Tärinätöntä polttomoottoria ei ole.
Tärinät aiheuttajana edestakaisin liikkuvat massat (männät jne..).
Pahimmat ns. ensimmäisen ja toisen kertaluvun massavoimat. Kun puhutaan V2-koneisista, niin sylinterikulmalla merkitystä. HD:n 45 astetta huono, 90 (guzzi, ducati) hyvä. Mutta vaikka edestakaisin jytäävät massavoimat saataisiinkin kumottua, kuten esim. BMW:n boksereissa, niin sitten koneeseen kuitenkin jää keinuttavia voimia yms. (tässä yhteydessä ei tarvetta saivarrella onko bokseri v-kone vai ei). EDIT. tähän asiaan vaikuttaa sylinterikulman lisäksi miten kanget laakeroitu kampiakselille, vrt. tapaus Honda Transalp)
Nykyaikaisessa yltäkylläisyyden maailmassa on varaa laittaa koneeseen erilaisia vipstaakeja. Eli kun konetta ei pelkällä lay-outilla saatu värinättömäksi, niin siihen voidaan laittaa tasapainotusakselit (kuten esim. HD:n TCB-moottorit).
Vaihtoehtoinen tai lisäratkaisu on estää moottorin värinöiden välittyminen eteenpäin -> moottoria ei asenneta kiinteästi runkoon, vaan välissä on kumityynyt (esim. Norton Commando, monta eri HD ja Buell - mallia).
Risereiden ei välttämättä tarvitse olla jäykästi kiinni, vaan kiinnityksessä välissä voi olla kumia vaimentajana, mutta tämä toki tarkkuuden kustannuksella. Sama juttu kahvankumeilla.
Tankojen päihin asennettava lisäpaino voi myös auttaa, mikäli värinän taajuus ja lisätty paino grammona sattuu sopivasti yhteen.
Mutta palatakseni edestaisiin massavoimiin, niin oheisen linkin takana esitys aiheesta. Mikäli alun matematiikka menee hiukan yli, niin kannattaa scrollata sivun alalaitaan, jossa havainnollistavat kuvat. Eli jos edestakaisin liikkuvien osien voimien resultantti kiertää ympyrää, niin se voidaan tasapainottaa vauhtipyörällä, kampiakselin vastapainolla tms.
Joe ei niin, tarvitaan tasapainoakseleita tai joustavaa kiinnitystä. Kuten aiemmin mainittu, niin bemukissa voomat kumoavat toinen toisensa)
http://www.dinamoto.it/DINAMOT....in.html