele. Umpio kestää kyllä, mutta johdot lämpenivät ja seuraavaksi poltti laturin johdon liittimet yhdeksi muovimöykyksi. Voihan tietenkin olla niin että nuo liittimet olisivat olleet löysällä, mutta tuo oli ainakin seuraus.
 
Umpioon taasen vuosien varrella kertyy hieman mössöä jos toistakin => peilipinta himmenee ja lasi sumenee => irroitus ja kunnon pesu oikeilla aineilla. Pesun kanssa kuitenkin pitää olla varovainen ettei vahingoita peilipintaa. Periaatteessa astianpesukone on aika hyvä keksintö, mutta en sitten tiedä näistä viimesimmistä lasikirkastemömmöistä ja suolista mitä noissa käytetään
lookaround_orig.gif
Yritin kirkastaa Hondan umpiota huonolla menestyksellä
withstupid.gif
nixweiss.gif
Joten ostanpa uuden umpion
confused_orig.gif
.
 
Viimeviikolla ostin uudet "kalliit" GE 50% kirkkaammat H7 polttimot, no ei tuntunut paljoo auttavan.
Kun mittasin jännitteen polttimon kannasta niin lyhyellä oli 14v ja kun laittoi myös pitkän päälle niin jännite putos 12 volttiin.
Ei muuta kun uudet johdot releen kanssa, johan näkee paremmin.
Olisi kyllä kiinnostanut ostaa ksenon sarja 10000K kirkkaudella, mutta ei halua maksaa tonnia kun ei tiedä onko apua...
Jos jollain on kokemusta voisi kertoa, kiinnostaa.
Biltemasta löytyy (ei suomesta) myynnissä H1 ja H7 polttimoiden muunnos sarja xenoksi. Hinta 299 euroa.

Jos pyörässä tupla umpiot niin toinen xenon yksikkö lähivalolle ja toinen kaukovalolle.

Xenon yksikkö+ johdot eivät olleet aivan järkyttävän isoja. Mahdollisesti onnistuu pyörään asennus.

matkaenskojen sivuilla jossakin foorumissa oli käsitelty valotehon lisäystä. Foormumissa oli linkki myös xenon H4 muutos sarjalle.

KYLLÄ. Aivan oikein H4. Linkissä esiteltiin xenon H4 poltinta. Kauko/lähivalolle vaihdettaessa poltin liikkuin noin sentin verran eteen/taakse. Jolloin saatiin vaikutelma kauko/lähivaloista. Polttimon mekanismille luvattiin 500 000 vaihtokertaa. TOIMIIKO?? Ja hinta oli jotakin 700 euroa. Muistipätkiin.
 
Viimeviikolla ostin uudet "kalliit" GE 50% kirkkaammat H7 polttimot, no ei tuntunut paljoo auttavan.
Kun mittasin jännitteen polttimon kannasta niin lyhyellä oli 14v ja kun laittoi myös pitkän päälle niin jännite putos 12 volttiin.
Ei muuta kun uudet johdot releen kanssa, johan näkee paremmin.
Olisi kyllä kiinnostanut ostaa ksenon sarja 10000K kirkkaudella, mutta ei halua maksaa tonnia kun ei tiedä onko apua...
Jos jollain on kokemusta voisi kertoa, kiinnostaa.
Ei sitten kytkentäkaaviota hannis millään pistää tänne?
 
Ite ostin vain Philipsin perus Premium +30% polttimon muutamalla eurolla ja jopa muut huomasivat eron. No edellinen oli joku Philipsi 90-luvulta, ehkä jopa alkuperäinen, mutta ero on merkittävä vaikka ei sitä nykypyörien valonheittimiin voi verratakkaan.
blush.gif
 
Viimeviikolla ostin uudet "kalliit" GE 50% kirkkaammat H7 polttimot, no ei tuntunut paljoo auttavan.
Kun mittasin jännitteen polttimon kannasta niin lyhyellä oli 14v ja kun laittoi myös pitkän päälle niin jännite putos 12 volttiin.
Ei muuta kun uudet johdot releen kanssa, johan näkee paremmin.
Olisi kyllä kiinnostanut ostaa ksenon sarja 10000K kirkkaudella, mutta ei halua maksaa tonnia kun ei tiedä onko apua...
Jos jollain on kokemusta voisi kertoa, kiinnostaa.
Ei sitten kytkentäkaaviota hannis millään pistää tänne?
Laitat sen valon alkuperäsen virtapiuhan ohjaamaan relettä. Sitten suoraan akulta paksummalla piuhalla releen kautta lampulle.
Sama toimenpide sekä pitkille, että lyhkäsille...

Edit: Niin ja älä unohda sulakkeita!! Ne kannattaa laittaa ihan siihen akun lähelle...
 
Pikkasen oli kiirus niiden valojen kanssa, mutta homma hoituu kovin pienellä vaivalla loppupeleissä.
Eli akulta, ensin sulake, laitoin 20A kun ei hyllyssä muuta sulakepesään sopivaa ollut.
Johtona käytin 6 neliöistä kun en viitsinyt kahta erillistä laittaa, pujottelin suunnilleen oman johtosarjan reittiä, kiinnitin hyvin ja suojasin hankautumiselta jos oli paha paikka.
Maadoitus johdot laitoin runkoon kytkinvaijerin kiinnikkeen ruuvin alle.
Releet, kaksi jotain käytettyä Biltema/Hella 30A
Elikkäs virtajohto akulta toiseen releeseen josta lenkki myös toiseen, toinen rele oli viidellä liittimellä josta oli helppo jatkaa.
Releiltä  2,5 neliön johdolla molemmille lampuille, molempiin lamppuihin tuli uudet valojen liittimet tosin H4 josta katkaisin keskimmäiset johdot (sopii ainakin 01 gixuun,siinä on sellanen lisäpalikka)
Maadoitukset polttimoilta runkoon, ohjauksen releille otin suoraan pyörän omista valoliittimistä, työnsin vain uros apiko liittimet josta releille johdot, ei ollu hyllyssä tarkoitukseen sopivaa erikoisliitintä.
Releet laitoin nippusiteellä yhteen ja kiinnitin ohjausiskarin yläpuolella olevaan poikkirautaan, pursuavat johdot työnsin alempana olevan raudan taakse, jonkin verran joutui johtoja siirtelemään ettei osu tankoa kääntäessä.
Omaan johtosarjaan en tehnyt mitään muutoksia, ainoastaan sen ohjauksen releille otin.
Miinuksena on se että jos sulake palaa niin molemmat valot sammuu, tosin mopon oma johtosarja vaan kiinni ja meno jatkuu...
Toivottavasti selvensi?
Ne ksenon valot siellä Biltemassa on kyllä selvillä mutta on 300€ aika paljon jos ei kellään ole kokemuksia kertoa, jos ovat hyvät niin ostan heti.
 
Ylipäätään xenon suomessa = huono
confused_orig.gif
Toki tuo pitkissä menee, mutta kun on tuo ajovalopakko, niin ovat sitten havainneet ettei ne lyhkäsinä IHAN sitä auton ikää taidakaan kestää kuten on lupailtu - tai no palaahan se valo varsin pitkäänkin, mutta valoteho on lähes tyystin lopahtanut
lookaround_orig.gif
Syy piilee noissa sytytyksissä. Jokaisella sytytyskerralla xenon-polttimon sisällä iskee pieni kipuna joka syö niitä napoja ihan snadisti - vähän kuin loisteputkessa. No noita sytytyksiä kun muualla maailmassa tulee vain pimeään aikaan, on niitä lukumääräisesti oleellisesti vähemmän/vuosi => polttimot saattaa kestääkin sen 10v tai jotain mitä nyt auton iäksi siellä määritelläänkään - ja lopulta ne dumpataan esim. Suomeen
tounge.gif
No kun nuo navat syöpyvät kipunoista, niiden kärkiväli kasvaa ja se irronnut materiaali höyrystyy polttimon sisäpintaan => valo himmenee. Lopulta navat on niin pitkälle syöpyneet ettei ne edes syty lainkaan. Ja tuollainen xenon-polttimopari taitaa kuitenkin maksaa pikkasen enempi kuin H1 tai H7, saati sitten perinteinen H4
confused_orig.gif
 
bowdown.gif
bowdown.gif

Kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa vaikka tuo Sepin selostus kyllä oli jo niin tarkka että ei siihen paljoa jäänyt väliin. Nyt kuva sopivasti täydentää kuviota eli kun saan mopottimen määräaikashuollosta niin sitten alkaa piuhotus...

Osaluettelo:
* releet (mallia yms. halvinta/parasta) ??
* johdon paksuus hyvä/riittävä
* sulaketarve?

Voi olla että oon ainut  
withstupid.gif
tässä ryhmässä mutta silti...
 
Back
Ylös