Varadero XL 1000

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja motomies
  • Aloituspäivä Aloituspäivä
W-P, ...silläkin uhalla että alan kuulostamaan papukaijalta, niin:

Stormilta niitä saa...

(siinä on se hyvä puoli että SpeedoHealerin saa samalta tiskiltä
idea3.gif
)
Et ala kuulostamaan papukaijalta
biggrin.gif
eikä haittais yhtään. Mun ikäiselle kun täytyy alkaa toistelemaan asioita vähän samaan malliin kuin junioreille
nixweiss.gif


Mutta jep, katsoin Stormilta; 99e SpeedoHealer. Etsiskelen vielä millä hinnalla tarjoavat etelämpänä. Olis muutakin tilattavaa (etujouset/takaiskari/virran ulosotto/kahvalämppärit/sliparit/yms), niin tulis ehkä samassa postissa. Täytyy kuitenkin harkita, kuinka paljon kannattaa alkaa 05/40tkm mallia enää tuunailemaan. Saattais olla järkevämpää vaihtaa uudempaan ja laitella sitten sitä.
 
Mitenköhän menee jos laittas tuon 15T eturattaan.
Tiedän itseni, en jaksa katella mitään isoa mittarivirhettä.
Se siis vaatisi Speedohealerin, muttakun muttakun.....
Tulee tuo healer ilmeisesti kiinni siihen vapaana olevaan ecun piuhaan ??
Mullakun on siinä liittimessä jo Gipron vaihdenäyttö.   
bawling.gif

Onkohan noihin saatavilla jotain haaroittimia  
lookaround_orig.gif


W-P, muista ainakin tsekata että kaikki osat jotka tilaat on sitten yhteensopivia tulevan uuden Varaderosi kanssa  
tounge.gif
 
Mitenköhän menee jos laittas tuon 15T eturattaan.
Tiedän itseni, en jaksa katella mitään isoa mittarivirhettä.
Se siis vaatisi Speedohealerin, muttakun muttakun.....
Tulee tuo healer ilmeisesti kiinni siihen vapaana olevaan ecun piuhaan ??
Mullakun on siinä liittimessä jo Gipron vaihdenäyttö.   
bawling.gif

Onkohan noihin saatavilla jotain haaroittimia  
lookaround_orig.gif


W-P, muista ainakin tsekata että kaikki osat jotka tilaat on sitten yhteensopivia tulevan uuden Varaderosi kanssa  
tounge.gif
En tiedä tuosta kytkennästä; jossain jo vilahti kytkentäohje kun surffailin ja etsiskelin laitetta. Kyllä tuo rattaanvaihto vaatii mun mielestä tuon Speedon. Eihän sitä voi ajossa koko ajan laskeskella todellista nopeutta (vaikka kuka sitä mittaria nyt niin aina muutenkaan...
lookaround_orig.gif
). eikös mittariinkin tule jo lisäkilometrejä melkosen paljon.

-07 mallista uudempaan näytti olevan jotain muutosta; oliskos ne juuri noissa sähkövempeleissä?, mutta onko noissa sen kummempaa eroa kuin ABS/ei ABS, SD01 tai SD02. Taitaa olla samanlaisena pysynyt viime vuodet
nixweiss.gif
 
sanoi:
*) W-P: En tiedä tuosta kytkennästä; jossain jo vilahti kytkentäohje kun surffailin ja etsiskelin laitetta. Kyllä tuo rattaanvaihto vaatii mun mielestä tuon Speedon. Eihän sitä voi ajossa koko ajan laskeskella todellista nopeutta (vaikka kuka sitä mittaria nyt niin aina muutenkaan...
lookaround_orig.gif
). eikös mittariinkin tule jo lisäkilometrejä melkosen paljon.

-07 mallista uudempaan näytti olevan jotain muutosta; oliskos ne juuri noissa sähkövempeleissä?, mutta onko noissa sen kummempaa eroa kuin ABS/ei ABS, SD01 tai SD02. Taitaa olla samanlaisena pysynyt viime vuodet
nixweiss.gif




Tosta ja tosta ainakin hyvää osviittaa siihen mitä muuttui 07-->

On muuten artikkelissa aika prkl hienon värinen Dero.

ps: tarvii alkaa varmaan taas "bodaamaan" en meinannu prkl kipeellä polvella saada mopoa tuplajalalle tänään kun lenkiltä tulin
blush.gif


t:kekke
 
Moro, mallimuutoksista sen verran että ei muuten ole bensamittaria vieläkään (ei edes 2007 -->).

Minulla oli 2006 malli, ja erona nykyiseen (2007 ABS) on kulku ja jousitus. Mittaristo muuttui vähän ja satulan lukko siirtyi (typerästi) takalampun alle. Jousitus muuttui ihan oikeasti paremmaksi (en minä osaa sitä sen tarkemmin sanoa, ehkä jotenkin näin: esim. takajousitus on herkempi ja pehmeäliikkeinen mutta kuitenkin vähän progressiivisempi ja kantaa paremmin kuormaa), ja sellainen riivatun nykiminen pikkukierroksilla ei vaivaa tätä uudempaa (tai sitten olen vaan tottunut).

2006 mallinen teki joskus sitä että se tilttasi esim. liikennevaloista lähdettäessä parin metrin päässä, jolloin tuli kiire painaa se lennosta takaisin käyntiin tai pysähtyä tarjoamaan jalkaa maahan (siis tyypillisesti keskelle risteystä...). Ei kiva ominaisuus ja taisi olla tyypillistä joillekin yksilöille, erityisesti kun kone ei ollut vielä täysin lämmin (3 palkkia). Erään korjaamopäälikön mukaan 2003 - 2006 malleja oli tosiaan kahdenlaisia: ne jotka teki sitä ja ne jotka ei --> eikä oikein tiedetty miten se olisi fixattu...

SpeedoHealer kytketään nopeussensorin liittimeen, joka löytyy oikeanpuolen sivuposken alta lähellä takajarrunestesäiliötä. Sellainen vaalea kolminapainen liitin, takimmaisen jarrumodulaattorin vieressä (ei, en minä sitä nimeä ole keksinyt..). Minulla (2007 ABS) se liitin oli piilotettu mustan kumisukan sisään mutta kyllä se löytyi, Haynesin opas on hyvä apu! Kyseisen oppaan mukaan absittomassa mallissa liitin näkyy heti kun ottaa oikean sivuposken pois.

Tulin ulkoa lumitöistä, saas nähdä oliko viimeinen kerta tänä keväänä!!

Noissa edellisissä linkeissä on muuten tosi hyvänvärinen Varadero!  
033102bebe_1_prv.gif
 
2006 mallinen teki joskus sitä että se tilttasi esim. liikennevaloista lähdettäessä parin metrin päässä, jolloin tuli kiire painaa se lennosta takaisin käyntiin tai pysähtyä tarjoamaan jalkaa maahan (siis tyypillisesti keskelle risteystä...). Ei kiva ominaisuus ja taisi olla tyypillistä joillekin yksilöille, erityisesti kun kone ei ollut vielä täysin lämmin (3 palkkia). Erään korjaamopäälikön mukaan 2003 - 2006 malleja oli tosiaan kahdenlaisia: ne jotka teki sitä ja ne jotka ei --> eikä oikein tiedetty miten se olisi fixattu...
Jep,mun  -05 tekee tuota ja on muuten välillä meinannut käydä köpelösti/nolosti. Nyt on jo tottunut luistattamaan ja antamaan reilummin kaasua noissa tilanteissa. Ikäänkuin herätän koneen henkiin ennen liikkeelle lähtöä (niinkuin nyt aina muutenkin tehdään, mut vielä vähän reippaammin). Paha paikka, kun veto lähtee kesken kaarroksen risteyksessä...
Lyökö se jostain syystä ruiskun kiinni, enpä tiedä...
Jos tuo ruisku ei vaan "ehdi" mukaan tuohon lähtöön
Voisko tuo välityssuhde vaikuttaa ; jos vaikka 15 piikkinen auttais?

Minkäs värinen se sun mopo olikaan
nixweiss.gif
 
2006 mallinen teki joskus sitä että se tilttasi esim. liikennevaloista lähdettäessä parin metrin päässä, jolloin tuli kiire painaa se lennosta takaisin käyntiin tai pysähtyä tarjoamaan jalkaa maahan (siis tyypillisesti keskelle risteystä...). Ei kiva ominaisuus ja taisi olla tyypillistä joillekin yksilöille, erityisesti kun kone ei ollut vielä täysin lämmin (3 palkkia). Erään korjaamopäälikön mukaan 2003 - 2006 malleja oli tosiaan kahdenlaisia: ne jotka teki sitä ja ne jotka ei --> eikä oikein tiedetty miten se olisi fixattu...
Jep,mun  -05 tekee tuota ja on muuten välillä meinannut käydä köpelösti/nolosti. Nyt on jo tottunut luistattamaan ja antamaan reilummin kaasua noissa tilanteissa. Ikäänkuin herätän koneen henkiin ennen liikkeelle lähtöä (niinkuin nyt aina muutenkin tehdään, mut vielä vähän reippaammin). Paha paikka, kun veto lähtee kesken kaarroksen risteyksessä...
Lyökö se jostain syystä ruiskun kiinni, enpä tiedä...
Jos tuo ruisku ei vaan "ehdi" mukaan tuohon lähtöön
Voisko tuo välityssuhde vaikuttaa ; jos vaikka 15 piikkinen auttais?

Minkäs värinen se sun mopo olikaan
nixweiss.gif
Eikös toi tilttaus ole vähän niinkuin "ominaisuus"
cool.gif


VTR teki samaa aikoinaan
062802moto_prv.gif
 
sanoi:
TiuSo Lähetetty Maalis. 30 2011,11:58
SpeedoHealer kytketään nopeussensorin liittimeen, joka löytyy oikeanpuolen sivuposken alta lähellä takajarrunestesäiliötä. Sellainen vaalea kolminapainen liitin, takimmaisen jarrumodulaattorin vieressä (ei, en minä sitä nimeä ole keksinyt..). Minulla (2007 ABS) se liitin oli piilotettu mustan kumisukan sisään mutta kyllä se löytyi, Haynesin opas on hyvä apu! Kyseisen oppaan mukaan absittomassa mallissa liitin näkyy heti kun ottaa oikean sivuposken pois.


Hemmetin hyvä, kiitos tiedosta TiuSo.
Taidan laittaa T15 ja healerin tilaukseen, rataskin hjuva vaihtaa näin alkuun kun ketjut on vielä täysin pop.
 
Eikös toi tilttaus ole vähän niinkuin "ominaisuus"  
cool.gif


VTR teki samaa aikoinaan  
062802moto_prv.gif
Varmaankin; ja jos nuo insinjöörit sitä ei aikoinaan pystynyt ratkaisemaan niin sitten en kyllä varmasti minäkään. Toisaalta, jos se on korjaantunut 07 mallista niin ehkä sille on löytynyt syy...
nixweiss.gif


yhtäkaikki, aurinko lämmittää mukavasti..
sport05.gif
 
Huomenna meen kyllä ajelulle ( jos noi säämestarit mitään tietää ). Pitää kanssa käydä Varapyörän kera pesulla.
Miljuuna vuotta on aina joku pärrä ollut ja tämmöistä polttelukevättä en kyllä muista ennen
crazy.gif


-k-
 
Nykimisestä jne. vielä sen verran että 2007 alkaen ruiskujen synkkaus on (tai oikeammin ruiskurungot on jotenkin koplattu toisiinsa) eri tavalla kuin vanhemmissa, se on kai parantanut käyntiä. Samalla päästöt täyttää uusimmat eurovaatimukset...

Kansainvälisellä foorumilla ne ehdottelivat tilttaukseen lääkkeeksi tyhjäkäyntinopeuden nostoa (olisko ollut jotain 1200 - 1300 rpm, en muista varmaksi) --> jotkut sanovat että se auttaa, jotkut taas että ei. Minulla ei juurikaan tehnyt sitä eikä tätä...

Uudemmassa mallissa ei voi säätää tyhjäkäyntiä. 2003 - 2006 mallisissa voi, säätöruuvi on muistaakseni oikealla kyljellä jossain siinä jäähdytysnestesäiliön lähellä.

Nyt kun palailee muisti pätkittäin..: jos sulla Kekke on absillinen malli, niin se liitin mihin Speedohealer tökätään on itse asiassa takimmaiselle modulaattorlle tulevien jarruletkujen takana --> joutuu siirtämään modulaattoria pois edestä että pääsee käsiksi. Itse liitin on kumisukassa ja siinä samassa paketissa on vielä toinen, pienempi liitin. Kyllä se siitä...

edit: W-P: minulla on viininpunainen
062802moto_prv.gif
 
sanoi:
TiuSo Lähetetty Maalis. 30 2011,21:06
Nyt kun palailee muisti pätkittäin..: jos sulla Kekke on absillinen malli, niin se liitin mihin Speedohealer tökätään on itse asiassa takimmaiselle modulaattorlle tulevien jarruletkujen takana --> joutuu siirtämään modulaattoria pois edestä että pääsee käsiksi. Itse liitin on kumisukassa ja siinä samassa paketissa on vielä toinen, pienempi liitin. Kyllä se siitä...
Juu, tattis TiuSo, ei oo absia, mutta tuossa mopoa nikkaroidessa kevättalvella törmäsin paikkaan josta liittimet löytyy. Yritin tuossa jo tilata rattaan ja hiilerin, mutta oli Stormi ehtiny just meneen kiinni.

Kävin muuten äskön suorittamassa lenkin. Moottoritiellä sisäänajoa, ja tapahtui todellakin se mikä sisäänajo keskustelussa on monesti mainittu, ja minkä nyt itsekin sinne kirjoitin
 
@Kekke: odotas kun olet saanut jotain 10 tuhatta mittariin, voi olla että Varadero on herkistynyt kohdilleen! Sitä ei välttämättä huomaa silloin muuten kuin menemällä koeajamaan joku 100 km ajettu
biggrin.gif
 
sanoi:
TiuSo Lähetetty Maalis. 30 2011,22:08@Kekke: odotas kun olet saanut jotain 10 tuhatta mittariin, voi olla että Varadero on herkistynyt kohdilleen! Sitä ei välttämättä huomaa silloin muuten kuin menemällä koeajamaan joku 100 km ajettu
biggrin.gif

Juuh TiuSo, ma tiedan, ma tiedan......
talktohand.gif

Mulla oli kax mopoa sitten uutena ostettu -06 Eero jolla tuli ajeltua Eurooppaa ja pohjoismaita. 10k-15k ni peli on rok!  
buttrock.gif
 
Päivän pähkinä, mistäpäin Varaderoa ?
withstupid.gif


Eli, kävin ostelemassa speedohealerin.
Missäpäin pyörää sijaitsee kampiakselin pyörimisanturin johto liittimineen. (speedohealer tuloo siihen väliin)
Tässä kuva oheisen vempeleen asennusoppaasta. Ongelma onkin se että tuon kuvan on pakko olla abs Varaderosta, ei tuommosta jarruletku+sylinteri hässäkkää ilman abseja ole.
Mulla kun ei oo absi Varaderoa, niin putoon tossa kärryltä että mistäpäin pyörää tuo liitin kuuluisi kaivaa esille.

Tiedän tiedän, pura pura jne..

Muttakun emmä jaksais alkaa turhaan..........
Tuo kuva on -08 Varaderosta, mullahan on -09, onkohan tuossa 08--->09 tapahtunut juurikin sitten joku liittimen / johdon siirtyminen jonnekin aivan toiseen paikkaan, ei nyt kyllä järjellä ajatellen kai olisi pitänyt, koska kampiakseli nyt ainakin pitäisi pysyä kohtuu samoilla seutuvin  
tounge.gif


Lisäkyssänä voisin vielä tähän heittää eturattaan vaihdosta.....?
Eturattaan "suojaposki" on kiinni kolmella pultilla.... Samaisessa suojaposkessa on myös läpimeno jossa töröttää kytkimen vipuvarsi jossa luonnollisesti on kiinni kytkinvaijeri. Jos tuon posken nykäisee irti jotta saapi rattaan esille, onkohan se ihan plug'n Play laittaa takaisin, vai leviääkö ko. kytkimen käyttöakselin miljoona mahdollista jousta ym. sälää ympäri asentamoa ??
Wanhastaan tiedän että joskus nuo käyttöakselit ovat jousten kanssa "pännissä" niin että kun poskea raottaa niin alkaa jousia ym. lennellä ympäriinsä.
 
Jep, näin sun kysymyksen, mutten viittinyt vastata kun en osaa/ en ole tuota poskea irrottanut
withstupid.gif

Mulla ei ole vielä tuota Haynesin manuaalia, siitä varmaan näkis nuo palikat posken sisällä ja oma mopo kauempana säilössä.
Katsoin tuolta International-sivuilta frontsprocketin asennuksesta, mutta siitä jutusta ei tuohon apua ollut.
Hitto kun tekis mieli sanoa että siihen se jää vaijerin varaan roikkumaan ilman singahteluja, mutta en uskalla
biggrin.gif
 
Jep, näin sun kysymyksen, mutten viittinyt vastata kun en osaa/ en ole tuota poskea irrottanut
withstupid.gif

Mulla ei ole vielä tuota Haynesin manuaalia, siitä varmaan näkis nuo palikat posken sisällä ja oma mopo kauempana säilössä.
Katsoin tuolta International-sivuilta frontsprocketin asennuksesta, mutta siitä jutusta ei tuohon apua ollut.
Hitto kun tekis mieli sanoa että siihen se jää vaijerin varaan roikkumaan ilman singahteluja, mutta en uskalla
biggrin.gif
Ei sieltä pitäisi mitään osia sinkoilla.Koppa jää kytkinvaijerin varaan roikkumaan,mutta itse olen kyllä irrottanut vaijerinkin.
Kun koppa kokonaan irti niin on helppo puhdistaa koppa sisäpuolelta.
 
Back
Ylös