• Huom! Kaikki tälle foorumille tehty sisältö poistuu kun beta on ohi ja nykyisen foorumin sisältö ajetaan tähän päälle.

Vanhaa pyörää huoltoon?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja yason
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

yason

New member
Vanhaa pyörää huoltoon?

Koska aurinko on jo käynyt näkyvissä, on pakko todeta, että kohta koittaa taas Se Aika(tm), kun pyörällä pääsee ulos. Ennen kesän ajoja olis varmaan hyvä vähän huoltaa pyörää, mutta kun en ole pyörää omistanut vasta kuin yhden kesän enkä prätkää huoltanut enkä huollattanut ennen, joten kysytääs vähän neuvoja.

Pyörä on edellisellä omistajalla käynyt joka kevät ns. keväthuollossa, en tiedä onko mennyt Hondan oman huolto-ohjelman mukaan vai muuten vaan. Mitäs kaikkea tuollaiseen allekirjoituksen mukaiseen vanhaan customiin käytännössä on käytännössä tarpeellista tehdä? Syksyllä:

- vaihdoin moottoriöljyn
- kardaanin peräöljyt
- tarkistin ja lisäsin etu- ja takajarruneste- ja jäähdytinnestesäiliöt ohjeen mukaan täyteen
- tyhjäsin huohottimen letkusta kertyneen kosteuden
- tsekkailin, että ilmansuodatin on puhdas ja menee vielä, ilmeisesti vaihdettu riittävän "hiljattain"
- pesetin pyörän

Jarrupalojen kuntoa olen tsekkaillut muutenkin pitkin ajokautta. Keväällä käyn pumppaamassa lisää ilmaa kumeihin ja kokeilen, lähtisikö käyntiin ja latailen akkua, jos/kun lataus on vajonnut liian alas. Tulpat kannattais ehkä vaihtaa vaikka huvin vuoksi? Ne ei paljon maksa, tosin eipä ole ollu sytytysongelmia nykyisilläkään. Lisäksi käynti- yms. ongelmien takia huoltoon voi viedä myöhemminkin, jos jotain ongelmaa tulee.

Huolto-ohjeessa mainitaan kuitenkin esimerkiksi seuraavia huolto-/tarkastuskohteita, joista en tarkkaan tiedä:

- pultit, mutterit, kiristys
- ohjauslaakerit
- kytkinjärjestelmä
- jousitus

Eka kohta vaikuttaa aika itsestäänselvältä, mutta arvatenkin tietyt pultit ovat tasa-arvoisempia kuin toiset. Runkoon, stongaan ja ohjaushaarukkaan ja pyörien kiinnitykseen kuuluvat mutterit varmaan tärkeimmästä päästä. Ja etu- ja takapyörien kiinnitys ja laakerointi varmaan ihan hyvä tarkistaa, ettei rengas heilu mihinkään suuntaan. Tulisko muuta mieleen?

Ohjauslaakerit? Onko noi nyt sama kuin siis ohjaustangon ja rungon välinen laakerointi? Eli etupyörä ilmaan ja kokeilemaan, löytyiskö ohjaustangosta välystä johonkin suuntaan?

Kytkinjärjestelmästä en osaa muuta sanoa kuin että kytkin on toiminut. Jos se toimii edelleen, niin ei kai siinä kauheesti tarvi mitään tehdä? Onko kytkimessä ylipäänsä sen kummempaa huoltamista? Kytkinvaijeria pystyy säätämään varsin helposti, jos ei irrota kunnolla. Tähän asti on irrottanut.

Jousitus? Etuhaarukkaa olen toisinaan silmäillyt ja tarkistanut, ettei sieltä valu öljyjä. Mitäs muuta tarvis katsoa? Ja entä takapään jousitus?

Sitten on ollut vaijereiden rasvaamisesta puhetta yms., tarkoittanee lähinnä kytkin ja kaasuvaijereita. Liekö tarpeellista ja mites se hoidetaan? Auki kahvan puolelta ja CRC:tä sisään? Mites vaijereiden kuntoa voi muuten tarkkailla paitsi irrottamalla ne?

Tokihan tuon vois liikkeeseenkin viedä ihmeteltäväksi, jos haluaa "varman päälle" pelata, mutta noista kuitenkin kotimekaanikkokin selvinnee, luulisin. Prätkistä mulla ei tosiaan ole kokemusta, mutta työkalut pysyvät käsissä kyllä.

Noinhan toi homma menee.Kun itse jaksaa paneutua asioihin niin kyllä se yleensä onnistuu.Itse olen hankkinut korjausmanuaalit esin Haynesin niihin pyöriin joihin se on saatavilla.Tosin esim cb 450 kampuran teossa siitä ei ollut apua, kuten ei ainoastakaan mp huollosta tai koneistamosta.:cruising:

No keulan huolto nyt ainakin kannattaisi tehdä jo yhden kesän jälkeen keulan öljy on aika kuraa. Sen kyllä huomaa ajossa kun on keulassa uudet öljyt

Tuota noin. Miksi ihmeessä jarrunestesäiliöt on täytetty ? ? ? ?
Uudet jarrupalat - jarruneste yläräjassa.
Loppuun kuluneet jarrupalat - jarruneste alarajassa.
Nyrkkisääntö on, että jarrunestettä ei normioloissa tarvitse lisäillä, paitsi jos systeemi vuotaa, mutta sitten ollaan ihan eri asiassa.
Eihän siitä nyt dramaattista haittaa ole, mutta ennen kuin vaihtaa uusia jarrupaloja, niin jarrunestesäiliöistä pitää imuroida ylimääräinen neste pois.
Muuten käy niin, että kun jarrusatuloiden männät painetaan sisään, niin jossain on liikaa jarrunestettä.

Nyrkkisääntö on, että jarrunestettä ei normioloissa tarvitse lisäillä, paitsi jos systeemi vuotaa, mutta sitten ollaan ihan eri asiassa.
Eihän siitä nyt dramaattista haittaa ole, mutta ennen kuin vaihtaa uusia jarrupaloja, niin jarrunestesäiliöistä pitää imuroida ylimääräinen neste pois.
Muuten käy niin, että kun jarrusatuloiden männät painetaan sisään, niin jossain on liikaa jarrunestettä.

Mulla noi nesteet vaihtuu yksien palojen aikana :)-

Ei ole ainakaan silmin nähtäviä vuotoja tullut vastaan. Täyttelin säiliötä, kun alkoi low-merkki tulla vastaan. Paloissa oli kuiteskin kulutuspintaa. Mulla ei ole hajua, kuinka tarkasti ylipäänsä tai etenkään tossa mun pyörässä jarrunesteen ja palojen kuluminen ovat verrannollisia. Parempi, että jarrunestettä on... ylimääräiset nyt saa aina tarpeen vaatiessa pois.

No keulan huolto nyt ainakin kannattaisi tehdä jo yhden kesän jälkeen keulan öljy on aika kuraa. Sen kyllä huomaa ajossa kun on keulassa uudet öljyt

Mulla ei ole kokemusta kuin yhdeltä kesältä ;) Onkos toi keulaöljyjen vaihtaminen ihan normaali jokavuotinen homma pyörässä kuin pyörässä? Mistä huomaa, jos öljyt on menneet huonoksi?

Keulan huolto kannattaa tehdä kahden / kolmen vuoden välein. Riippuu tietysti paljonko kilometrejä tulee kesässä.

Yleensä pyörän huoltokorteissa on suositeltu huoltoväli. Kannattaa kysäistä vaikka merkkihuollosta neuvoa. Yleensä siellä löytyy tietoa.

Keulan huolto kannattaa tehdä kahden / kolmen vuoden välein. Riippuu tietysti paljonko kilometrejä tulee kesässä.

Yleensä pyörän huoltokorteissa on suositeltu huoltoväli. Kannattaa kysäistä vaikka merkkihuollosta neuvoa. Yleensä siellä löytyy tietoa.

Juu, merkkihuollosta kyllä, mutta varo maahantuojan merkkihuoltoa. Meinasi tuossa taannoin tulla p**** housuun kun kysäisin huvikseni venttiilinsäätöä zx-10r:ään... kuulemma 7-8h työ ja hintaa joku ~750e pelkästä työstä. Olisin vielä kuulemma saanut alennusta koska "oikeesti siinä menee kauemmin".

noh, ehkä olisin uskonut JOS en olisi kysynyt kahdesta merkkihuollosta aikaisemmin jotka kummatkin lupailivat saman 200-250e:llä :)

Viime kesänä tuli 7000 km heinä-lokakuussa. Huoltokortissa on jousituksen tarkastus 12tkm / 1v, mutta tuo on määritelty niin, että "tarkasta, puhdista, säädä, voitele tai vaihda, jos tarpeen" eli ei kerro tarkemmin mitään. Täytyy kai soitella huollosta tarkempia ohjeita.

Keulassa oli ainakin mukavan pehmeä ja tasainen jousto alkukesästä syksyn loppuun eikä näkynyt etuhaarukoissa myöskään öljyvuotoja. Osaako joku sanoa huonojen öljyjen oireita vai onks nää niitä, että jos oireita näkyy päällepäin niin öljyt on olleet tuhannen finito jo liian pitkään?

Back