vara-avaimen teettäminen

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Z-man
  • Aloituspäivä Aloituspäivä

Z-man

Tonnin seteli
vara-avaimen teettäminen

Elikkäs tarvis teettää 1 avain lisää pyörään. tarviiko tilata jostain joku avainpohja ja kiikuttaa se sepälle? punainen avain on tallessa..

Pyörä siis Kawasaki zx10r '05
 
Elikkäs tarvis teettää 1 avain lisää pyörään. tarviiko tilata jostain joku avainpohja ja kiikuttaa se sepälle? punainen avain on tallessa..

Pyörä siis Kawasaki zx10r '05

Siinä on varmaan ajonesto, ja haluat varmaan että kaikilla avaimilla pääsee liikkeelle, joten kannattalisi ensin selvittää voiko siihen edes ohjelmoida samanaikaisesti kolmea toimivaa avainta. Mitä sanoo ohjekirja?

-J-
 
Vantaan Jumbon suutari tekee about avaimen kuin avaimen ja kopioi ajoneston chipin => ajoneuvoon ei tartte tehdä mitään conffauksia tai muutoksia :thumbup:
 
Itse hain Sumekolta avaimen aihion jonka kiikutin suutarille sorvattavaksi.
Tämän jälkeen pyörän ja uuden avaimen kanssa takaisin Sumekolle koodattavaksi.
Ilmeisesti Jumbossa olisi saanut koko homman tehtyä.
 
Itse hain Sumekolta avaimen aihion jonka kiikutin suutarille sorvattavaksi.
Tämän jälkeen pyörän ja uuden avaimen kanssa takaisin Sumekolle koodattavaksi.
Ilmeisesti Jumbossa olisi saanut koko homman tehtyä.

Paljon kustansi? Prismassa siruavaimen kopiointi/sorvaus oli 63€ joten eiköhän se Jumbossa ole suht samoissa hinnoissa. Tosin toi mun avain oli auton, mutta se nyt tuskin vaikuttaa asiaan. Totesi kyllä, että jokaista avainta ei pysty kopioimaan, mutta suurimman osan kyllä.
 
Paljon kustansi? Prismassa siruavaimen kopiointi/sorvaus oli 63€ joten eiköhän se Jumbossa ole suht samoissa hinnoissa. Tosin toi mun avain oli auton, mutta se nyt tuskin vaikuttaa asiaan. Totesi kyllä, että jokaista avainta ei pysty kopioimaan, mutta suurimman osan kyllä.

En tarkalleen muista kun siitä on jo pari vuotta aikaa, mutta olisiko ollut 60-80€ välillä koko setti (aihio, suutari ja koodaus).
Voin kaivella kuitit, jos joku kaipaa tarkkaa summaa. :p
 
En tarkalleen muista kun siitä on jo pari vuotta aikaa, mutta olisiko ollut 60-80€ välillä koko setti (aihio, suutari ja koodaus).

No Kawan avain/koodaus on sitten huomattavasti Hondaa (fireblade) halvempaa. Kaveri meinaan teki tuon saman (osti hondan avaimen aihion, kaiverrutti suutarilla, pyörän koodaus) ja maksoi jotain 200€. Honda tapauksessahan uutta avainta ei kopioitu vanhasta vaan koko pyörään ohjelmoitiin uudet koodit. Eivät kuulemma tee muuten kun näin ja syy on jos avain on hävinnyt joku voi löytää sen ja tulla varastamaan mopon joten varatoimempiteenä koko mopo koodataan uudestaan. Kawalla ei siis kannata vaivautua jumbon/prisman suutarille Hondan tapauksessa kyllä.. :;):
 
Jos nyt ei kuitenkaan puhuttaisi puuroista ja vellesitä ihan näin sujuvasti sekaisin :paikallatuulee:

Avaimen mekaanisen osan nyt jyrsittää vaikka missä, no probs. Mutta sitten se siru-osuus, niin jokaiseen siruun ohjelmoidaan joku määrätty ID. Ja niin mopon, auton kuin vaikka ulko-oven lukon takana olevalle älylle on kerrottu jotta sulla sitten toimii ID:t tämä ja tuo. Eli vaikka avain toimisikin lukkoon mekaanisesti, se ei riitä esim. mopon käynnistämiseen jos ko. avaimen ID:tä ei löydy mopon avaintaulukosta. No suutari nykertää sulle 1:1 kopion avaimestasi => sulla on kaksi, oikeasti samanlaista avainta, ID:tä myöten. No se mopon äly ei enää riitäkään päättelemään onko siinä lukossa se alkuperäinen vaiko kopio, kun kerran ID:kin mätsää = mopo siis toimii ilman mitään uusia avaintaulujen koodauksiakin tuolla kopio-avaimellakin :)

No sitten tämä avaimen hukkaaminen, niin luonnollisestikin jos sulla on kaksi, identtistä avainta, joista toisen hukkaat ja joku sen löytää, niin ihan samalla tavalla se avain toimii, tuikkasit sen sinne lukkopesään sinä tai se hämärämies. Se ainut tapa varmistaa että tuo hukattu avain ei enää toimi on ohjelmoida tuo mopon avaintaulukko uusiksi. Kökkö puoli tässä vain on että samalla tuo sinun omassa käytössäsi oleva kopio-avain myös lopettaa tällöin toimintansa :no: Ja juuri tästä syystä kukaan mopovalmistajakaan ei missään nimessä suosittele tekemään suutari-avaimia, koska ne ovat sitten 1:1 identtisiä kopioita => avaintaulukon turvallinen hallinta menee ikäväksi. Homma on paljon yksinkertaisempaa jos teettää uuden avaimen, uudella ID:llä ja ohjelmoi tuon mopon avaintaulukkoon. Tällöin jos joku noista avaimista katoaa, voi sen yksinkertaisesti poistaa mopon avaintaulukosta ja mopon avainturvallisuus on yhä taattu. Mutta koska tuossa joutuu tosiaan käyttämään sen mopon ohjelmoinnissa, kasvaa sen uuden avaimen hinta => suutari-avain tulee varsin houkuttelevaksi vaihtoehdoksi :jpstyle:

Tästä syystä joissain mopoissa on ruvennut tulemaan jo kahden avaimen järjestelmiä. Eli sulle annetaan mopoa ostaessasi ns. master-avain ja se varsinainen käyttöavain. Ja jos sitten haluat noita käyttöavaimia useamman, olet hukannut oman käyttöavaimesi ja teetät uuden tms. niin tuon master-avaimen avulla voit itse suorittaa ko. avaintaulukon uudelleen ohjelmoinnin => mopon avainturvallisuus on yhä taattu, mutta mopoa ei enää tartte käytää valtuutetussa korjaamossa kalliissa avainohjelmoinnissa :peukutpystyyn:
 
No Kawan avain/koodaus on sitten huomattavasti Hondaa (fireblade) halvempaa. Kaveri meinaan teki tuon saman (osti hondan avaimen aihion, kaiverrutti suutarilla, pyörän koodaus) ja maksoi jotain 200€. Honda tapauksessahan uutta avainta ei kopioitu vanhasta vaan koko pyörään ohjelmoitiin uudet koodit. Eivät kuulemma tee muuten kun näin ja syy on jos avain on hävinnyt joku voi löytää sen ja tulla varastamaan mopon joten varatoimempiteenä koko mopo koodataan uudestaan. Kawalla ei siis kannata vaivautua jumbon/prisman suutarille Hondan tapauksessa kyllä.. :;):

Juu, sama rumba. Pyörään koodattiin kaikki avaimet uusiksi. Täytyy tsekata kuitit tuosta operaatiosta.
Vahva muistikuva on tuosta n. 80€ kokonaishinnasta. Yli satasta ei taatusti ollut. :)
 
Täytyy todeta että sen avaimen löytäjän on pakko tietää minkä mopon avain on kyseessä, jotta hän voi käydä nyysimässä mopon. Vaikka avaimessa lukisi Yamaha tai Kawasika, niin se ei hirveästi auta oikean mopon löytymisessä:grin:

Eli tuo mahdollisuus on erittäin pieni. Ja sit jos satut pitämään sitä levylukkoa, niin ei se mopo ainakaan sit lähe ihan noin vaan, eli kyllä se pitää silloin käytännössä viedä pakulla tms.
 
Täytyy todeta että sen avaimen löytäjän on pakko tietää minkä mopon avain on kyseessä, jotta hän voi käydä nyysimässä mopon. Vaikka avaimessa lukisi Yamaha tai Kawasika, niin se ei hirveästi auta oikean mopon löytymisessä:grin:

No onneksi jotkut ystävälliset sielut asentavat mopoihinsa häläreitä. Napin painallus kaukkarista ja oikea mopo ilmoittaa ystävällisesti olemassaolostaan :grin:
 
No onneksi jotkut ystävälliset sielut asentavat mopoihinsa häläreitä. Napin painallus kaukkarista ja oikea mopo ilmoittaa ystävällisesti olemassaolostaan :grin:

Oikeestaan ainoa peloittava tapaus on että hukkaat avaimen vaikka oman kerrostalosi pihaan. Silloin on aika suuri riski että mopo katoaa, mutta jos kadotat sen vaikka jollain kauppakeskus reissullasi, niin epärehellinen avaimen löytäjä ei varmasti löydä jälkikäteen mopoasi ja jos hän löytää sen tuoreeltaan, niin sit se on joka tapauksessa menoa :)
 
Viimeksi muokattu:
No Kawan avain/koodaus on sitten huomattavasti Hondaa (fireblade) halvempaa. Kaveri meinaan teki tuon saman (osti hondan avaimen aihion, kaiverrutti suutarilla, pyörän koodaus) ja maksoi jotain 200€. Honda tapauksessahan uutta avainta ei kopioitu vanhasta vaan koko pyörään ohjelmoitiin uudet koodit. Eivät kuulemma tee muuten kun näin ja syy on jos avain on hävinnyt joku voi löytää sen ja tulla varastamaan mopon joten varatoimempiteenä koko mopo koodataan uudestaan. Kawalla ei siis kannata vaivautua jumbon/prisman suutarille Hondan tapauksessa kyllä.. :;):

Hondaan pystyy itse koodaamaan HISS avaimia kohtuu helposti. Ei tarvitse kuin sirullisen avainaihion minkä käy suutarilla jyrsimässä ja sitten näillä ohjeilla:


http://www.youtube.com/watch?v=db0ee6u7CjQ



-tuomas-
 
Piti ihan tarkistaa mitä toi tuli maksamaan.
Pyörän (ZX-10R '08) kaikkien avaimien koodaus Sumekolla 23€ (Tuntihinnaston mukaan, kesto 20min)
Avaimen aihio oli 60€ (osanro 27008-0029)
Ja siihen päälle suutarin sorvaukset, oisko ollu 10€. Tästä ei ollut kuittia tallella.
Eli hieman alle satasen, eikä 60-80€ kuten aluksi kehuskelin :)
Nämä siis 2011, tämän päivän hintoja en tiedä.
 
Just tulin Lahdesta avaimenhakureissulta...:D

Honda CBR600F = HISS.
Avainaihio. RM-Heinolta 26e. Koodaus = 50e (pari viikkoo pitää ootella, ku jotkut urpot huollattaa jopojaan liikkeessä)
Kitumarketin Tepi-Suutarille 20e jyrsinnästä.
Total = 96e (suutarikin olis tehny, mutta vähän kalliimmalla)
 
Avainaihio. RM-Heinolta 26e. Koodaus = 50e (pari viikkoo pitää ootella, ku jotkut urpot huollattaa jopojaan liikkeessä)

Kyllä on työnvastaanotossa pelisilmä tippunut aika etäs, jos avaimen koodaukseen pitää odottaa kaksi viikkoa. Pelimies olisi sanonut, että tuo mopo tänne, niin hoidetaan homma pois. Ois siinä ehkä vähän aikaa saanut ootella, mutta silti.
Vartin juttu välihommana ja rahat pois asiakkaalta.
 
No Larskan kans täysin samaa mieltä!
Nyt on käytännössä hommattava mopo Lahteen "vuorokaudeksi" ja matkat eestaas 40km/suunta:rant:
Suutari olis tehny odottaessa, mutta lopputulos ei niin hyvä...
 
Nostetaan aihetta ylös.

Kawa ZX14 ja vm -07.
Saako itse koodattua avaimet, jos haluan kadonneen avaimen tilalle yhden uuden ja koodata kaikki sitten uusiksi tällä master avaimella?

Kiitos etukäteen viisaammille.

-Hessu-
 
Back
Ylös