• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Valtakirja tarpeenko?

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Finnviller
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Finnviller

New member
Joskus aikaisemmin joku kirjoitti foorumilla, että satamassa oli kysytty valtakirjaa, kun oli ollut haltijana. Eli onko tarpeen hankkia valtakirja (jos omistajana on rahoitusyhtiö) ja kysytäänköä sitä satamassa, jos olet menossa TallinSiljalla Saksaan?
 
Luulen että jos autolla jonka omistaa rahoitusyhtiö ja matkustaa suomen ulkopuolelle niin täytyy olla, en toki varma ole. Mutta luulisi omistajan haluavan tietää mihin omaisuutta viedään.
 
Ei ole koskaan kysytty, mutta esim sakotus- tai onnettomuustilanteessa saattaa tulla ongelmia jos nimeäsi ei löydy rekisteriotteesta. "maastavientiluvan"; vai mikä se nyt oli, saa yleensä ilmaiseksi rahoitusyhtiöltä.
 
Itse autorahoitusalalla työskentelevänä uskon, että faktat aika hyvin hallussa.

Maastavientiluvan tarvitset auton omistajalta, jos lähdet pohjoismaita pidemmälle. Eli Tanskaan vielä pääset, mutta Saksan rajalla voivat kysellä maastavientilupaa sekä Green Cardia. GC on vahvistus siitä, että vakuutus on voimassa ajoneuvossa. Tämän saat joko tilaamalla sen vakuutusyhtiön nettisivuilta tai käymällä vakuutusyhtiön konttorilla sen hakemassa.
 
Maastavientilupa tarvitaan aina jos vie rajan yli osamaksulla ostetun auton, leasing auton tai muuten vaan ei omassa omistuksessa olevan auton. Haltijana oleminen ei riitä.
Vaikka lupaa ei rajalla kysyttäisikään, sitä voidaan kysyä ulkomailla esim poliisin toimesta.
 
Tuossa just Transitille hoidin paperit kun kaverit lainasi sen nestehakureissulle Etelä-Suomeen (SAV-rahoitus omistajana ja minä haltijana rekisteriotteessa):
1. SAV-rahoitukselta maastavientilupa, 10€ ja parissa päivässä tuli.
2. Itseltäni sitten vielä kaverille valtakirja auton käyttöön, maastavientiin ja hallintaan Suomessa ja Virossa, jonka mallin kopioin käytännössä maastavientiluvasta. Autoliitto myy valmiita pohjia.

Ainoa mitä koko matkana todellisuudessa kysyttiin, oli Tallinnasta takaisin lähtiessä auton rekisteriote. Mutta virallisesti kaikki pitää olla. GC:tä ei ollut, vaikka sekin pitäisi.
Lisäksi oikein tarkkoja kun ollaan niin FIN-merkki puuttui autosta, rekisterikilvessä kun tuossa sitä ei ole.

Eli tarvittavat:
1. Omistajan maastavientilupa (sen saa vain haltijalle, ei kolmannelle osapuolelle)
2. Haltijan valtakirja jos haltija ei ole mukana.
3. Green Card (ei pakko mutta onnettumuustilanteessa helpottaa)
4. FIN-merkki autossa (tarra tai uudemmissa EU-kilvissä)
 
Ei ole koskaan kysytty, mutta esim sakotus- tai onnettomuustilanteessa saattaa tulla ongelmia jos nimeäsi ei löydy rekisteriotteesta. "maastavientiluvan"; vai mikä se nyt oli, saa yleensä ilmaiseksi rahoitusyhtiöltä.
Itselleni tuli tilanne vastaan viimekesänä kun oli menossa viikonlopuksi Pärnuun. Osa pyörästä oli rahoitusyhtiön omaisuutta ja Suomen rajojen ulkopuolelle vientiin tarvittiin omistajan lupalappu. Käyttämäni rahoitusyhtiön kohdalla se lupalappu olisi maksanut 50€ mikä olisi ollut 30% lisä matkakustannuksiin eli lunastin pyörän omaksi
smile_org.gif
ja silloin pelkkä greencard riitti.

Eipä noita papereita kukaan matkan aikana kysellyt, mutta siltä varalta jos jotain sattuu ...
 
Ei ole koskaan kysytty, mutta esim sakotus- tai onnettomuustilanteessa saattaa tulla ongelmia jos nimeäsi ei löydy rekisteriotteesta. "maastavientiluvan"; vai mikä se nyt oli, saa yleensä ilmaiseksi rahoitusyhtiöltä.
Itselleni tuli tilanne vastaan viimekesänä kun oli menossa viikonlopuksi Pärnuun. Osa pyörästä oli rahoitusyhtiön omaisuutta ja Suomen rajojen ulkopuolelle vientiin tarvittiin omistajan lupalappu. Käyttämäni rahoitusyhtiön kohdalla se lupalappu olisi maksanut 50€ mikä olisi ollut 30% lisä matkakustannuksiin eli lunastin pyörän omaksi  
smile_org.gif
ja silloin pelkkä greencard riitti.

Eipä noita papereita kukaan matkan aikana kysellyt, mutta siltä varalta jos jotain sattuu ...
Melko kallista. Mulla oli räärää aikanaan ge-moneyn rahoituksella, ja sieltä sai lupalapun ilmaiseksi. Ei sitä kyllä kysytty Viroon mentäessäkään, mutta olipahan paperit kondiksessa varmuudenvuoksi...
 
Melko kallista. Mulla oli räärää aikanaan ge-moneyn rahoituksella, ja sieltä sai lupalapun ilmaiseksi. Ei sitä kyllä kysytty Viroon mentäessäkään, mutta olipahan paperit kondiksessa varmuudenvuoksi...
Aika jännä homma nimittäin samaisesta ge money yhtiöstä minäkin tuota lappua kyselin. Soittelin heidän puhelinpalveluun ja siellä tyttö pyysi toimittamaan heille vakuutusyhtiöltä jonkun paperin (en muista mistä todistuksesta oli kyse) ja sen jälkeen he voisivat parissa päivässä toimittaa lupalapu a' 50€. Minäkin oletin että kyseessä olisi ilmainen lupa ja siksi paloi käämi ja maksoin oman pankin avustuksella loppusumman. Nyttemmin olen saanut pankinkin maksettua ulos eli pyörä on vihdoin oma
biggrin.gif
 
Mutta yrittäkääpä saada aikaiseksi toistaiseksi liikenteestä poisto jos auto on rahoitusyhtiön nimissä,ei onnistu ainkaan santanderilla.Juju on siinä,että pitäisi olla molemmat osat rekisteriotteesta kun sen tekee konttorilla ja eihän rahoitusyhtiö niitä anna.Nimim.ei koskaan enää. :hanuria:No,nyt se kotilo on oma ja maksettu ja poistettu liikenteestä kesäksi.
062802jumpie_prv.gif
062802moto_prv.gif
 
Back
Ylös