• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valot päälle

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja mark
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
Tämä on kyllä vaikea juttu. Omassa pyörässäni en voi vaihtaa parkeille, koska valot ovat aina päällä. Olen käyttänyt sellaista käsimerkkiä että kurkotan kädellä pleksin yli ja osoitan omaa ajovaloani, mutta eihän sekään toimi kaikissa pyörissä.

Hätävilkku ja pitkien vilautus taas voivat kertoa niin monesta asiasta että hyöty on aika kyseenalainen. Lähimpänä hirvikolaria olen ollut kotilolla kun vastaantulija alkoi vilkutella valoja ja aloin tutkia onko minulla ajovalot päällä...

Harvoinpa sitä itse tulee tuota takavaloa tarkasteltua toimiiko vai ei.
Autokoulun oppien mukaan pitäisi aina ennen liikkeelle lähtöä katsoa öljyjen lisäksi myös kaikki valot ja vilkut, että kaikki toimii ja muutenkin katsoa että pyörä on asianmukaisessa kunnossa.

Milloinkohan sitä viimeksi on itse nuo valot katsonut että toimii
blush.gif
Eli en
biggrin.gif
Pitäis varmaan alkaa aina vilkaiseen...

Autokoulun oppien mukaan pitäisi aina ennen liikkeelle lähtöä katsoa öljyjen lisäksi myös kaikki valot ja vilkut, että kaikki toimii ja muutenkin katsoa että pyörä on asianmukaisessa kunnossa.
Kawan ohjekirjan mukaan tulee vielä tarkistaa jarrujen toiminta, kaasun palautuminen ja rengaspaineet... sekä ketjujen rasvatilanne, kiertää pyörä ympäri ja ja ja ja ja...

Öljyjen tarkistus on syvältä, pitäs nostaa vekotin huoltopukille kun ei tuosta muuten yksiksein näe mitään..

Aika huomaamattomasti tulee nykyään tarkistettua kaikki paikat, rutiinilla meinaa.
Kuitenkin sen verta vanha kulkine käytössä, että ylimääräinenkään tarkastelu ei ole pahasta.

Kawan ohjekirjan mukaan tulee vielä tarkistaa jarrujen toiminta, kaasun palautuminen ja rengaspaineet... sekä ketjujen rasvatilanne, kiertää pyörä ympäri ja ja ja ja ja...

Öljyjen tarkistus on syvältä, pitäs nostaa vekotin huoltopukille kun ei tuosta muuten yksiksein näe mitään..
jossain ohjeissa oli, että myös töötti pitäis tarkistaa. se oiskin kiva jos joka kerta lähtiessä piippailis naapureiden iloksi
biggrin.gif

Mä olen siiten varmaan joku poikkeus. Kun ekaa kertaa lähtee aamulla pyörällä liikkeelle niin tarkistan jarruvalon ja vilkkujen toiminnan, menee varmaan 5 sek...

jossain ohjeissa oli, että myös töötti pitäis tarkistaa. se oiskin kiva jos joka kerta lähtiessä piippailis naapureiden iloksi
biggrin.gif
Lain mukaan ennen autolla liikkeelle lähtöä on myös tarkistettava, ettei ajoneuvon alla ole mitään tahi ketään mikä voisi vahingoittua kun liikkeelle lähdetään.
Kerran näin marketin parkkiksella kun eräs nainen vain tormasi auton sisälle ja lähti ajamaan.
lookaround_orig.gif

Kyllä vituttu. Ajoin sen jälkeen 25 km pitkät päällä.

Kerran näin marketin parkkiksella kun eräs nainen vain tormasi auton sisälle ja lähti ajamaan.  
lookaround_orig.gif

Huh. Tuommoisen sattumuksen jälkeen kuluu helposti puolikin purkkia diapamia ennen kuin rauhoittuu ja voi taas juoda kahvia muustakin kuin vauvamukista.

lookaround_orig.gif

Huh. Tuommoisen sattumuksen jälkeen kuluu helposti puolikin purkkia diapamia ennen kuin rauhoittuu ja voi taas juoda kahvia muustakin kuin vauvamukista.
Sano muuta. Rikkomalla noin röyhkeästi meidän kaikkien parhaaksi määrättyä lakia, hän sai minut sellaisen ällistyksen tilaan, etten edes huomannut ottaa rekisterinumeroa ylös. Auton alla olisi voinut lymyillä vaikka naapurin vauva, tai rusakonpoika.
kaboom.gif

Onko pyöriin saatavana valomuistia? Luulisi ettei voi olla niin yksinkertainen laite kovin kallis.
Uusissa Triumpheissa on aina valot päällä (jos ei ole polttimo sitten pimeänä) Eli valokatkaisija = virtalukko.

Jutun aloituksessa esiintynyt Honda on sittemmin näkynyt useamman kerran aamu- ja iltapäiväliikenteessä turun motarilla ja joka kerta valot päällä. Ei se sitten ollutkaan niin vaarallista silloin ajaa pimeänä koska hän yhä samalla pyörällä matkaa jatkaa ja ilmeisen hyvässä kunnossa  
wink.gif

lookaround_orig.gif

Nyt kyllä repesin totaalisesti. Kiitos nauruista.
biggrin.gif
Vakava maailma.
kaboom.gif

Onko pyöriin saatavana valomuistia? Luulisi ettei voi olla niin yksinkertainen laite kovin kallis. Vilkulle voisi laittaa summerin tai jonkun muun helposti huomattavan ilmaisimen jonka kuulee kypärä päässäkin.
Uudemmissa pyörissä ei ole enää edes valokatkaisijaa ja vanhemmissa valoja ei tarvitse ottaa pois päältä, nehän sammuu kun virta katkaistaan avaimella Ei kai tässä enää muisteja tarvita..?

Noille vilkuille mm. Bemuissa on ollut jo iät ja ajat toimiva automatiikka, mikähän on ettei kaikki valmistajat ole matkineet?

Tuo summerihomma vois alkaa rassaamaan.. Mieti nyt vaikka viisi pyörää letkassa samassa risteyksessä. Mahtais siinä viserrys käydä. Se vois toimia ehkä sillain, että määrätyn ajan kuluessa alkaisi summeri piippaamaan, mutta puolitekoinen viritys se olis silti. Myös ajettu matka pitäisi huomioida ja silloin ollaankin jo lähes BMW automatiikassa.

Ja jos vastaantulijalla ei ole valot päällä, niin mulla on tapana vilauttaa kaukovalovilkkua pari kertaa. Olinpa liikkeellä pyörällä, tai autolla ja olipa vastaantulija pyörä, tai auto.

Jos merkin nähtyään on varma, että omat valot on päällä, niin tällöin täytyy älytä edessä olevan jotain huomioitavaa. Se voi olla vaikka hirvi, onnettomuus, mikä vaan vaara ja tietysti tutka. Niitä valoja kukaan huvikseen vilkuttele..

Mä olen siiten varmaan joku poikkeus. Kun ekaa kertaa lähtee aamulla pyörällä liikkeelle niin tarkistan jarruvalon ja vilkkujen toiminnan, menee varmaan 5 sek...
et ole
smile_org.gif

mulla rutiini menee:
- laukut paikalleen
- rööki huuleen
- vilkaisu öljyntarkistusikkunaan
- kone käymään
- valojen ja vilkkujen tarkistus
- jarru/kytkinnesteen tason tarkistus
- jarrukahvan puristelu
- ketjujen kireyden tarkistus
- takarenkaan silmämääräinen tarkistus (pari pyöräytystä, säilytän keskituella))
- tumppi roskiin
- baanalle

menee varmaan 3min...

biggrin.gif

et ole
smile_org.gif

mulla rutiini menee:
- laukut paikalleen
- rööki huuleen
- vilkaisu öljyntarkistusikkunaan
- kone käymään
- valojen ja vilkkujen tarkistus
- jarru/kytkinnesteen tason tarkistus
- jarrukahvan puristelu
- ketjujen kireyden tarkistus
- takarenkaan silmämääräinen tarkistus (pari pyöräytystä, säilytän keskituella))
- tumppi roskiin
- baanalle

menee varmaan 3min...

biggrin.gif
Hmm.. Bemussa automatiikka hoitaa kaiken muun, paitsi..

- ei asenna laukkuja
- eikä röökiä huulen
- ei tsekkaa renkaiden kuntoa, ilmanpaineen kyllä

No, kone pitää itse käynnistää ja ketjuja ei tartte tarkistella, mutta muut tiedot näkyy tosiaankin näytöltä. Renkaita tulee katseltua yleensä vain pesun yhteydessä.

Back