Valojen välkyttelijät

Wasserschwein

New member
Nyt nämä valoja vilkuttelevat autoilijat alkavat ihan oikeasti kyrpimään. Kotilon kanssa niitä näkee jatkuvasti kun siinä (Peugeot 307) on melko kirkkaat valot ja aina joku vesipää luulee mun ajavan pitkät päällä ja alkaa vilkuttelemaan pitkiä vastaan tullessaan.

Moponvaihdon myötä tämä samainen ilmiö tuli sitten mopolla ajeluunkiin. ER-5:lla ei ollut mitään ongelmaa kun siinä valot olivat sieltä surkeimmasta päästä, mutta V-Stromin kanssa kaikki on toisin kun siinä valot ovatkin sieltä paremmasta päästä. Pyörällä ajettu tähän mennessä vajaa tonni ja valojen välkyttelijöitä osunut kohdalle varmaan 30 kappaletta - ja nämä kaikki keskellä kirkasta päivää.
mad.gif

On se ihme ja kumma kun ei mene ymmärrykseen, että valot ovat kehittyneet kovasti vuosien varrella. Luulisi nyt saatana ymmärtävän jo tänä päivänä, että lähes kaikissa uusissa autoissa ja pyörissä on jo vuosia ollut sellaiset valot, jotka häikäisevät aika ikävästi lähivaloillakin. Tai sitten voi olla ymmärtämättä ja olla jatkossakin v*tun idiootti ja välkytellä valoja joka toiselle vastaantulijalle.
kaboom.gif

Tekipäs hyvää avautua aiheesta. Nyt on jo paljon parempi mieli.
smile_org.gif

Älä suotta murehdi! Nosta vaan keskari terhakkaasti pystyyn ku vi*tuttaa! Se auttaa vielä enemmän!
lookaround_orig.gif

Kiva et tuli hyvä mieli
tounge.gif

Mulla näyttää kans et ajaisin pitkillä kun joskus
vaimo ajanut perässä ja ite menny autolla edellä,
niin piti oikee kysyä et oliks ne lyhyet.
KAnnattaa säädättää valojen korkeus kohdalleen siten
et on kuski painona.

No... uudessa pyörässä on varmaan valojen suuntauskin kohdallaan, mutta ehkä silti vois tarkistaa, jos kerran oiken veetutukseen asti valoja vilkuttelevat. Tavallista korkeammallahan ne valot siinä on, mutta onhan noita muitakin hyvävaloisia enskoja ja norsuja, joilla on saanut ajaa suht rauhassa lyhyet päällä.

Välillä tuntuvat välkyttelevän taajama-nopeuksissa myös ihan siitä syystä kun menaavat ei-kahdennetun ajovalon oleva "parkkivalo".

Yleensä tyydyn väläyttelemään pitkiä takaisinpäin - Tiedä jos jotain vaikka oppisivat.

lähes kaikissa uusissa autoissa ja pyörissä on jo vuosia ollut sellaiset valot, jotka häikäisevät aika ikävästi lähivaloillakin.
No pärristä en tiedä, mutta ei kyllä ainakaan autonvalojen pitäisi häikäistä vaikka olisi miten uutta tekniikkaa... Jos siis suuntaus on kohdallaan. Ja ainakin meillä on jo -97 Toyotassa ajovalojen korkeudensäätö hallintalaitteissa, eli jos kuormaa on perässä reilummin niin tuolla saa sen kompensoitua. Eikö tämä liene uudemmissa autoissa yleensä?

On se ihme ja kumma kun ei mene ymmärrykseen, että valot ovat kehittyneet kovasti vuosien varrella. Luulisi nyt saatana ymmärtävän jo tänä päivänä, että lähes kaikissa uusissa autoissa ja pyörissä on jo vuosia ollut sellaiset valot, jotka häikäisevät aika ikävästi lähivaloillakin.
Ja höpö höpö!

Jos valot häikäisee ikävästi, niin silloin niissä on vikaa. Ei ne nykyaikaiset lähivalot häikäise "vanhanaikaisia" yhtään enempää, kun valokeila on yläreunasta tiukasti "leikattu". Valot on vialliset jos kirkasta, valaisevaa valoa heijastuu "leikkauksen" yläpuolelle. Tai sitten säädetty väärin, niin kuin epäilen, jos kerran sulle vilautellaan sekä autolla, että mopolla ajaessa.

Samaa tuossa eilen pähkäilin kun puolenkymmentä autoa valoja vilkautti. Ei tuo muuten minua häiritse, mutta kun pitää nopeutta pudottaa, josko siellä on tutka tai muu tielle kuulumaton este
wink.gif
haittana. Saattaahan se kotilokuski varoittaa jostain näistäkin. Jos nuo valot nyt liian ylös näyttää, niin näkyypähän taasen muille tiellä liikkujille, ei tarvitse pitkät päällä ajaa.

No jos noi valojen väläyttelyt selkeesti johtuu sun kirkkaista valoista, niin hämärällä/pimeällä usein auttaa kun laitat kaukovalot päälle noin 100m ennen väläyttelijän kohtaamista, todennáköisesti tajuaa eron lähi- ja kaukovalojen välillä sen jálkeen
wink.gif

Kivahan se on, että näkyy, mäkin aina moikkaan vilkuttelijoita iloisesti kiitokseksi siitä että ovat huomanneet minut liikenteessä.

Erittäin vaarallista olisi jos eivät huomaisi ollenkaan...
biggrin.gif

Ainakin omassa Stromissa oli luovutushuollon jälkeen valot kohti taivasta eikä siten ihmekään, kun vastaantulijat väläyttelivät silloin tällöin. Tarkista valojen suuntaus ja pyöräytä vähän alemmaksi, jos tarvetta.
wink.gif
smile_org.gif

Mulle ei kyllä välkytelty viime kesänä yhtään, silloin oli ihan tuore pyörä alla. Eikä muuten ole välkytelty tänääkään kesänä, vaikka fillarin päivitin vielä tuoreempaan.

Josko ne sun valot sitten oikeesti osoittaisi taivaisiin? Tai sitten perse painaa takapään kasaan, ja mopo jo melkeen keulii? ;) Pirun pomperi.

Oletko varma, että valosi ovat ylipäätään olleet päällä? Valojen väläytys on usein myös varoitus: poliisista, eläimistä ja muista yllättävistä tilanteista, joiden vastaantulija tietää olevan reitilläsi. Minä ainakin varoittelen.

Nyt nämä valoja vilkuttelevat autoilijat alkavat ihan oikeasti kyrpimään. Kotilon kanssa niitä näkee jatkuvasti kun siinä (Peugeot 307) on melko kirkkaat valot ja aina joku vesipää luulee mun ajavan pitkät päällä ja alkaa vilkuttelemaan pitkiä vastaan tullessaan.

Moponvaihdon myötä tämä samainen ilmiö tuli sitten mopolla ajeluunkiin. ER-5:lla ei ollut mitään ongelmaa kun siinä valot olivat sieltä surkeimmasta päästä, mutta V-Stromin kanssa kaikki on toisin kun siinä valot ovatkin sieltä paremmasta päästä. Pyörällä ajettu tähän mennessä vajaa tonni ja valojen välkyttelijöitä osunut kohdalle varmaan 30 kappaletta - ja nämä kaikki keskellä kirkasta päivää.  
mad.gif

On se ihme ja kumma kun ei mene ymmärrykseen, että valot ovat kehittyneet kovasti vuosien varrella. Luulisi nyt saatana ymmärtävän jo tänä päivänä, että lähes kaikissa uusissa autoissa ja pyörissä on jo vuosia ollut sellaiset valot, jotka häikäisevät aika ikävästi lähivaloillakin. Tai sitten voi olla ymmärtämättä ja olla jatkossakin v*tun idiootti ja välkytellä valoja joka toiselle vastaantulijalle.
kaboom.gif

Tekipäs hyvää avautua aiheesta. Nyt on jo paljon parempi mieli.  
smile_org.gif
Kannattaisiko ensin tarkistaa valojen suuntaus
nixweiss.gif
nixweiss.gif
ennekuin alkaa repeämään turhantakia
crazy.gif

Kun olen autolla liikkeellä ja vastaantulijan valot häikäisevät minua niin laitan AINA pitkät päälle.

Anna vilkutella.
Tuulimyllyjä vastaan tappelet.
Koko Eurooppa toimi heinäkuun alussa samoin.
sport05.gif

Valot ovat kyllä aina päällä kun sekä kotilossa että pyörässä on automatiikka.

Suuntauksessakaan ei pitäisi olla mitään vialla. Pyörän valot tarkistin silmämääräisesti ja ihan kohdillaan näytti olevan eivätkä häikäisseet mitenkään epänormaalisti. Kuormauskaan ei näyttäisi juurikaan asiaan vaikuttavan.

Enemmän tuota välkyttelyä näkee kuitenkin kotilon ratissa ja sen valoihin ei ole tarvinnut kajota koko aikana kun se on mulla ollut, eli kohta neljä vuotta. Katsastuksessakaan niistä ei huomauttamista löydetty, joten suuntaus lienee kohdillaan.

Kiitoksia noista takaisinväläyttely- ja keskisormivinkeistä. Kas kun en noita itse keksinyt. Pyörällä on helppo väläyttää takaisin sillä välkytysnapilla ja kotilon kanssa noita on saanut katsella jo niin monta vuotta, että taidanpa siirtyä suoraan keskisormen vilkutteluun.

Berhana... nyt vasta tajusin, et syy yhden auton vilkutteluun oli varmaan valot, kun mamma oli kyydissä ja ruumisarkku takana.
Valot olivat varmaan "korkeemmalla" kuin normaalisti.

Kävi nimittäin ihan samalla lailla, keskellä kirkasta päivää vastaantuleva auto väläytti valoja. Katoin että onko mulla pitkät päällä, ei... No sit mä tietty heti pysäytin nopee seuraavalle linja-auto pysäkille ja heti katsoin, että onko pärrä tulessa tai jotain muuta vialla!
baaa.gif

Ihmettelin vaan et mikä hitto, mutta tossa se "vika" varmaan sitten oli kun oli niin paljon painoa takana!
Mamma siis laihikselle!!!
idea3.gif
wink.gif
tounge.gif
sport05.gif

edit:
Niin juu, ja nyt muistu vielä että edessä oli jotain tietyö-juttuja, joten saatto varottaa siitäkin, kun rajoitus oli 100km/h... mene ja tiedä! Taas meni yöunet kun pitää miettii... perk!
biggrin.gif
wink.gif

Myönnän olevani vilautteleva autokuski - pimeällä motoristeille, joilla etuvalo(t) kokonaan pimeenä ja viimeksi eilen vilautin parille kaksipyöräiselle vastaantulijalle ohitettuani hetki aiemmin 4 kyttäautoa kahtapuolta tietä. Kerran myönnän myös vilauttaneeni ohitettuani 3 hirveä tienpenkalla.

Onko toi joku vilauttelijoiden silmänherkkyysjuttu, jos vilauttelevat valojen häikäisyn takia - kertaakaan ei ole itselle tullut vastaan moottoripyörää, jonka ajovalot olis häirinnyt muuten kuin huomaamattomuudellaan?

Back