Vanhalla ns."romulla" kulkevia?

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Morso
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
21-vuotias mopo alla enkä taatusti jätä huoltamatta, kilometrejä takana noin 99 tkm.
Veikkaisin että suurin osa tuon ikäisistä moponomistajista pitävät huolloista kiinni.

1993 tuollaisesta uudesta voin vain haaveilla ja heti 2015 sellainen tuli hankittua :D

Ja kyllä tuosta 23 vuotta vanhasta moposta täytyy pitää huolta, että se jaksaa. Romuksi ei saa sanoa, vaikkakin nuo ajetut 90 000km näkyvät jo pienenä patinana.

Olisin utelias tietämään, moniko täällä liikkuu yli 20-vuotiaalla, lähinnä käyttöarvon omaavalla kaksipyöräisellä?
Sellaisella, mitä huolletaan jos viitsii (tai lähinnä korjataan kun jotain hajoaa.)

Minulla uudempi pyörä on vuosimallia -89 ja vanhempi on tehty -80... päivittäisessä käytössä. Tosin huollatan niitä kuin uusia, kaiken pitää olla kunnossa. Nillä on tänäkin kesänä ajettu yhteensä 20 000 kilometriä eli kyllä vanhoillakin pääsee. :)

BMW K75:
WP_20160626_14_27_05_Rich%2B%25282%2529.jpg

Honda CX 500
WP_20160425_15_28_42_Rich800.jpg

Viimeksi muokattu:
Isompi huolto ja +1000€ kaikkineen ku itte tekee ja kuljin -95 gsxr1100w, vasta mittari pyörähti mutta monesko kierros sitte on? noin 20tkm sitte rempattu kone ja vielä on kuiva.

Kävin vasta testaan -08 busaa ja oli jotenni paskempi ajettava, jätin sitte sen välirahan eli 6000€ "huoltorahoiksi".

Suzuki gsx750f vm.90 eli 26v nuorukainen. Tänään viimeksi vajaa 100km reissu tuli Espooseen ajeltua ja tuli todettua, että täähän paranee vanhetessaan 121000km lasissa ja vaihteisto pelaa pehmeemmin kun vm.2000 yammussa. Huollot olen tehnyt itse aina kun on jotain laittamista ollut. Öljyt olen pyrkinyt 6000km välein uusimaan.

Minusta tuntuu että aika suuri osa motoreista on näitä, jotka ajavat verrattain edullisella pyörällä. Uskoisin että rekisteröityjen moottroripyörien keski-ikä on huomattavasti enemmän kuin autojen.

Tässä osoitteessa moottoripyörä on aina maksanu enemmän kuin auto. :)

Vaan eipä suuria summia ole laitettu kiinni niihinkään. Tosin nykyinen pyörä ei vielä kolmannelle kymmenelle pääse, kun on teini-ikä vielä menossa: -99 ja sentään 120tkm.

-89 CBR 1000f päivittäisessä ajossa keväällä heti teiden sulettua syksyllä lumen tuloon. Pyörällä ajettu 130000, 230000, 330000 kuka tietää kuinka paljon? Tuskin kukaan, mutta kaikki toimii moitteetta :)

Guzzi vuodelta 74 ja yhteistä taivalta vuodesta 80 onko se romu mene ja tiedä.

Yamaha xz550 vuodelta 1984 ja voin sanoa, että enemmän aikaa kulunut korjatessa kuin ajaessa. Alkup. mittarissa n. 20 000km, kolme vuotta itse omistanut ja kilsoja tullut n. 3000km. Joka talvi tehty isompaa remonttia ja joka kesän ajelut päättyneet johonkin isompaan vikaan. Nyt vesipumpun kanssa ongelmia.

tmp_17739-IMAG17702110652309.jpg

'87 K75S ja taitaa olla joku 120tkm paukuteltu menemään. Ihan normaalilla pidolla, en laiminlyö mitään tahallaan.

Suzukini seisoo ties mistä syystä korjaamolla kolmatta kuukautta :rant: Ostin edullisesti vuoden 1992 ZZR1100:n. Onhan siinä kaikkea pientä, mutta kyllä sillä matkaa taittaa. Mittarissa on 14 500 kilsaa, mutta taitaa Yläkerran Isä yksin tietää, paljonko sillä on rullattu ja mitä sille on historiansa aikana tehty. Itse asiassa se on yllättävän mukava vekotin. 2000 kilsan ajon jälkeen lisäsin öljyä pienen tilkan, että pinta on taas ylärajassa. Jos se nyt tämän suven kestää, niin hyvä. Jos ensi kesänäkin vielä ajelen sillä pitemmälti, hankinta on suorastaan erinomainen :)

Edit: soitin Suzukin korjaamolle. Kampiakseli on joutunut sorvaamoon. Jos ao. korjaamon omistaja tunnistaa tän jutun, niin en tarkoittanut tuittuilla pahalla.

Viimeksi muokattu:
-92 vfr. Mittarissa vasta 105000. Juuri ostin uuden takaiskarin. Taisi pyörän arvo tuplaantua.
Muutoin kaikki vielä alkuperäistä. Myös katteet, ja sen kyllä huomaa :D

Yamaha fzr 1000 vm. -93 tollasella ajelen 88 000 just tuli mittariin. Pikku kaasari rempan joutus heti kohta oston jälkeen tekemään, talvella sit mahdollisesti isompaa huoltoa, jos en innostu vaihtelemaan mihinkään nykyaikasempaan nintendoon :grin:

Edit: soitin Suzukin korjaamolle. Kampiakseli on joutunut sorvaamoon. Jos ao. korjaamon omistaja tunnistaa tän jutun, niin en tarkoittanut tuittuilla pahalla.

Offtopikki ja ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä oireita sulla pyörässä oli että jouduttiin moottoriremppa tekemään?

Offtopikki ja ihan mielenkiinnosta kysyn että mitä oireita sulla pyörässä oli että jouduttiin moottoriremppa tekemään?

Alkoi pietää ihmeellistä kovaa, särisevää ääntä. Kuulin sen pari kertaa reissuun lähtiessäni, mutta kun se katosi saman tien, tuumasin että jokin vain resonoi. Noin 200 kilsan ajon jälkeen möykkä oli sietämätön, joten pyörä kärrylle ja korjaamoon.

Alkoi pietää ihmeellistä kovaa, särisevää ääntä. Kuulin sen pari kertaa reissuun lähtiessäni, mutta kun se katosi saman tien, tuumasin että jokin vain resonoi. Noin 200 kilsan ajon jälkeen möykkä oli sietämätön, joten pyörä kärrylle ja korjaamoon.

Ok. Toivottavasti tulee pian taas kuntoon ja pääset takaisin baanalle! :orgmp: :bye:

Vuoden 1990 Sportster,joka on ollut minulla vuodesta 1993. Nykypyöristä se on vanhin ja kauimmin minulla ollut,joten se saa erityistä huolenpitoa osakseen. Eipä ole paljoa ongelmia ollut näinä vuosina.

Back