P
Poistettu
Guest
Kai tämä tänne sopii, kun tallissa on tuon polkupyöräprojektin seuralaisena kolme mopoakin. Ja projekti olennaisesti liittyy nimenomaan ratavarikolla liikkumiseen mopoilun tuoksinassa.
Näin joskus 10v sitten netissä kuvan polkupyörästä johon oli laitettu mp-renkaat. Pitkään mielessä on kangastellut idean kopiointi. Aloitin liki puoltoistavuotta sitten osien haalimisen, ja nyt on kokolailla kaikki mitä pitää.
1. Runkona oma vanha Diamond Back maastopyörä, joka on moneen otteeseen ollut lähdössä romuksi
2. Etujarrusatula R6 Yamahasta, GSX-R1100 pääsylinteri (voi vaihtua, säiliö vinossa kun on clipariin tarkoitettu)
3. Takajarruna kaverilta saatu Mille Factoryn takajarrusatula, pääsylinteri CBR1000F kytkin
4. Etuvanne levyineen Gilera SP01stä, muuten oikein hyvä, mutta rengaskoko 16". Motovilleltä sain jo tuon kuvissa olevan tilalle paremman.
5. Takavanne kevyineen Aprilia RS125sta. Kuvassa on 130 rengas, tulossa 160/60 slicksi.
Osia on haalittu pääsääntöisti Ebaystä ja joku löyty huuto-netistä. Biltemaakaan ei sovi unohtaa.
Kunnollisia putkentaivutuskoneita ei ole käytössä, mutta aika helpollahan tuollainen huonekaluputki nuijan edessä antaa periksi. Invertteri hitsaa iloisesti, joskin ohkasella puikollakin ja malttivirralla reikää tulee perhanan herkästi. Ihan räkää toi fillarin runko. Mig tai eritoten Tig olisi ollut poikaa, mutta onpa nuo saanut tuollakin liimailtua. Silmämääräisesti ja rullamitalla rengaslinjat on suorat ja rengas keskellä, tuskin tuon tarkempaan tarkkuuteen tarvii ryhtyä.
Suurin haaste on poljinkampien akseli. Sen vien ammatilaiselle levennettäväksi, kun molemmille puolille tarvii saada kolme senttiä levitystä. Ostin toisen akselin, josta noi jatkot saa pätkäistä. Kaikki frendit on myyneet sorvinsa, joten akseliholkkien tekoon pitää etsiä joku vielä. Aika kauan sai päätä raapia, ennen kuin keksin miten saan rataspakan kiinni ja keskelle tuohon vanteeseen, mutta lopulta löyty hyvä ja luotettava tapa.
Kuvissa vielä väliaikaiset akselit, ruuvit, pultit jne. Nyt saa alkaa hiomaan saumoja ja muita näteiksi ja maalit pois rungosta. Paikkaushitsaukset, pakkelia ja väri päälle.
https://picasaweb.google.com/miika.k.salo/Fillariprojekti
Saattas olla ihan siinä ja tässä että tohon menis 180 takis. Mulla on vaan 190 leveitä ja se on just liikaa. Jos jollain on mieluummin lahjoittaa sellainen (mieluiten ratakumi = uskottavuus ennen kaikkea) ja tohon Brembon takasatulaan sopivat jarrupalat, ottaisin sellaiset mielellään vastaan. Pintaa ei tarvi olla kummassakaan kuin näöksi. Kesää ootellessa...
Näin joskus 10v sitten netissä kuvan polkupyörästä johon oli laitettu mp-renkaat. Pitkään mielessä on kangastellut idean kopiointi. Aloitin liki puoltoistavuotta sitten osien haalimisen, ja nyt on kokolailla kaikki mitä pitää.
1. Runkona oma vanha Diamond Back maastopyörä, joka on moneen otteeseen ollut lähdössä romuksi
2. Etujarrusatula R6 Yamahasta, GSX-R1100 pääsylinteri (voi vaihtua, säiliö vinossa kun on clipariin tarkoitettu)
3. Takajarruna kaverilta saatu Mille Factoryn takajarrusatula, pääsylinteri CBR1000F kytkin
4. Etuvanne levyineen Gilera SP01stä, muuten oikein hyvä, mutta rengaskoko 16". Motovilleltä sain jo tuon kuvissa olevan tilalle paremman.
5. Takavanne kevyineen Aprilia RS125sta. Kuvassa on 130 rengas, tulossa 160/60 slicksi.
Osia on haalittu pääsääntöisti Ebaystä ja joku löyty huuto-netistä. Biltemaakaan ei sovi unohtaa.
Kunnollisia putkentaivutuskoneita ei ole käytössä, mutta aika helpollahan tuollainen huonekaluputki nuijan edessä antaa periksi. Invertteri hitsaa iloisesti, joskin ohkasella puikollakin ja malttivirralla reikää tulee perhanan herkästi. Ihan räkää toi fillarin runko. Mig tai eritoten Tig olisi ollut poikaa, mutta onpa nuo saanut tuollakin liimailtua. Silmämääräisesti ja rullamitalla rengaslinjat on suorat ja rengas keskellä, tuskin tuon tarkempaan tarkkuuteen tarvii ryhtyä.
Suurin haaste on poljinkampien akseli. Sen vien ammatilaiselle levennettäväksi, kun molemmille puolille tarvii saada kolme senttiä levitystä. Ostin toisen akselin, josta noi jatkot saa pätkäistä. Kaikki frendit on myyneet sorvinsa, joten akseliholkkien tekoon pitää etsiä joku vielä. Aika kauan sai päätä raapia, ennen kuin keksin miten saan rataspakan kiinni ja keskelle tuohon vanteeseen, mutta lopulta löyty hyvä ja luotettava tapa.
Kuvissa vielä väliaikaiset akselit, ruuvit, pultit jne. Nyt saa alkaa hiomaan saumoja ja muita näteiksi ja maalit pois rungosta. Paikkaushitsaukset, pakkelia ja väri päälle.
https://picasaweb.google.com/miika.k.salo/Fillariprojekti
Saattas olla ihan siinä ja tässä että tohon menis 180 takis. Mulla on vaan 190 leveitä ja se on just liikaa. Jos jollain on mieluummin lahjoittaa sellainen (mieluiten ratakumi = uskottavuus ennen kaikkea) ja tohon Brembon takasatulaan sopivat jarrupalat, ottaisin sellaiset mielellään vastaan. Pintaa ei tarvi olla kummassakaan kuin näöksi. Kesää ootellessa...
